Visa fullständig version : Bra vandringsö för korta turer
Någon som känner till en bra grekisk ö som lämpar sig för korta vandringsturer, gärna mot små byar? Vi har två barn 7 och 10 år som gillar "korta turer". Gärna en lugn och liten ö med bra priser.
Har varit på Samos och Karpathos, så gärna något annat.
Tilos är en fin ö med bra vandringar....
Lissi
Admirala
2009-11-18, 18:07
Kea er en fin liten vandreøy. Det finnes et kart å kjøpe der, som har inntegnet gamle eselstier som er utmerkede turer gjennom nydelig landskap. Hovedstaden er en skikkelig eventyrby, mens småbyene ved kysten byr på strand og hav. Det er enkelt å komme seg dit fra Athen, med en halvtimes busstur fra flyplassen til Lavrio, og så en liten fergetur derfra.
Kalimera
2009-11-19, 07:00
Någon som känner till en bra grekisk ö som lämpar sig för korta vandringsturer, gärna mot små byar? Vi har två barn 7 och 10 år som gillar "korta turer". Gärna en lugn och liten ö med bra priser.
Har varit på Samos och Karpathos, så gärna något annat.
Nu vet jag inte hur korta era korta vandringsturer är, men Amorgos är den ultimata ön för vad jag tycker är korta vandringar, långa också för den delen. Om ni bor i Egiali kan ni göra vandringar till de genuina byarna Langada och Tholaria som ligger ovanför Egiali. Egiali har en bra barnvänlig strand som grädde på moset. Om ni bor i Katapola kan ni göra kortvandringar till Chora (en av Kykladernas finaste byar), till Minoa (ett berg med utsikt ovanför Katapola) och till sandstranden Maltezi en bit från Katapola. Här finns några vandringsbilder (http://www.kalimera.se/resebrev/2009/amorgos.html) från Amorgos, bland annat från några av vandringarna jag skriver om ovan.
Det finns fler bra öar som lämpar sig, Tilos och Kea är redan nämnda, Sifnos är en annan bra ö.
Sedan beror det förstås på om ni åker charter eller på egen hand.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.