handdator

Visa fullständig version : Grekiska smaker


Malina
2005-08-09, 13:54
I Grekland smakar ju allt gott!
Men, hur är det med Grekisk mat och dryck hemma?
Jag tycker tex. att Grekisk sallad är rätt meningslöst utanför Grekland.beror säkert på tomatkvalitet osv.Dessutom saknas den lite ljumna solmogna smaken här.
När det gäller dryck,tycker jag att Retzina och Ouzo är ointressant i Sverige.Däremot är Metaxa(3-stjärnig) gott överallt!

karinafp
2005-08-09, 13:57
Nja, nog går det att klämma ner en ouzo med behållning även här hemma! ;) Men jag håller med, smakupplevelsen blir klart förhöjd i rätt omgivningar och med rätt sällskap. flabb_flab

Karin

Athanasia
2005-08-09, 14:00
Även ett glas kallt Retsina kan va gott om det är varmt ute.:)

xristina
2005-08-09, 14:13
Däremot är Metaxa(3-stjärnig) gott överallt!
:eek: 3-stjerners er da aldri godt! Men 5-stjerners er knallgod!!! flabb_flab flabb_flab flabb_flab
(Jada, jeg vet at det er smak og behag - jeg bare måtte kommentere det!)

Men gresk salat kan være godt hjemme dersom man har tilgang på solmodne tomater - ikke fra drivhus!!! De smaker nesten som de greske.

Ouzo og retsina kan være godt i varmen på terrassen, men best smaker det om jeg har laget gresk mat og huset er fylt av alle de greske luktene. Da kan jeg lure meg til å tro at jeg er i Hellas for en stakket stund, og da smaker det godt!

Arne
2005-08-09, 15:44
Men egentligen,,,,
Jag har den högst bestämda uppfattningen att grekmaten kan vara nog så god här hemma som på plats, men då krävs alltsom oftast det där lilla extra vid tillagning och ävenså serveringen.

Den lilla kvisten med kaprisblad (Kapari torso), olivoljan av högsta och kryddiga grekkvalitet. Lägg därtill alla grekkryddorna i samband med tillredningen av maten. Det goda tunna nygräddade grekbrödet... Mums.
Mogna "Obs mogna" citroner att pressa över maten samt för garnering.
Grekiskodlade oliver med kärnorna kvar. Den nyrivna Sifnososten... Ja, listan kunna fyllas till oändlighet...

Vad gäller köttråvaror är det dock svårt att få samma välhängda marmorerade kvalitet i dagligvarubutiken här hemma. De som har tillgång till saluhall på hemorten kan dock lätt finna en köttråvara värdig namnet.

Arne

Allegro con spirito
(hastigt men med ande)

Soleil
2005-09-01, 14:04
I Grekland smakar ju allt gott!
Men, hur är det med Grekisk mat och dryck hemma?
Jag tycker tex. att Grekisk sallad är rätt meningslöst utanför Grekland.beror säkert på tomatkvalitet osv.Dessutom saknas den lite ljumna solmogna smaken här.
När det gäller dryck,tycker jag att Retzina och Ouzo är ointressant i Sverige.Däremot är Metaxa(3-stjärnig) gott överallt!

Det beror på vad man lagar här hemma.
Smakade en ny rätt sommaren 2004 i Thassos, nämligen stamnato som har blivit mitt favorit-grekisk. Lagar den hemma och det är precis som däe nere.
Men grekisk sallad smakar bäst i Grekland där tomater o. gurka smakar något speciellt.

xristina
2005-09-01, 14:15
Er det det samme som stamnas??? Kjøtt og poteter i en tomatsaus?