handdator

Visa fullständig version : Amorgos i april


Kalimera
2009-05-05, 15:40
Jag och Camilla har uppfyllt ännu en av våra drömmar. Vi hade länge pratat om att åka till Amorgos i april, helst under påskveckan, och nu blev det äntligen av. Resan blev bättre än vad vi någonsin kunnat tänka oss, och det var mycket vackrare än vad vi kunnat fantisera om.

Läs om resan och se bilder här... (http://www.kalimera.se/resebrev/2009/amorgos.html)

Lissi
2009-05-05, 16:23
ÅH så jag njutit av dessa fantastiska bilder!! TACK!!!!klapp_klap

Vi har ju varit iväg på tre vårresor och det slår för oss alla sommarresor till Grekland, just för blomsterprakt bla. Tyvärr så kan jag som lärare bara vara ledig en vecka på våren....Men SNART!!!!! Vill pensionera mig så fort som möjligt....;)

Än en gång TACK!

Lissi -drygt 6 veckor från Tinos

Marianne
2009-05-05, 17:03
Vilka HÄRLIGA bilder, Janne & Camilla!
Lågsäsongresor är toppen. Vårresor är speciella, man längtar och behöver sin semester extra om våren och det är avkoppling för alla pengarna. Det känns hur ni njuter!
Höstresor är också fina, men det blir något annat.

Gläder oss över att ni kom iväg på en så härlig resa till våren och paradiset!bye_bye

Hellen
2009-05-05, 20:48
Underbara bilder, någon gång i framtiden - när mitt bad- och solsug lagt sig vill jag också åka på våren. Det är ju jättefint, man kan knappt tro att det är samma platser när jag tittar på mina egna kort som är från juni-juli-augusti allihop.
Nyttig info om sovförbudet på golvet;):D
Så himla retfullt att bli väckt om man mot förmodan skulle ha råkat somna.:p:D
När vi totalt åtta personer, låg på golvet så körde städvagnen runt oss, snällt av den som kördeflabb_flab
// Helén

Riitta
2009-05-05, 20:50
Tack för jättefint resebrev och bilder:)
Håller med Lissi. Vill pensionera mig snarast möjligt och kunna dra till Grekland ofta och då blir det Amorgos också till slut:rolleyes::)

Riittabye_bye

Janérik
2009-05-05, 22:33
Härliga bilder! Jag inser hur mycket jag har kvar att se på Amorgos.
Men Janne, nog borde väl du vid det här laget ha lärt dej att man inte åker vilse i Grekland, man väljer bara lite alternativa vägar.

Mvh Janérik

Netwolf
2009-05-06, 10:07
Jaha, nu sitter man här på jobbet och vrållängtar till Amorgos! Thanks a lot! ;):D

Vilken härlig apriltripp, ni verkar ha haft. Detta med att man lånar bageriets ugn görs väl ofta på alla söndagar. Man lämnar sin gryta i bageriets ugn och går sen i kyrkan. Sen hämtar man den på vägen hem och söndagsmiddagen är fixad och klar.

/Netwolf

Malina
2009-05-06, 10:43
Underbart!

Yanna
2009-05-06, 10:51
Det är så vackert så jag gråter! snyft_drop
Inte kan jag åka till Grekland heller i år så jag gråter över det med..snyft_drop

Yanna snyft_drop

Eva L
2009-05-06, 11:19
Håller med alla. Otroligt fina och lockande bilder. Vill dit nu.

Eva

Yak
2009-05-06, 12:36
Kom på att det är mindre än en månad kvar innan jag återigen får sätta fötterna på Katapolas kaj! flabb_flab
Jag har själv velat göra en "off-season"-trip till Amorgos tidigt på våren. Jag förstår att det var lite kyligt, men det får man nog ta. Vi frå se vad som händer senare i höst, inte osannolikt att man gör något då.
Men när jag ser dina fina bilder längtar jag (om möjligt) ännu mer till den 3e Juni!

kari
2009-05-06, 21:03
Takk for h e r l i g reisebrev og bilder fra Amorgos, Janne og Camilla klapp_klap:D

- vi var heldige og opplevde våren på Amorgos (og Astypalea) i 4 - 15 mai i fjor, nå i april var vi på Hydra og Peloponnes, veldig vakkert der og :D
- og det var varmere feriedagene våre nå i april enn det var i maiferien vår i fjor.
At det var vindstille gjorde jo også sitt til at det f ø l t e s varmere!

bye_byeKari

Kalypso
2009-05-06, 22:41
Tusen tack för underbart resebrev! Jag är mållös. Har känt på mig vid mina två Amorgosbesök att jag varit väldigt nära paradiset, längtar ständigt tillbaks. Ön finns för alltid i mitt hjärta. Och efter att ha sett dessa bilder vill man ju bara köpa en enkel biljett snarast möjligt bye_bye
Nu ska jag titta på bilderna en gång till.....
Kalypso

eva_bbe
2009-05-06, 22:54
Fantastiska bilder - jag blir inspirerad av era bilder att resa till Amorgos igen - och även att fotografera inför årets fototävling.
Vilka kameror har ni använt? Behöver bra tips.
(om man får ställa denna fråga här eller under annan rubrik?)
eva b

Kalimera
2009-05-08, 13:18
Vilka kameror har ni använt?Vi hade två kameror: en Panasonic TZ5, och en Nikon D90.

Kalimera
2009-05-08, 13:22
Tack för alla glada tillrop! Hoppas ni alla får möjlighet att åka till Amorgos i april, bättre än så kan det knappast bli. klapp_klap

Ivi
2009-05-08, 17:59
Nu har jag också tittat på era fina vårbilder.klapp_klap Visst blir man sugen på att besöka Amorgos i april!

Vi har besökt Kreta två gånger under påsktid, men inte stannat över hela påsken, tyvärr. Nästa gång mitt påsklov infaller under den grekiska påsken kommer vi att stanna hela påsken, så är det bara!

Naturen var helt fantastisk även på Kreta under april denna gång, faktiskt mycket mer blommor än år 2006 vi var där i april för första gången. Kan det ha varit en regnigare vinter i år?

Ivi

Marianne
2009-05-08, 22:24
Kan det ha varit en regnigare vinter i år?
Ja, det fick vi i alla fall veta när vi pratade med grekerna i april.

babsan
2009-05-09, 09:03
Verkligen jättehärliga bilder :).
Man kanske skulle ta sig en vårtripp dit.

Hur är det med flygplats där? Finns det någon för inrikesplan?

Barbro :)

Yak
2009-05-09, 09:48
Hur är det med flygplats där? Finns det någon för inrikesplan?


nej, ingen flygplats (gubevars ;) )
Närmaste inrikesflygplats är Naxos och sedan får du åka båt därifrån.

kari
2009-05-09, 11:42
nej, ingen flygplats (gubevars ;) )
Närmaste inrikesflygplats är Naxos och sedan får du åka båt därifrån.

Nærmeste innenriksflyplass er vel Astypalea, vi reiste derfra i fjor.
Blue Star bruker ca 1,5 time til Egiali.

Fra Naxos tar det ca 2,5 time med Blue Star til Egiali, og 3t 15 min til Katapola.

Ved å starte med innenriksfly til Astypalea får man enkelt besøkt 2 deilige øyer :D

Naxos kan man jo ta på vei tilbake, om man vil dit :)

bye_bye Kari

Netwolf
2009-05-09, 18:19
Nærmeste innenriksflyplass er vel Astypalea, vi reiste derfra i fjor.

Den är dessutom subventionerad när nan reser från Aten, så det är rätt bra pris, 54 €.

/Netwolf

Eva64
2009-05-09, 20:45
Vilken underbar resa ni har haft!! Jag blir lite nyfiken, altanen ni hade, var den verkligen bara ER egen? Den är ju fantstisk, vilken utsikt! Jag har själv aldrig varit i Grekland under våren men blir onekligen väldigt sugen!!

Yak
2009-05-09, 21:00
Janne, såg att ni försökte gå från Katapola bort till fyren vid hamninloppet :)
Jag kan hålla med om att den inte är lätt att hitta, jag gick ut dit förra året och någon välmärkt stig är det definitivt inte tal om. Snarare ett förvirrande myller av getstigar. Nu vet jag vägen ut men det krävdes ett par försök och provande av alternativa vägar. För den intresserade så har jag GPS-waypoints och bilder med en beskrivning av vägen, hade tänkt skriva om den i vandringsforumet, men det har liksom inte blivit av. :rolleyes:
Kanske ska ta tag i det nu då!

Kalimera
2009-05-10, 15:50
Jag blir lite nyfiken, altanen ni hade, var den verkligen bara ER egen? Den är ju fantstisk, vilken utsikt!Jo, det var bara vår altan. :)

Kalimera
2009-05-10, 15:54
hade tänkt skriva om den i vandringsforumet, men det har liksom inte blivit av.Snälla skriv! Det är nästan den enda plats jag inte varit på så jag vill hemskt gärna veta hur man tar sig dit. Egentligen är det bara att gå, fram kommer man ju, men det tar lite tid. Där finns - som du skriver - ett virrvarr av små getstigar och att välja rätt är ta mig tusan omöjligt. :)

http://www.kalimera.se/bilder/forum/amorgos_vandra.jpg

Efter Ta Nera går ju åsnestigen åt höger, när man kommer upp på platån står där några gethus (se bild), vi valde vägen där pilen är, men misstänker att vi skulle ha valt att gå till höger om gethuset. Stämmer det?

perlen
2009-05-11, 20:03
Fantastiskt att se era bilder och återuppleva den resa vi gjorde i april/påsk förra året med bl a 2 veckor på Amorgos, vi hade ganska kallt/fuktigt i rummen på Eleni men med extra filtar och tjocka kläder klarade vi nattsömnen, hur var det för er? Vi bodde först långt ner men bytte till ett rum högre upp det var bättre. Vi gjorde flera vandringar och återvänder nu i år tillbaka i mitten-slutet av september ska då genomföra några av de vandringar ni tipsar om, hade turen att i lördags boka hemresa 3/10 med SAS för 840:- fr Aten. Har ni några Amorgostips för den årstiden?

Kalimera
2009-05-12, 19:52
vi hade ganska kallt/fuktigt i rummen på Eleni men med extra filtar och tjocka kläder klarade vi nattsömnen, hur var det för er?Jotack, det var kallt! :) Vi hade tre filtar och underställ på oss. Kylan var inte värst, det var fukten som ställde till det. Huset hade ju stått tomt hela vintern, vi var de första gästerna i det rummet. Vi tände ljus (fanns på rummet) och köpte ett stort paket värmeljus, ljusen var tända så länga vi var på rummet, och efter några dagar hade ljusen ätit upp fukten och vi kunde börja njuta även inomhus. :D

Har ni några Amorgostips för den årstiden?Inte något speciellt som inte går att göra andra tider på året. Amorgos är lika bra oavsett årstid. Är det något särskilt du tänker på?

Yak
2009-06-08, 21:01
Snälla skriv!
Efter Ta Nera går ju åsnestigen åt höger, när man kommer upp på platån står där några gethus (se bild)
...
vi valde vägen där pilen är, men misstänker att vi skulle ha valt att gå till höger om gethuset. Stämmer det?

Nja, jag var ute och kikade lite där idag. Tog en bild på ungefär samma ställe som ni stod på, otroligt vilken skillnad på 1.5 månad!
Iallafall så har ni egentligen gått för långt när ni kommer upp på platån på bilden. Man ska försöka gå på sydsidan om den lilla kullen på er bild, och då ska man ta stigen till vänster lite tidigare. Den stigen finns också med på Anavasikartan.
Det finns en stor gammal muromgärdad boskapsgård bakom den kullen, som man ska runda på sydsidan. Därifrån så ska man följa en stig som går runt en ravin.
Den är ganska svår att följa bland alla irrstigar, men jag byggde lite små stenrösen längs den första biten som kan hjälpa folk på traven.

Kalimera
2009-06-10, 08:57
Den är ganska svår att följa bland alla irrstigar, men jag byggde lite små stenrösen längs den första biten som kan hjälpa folk på traven.Tack! Hoppas de ligger kvar när vi kommer tillbaka. :)

bocina
2009-06-13, 22:26
Gläder mig att fler än jag håller koll på båtarna. Vi brukade sitta på balkongen på Eleni (vi var där 1999 - 10 år sedan - otroligt vad åren rusar) och invänta Flying Dolphin innan vi gick ut och åt. På Poros brukade vi sitta och ta en ouzomeze vid hamnen och kolla att båten från Pireus kom som den skulle :-). Det ger en viss "trygghet" i tillvaron.
Numera i Plakias finns dock inga båtar att håll koll på.

Hälsningar
BoCina