Visa fullständig version : Julens Mysterium
Elisabet
2009-12-25, 09:41
Julens mysterium 1:
Hur kunde Direktör Tyko Jonsson ha TV när taxibilarna fortfarande gick på gengas?
Julens mysterium 2:
Hur i helskotta ser en tavla på Bodens fästning ut?
Ja, och varför finns det en nazistflagga med i flaggorna som de får av "biljardmannen" som sen hänger på bilen (en gång). När vi pratat om detta julens mysterium som du nu tar upp, tror vi att det ska vara tidslöst, en blandning av olika tidsepoker. Men visst är där många fina repliker "jag har närt en kommunist vid min barm" tex. Tage Danielsson forever!! God fortsättning.
karinafp
2009-12-25, 13:36
O, men den är ju vacker, det sa hon! flabb_flab
Det finns faktiskt en tavla. Icke av hela Bodens fästning, men väl avbildande Rödbergsfortets tre kanoner (15,2 cm) med pansarkupoler och allt.
Den tavlan hängde ovanför den öppna spisen på A-8 Officersmäss, närmare bestämt i röksalongen. Olja på duk. Jag hade vid ett flertal tillfällen nöjet att därstädes sitta och pimpla mahognyfärgade groggar i början av 1960-talet.
Arne
Fd Löjtnant i reserven
När jag såg trådrubriken trodde jag att det skulle handla om Jesus och tänkte, men oj, vad har hänt...flabb_flab
Karl-Bertil kändes mera du, liksom:D
Elisabet
2009-12-25, 15:35
Ja, och varför finns det en nazistflagga med i flaggorna som de får av "biljardmannen" som sen hänger på bilen (en gång). När vi pratat om detta julens mysterium som du nu tar upp, tror vi att det ska vara tidslöst, en blandning av olika tidsepoker. Ja filmen har ju flera anakronismer och tidlöshetsaspekten kan nog vara förklaringen till det- och till första mysteriet - men det förklarar definitivt inte det andra mysteriet :)
O, men den är ju vacker, det sa hon! flabb_flabJa, hon sa ju det, men hon kanske aldrig hade varit i Boden? :D Det har ju däremot Arne -
Det finns faktiskt en tavla. Icke av hela Bodens fästning, men väl avbildande Rödbergsfortets tre kanoner (15,2 cm) med pansarkupoler och allt. - och då tillhör du dem som förstår hur orimligt det är med en tändstickstavla av Bodens fästning!!!
Fem enorma underjordiska fort, insprängda i lika många berg, sammanbundna med kulvertar under skogen, med en omkrets på 25 km!
När jag såg trådrubriken trodde jag att det skulle handla om Jesus och tänkte, men oj, vad har hänt...flabb_flab
Karl-Bertil kändes mera du, liksom:D Rätt av dig flabb_flab
Julens mysterium 1:
Hur kunde Direktör Tyko Jonsson ha TV när taxibilarna fortfarande gick på gengas?
Julens mysterium 2:
flabb_flabflabb_flab Till och med "det lilla invandraret" här har reagerat på mysterium 2 framför allt, vi bor ju endast ett par mil ifrån Boden.
Blir nog att titta extra uppmärksamt nästa jul! "Finn fem fel" liksom...
Ivi
Kanske Rödbergsfortets kanoner är motivet för tavlan?
http://static.panoramio.com/photos/original/1017545.jpg
/Netwolf - Född Bodensare och har besökt samtliga fort inkl Pagla (TopSecret!)
Elisabet
2009-12-26, 19:01
Kanske Rödbergsfortets kanoner är motivet för tavlan? Mm, vacker tändstickstavla var det ja Ang_elx
Att nån har kommit på att måla dem i olja som på "Arnes" tavla är ju obegripligt bara det...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.