handdator

Visa fullständig version : Doryssa seaside resort i Pythagorion

Inas
2009-08-04, 14:32
Hej!
Undrar om någon har bott på ovan nämnda hotell och kan berätta lite. Är stranden fin? Störs man mkt av flygplanen? Ska man bo i dubbelrum eller bungalow? Är det värt att betala lite extra för det här hotellet?

Och hur är vädret i mitten av september? Tänkte åka den 16:e sept i så fall.

Mimmi
2009-08-04, 14:38
Jag har bott där i september, men det var innan det totalrenoverades. Jag kan inte uttala mig om vilket som är bättre, rum/bungalow dessvärre. Jag tror det är litet en smakfråga. Stranden var toppen, man kunde promenera längs med den in till Pythagorion också. Hotellet hade underbar frukostbuffé.
Vädret är perfekt i september! Man får också en skön promenad in till Pythagorion.
Angående flygplan, visst kommer dom nära...men, dom flyger ju inte nattetid och dessutom tycker jag det är rätt häftigt att ligga på stranden och killa flygplanen under magen.
Jag var helnöjd med det hotellet!
Mimmi

Inas
2009-08-04, 15:25
Ok det låter ju jättebra. Tycker också det verkar lite spännande med flygplanen :-)
Brukar det regna mycket i september och vad ligger medeltemperaturen på?

Sen undrar jag var närmaste affär/minimarket ligger? Finns det apotek & läkare i Pythagorion?

KristinaE
2009-08-04, 16:48
Hej.
Det finns Apotek och läkare i Pythagorion. Apoteket ligger på vänster sida av huvudgatan (om du kommer från hotellet) Det är ett modernt och fint apotek. Hoppas att de har kvar fönsterskyltningen när ni kommer ner mkt snyggt skyltat. Läkare (Dr Mast) finns som pratar grekiska, engelska, tyska och nederländska. Läkaren känner till skandinaviska försäkringar.
Längs med huvudgatan finns det flera supermarket det är bara att välja vilken som ni trivs bäst med. Inom ert hotell område finns det också en minimarket. Jag har inte varit inne i den, så jag kan inte säga något om sortiment eller priser. Våra vänner bodde på Doryssa nu i juli månad och vi var där på "studiebesök" Ett fint och designat hotell.
Vi har varit på Samos i september för några år sedan och hade då mycket bra väder, men förra året när vänner till oss var där i september var det tyvärr endast 2½ dag med sol, resten regn.
mvh Kristina

Mimmi
2009-08-04, 17:26
Ang. Mini-marketen på området så är det väl ingen "super-market", men vatten och drycker kan man ju alltid inhandla där.
Jag reser nästan varje år i september till Grekland och har upplevt att vädret är väldigt stabilt då ( jag hoppas så även i år då jag åker till Pythagorion). Rätt behaglig temperatur för det mesta.
/Mimmi

Inas
2009-08-04, 17:59
Tack för era svar!
Jag tror att september förra året var lite ostabilt. Jag var på Kreta och hade i princip regn varje dag. Det var inte något duggregn heller utan mindre skyfall. Hoppas på bättre i år då för det blir nog en vecka på Doryssa, tycker det verkar väldigt fint!

Inas
2009-08-04, 18:32
Kom på en fråga till. Går det någon lokalbuss till Kokkari? Och finns det i så fall någon busshållplats i närheten av hotellet eller får man gå in till Pythagorion? Vad kostar det?
Jag var i Kokkari förra året och jag älskade det, så dit vill jag åka nån dag!

KristinaE
2009-08-05, 07:44
Det går lokal buss till Kokkari. Om det finns busshållsplats vid ert hotell vet jag inte, det kan bli att ni måste gå in till Pythagorion och ta bussen därifrån. Vi åkte buss till Kokkari 2007. Ni åker först till Samos stad för att där byta buss. Då 2007 var det bara att gå av bussen i Samos stad och endast gå några meter för att stiga på bussen till Kokkari. 2007 kostade det samanlagt 3 e/per person. Men priset har säkert gått upp som allt annat i Grekland.
Kokkari är verkligen en mysig by att gå omkring i. Vi gör ett besök där varje år som vi är på Samos.
Men om ni hyr bil någon dag, så missa inte att åka upp till Manolates, magnifik utsikt och pitoresk by, samt att äta uppe hos Lukas. billigt och gott.
Häls Kristina

Inas
2009-08-24, 12:10
Vet någon om det finns luftkonditionering i september på hotellet?

När jag läser på Fritidsresors hemsida så står det luftkonditionering juni - aug. Men när jag läser på Apollos sida (som jag har tänkt åka med) så står det inga specifika månader.

Har inte riktigt bestämt mig än för att åka. Jag är rädd för svininfluensan (inte för själva sjukdomen, mer för att bli så sjuk utomlands). Finns det bra sjukhuse i Samos stad? :confused: Men samtidigt skulle jag verkligen behöva en semesterresa nu.
Får se hur det blir.....

eage
2009-08-24, 13:59
Været i September er veldig behagelig. Ikke være redd for å bli syk på Samos. Flink lege i Pythagorion og bra sykehus i Samos by. Har god erfaring med begge.

Vendela
2009-08-25, 12:17
Vet någon om det finns luftkonditionering i september på hotellet?

När jag läser på Fritidsresors hemsida så står det luftkonditionering juni - aug. Men när jag läser på Apollos sida (som jag har tänkt åka med) så står det inga specifika månader.

Har inte riktigt bestämt mig än för att åka. Jag är rädd för svininfluensan (inte för själva sjukdomen, mer för att bli så sjuk utomlands). Finns det bra sjukhuse i Samos stad? :confused: Men samtidigt skulle jag verkligen behöva en semesterresa nu.
Får se hur det blir.....

Jag tycker då inte att man ska avstå en resa för att man är rädd för svininfluensan. Om sjukdomar och framtiden finns det ingen som har något facit för, och vad är det för livskvalité att gå hemma och oroa sig för något som man kanske inte kommer att bli sjuk i?
Blir man sjuk, så blir man..
Nej, res du i väg och ha en underbar resa flabb_flab.
Man kan ju vara lite extra noga med handhygien, köp med lite lite alcogel och smörj in händerna när du varit ute och innan måltid så minskar det sjukdomsrisken _B-anana.

maggione
2009-08-25, 19:07
Jag kan meddela att just nu så finns det inget eller väldigt lite kvar av Alcogel på landets Apotek! Just tack vare att massmedia haussat upp faran för en pandemi. Jag håller med Vendela! Blir man sjuk så blir man, de flesta får influensan lindrigt, precis som vilken annan influensa som helst! Man kan inte låsa in sig och tänka på vad som kommer i framtiden! Lev i nuet! Res medan ni kan, när man blir gammal så ångrar man sig!
_B-anana

Inas
2009-08-25, 22:11
Alcogelen kommer in om en vecka igen på Apoteket. Men det går att köpa både på ICA & Coop :-)

Jag tror faktiskt att det blir en resa till antingen Samos eller Cypern. Jag avbeställde resan till Cypern för en månad sen ungefär, när hysterin var som störst och nu ångrar jag mig lite. Förlorade ju ett par tusen kr där. Det som talar för Cypern är ju att det är väldigt solsäkert. Men alla som har varit på Samos vet ju att nästan allt annat talar FÖR den ön :D

Jag har alldeles för många katastroftankar. I mitt huvud har jag redan blivit dödssjuk och måste flygas till Aten för konstgjord lunga-behandling. Ja herregud.... :)

Men ingen som vet något om luftkonditioneringen på hotellet? Får väl ringa till Apollo annars.

Conny
2009-08-26, 12:29
Googlar du på hotellnamnet så kommer du fram till deras hemsida. Därifrån kan du maila hotellet och ställa frågor det har jag gjort. Jag bokade via air-tour.

Mvh // Eva :)

Inas
2009-08-26, 22:26
Jag har mailat till hotellet. Apollo visste ju inte såklart.... Tack för tipset! Förresten, var du nöjd med hotellet? Eller du kanske inte har åkt än?

Conny
2009-08-27, 06:59
Hej !

Vi åker 26 september, hotellet se mycket fräsch ut om man tittar på deras hemsida. // Eva flabb_flab

Inas
2009-08-27, 13:05
Ja jag tycker också hotellet verkar jättefint! Ska ni bo i bungalow eller hotellrum?

Undrar om det var ett tecken på att jag ska resa när jag idag gick till apoteket för att köpa öronproppar och dom hade massa desinfektionsmedel till händerna. Inte Alcogel utan apotekets egna. Plus att det fanns små flaskor som man kan fylla och får ha med på planet. perfekt ju.

Inas
2009-08-27, 18:42
Har precis bokat resa! Den 16:e sept bär det av! Vi knep de sista två platserna, vilken tur vi hade!
Åh vad jag längtar! Snälla vädergudar, var på min sida :-)

Conny
2009-08-28, 10:09
Blev det rum eller bungalow ? Vi valde rum. Du kan väl skriva och berätta i forumet vad du tyckte om hotellet eftersom vi åker ner efter dig vore det kul att veta. Förresten vilket bolag reser ni med ? Mvh // Eva

Inas
2009-08-28, 15:09
Vi har valt en bungalow med önskemål om balkong. Vi reser med Apollo. Har egentligen dåliga erfarenheter av dom men Fritidsresors och Airtours resor till detta hotell var slut.
Helt otroligt att Apollo tar 145 kr/person för busstransfer till hotellet som ligger mindre än 5 min bort! Taxi it is! (När vi åkte med Ving till Cypern i våras så kostade transfern 140 kr/person och då tog bussresan nästan en timme, lite mer valuta för pengarna där)

Fick förresten ett jättetrevligt svar från hotellet att det finns air-condition i rummen året om och det kostar inget extra!

Inas
2009-09-01, 17:38
Jag har ett par frågor till :-)

Brukar det vara mycket mygg på Samos så här års?

Och sen en fråga till er som har bott på hotellet. Det är ju halvpension. Kan man välja att äta frukost & lunch eller frukost & middag?

KristinaE
2009-09-02, 09:01
Hej.
Mygg har inte varit några problem för oss den här årstiden vi har varit på Samos i september . Men ta med myggmedel för säkerhets skull. Ni kan välja frukost & lunch eller frukost & middag. Det är lika/samma buffe på lunchen och middagen.
Trevlig resa

Inas
2009-09-24, 11:13
Igår kom jag hem efter en vecka på Doryssa. Vi bodde som sagt i en bungalow så själva hotelldelen har jag ingen erfarenhet av. Men i den lilla grekiska byn som vi bodde i var det hur mysigt som helst! Vi hade ett jättefint rum med sköna sängar och stort badrum. En liten terass som vi delade med rummet jämte, men dom var aldrig ute så vi hade den mest för oss själva. Städningen var kanon, inget att klaga på. Finns två restauranger, en för dom som bor i hotelldelen och en för oss i villagedelen. Frukosten var mycket bra, fanns allt man kan önska och det smakade gott. Lunch åt vi på någon av de små restaurangerna som ligger utmed stranden. Gott och billigt (vi var vana vid Cypern-priser där vi var i juni). Vi hittade en "äkta" grekisk lunchrestaurang där man fick ta sin mat själv på en bricka, och där grekerna själva åt. Det var så gott och vi fick två varmrätter, en grekisk sallad och dricka för runt 15 €. Kommer tyvärr inte ihåg namnet.
Middag intogs på hotellet och där fanns heller inget att klaga på. Olika maträtter varje dag och de flesta smakade mycket gott. Ett stort dessertbord och glass (hemmagjord?) varje dag. Konstigt att man bara har gått upp 1,5 kilo efter allt vi har ätit :-)
Jag var lite sjuk där nere med bihåleinflammation så jag var bara inne i Pythagorion en kväll. Men en väldigt mysig by och jag har redan bestämt mig för en tillbakaresa till Doryssa. Stranden var kanonfin och det var inga problem att få solsängar. Vi var ibland inte ute på stranden förrän kl 11 och det fanns alltid sängar lediga. Stenig botten första meterna sen blir det sandbotten. Varmt och skönt i vattnet, man kunde simma hur länge som helst. Två solsängar och ett parasoll kostar 6 €.
Du som ska dit den 26:e, ställ gärna frågor! Och jag är så avundsjuk, hade gärna följt med igen flabb_flab

Conny
2009-09-24, 14:57
Hej Inas!

Hoppas allt är bra. Jag förstår att du är nöjd med resan efter allt du berättat, kul att läsa eftersom vi har våran resa kvar_B-ananaåker nu på Lördag den 26:e September.

Jag har en fråga som jag kommer på här medan jag skriver. Störde flygplanen vid start/landning när ni låg på stranden/hotellet ?

Och var det några mygg ?

Och vädret var bra förstår jag, hur varmt ?

Det var de frågor jag kommer på nu, kanske kommer fler.

mvh Eva o Conny Ransäter Värmland.

Inas
2009-09-24, 17:27
Flygplanen störde oss inte alls. Kan tänka mig att det var ett 10-tal flygplan per dag. När man låg på stranden var det jättekul att se planen komma, men håll för öronen, dom låter högt. I alla fall om man som jag är lite känslig för höga ljud. Och flygen gick inte sent på kvällen eller tidigt på morgonen.

Vi fick några myggbett men inget som störde.

Det var runt 27 - 28 grader på dagen. På kvällen blev det lite kyligare och det blåste ganska friskt ett par dagar. Skönt att ha en tröja på sig på kvällen.

rebase
2009-09-28, 20:20
Vi har valt en bungalow med önskemål om balkong. Vi reser med Apollo. Har egentligen dåliga erfarenheter av dom men Fritidsresors och Airtours resor till detta hotell var slut.
Helt otroligt att Apollo tar 145 kr/person för busstransfer till hotellet som ligger mindre än 5 min bort! Taxi it is! (När vi åkte med Ving till Cypern i våras så kostade transfern 140 kr/person och då tog bussresan nästan en timme, lite mer valuta för pengarna där)

Fick förresten ett jättetrevligt svar från hotellet att det finns air-condition i rummen året om och det kostar inget extra!

Tog Du busstransfer och i så fall varför om Du tyckte det var så dyrt?:confused:

rebase
2009-09-28, 20:22
Tog Du busstransfer och i så fall varför om Du tyckte det var så dyrt?:confused:

Förlåt frågan, Du skrev ju att ni skulle ta taxi:o

Inas
2009-10-06, 09:51
"Conny", vad tyckte du om hotellet? Och hur var själva hotelldelen? Hur var hotellrummen och restaurangen där? Vore roligt att veta!

Conny
2009-10-09, 14:01
Hej Ina,

Hotelldelen var också jättefin. Vi hade balkong i hörnet med lite skymd havsutsikt. Frukosten var också jättebra. Det enda vi egentligen hade att klaga på var att kuddarna var lite hårda. Men till slut kom vi på att vissa var hård och en del mjuka :)

Vi åt bara frukosten där så hur maten var i övrigt har vi ingen aning om. Vi hade hyrbil i 5 dgr och utforskade ön på egen hand.

Jag skulle faktiskt vilja slå ett slag för den genuint vackra och rena byn Manolates. Det var en fantastiskt rolig väg och natur att åka dit. Trevliga resturanger och en mycket mysig by. Bli inte förkräckta ni som tänker åka dit, vägen tar faktiskt slut men ni kommer till en stor parkeringplats där det är lätt att parkera.

Vi var också till Drakei, där satt en dam och sa att vägen var slut och där fanns däremot ingen stans att parkera så där kunde vi inte ens gå ur bilen. Däremot var färden fruktansvärt vacker med jättefina utsikter. Verning bara för er som kan bli åksjuka, jag fick en släng av det.

Samos stad var också ganska trevlig, mycket bättre än jag hade fått intrycket av här i forumet. Phytagorion däremot var mindre än jag trodde.

Vi var på Samos en vecka och jag tycker faktiskt att det räcker, ön är inte större än det kan faktiskt bli tråkigt annars. bye_bye

Ja nu har vi sett Samos och vi får väl se var det bär i väg nästa gång. Kreta ligger mig varmt om hjärtat klapp_klap

// Eva

maggione
2009-10-21, 21:45
Jag håller absolut inte med om att Samos blir tråkigt om man stannar längre än en vecka! Vi har varit där varje år en, och nåt år, två gånger/år nu i mer än 10 år. Vi hittar alltid nåt nytt! Då skall du inte stanna mer än en vecka på Gotland heller.......:rolleyes:

Eva L
2009-10-22, 07:56
Jag håller absolut inte med om att Samos blir tråkigt om man stannar längre än en vecka! Vi har varit där varje år en, och nåt år, två gånger/år nu i mer än 10 år. Vi hittar alltid nåt nytt! Då skall du inte stanna mer än en vecka på Gotland heller.......:rolleyes:

Alla är vi ju så olika. Jag kan vara länge på en mycket liten plats och är född i en by med tre hus vid vägens ände. Brukar tänka att det ger förutsättningar att trivas på mindre platser. Ändå gillar jag inte att åka tillbaka till samma ö varje år. Vill helt enkelt upptäcka något nytt ibland och åka tillbaka till det välbekanta ibland. Andra vill kanske se nya saker hela tiden under sin resa och då räcker kanske en vecka på Samos.

Jag tillbringar hellre en månad på en liten ö som Folegandros än en månad i exempelvis Rethymnon. Någon annan tycker säkert att det inte låter helt klokt. Kul och tur att vi är olika.

Eva

Inas
2010-01-19, 13:23
I år blir det två veckor på Doryssa. Frågan är bara om man ska åka i maj eller september? Jag vill gärna åka när det inte är högsäsong men samtidigt så vill man ju ha fint väder.

Kalimera
2010-01-20, 06:56
I år blir det två veckor på Doryssa. Frågan är bara om man ska åka i maj eller september? Jag vill gärna åka när det inte är högsäsong men samtidigt så vill man ju ha fint väder.Jag skulle valt september, då är kvällarna varma, i maj kan det var kyligt på kvällen, och så är vattnet varmare i september.

ouzakia
2010-01-20, 09:58
Vi var der i mitten på september i fjor og hade 28 grader och sol varje dag.

Inas
2010-01-20, 21:41
Jag skulle valt september, då är kvällarna varma, i maj kan det var kyligt på kvällen, och så är vattnet varmare i september.

Vi var i Kokkari maj 2008. Det var jättevarmt på dagarna och ljummet på kvällarna. När vi var i Pythagorion september 2009 så var det kallt på kvällarna. Hade gärna haft ett par byxor på mig om jag hade haft med mig några ;)

Men det kanske inte brukar vara så då?

Kalimera
2010-01-21, 07:55
Men det kanske inte brukar vara så då?Vädret kan var lite hur som helst. Jag har varit med om riktigt kalla dagar i september, men aldrig på Samos där det alltid varit varmt, ibland för varmt. :)