handdator

Visa fullständig version : Kalimerafest i Umeå!!!


Arne
2005-08-15, 18:27
Ja, nu är det dags att ånyo proklamera höstens Kalimerafest i Umeå. "The Kalimera Artic Circle Meeting".
Festen går av stapeln lördagen den 29 Oktober i villasamfällighetens partylokal å Mårdvägen , Umeå.

Den digitala projektorn är nu i full action!!! Har fungerat perfekt sedan den från service återkom!!! Dryga 2600 digitala bilder vänta på visning!!! Lägg därtill våra höstbilder vilka ännu ej tagna äro!!!

Kvällens gäst; Ej klart ännu, men flera alternativ finnes.

Vi återkomma framöver med information!!!

Arne och Hustru Birgitta

"Mens sana in corpore sano" (Svärmor)

Eva L
2005-08-16, 09:30
Ja, nu är det dags att ånyo proklamera höstens Kalimerafest i Umeå. "The Kalimera Artic Circle Meeting".
Festen går av stapeln lördagen den 29 Oktober i villasamfällighetens partylokal å Mårdvägen , Umeå.

Den digitala projektorn är nu i full action!!! Har fungerat perfekt sedan den från service återkom!!! Dryga 2600 digitala bilder vänta på visning!!! Lägg därtill våra höstbilder vilka ännu ej tagna äro!!!

Kvällens gäst; Ej klart ännu, men flera alternativ finnes.

Vi återkomma framöver med information!!!

Arne och Hustru Birgitta

"Mens sana in corpore sano" (Svärmor)

Oj hur ska vi hinna med alla dessa fina bilder och all den goda maten och drycken på samma kväll.

Eva

Arne
2005-08-16, 13:09
Jo, men det var ju därför Svärmor fanns med på ett hörn. Riktigt pigg nu.

Bjuder vi in henne som kvällens gäst, då kommer hon att prata sönder de allra flesta bilderna. Det fåtal som bliva kvar hinna vi gott med.

Arne

Mikke
2005-08-16, 13:21
.....släpp in lite helium....så blir hon stum..;)
Mikke

Malina
2005-08-16, 14:14
Denna berömda PETHERA´-svärmor-existerar hon?

Sassa Ö.
2005-09-07, 21:56
Åh,va kul det lät! Jag blev överlycklig när jag hittade Kalimera och insåg att det finns massor som är som mej.... _B-anana !!!! Får man komma???? Eller känner ni varann allihopa och vill träffas själva??? Sassa

Eva L
2005-09-07, 22:01
Åh,va kul det lät! Jag blev överlycklig när jag hittade Kalimera och insåg att det finns massor som är som mej.... _B-anana !!!! Får man komma???? Eller känner ni varann allihopa och vill träffas själva??? Sassa

Birgitta och Arne är värdpar och har huvudansvaret för festen men som du ser av Arnes inbjudan är alla välkomna. Stämningen brukar vara god och svenskan och grekiskan flödar vid borden. Även om Birgitta står för merparten av matlagningen bör alla ta med minst en grekisk rätt eftersom vi är många och värdinnan inte ska behöva slava i köket hela veckan. Åldern på deltagarna är blandad och med tiden verkar vi bli allt fler som deltar.


Eva

Janet
2005-09-07, 22:07
Åh,va kul det lät! Jag blev överlycklig när jag hittade Kalimera och insåg att det finns massor som är som mej.... _B-anana !!!! Får man komma???? Eller känner ni varann allihopa och vill träffas själva??? Sassa

Klart du ska gå på Kalimerafesten Sassa!
Jag och min sambo var på den senaste, vår första, och vi trivdes hur bra som helst. Härlig stämning!
Nu har vi tyvärr flyttat 100 mil söderut så vi kommer bara närvara på årets fest i tanken... :)

Arne
2005-09-08, 11:58
Självklart hälsar vi nya deltagare mer än varmt välkomna till vår kulinariska soaré i Umeå. Det är alltid lika spännande med nya grekvänner.

Det bärande i detta arrangemang är ju att komma samman, njuta av god mat, dela med sig av erfarenheter från Grekland samt att knyta nya kontakter.

Bildvisningen har varit väldigt uppskattad, och numera med vår nya digitala projektor kunna vem som så önskar medtaga en egen cd där de egna bilderna finnes.

Arne och Hustru Birgitta

Inga-Karin
2005-09-08, 21:04
>Jag och min sambo var på den senaste, vår första, och vi trivdes hur bra som helst. Härlig stämning!
Nu har vi tyvärr flyttat 100 mil söderut så vi kommer bara närvara på årets fest i tanken... <

Kan det möjligen vara hit till våra trakter runt Mälaren ? Finns det intresse för en Kalimeraträff här under hösten, så ställer vi mer än gärna upp.

Hälsningar : Inga-Karin o Ronny

Janérik
2005-09-08, 21:13
Klart du ska gå på Kalimerafesten Sassa!
Jag och min sambo var på den senaste, vår första, och vi trivdes hur bra som helst. Härlig stämning!
Nu har vi tyvärr flyttat 100 mil söderut så vi kommer bara närvara på årets fest i tanken... :)

Detta med avstånd och Norrland är egentligen underligt. De som bor här uppe tycker inte det är så farligt långt att ta en sväng till Stockholm men sedan då de flyttar härifrån så blir de alldeles överkänsliga för lite avstånd.
Boka alltså flygbiljetter nu och ta er upp till vår lilla träff, om jag inte minns fel så lovade ni ju faktiskt att komma med på nästa träff också.

Mvh Janérik

Ruby
2005-09-08, 21:15
Detta med avstånd och Norrland är egentligen underligt. De som bor här uppe tycker inte det är så farligt långt att ta en sväng till Stockholm men sedan då de flyttar härifrån så blir de alldeles överkänsliga för lite avstånd.
Boka alltså flygbiljetter nu och ta er upp till vår lilla träff, om jag inte minns fel så lovade ni ju faktiskt att komma med på nästa träff också.

Fast det är väl ändå lite skillnad på Stockholm och Kalmar, dit Janet ju har flyttat. Är det verkligen så lätt att ta sig från Kalmar till Umeå bara så där?

Ruby

Janérik
2005-09-08, 21:19
Fast det är väl ändå lite skillnad på Stockholm och Kalmar, dit Janet ju har flyttat. Är det verkligen så lätt att ta sig från Kalmar till Umeå bara så där?

Ruby
Det gick ju att ta sej från Umeå till Kalmar så nog måste det väl gå att ta sej från Kalmar till Umeå också :rolleyes:

Mvh Janérik (som försökte skämta till det lite om det inte märktes)

Ruby
2005-09-08, 21:21
Det gick ju att ta sej från Umeå till Kalmar så nog måste det väl gå att ta sej från Kalmar till Umeå också :rolleyes:

Mvh Janérik (som försökte skämta till det lite om det inte märktes)Oj, jag missade visst skämtet... :o

Jag ville mest förtydliga att det är ganska långt mellan Kalmar och Stockholm också - i alla fall för oss som bor i Stockholm. ;)

Ruby

Janet
2005-09-08, 21:23
[QUOTE=Janérik]Det gick ju att ta sej från Umeå till Kalmar så nog måste det väl gå att ta sej från Kalmar till Umeå också :rolleyes:

QUOTE]

Det har du rätt i Janérik, ska höra med pappsen om han har lust att hyra flyttbilen igen och köra upp oss till partajjet.

Nä skämt åsido.. hade jag pengarna skulle jag komma med en gång, men det brister rejält på den fronten. Kanske ska höra med CSN om de vill sponsra en resa i studiesyfte, kan ju skriva någon form av resereportage och lämna in :)

Janet
2005-09-08, 21:24
Kan det möjligen vara hit till våra trakter runt Mälaren ? Finns det intresse för en Kalimeraträff här under hösten, så ställer vi mer än gärna upp.

Hälsningar : Inga-Karin o Ronny

Måste tyvärr göra er besvikna, Inga-Karin och Ronny, en träff hade varit trevligt, men vi bor i Kalmar så det är ju en bit ändå... :/

Janérik
2005-09-08, 21:34
[QUOTE=Janérik]Det gick ju att ta sej från Umeå till Kalmar så nog måste det väl gå att ta sej från Kalmar till Umeå också :rolleyes:

QUOTE]

Det har du rätt i Janérik, ska höra med pappsen om han har lust att hyra flyttbilen igen och köra upp oss till partajjet.

Nä skämt åsido.. hade jag pengarna skulle jag komma med en gång, men det brister rejält på den fronten. Kanske ska höra med CSN om de vill sponsra en resa i studiesyfte, kan ju skriva någon form av resereportage och lämna in :)

Du får försöka hitta på någon sluttentamen som ni hade missat så då kanske ni får CSN att betala _B-anana

Mvh Janérik

CarinaN
2005-09-09, 13:26
Måste tyvärr göra er besvikna, Inga-Karin och Ronny, en träff hade varit trevligt, men vi bor i Kalmar så det är ju en bit ändå... :/

40 mil till Stockholm, närmare bestämt!:)

Janérik
2005-10-16, 12:17
Ja, nu är det dags att ånyo proklamera höstens Kalimerafest i Umeå. "The Kalimera Artic Circle Meeting".
Festen går av stapeln lördagen den 29 Oktober i villasamfällighetens partylokal å Mårdvägen , Umeå.

Den digitala projektorn är nu i full action!!! Har fungerat perfekt sedan den från service återkom!!! Dryga 2600 digitala bilder vänta på visning!!! Lägg därtill våra höstbilder vilka ännu ej tagna äro!!!

Kvällens gäst; Ej klart ännu, men flera alternativ finnes.

Vi återkomma framöver med information!!!

Arne och Hustru Birgitta

"Mens sana in corpore sano" (Svärmor)

*Bump*
Vi är med :D

Mvh Janérik o Maria

Eva L
2005-10-16, 12:21
Jag räknar även med att finnas på gästlistan om inte något väldigt oväntat inträffar. Mina vuxna barn lär väl säkert hänga på också samt vännerna K och J. Ska berätta om festen för jag tror inte att dom läser Kalimera särskilt flitigt.

Eva

Arne
2005-10-16, 16:25
Lördagen den 29 Oktober nalkas, och så även festen. Vi har knåpat ihop en meny som grund.
Förrätt: Patmos-Evas Paj
Huvudrätt: En mustig Stifado
Efterrätt: Syltade päron med kanel och lagerblad

De rätter gästerna medför kommer som en positiv överraskning därutöver!!!

"On the House" finnes även i Grekland inhandlat en liter Ouzo samt dito Metaxa som vi bjuder på.
Därutöver inhandlar vi ett antal flaskor Retsina för avsalu enligt god sed och vänja.

Eva.L kollar med Dottern samt son o sambo om de vill medverka. Kolla även med Harry på Nus. Checka även med Konstantinos och Gioannis om de är i riket vid den tidpunkten.
Janérik o Maria kollar med Dimitris med fru.

Vår Polisstudent är inbjuden och har tackat ja.

Så har vi vår nya Kalimeramedlem här från Umeå. Hjärtligt välkommen till festen. Anmäl dig på arne@kalimera.nu

Vi återkommer framöver med kvällens gäst, tider etc....

Arne och Birgitta

Janérik
2005-10-16, 17:35
Janérik o Maria kollar med Dimitris med fru.



Jag pratade precis med Dimitris, han kommer åtminstone, om de lyckas fixa barnvakt så kommer även Eva, han trodde det skulle lyckas.
Sedan har vi en namnlös grek till på gång också, återkommer i ärendet.

Mvh Janérik

Eva L
2005-10-16, 20:12
Dottern har på gymet lärt känna en till Umeå relativt nyinflttad grekinna och hennes man vilka kanske är intresserade av samvaro med andra greker och oss svenskar. Hon var tydligen mycket glad över att ha hittat en tjej att prata grekiska med.

Eva

Arne
2005-10-22, 14:18
Nu marineras köttet till Stifadon!!!

Efter idogt sökande denna dags förmiddag i bygdens butiker, kunde sålunda köttet till Stifadon hemföras i triumf!!! Hustrun hava nu detsamma i bitar skurit samt lagt i marinad inför morgondagens grytputtrande!!! En jättegryta!!!

Retsina Kourtaki i erforderlig mängd hava inhandlats, samt börja nu deltagarlistan kompletteras.

Deltagare: Arne och Birgitta, Janérik och Maria, Dimitris, Eva.L, Eva.L-s dotter Rebecca samt trevlige sonen Peder med sambo. Polisstudenten Charlotte. Konstantinos och Gioannis.

Så vänta vi besked från Rebecca om tvenne grekvänner, likaså oklart om Harry är i Grekland. Därtill lägges de två familjerna i Umeå bosatta som har fått inbjudan. Janérik och Maria har även ett Grekiskt par på gång.

Ja, det skulle alltså kunna bli runt 20 deltagare på vår lilla Kalimerafest!! Detta blir i så fall rekord i antal deltagare.

Var välkommen kära du- hem till Arne och hans Fru!!!

Samling i partylokalen 17.30 lördagen den 29 Oktober 2005.

Janet
2005-10-22, 15:32
Åh... hoppas ni får roligt. I och för sig tvivlar jag inte på det. Synd att det är så långt till Umeå.

:)

Eva L
2005-10-23, 09:42
Nu marineras köttet till Stifadon!!!

Efter idogt sökande denna dags förmiddag i bygdens butiker, kunde sålunda köttet till Stifadon hemföras i triumf!!! Hustrun hava nu detsamma i bitar skurit samt lagt i marinad inför morgondagens grytputtrande!!! En jättegryta!!!

Retsina Kourtaki i erforderlig mängd hava inhandlats, samt börja nu deltagarlistan kompletteras.

Deltagare: Arne och Birgitta, Janérik och Maria, Dimitris, Eva.L, Eva.L-s dotter Rebecca samt trevlige sonen Peder med sambo. Polisstudenten Charlotte. Konstantinos och Gioannis.

Så vänta vi besked från Rebecca om tvenne grekvänner, likaså oklart om Harry är i Grekland. Därtill lägges de två familjerna i Umeå bosatta som har fått inbjudan. Janérik och Maria har även ett Grekiskt par på gång.

Ja, det skulle alltså kunna bli runt 20 deltagare på vår lilla Kalimerafest!! Detta blir i så fall rekord i antal deltagare.

Var välkommen kära du- hem till Arne och hans Fru!!!

Samling i partylokalen 17.30 lördagen den 29 Oktober 2005.

Harry är i Grekland. Ska kolla när han kommer hem. Ytterligare en person har tillkommit som heter Mattias och är god vän med min son sedan grabbarna lekte i sandlådan. Grekiska paret fortfarande?

Jag gör nog Briam som vanligt. Det står alltid på dotterns önskelista eftersom hon är vegetarian och älskar mammas briam. Peder och Mattias som båda inte är bortkomna i köket kommer säkert med några rätter. Konstantinos och Gioannis likaså. Jag kanske borde göra en skål sallad eller ostbollar. Oavsett ska jag försöka kolla av med alla killarna vad som ska tillagas så vi får en bra variation på vårt grekiska bord. Dotterns födelsdag infaller strax före och en av grekernas stora festdagar dagen innan så det finns många anledningar att fira.

Favva skulle jag verkligen vilja ha men tyvärr saknar jag ingredienser till den rätten. En av mina absoluta favoriter helst serverad lite ljummen med röd lök och lite god olivolja.

Eva (som nu ska koka lingonsylt och laga levergryta med massor av lök och vinbär)

Arne
2005-10-28, 21:22
Yepp!! Allt är nu klart inför morgondagens "The Kalimera Artic Circle Meeting" här i Umeå!!!

Hustruns idoga kokande och stekande under veckan hava resultat givit!!

14 helrör Retsina Kourtaki äro inhandlade samt komma att till avsalu finnas!!

Lägg därtill ett helrör Ouzo Plommari samt dito Metaxa "on the house"!!

Finnes i gästernas gömmor någon skvätt Ouzo kunna densamma med fördel medtagas!!

Under morgondagen skola grekbröd bakas här hemma!!

Bildvisningen omfatta våren 2005 samt höstditon!! Därtill särskild avdelning med bilder från Kastellorizo!! Janérik har flaggat upp för att ta med en CD med bilder därtill. Samma gälla för alla festdeltagarna!! Digitalprojektorn är kontrollerad och klar för bildvisning....

Deltagarlistan är nu i det närmaste klar.

Arne och Birgitta, Eva.L, Rebecca, Peder med sambo Ullis, Konstantinos och Gioannis, Janérik och Maria, Mattias, Charlotte, Dimitris, (med fru?) Lägg därtill Marias kompis Jeanette!!

Var välkommen kära du, hem till Arna och hans Fru!!

Arne och Birgitta

Eva L
2005-10-29, 12:08
Nu har jag lagat Briam med ny tomatsås. Den jag förberett var så god att den slank ner med lite fårost och oliver igår. Nu ska resten av lördagsbestyren klaras av och sen infinner sig feststämningen när vi alla anländer till vårt värdpar som, jag inte vet för vilken gång i ordningen, återigen bjuder till fest.
Trevligt att bänka sig kring borden och njuta av den hemlagade grekiska maten i glada vänners sällskap.

Bilder från festen lär Arne komma med vad det lider så att alla som inte var där kan stilla sin nyfikenhet. ;)

Eva

Janérik
2005-10-29, 13:42
Här är Fasaladan färdig sedan igår, bara att värma upp lite och avnjutas.
Sitter och funderar om jag ska ta en promenad bort till festlokalen för att försöka få nya datorn att prata vett och etikett med Arnes projektor.
Trots en småelak förkylning ser vi fram emot kvällens goda mat och samvaro.

Mvh Janérik o Maria

Riitta
2005-10-29, 14:15
Jag önskar er alla en härlig kväll med god mat,dricka och fina bilder:)
Om två veckor är det vår sörlänningars tur:)

Riittabye_bye

Calle
2005-10-29, 14:50
Yepp!! Allt är nu klart inför morgondagens "The Kalimera Artic Circle Meeting" här i Umeå!!!

Hustruns idoga kokande och stekande under veckan hava resultat givit!!

14 helrör Retsina Kourtaki äro inhandlade samt komma att till avsalu finnas!!

Lägg därtill ett helrör Ouzo Plommari samt dito Metaxa "on the house"!!

Finnes i gästernas gömmor någon skvätt Ouzo kunna densamma med fördel medtagas!!

Under morgondagen skola grekbröd bakas här hemma!!

Bildvisningen omfatta våren 2005 samt höstditon!! Därtill särskild avdelning med bilder från Kastellorizo!! Janérik har flaggat upp för att ta med en CD med bilder därtill. Samma gälla för alla festdeltagarna!! Digitalprojektorn är kontrollerad och klar för bildvisning....

Deltagarlistan är nu i det närmaste klar.

Arne och Birgitta, Eva.L, Rebecca, Peder med sambo Ullis, Konstantinos och Gioannis, Janérik och Maria, Mattias, Charlotte, Dimitris, (med fru?) Lägg därtill Marias kompis Jeanette!!

Var välkommen kära du, hem till Arna och hans Fru!!

Arne och Birgitta

Hej Arne och Birgitta!!

Hoppas att ni alla får en toppenkväll och att bildvisningen inte bara innehåller bilder av telefonstolpar (tycker mig ha läst om det i det gamla forumet!).
Vi har haft "semester" några dagar och bilat till kompisar som bor på sydsidan. Vi besökte nästan otillgängliga små bergsbyar där en sen lunch för fyra personer (mezedes, pommes, öl, vatten och frappe) kostade totalt 6 Euro!! Vadå Grekland är dyrt?! Utförligare rapport med foton kommer snart i vår lilla dagbok.

Ha det nu så jättebra i kväll!!

Många hälsningar från ett för stunden lite molnigt men hyfsat varmt Kreta!

Calle och Git!

Arne
2005-10-29, 16:45
Jodå!!! Med så trevliga festdeltagare kunna aftonens fest bara ej misslyckas.

Det är en stor förmån att kunna få samla ett antal grekvänner samt avnjuta den kulinariska soarén, där alla deltagarna bidragit till att fylla borden med allsköns läckerheter!!!

Lägg därtill några krus Ouzo och Metaxa samt ett antal Retsina Kourtaki....

Den digitala projektorn är nyss provkörd tillsammans med Janériks laptop och visade sig fungera precis perfekt!!!

Våra bilder från våren respektive hösten 2005 skola förevisas samt därtill ett litet urval från Kastellorizo 2001-2004 på allmän begäran.

Festlokalen är nu vederbörligen dukad och klar. Mat hava burits liksom drycker. Söldukarna bilda underlag för den äkta grekkänslan!!!

Nu invänta vi bara alla trevliga gästerna...

Bildsvep fotat för 20 minuter sedan. Inledes med Akropolis i kvällsbelysning. Bilden tagen för strax under två veckor sedan från roof garden på Hotel Adonisys. Övriga från festlokalen.

Länk http://www.sendpix.com/albums/05102907/9j9bb4f4gj/

Arne och Hustru Birgitta

myssa
2005-10-29, 16:50
sänder varma hälsningar och önskan om en jättefin afton :)
från myssa i norrbotten.

Janérik
2005-10-30, 11:33
Ojojoj, mycket roligare i går än i dag.
Vi vill tacka värdparet för en i vanlig ordning väl genomförd fest. Mycket god och intressant mat som alla deltagare ställde upp med.
Nu har vi bara att se fram emot nästa fest.

Mvh Maria och Janérik

Eva L
2005-10-30, 11:58
Tack från mig också. Instämmer med Janérik det var bättre igår. Tror inte att jag ätit så gott på mycket, mycket länge. Gissar att all mat och dryck inte gjorde bildvisningen rättvisa men det var trevligt ändå. nu kan vi längta till nästa gång. :)

Eva

Arne
2005-10-30, 14:35
Här komma ett litet bildsvep från gårdagens härliga Kalimerafest här i Umeå.

Arne och Birgitta

http://www.sendpix.com/albums/05103005/kqk1jxdnpc/