Visa fullständig version : nakenbadande
Charleston
2008-09-04, 14:30
I den numera, vad det verkar, rätt välkända tråden om klädsel på taverna (eller vad den egentligen kom att handla om), försökte jag i ett inlägg slänga in en fråga om nakenbadande på andra stränder än de speciella naturist/nudiststränderna. Jag vet inte, kanske orkade ingen läsa igenom hela mitt inlägg eller också bedömdes ämnet vara alltför off-topic, eller också är detta ett no-no-don’t-don’t-ämne här på forumet (men detta sista betvivlar jag).
Vad jag undrade var följande (och jag vill poängtera att jag själv alltså inte har ont av att andra badar näck på publika badstränder, även om jag drar mej för att göra det själv bland människor jag inte känner, av olika orsaker): vad tycker ni andra forummedlemmar och, framförallt, vad tror/vet ni att grekerna själva tycker, om detta? Till skillnad från ämnet i nämnda tråd ovan, så tycker jag mej ha märkt att en hel del andra icke-nakenbadare på stränderna ofta har ”tagit illa upp”. Brist på hänsyn, alltså, eller? (Please! försök nu att inte misstolka mej, det här är inget försök att fortsätta diskussionen i tavernaklädseltråden, nu är jag bara nyfiken på vad ni andra anser om detta ”beteende”)
Och vidare, är det här något som har ökat på senare år (till skillnad från exempelvis bland kvinnor att bada topless, vilket väl var vanligare förr?) och/eller är det mera vanligt/accepterat på vissa öar? På mitt Amorgosbesök förra året i september var det snarare regel än undantag att det på stränderna (alltså de ”vanliga” stränderna) fanns ett antal nakenbadare/solare. Och även om jag har stött på samma sak tidigare år och på andra öar, så tyckte jag det var en klar skillnad förra året på Amorgos.
För säkerhets skull och en gång till: jag har själv inget emot att andra badar nakna bland oss ”påklädda” och jag har full förståelse för att man föredrar att bada utan kläder.
/Thomas
På en del öar finns det skyltat att nakenbad är förbjudet ex på Folegandros var alla stränder jag besökte utom Agios Nikolaos där det är tillåtet skyltade så. Greker är ju ganska konservativa och vad jag lärt mig genom många års resande dit är att det inte är ok på vanliga stränder. På mindre ställen där du kanske badar ensam kan det däremot vara ok men undvik nakenbad där det finns en kyrka i närheten. På Naxos ligger nudisternas bad ganska nära en strandkyrka så där verkar det vara ok. Jag badar själv gärna naken där det passar sig men absolut inte på en vanlig strand där alla eller nästan alla har badkläder.
Eva
Elisabet
2008-09-04, 15:09
Jag vet inte, kanske orkade ingen läsa igenom hela mitt inlägg eller också bedömdes ämnet vara alltför off-topic, eller också är detta ett no-no-don’t-don’t-ämne här på forumet Det var nog bara så att vi inte orkade med den frågan OCKSÅ i den tråden :D
På en del öar finns det skyltat att nakenbad är förbjudet ex på Folegandros var alla stränder jag besökte utom Agios Nikolaos skyltade så. Jag la faktiskt inte märke till några sådana skyltar på Folegandros. Däremot tyckte jag det var en ovanligt stor andel nakenbadare där. De flesta var personer som tog den tidiga bussen norrut och sedan gick till någon av stränderna. Jag såg flera av dem både på Ambeli och Livadaki. Även på Katergo var det en hel del nakenbadare.
På stränderna närmare städerna kan det ha varit skyltar. Jag la inte märke till dem, men såg inte heller några nakenbadare där. På en ö som F är det kanske nödvändigt med förbudsskyltar närmare stan.
Rent allmänt så ser man ju ibland greker som badar nakna. Förmodligen(?) är de inte ortsbor utan Atenare eller annat på semester, men accepterade verkar de vara i alla fall.
Jag tror, som i alla andra frågor, att det inte finns en enhetlig uppfattning bland grekerna om saken, men säkert är det många som precis som bland oss andra, inte tycker att nakenbadare ska hålla till allt för nära byar och samhällen.
Jag trodde ocksa i borjan att greker var konservativa nar det kom till nakenbiten. Men nar jag flyttade till Aten forstod jag att det inte alls var sa. Jag ser manga har som badar nakna men i Aten mest pa klippor och inte pa sandstrander med mycket folk. Topless ar helt ok for kvinnor overallt och jag diskuterade det med nagra har att det verkar ocksa helt ok att vara topless aven i sallskap, om du tex gar med kompisar eller ett annat par, vilket jag inte tror ar sa vanligt i Sverige. Jag tycker greker tom kan vara mindre "blyga" an svenskar. Men det ar klart att man antagligen inte ser sa mycket av det pa oarna eftersom om man bor pa en o ar det nog manga som kanner igen en och da vill man kanske inte visa for mycket. Precis som det ar i Sverige. Pa svenska strander ser man val ofta inte sa mycket topless medan i Grekland vagar man kanske lite mer?
Visst är en sån här fråga omöjlig att ge en enhetligt svar på. Har varit på massor av öar och träffat både greker och turister som badar nakna. Har kunnat förstå att de flesta av grekerna var från storstäder som Aten. När man badar naken brukar de flesta göra detta på "en del av stranden". Oftast ger det sig självt var. Är organiserad
naturist sedan många år och badar alltid naken; där det är möjligt och passar in. Jag har campat på naturistcamping i många år och där lär man sig snart att inte bara tänka på sig själv, utan även ta hänsyn till omgivningen och övriga gäster.
När det gäller Folegandros såg jag aldrig några skyltar, men vi som badade nakna låg nästan alltid i "ytterkanten" av stranden. På Mykonos är det dock lite problematiskt, man kan lätt hamna i en "homogrupp" utan att alls vara det.
Konstigt kan skyltarna blivit nedplockade under sommaren jag var där juni 2007 och det var både campingförbuds och nakenbads förbud på flera ställen till och med på den lilla grusstranden med garaget mellan Angali och Agios Nikolaos. Jag har dock inte besökt alla stränder så kanske fanns det andra än Agios där det var officiellt tillåtet.
I vissa fall är öppenheten för den nakna kroppen större i Grekland. Exempelvis vid provning av underkläder i en damaffär på en ö. In kan expediten komma för att både kommentera och känna att allt sitter rätt. Skulle aldrig hända i Sverige.
Eva
På Mykonos är det dock lite problematiskt, man kan lätt hamna i en "homogrupp" utan att alls vara det.
Förr var det så att Paradise var Hetro både med och utan badkläder. Superparadise var däremot enbart Homo och utan kläder. Om det är likadant fortfarande vet jag inte. Det var rätt många år sedan jag var där. Men då var det en rätt distingt skillnad mellan dessa stränder.
Förr var det så att Paradise var Hetro både med och utan badkläder. Superparadise var däremot enbart Homo och utan kläder. Om det är likadant fortfarande vet jag inte. Det var rätt många år sedan jag var där. Men då var det en rätt distingt skillnad mellan dessa stränder.
Nu är det nästan omöjligt att skilja på dessa stränder, Textilare och nakenbadare i en salig blandning. Har aldrig känt problem när jag badat på dessa stränder, med eller utan badbyxor.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.