handdator

Visa fullständig version : God mat i Naxos

xixi
2008-06-14, 15:59
Hej alla Greklandsfantaster,

Idag har jag och min sambo bokat resa till Aten med sterling den 28 juni för att sen åka vidare till Naxos. Det blev lite dyrt men vad gör man inte för att få åka till Grekland?

Jag undrar nu om ni har några bra tips på tavernor med god mat i Naxos stad? Vi tänkte nämligen försöka få ett rum där, för att kunna ta del av utelivet (dvs kunna dricka lite vin på karaff under middagen). Det skulle vara roligt att inte behöva gå på någon nit, det första man gör!

Ska tilläggas att jag har varit sugen på att besöka Naxos i flera år och nu blir det äntligen av. Jag hoppas att jag kommer hitta "bageriet" "stället med den goda fetaostpajen" och "mysiga caféet" även på denna ö. ;)

spiro
2008-06-14, 22:45
Eftersom ingen annan svarat så vill jag tipsa om att söka på forumet. Finns hur många tavernor som helst omnämna där. Eller varför inte i reseberättelserna som många postat!
lycka till!

Lissi
2008-06-14, 23:00
Vi var på Naxos förra sommaren och vårt favoritställe var en trottoarservering på en av gågatorna ner mot hamnen....inget speciellt skyltat men jättegod mat....Stället hade både "lucka" att hämta mat i och riktig servering. Borden stod ute på trottoaren....Hamnpromenaden undvek vi liksom den populäraste gränden i Chora, men annars var maten god överallt! Prova er fram, men undvik de jättestora serveringarna med nr på borden och löpandeband- servering....!
Naxos är jättemysigt!

Lissi

Speja
2008-06-15, 14:05
Hej!

Kom hem från Naxos i går eftermiddag efter 2 härliga veckor på ön. Grattis till ert val av resmål. Ni kommer inte att ångra er :)

Här kommer några tavernatips:
Metaxi mas ligger efter Old market street i en smal mysig gränd. Kan vara lite svårt att få bord där - verkar vara populärt. Boka bord eller var beredd att vänta en stund.
Irinis ligger nästan längst bort efter hamnpromenaden) Åt kanongod stuffed calamares där i torsdags.
Scirocco ligger uppe på torget och ser ut som/är nog en turistfälla men har fantastiskt god mat - faktiskt bland det godaste jag ätit på Naxos. Mamma lagar maten - prova hennes köttbullar "Keftedes".
Gorgona i Agia Anna fin utsikt över liten båthamn och havet, god mat och mycket trevlig personal.
Oasis ligger på gatan som går från torget ned mot St Georgestranden. Mysig taverna med supertrevlig personal och ok mat. På tavernan jobbar en svensk tjej, Ulrica, som är gift med en av ägarna.

Ät INTE på:
Popis grill
The good heart
Båda tavernorna ligger efter hamnpromenaden. På Popis var det för det mesta nästan helt tomt (har blivit varnad för dem bl a här på Kalimera). The good heart hade trevlig personal men ofräsch, halvkall och flottig mat - mådde illa efter lunchen där.

Ha en trevlig semester!

MickeO
2008-06-15, 20:43
Här kommer några restaurangtips:

Vasilis-ligger inne bland gränderna mitt på hamnpromenaden.Lite dyrare men fantastiskt god mat
Meltemi-ligger inte så långt från St George stranden.Bra priser och trevlig personal
Scirocco-vid torget ovanför hamnpromenaden,alltid mycket folk men mycket god mat
Flamingo-vid hamnpromenaden,ser ut som världens turistfälla men god mat
Oniro-inne i gränderna på väg upp mot kastrot,betydligt bättre mar än To Kastro som är omnämd nedan

Varningens finger för:

Poppis grill-vid hamnpromenaden,serverar smaklös mat med dålig service
To Castro-inne i gränderna på vägen upp till kastrot,fin utsikt men en riktig turistfälla.Den gången vi var där(8 personer) var det ingen som var nöjd med maten-smaklöst och vidbränt.

Naxos är kanon ni kommer inte att ångra er.Mvh Micke

Siri A
2008-06-16, 08:38
Som sagt; Gorgona i Agia Anna får ni inte missa! Jätte bra mat, det är värt att ta bussen ut dit en kväll. Även Picasso, som har mexikansk mat i Chora, NÄRA Scirocco, (man ser stället från S) serverar gudomlig taco. Gott med lite omväxling från den grekiska maten ibland. ;)

Har lite fler tips också;

To Limanaki på hamnpromenaden. Serverar ENDAST fiskrätter. Och då menar jag ingen annat, förutom dricka då. Inga efterrätter, drinkar osv. Gott som tusan, och bra priser. Men tänk på att fisk är lite dyrare mat, så räkna med ca. 15 euro/pers!

Paradiso på Maragasstranden serverar också bra och prisvärd mat. Att sitta där med tårna i sanden och drömma sig bort, ger goda minnen av semestern!! :D ;)

O'Manolis, också den på Maragasstranden ca 100/150 meter från Paradiso serverar bra mat. De har även en disk där man kan köpa med sig "picknickmat".

Annki
2008-06-16, 11:30
En taverna i Chora som vi fastnat för är O Apostolis som ligger i en gränd till vänster en bit upp på, eller efter, Old market.
De har massor av goda smårätter och Kleftikon och Stifadon här hör till de godaste vi ätit......och vi har provat många!
Allt är vällagat och miljön är jättefin. Tavernan ligger på gården mellan två små kapell, därav namnet.
Hittade ett foto som väl inte hör till de bästa, men ni ser i alla fall hur det ser ut.

(Sedan tycker även jag att Gorgona i Agia Anna serverar bra mat där det finns mycket att välja på, både smårätter, ugnsrätter och grillat.)

Ha det så skönt på Naxos!

Ann-Kristin
http://i128.photobucket.com/albums/p171/annki57/Naxos305070.jpg

Athina
2008-06-16, 16:06
Yalos grill på stranden i Naxos stad har jättegod mat, ut o titta i köket efter vad som inte står på matsedeln eller fråga efter dagens fisk. Man sitter ända nere vid vattnet. Jättetrevlig personal.

Charlotte
2008-06-16, 17:10
Hej!
Har tidigare tipsat om Old Inn, ligger vid Grotta. Inte så jättelätt att hitta men väl värt ett besök.
God mat och trevlig atmosfär.
Hälsningar Lotta

Netwolf
2008-06-16, 22:04
Paradiso på Maragasstranden serverar också bra och prisvärd mat. Att sitta där med tårna i sanden och drömma sig bort, ger goda minnen av semestern!! :D ;)

Kan bara instämma. Om man är på Naxos får man INTE missa Paradiso. Ligger med på min topptre-lista, över mina bästa restaurangbesök någonsin. Spenatpajen är den godaste i hela Grekland.
Sen är läget helt superbr. Sitt vid borden närmast stranden. Sist satt vi där i flera timmar.

/Netwolf

spiro
2008-06-19, 01:07
Jag "boostar" lite (ser till att tråden hamnar överst).Fler Naxos taverna tips vore kul.!

Hellen
2008-06-19, 06:04
Om man är på Naxos får man INTE missa Paradiso. Ligger med på min topptre-lista, över mina bästa restaurangbesök någonsin. Spenatpajen är den godaste i hela Grekland.

Den måste testas, spenatpaj är dessutom en av mina favoriträtter, så det kan ju nästan inte bli bättreflabb_flab
Hur lång tid kan det ta att gå dit från Agi Anna?
// Helén

Annki
2008-06-19, 07:43
Det tar bara 5-10 min. Deras ostpaj är också jättegod!

Ann-Kristin bye_bye

Hellen
2008-06-19, 07:52
Det tar bara 5-10 min. Deras ostpaj är också jättegod!

Inte längre? Det ser ut att vara en bit när jag tittar på Naxoskartan, så bra! Tack för tipset om ostpajen, får väl variera mig.:D
// Helénbye_bye

Annki
2008-06-19, 08:08
Inte längre? Det ser ut att vara en bit när jag tittar på Naxoskartan, så bra!Men Hellen, du kan väl inte ha missat Paradiso när du varit på Naxos. Det är tavernan alldeles i början av Maragas som har det stora trädet man kan sitta under, och som finns på en massa bilder.
Ann-Kristin bye_bye

Hellen
2008-06-19, 08:12
Men Hellen, du kan väl inte ha missat Paradiso när du varit på Naxos. Det är tavernan alldeles i början av Maragas som har det stora trädet man kan sitta under, och som finns på en massa bilder.
Ann-Kristin bye_bye

Jag har aldrig sagt att jag är färdig med Naxos;):D
Ok, jag erkänner, har inte varit längre söderut än Ag. Anna förutom då vi hyrt bil och tydligen har vi tyckt att det varit dumt att stanna så snart med bilen.
Jag vet att jag inför förra årets resa efterlyste var de bilderna är tagna, och fick svar, men tro nu inte att vi kom dit för det:(flabb_flab
Om ca två veckor skall jag vara där, bildbevis kommer:D
// Helén

Annki
2008-06-19, 08:22
Hellen, då får ni promenera 5-10 min. till när ni varit på Paradiso. Då kommer ni till Maragas camping där tavernan O Manolis finns. Där sitter man vid bord direkt på stranden och njuter av solnedgången på kvällen.

http://i128.photobucket.com/albums/p171/annki57/Naxos3-1.jpg

Siri A
2008-06-19, 08:27
Det tar som Annki säger inte lång tid att gå dit från Agia Anna. Den ändå "tråkiga" är att man inte kan följa stranden hela vägen utan att man måste gå på vägen. Som sagt det är jätte god mat, men jag upplevde det som lite dyrare där. Ändå tog vi lite enklare rätter såsom souvlaki t.ex. 28 € tror jag det gick på för 2 pers. utan för/efterrätt.

VARFÖR åker vi inte till Naxos i år också???!!! snyft_drop

Hellen
2008-06-19, 08:28
VARFÖR åker vi inte till Naxos i år också???!!! snyft_drop

Tack för tipsen! Jadu, Siri, det är VALFRITT;):D Det går båtar mellan Folegandros och Naxos, eller?
// Helén

Annki
2008-06-19, 08:29
.......Och den här bilden är tagen från bordet vid O Manolis. Bättre kan det inte bli!

Ann-Kristin bye_bye

http://i128.photobucket.com/albums/p171/annki57/Naxos3-2.jpg

Siri A
2008-06-19, 08:51
Tack för tipsen! Jadu, Siri, det är VALFRITT;):D Det går båtar mellan Folegandros och Naxos, eller?Varför gör det det??? Kan dom inte bli inställda när vi är där eller nåt... Skulle kännas bättre då!!! ;)

Bättre kan det inte bli!Nä... Det KAN ju inte det!!! snyft_drop

Nu lägger jag ett löfte här!!! NAXOS 2009!!! Annars dör jag!! Om jag börjar snacka om andra öar senare i år kan någon gärna hänvisa mig till den här tråden!! :D :D

xixi
2008-06-23, 11:48
Hej alla,

tack för alla svar! :) Nu är det inte ens en vecka tills att vi åker. Jag är så himla nyfiken på Naxos.

I augusti bär det dessutom till Grekland igen då jag ska åka och hälsa på min mormor och morfar (det är min morfar i bild på min avatar - han är värsa gullig!!) _B-anana

/xixi

Lotti
2008-06-23, 17:30
Vi kom precis hem från Naxos, en underbar ö. Resturang Oniro gillade vi jättemycke. Ligger uppe i gränderna nära Kastro, god mat fin utsikt och lugnt och skönt att sitta där. Vill ni äta god Pizza så har dom det hos Suzannas ligger strax efter torget med kyrkan mot St Georges beach på vänster hand. Inte lugnt precis men väldigt goda pizzor tyckte vi och bra service.
Oj vad jag är Avis på er jag vill tillbaks Naxos NU!!!!
Ha en riktigt trevlig resa bye_bye
Lottie

xixi
2008-06-23, 20:19
Åh, det låter verkligen helt underbart! Jag ska skriva ut alla era svar och ta med mig, sen är det ju roligt att upptäcka själv också. Men eftersom vi är så sega på att välja matställe så kan det vara bra att några riktmärken.

Dessutom i allt regn och blåst: Giv mig tryckande hetta nu! :D

Ullipo
2008-06-23, 22:50
Alltså, jag vet att du frågade efter grekiska tavernor men OM (bara OM) du vill ha lite ombyte så tycker jag att du ska testa East West som serverar asiatisk mat. OK, nu äger ju min syster med man stället. Jag är alltså inte helt opartisk. Men jag gillar gott vin, och det får jag på East West. bye_bye
Ulrika

xixi
2008-06-26, 20:42
Tja, varför inte. Man vill ju inte bara äta soflaki hela veckan lång...

Idag har jag dock kommit på att det endast blir 5 dagar på naxos :-(. Vi åker ner med sterling och då kommer man fram sent på lördagen. Vi ska därför sova hos en av mina kusiner i Athen. Sen bär det av med färja på söndag morgon... det är ok. Lite god mat i Athen är det ingen som säger nej till.

MEN, det finns ett stort MEN. På lördag den 5 juli då vi åker hem så åker vi kl 22.10 med sterling, jag tänkte att det skulle vara bra eftersom man då skulle hinna med en bonusdag på naxos, med lite bad och vin. Men icke sa nicke. Det går ju inga båtar mitt på dagen dvs vid 15 snåret. Anagligen eftersom det är siesta (messimeri) då. Jaja man ska inte klaga, det handlar ju egentligen om att man vill vara kvar så länge som möjligt...;)

NaxosLotta
2008-06-27, 07:48
Hej
Nästa gång du bokar en resa till Naxos, kolla inrikesflyget. Nu är ju allt så klart fullt men kanske nästa år. På söndagarna så går det ett eftermiddagsflyg som passar för sena avgångar från Aten, och så får man lite mer "badtid". Eftersom båtarna har blivit så dyra nu så blir det inte så mycket mer pengar att flyga. Och det tar 40 minuter! Lyx!
Vi ses!
Lotta

xixi
2008-06-27, 09:12
Ja, vi kom ju på det där med inrikesflyget ganska sent, igår. Sen började jag laborera med att flyga från Mykonos, dvs ta båt dit osv. Men det blir för dyrt och meckigt och osäkert. Man tänker inte riktigt på inrikesflyget i Grekland, borde ha kollat det tidigare.

Nu blir det en eftermiddag i Athen, förra året han vi inte ens se Akropolis (jag har dock sett det tidigare), så vi får gå dit i år i stället.:)

Vet du om 11.50 (tror jag det är) båten från Naxos alltå den snabba brukar avgå i tid? Eller får man hänga i hamnen i två timmar?

Åh vad jag längtar nu, vi åker imorgon. klapp_klap

linraz
2008-08-31, 22:16
Här kommer några restaurangtips:

Vasilis-ligger inne bland gränderna mitt på hamnpromenaden.Lite dyrare men fantastiskt god mat
Meltemi-ligger inte så långt från St George stranden.Bra priser och trevlig personal
Scirocco-vid torget ovanför hamnpromenaden,alltid mycket folk men mycket god mat
Flamingo-vid hamnpromenaden,ser ut som världens turistfälla men god mat
Oniro-inne i gränderna på väg upp mot kastrot,betydligt bättre mar än To Kastro som är omnämd nedan

Varningens finger för:

Poppis grill-vid hamnpromenaden,serverar smaklös mat med dålig service
To Castro-inne i gränderna på vägen upp till kastrot,fin utsikt men en riktig turistfälla.Den gången vi var där(8 personer) var det ingen som var nöjd med maten-smaklöst och vidbränt.

Naxos är kanon ni kommer inte att ångra er.Mvh Micke

vi gjorde missen med att hammna på poppis grill och vill bara säga att min son på 15 år som på sin höjd kan göra sig en kopp oboj hadde klarat att ge oss bättre mat än vad dessa pajaser klarade urk o fy för en sådan turist fälla.

Ewaki
2008-09-01, 15:02
Hej!

Ååh, vad jag önskar att jag hade min Naxosvistelse framför mig.. var där i juni och längtar tillbaka. Förutom de ställen som nämns tidigare vill jag slå ett slag för "Typografio". Ligger i gränderna- du ser rakt in i köket när du går förbi och sitter och äter utomhus en trappa upp ( på taket). Vi provade en underbar lax!! och en helt suverän pastarätt. Miljön var lugn, kunnig personal och jag tror att de hade en av Greklands fräschaste toaletter.:)
Ha en skön resa!!/ Ewa

Hestia
2008-09-02, 08:24
Tänk att jag har min Naxosvistelse framför mig...vi var där 2000 och 2001, har längtat tillbaka alltsedan dess! Men först nu har vi möjlighet att återvända till denna pärla i Grekland, 13/9 bär det iväg!:)

Tack Ewaki om tipset på "Typografio", ska absolut göra ett besök där.

Tack alla andra också som tipsat om bra (och mindre bra!) matställen,
skall testa alla!

/Hälsn Elisa som om 11 dagar kliver iland på Naxos....Ang_elx

ah666
2008-09-07, 08:45
Den måste testas, spenatpaj är dessutom en av mina favoriträtter, så det kan ju nästan inte bli bättreflabb_flab
// Helén
Underbar mat på ljuvlig plats!! Ficklampa eller lampan på mobilen kom till användning denna promenad..mörkt mörkt..
Annelie

Maggan1
2008-09-17, 10:50
[quote=Netwolf;134165] Om man är på Naxos får man INTE missa Paradiso.

Efter så mycket positiva kommentarer om Paradiso besökte vi denna restaurang i somras - mysfaktorn hög vid stranden men det var, för våran del, oxå allt. Usel service och maten kom inte ut samtidigt och fick vänta nästan 40 min på ett grillspett - några gäster väntade så länge på att få beställa att de valde åka därifrån. Så denna restaurang är inte med på vår lista, tyvärr....

bye_bye
Maggan

Hellen
2008-09-17, 11:41
[Usel service och maten kom inte ut samtidigt och fick vänta nästan 40 min på ett grillspett

Usch, det är aldrig kul när man upplever att man fått dålig service, men att maten inte kommer ut på bordet samtidigt är ju precis som det ska vara;)
// Helén. som också besökte Paradioso för första gången i somras, jag tyckte maten var bra, men inget att springa benen av sig för, mysfaktorn var dock hög, servicen upplevde jag som bra, fast visst tog det tid.

Marie & Thore Marmin
2008-10-11, 09:29
Efter att tillbringat en, mycket trevlig semester på vårat kära Naxos så sitter vi nu hemma och summerar intryck och upplevelser och sorterar bilder
Vill instämma med föregående skribenter i denna tråd,ang. mat på Naxos
klapp_klapklapp_klap
Rest. EastWest var en mycket trevlig upplevelse,mycket god mat och trevlig atmosfär, en stor komplimang till Lotta med make och deras personal.

Sussanas italian resturang på samma gata går ej heller av för hackor.
stora, välsmakande pizzor. Goda pastarätter och inte att förglömma pepparsteken med grönpepparsås.

Scirocco är aldrig fel. alltid smakar det lika bra.man bör vara där tidigt eller reservera.bye_byebye_bye

plingplong
2009-01-23, 11:21
Måste tipsa om ett jättetrevligt ställe ganska långt ner på paralian (mot hamnen) i Naxos stad. Ouzerian heter Dolphins och drivs av två underbara äldre herrar. Jättegod grillad bläckfisk och fantastisk saganaki!

/Jenny som längtar till Naxos

Aiakos
2009-01-26, 23:06
Hej!

Ååh, vad jag önskar att jag hade min Naxosvistelse framför mig.. var där i juni och längtar tillbaka. Förutom de ställen som nämns tidigare vill jag slå ett slag för "Typografio". Ligger i gränderna- du ser rakt in i köket när du går förbi och sitter och äter utomhus en trappa upp ( på taket). Vi provade en underbar lax!! och en helt suverän pastarätt. Miljön var lugn, kunnig personal och jag tror att de hade en av Greklands fräschaste toaletter.:)
Ha en skön resa!!/ Ewa

Skulle också vilja tipsa om Typografia, riktigt bra ställe! Åt deras oxfilè vid mina två besök där! Bra kvalitet på köttbiten, visst inte det billigaste alternativet kanske men väl värt ett besök!

Eva L
2009-01-27, 21:44
Oxfile har jag aldrig ätit i Grekland. Roligt att höra att den var bra tillagad. Håller mig helt till långkoken och det traditionella grekiska köket under mina korta vistelser där. Matlagningsintresserad som jag är är det alltid roligt att läsa om vad folk äter på sina resor.

Eva

Ayelet
2009-02-23, 14:39
Såg att det är en gammal tråd, men jag måste bara slå ett slag för min favoritrestaurang, Meltemi, med världens godaste mat.

Paphianna
2009-03-23, 18:43
Såg att det är en gammal tråd, men jag måste bara slå ett slag för min favoritrestaurang, Meltemi, med världens godaste mat.

Nu blir jag nyfiken- var ligger Meltemi-berätta mer...bye_bye
Åker till Naxos i slutet på juli och tips om nya bra ställen är alltid välkomna!

Lotta - med favoriterna o´Manolis i Maragas och Akroyiali i Ag.Anna- de var bra sist jag var på Naxos iallafall....:D

mrwalker
2009-03-23, 18:55
Nu blir jag nyfiken- var ligger Meltemi-berätta mer...

http://www.meltemi-restaurant-naxos.gr/

Men du bør prøve denne også (som tidligere nevnt):

http://www.scirocco-naxos.gr/

Paphianna
2009-07-16, 15:27
Ja det är testat, flabb_flab spenatpajen på Paradiso var verkligen superb!
Tack vare tipsen i den här tråden lyckades vi hitta några nya favoriter.
Meltemi var verkligen en sådan, där åt jag den godaste souvlakin jag någonsin ätit, to Apostoli i gamla stan var också en mycket bra taverna.
Och Gorgona är ju som sagt mycket bra också, med mamma som härjar runt där, mycket underhållande.
En italiensk restaurang som verkligen sticker ut är Sottovento nere på St.George stranden. Alldeles fantastiska pizzor (bättre än Susannas och il Girasole) och pastan var också förtäfflig. Oftast lite folk på detta mysiga ställe, varför förstår jag inte.
Och gyrospittorna på Jackpot är ju helt perfekta, dessutom den snabbaste service jag någonsin upplevt, ölen kom på bordet 20 sekunder efter vi beställt, och gyrosarna 20 sekunder senare..Mycket god mat kan man få på Naxos..
P-anna

Stefan/veronica
2009-08-14, 19:54
Är bara tvungen att skriva på den här gamla tråden. Vi har inte varit med i detta forum speciellt länge, men däremot har vi varit i Grekland väldigt mycket på alla slags öar och är helt förälskade i det grekiska köket (speciellt förätter i alla dess slag).

En av dom bästa restauranger vi varit på är utan tvivel "TO KATI ADDO" i naxos stad (Chora).
Om man går hamnpromenaden mot färjehamnen så tar man upp höger vid "Grotta Tours" och upp för några trappsteg, där ligger denna lilla restaurang med typ 8-9 bord som drivs av en grekisk familj. Vi var på Naxos i två veckor och jag tappade räkningen hur många gånger vi var där, men gissningsvis 6-7 gånger... Kanske låter lite fantasilöst men det var verkligen helt enormt bra!!
Deras saganaki aubergin är beroendeframkallande.

Missa inte detta ställe vad ni än gör.

Stefan

Pixie
2009-08-15, 19:02
Våra restaurang/tavernatips i Agios Prokopios/Agia Anna:

La Trattoria: Italiensk restaurang längs med strandgatan i Ag. Prokopios, ganska långt norrut på "restaurangstråket". Åt här sista kvällen, och det var lite synd annars hade vi återvänt flera gånger! Det var den godaste pizza jag nånsin ätit och min mans pasta var också suverän! Priserna var medel.

Andra ställen vi gillade var:
Golden Beach (Ag. Prokopios): Åt frukost och lunch där flera gånger, fantastiskt goda frukostar och yoghurten med honung var underbar!
Cava D'Oro: Jättegod mat, men inte lika god pizza som på La Trattoria. Sista restaurangen innan kröken mot Agia Anna. Lite dyrare än på de vanliga tavernorna, men ändå billigare än i Sverige. Vi åt t.ex pepparstek med bakad potatis och kokta grönsaker för 17€.

I Agia Anna åt vi flera gånger på Trata; jättegod mat och mycket trevlig och pratsam personal, även om vissa av dem inte var så snabba alla gånger. :)

Dessvärre blev det aldrig av att vi besökte varken O Manolis eller Paradiso.

Ett annat tips för er som ska till Ag. Prokopios är att inte handla på någon av de 3 minimarkets som finns, många saker (ost, mjölk, bröd etc.) är mycket billigare på supermarketen som ligger några hundra meter bortanför Apoteket, och på motsatt sida (precis i svängen)

Och vad gäller stränderna: Sola på Agia Anna om det inte blåser, sanden är mycket mer finkornig än på Agios Prokopios och man blir lätt "panerad" om det är stark vind. Det är däremot billigare att hyra solstolar och betydligt lugnare och mindre folk (om man inte går för långt söderut där klubbungdomarna hänger).

Tyvärr provade vi aldrig Plaka eller Maragas, vi var där men vände, det blåste mycket mer på den sidan.

Och i Naxos stad; missa inte labyrinten i "The old town"...

Aina
2009-08-16, 13:55
En av dom bästa restauranger vi varit på är utan tvivel "TO KATI ADDO" i naxos stad (Chora).
Om man går hamnpromenaden mot färjehamnen så tar man upp höger vid "Grotta Tours" och upp för några trappsteg, där ligger denna lilla restaurang med typ 8-9 bord som drivs av en grekisk familj. Vi var på Naxos i två veckor och jag tappade räkningen hur många gånger vi var där, men gissningsvis 6-7 gånger... Kanske låter lite fantasilöst men det var verkligen helt enormt bra!!

Stefan

Det här låter som ett ställe jag skulle gilla. Ska skriva upp det ifall vi kommer till Naxos igen.

Våra favoriter, bland dem jag skrivit om i mitt resebrev, dem jag verkligen skulle rekommendera:

O´Fotis (Agio Prokopios) för lunch. Finns tre bord vid vägen man kan sitta vid under skuggande träd. Dessvärre ofta upptagna! (Jag ska tillbaka till Naxos först och främst för att få ta en öl eller ett glas retzina under skuggan av dessa träd!) Trevlig, billig restaurang. Inte gourmet, men opretentiös, okonstlad, naturlig. Greker i shorts och turistdamer i fina klänningar samsas under lysrören.

Paradiso (Maragas) för lunch. Maken och jag åt någon mixed tallrik med röror och sallader av olika slag (taramossalata, bläckfisksallad, auberginröra...). Barnen hamburgare, d.v.s. bifteki, fantastiskt goda! Middag på kvällen under tamariskträdet på andra sidan vägen är inte heller fel, men servicen var lite rörigare på kvällen.

Vassilis, O´Apostolis och Metaxa som ligger i Gamla stan, väldigt nära varandra. Vällagad grekisk mat.

Stefan/veronica
2009-08-18, 10:11
Aina! Jag kan lova att du inte blir besviken....

Kan förövrigt inte begripa hur man kan äta på popis grill.... Ser faktiskt anskrämligt ut... eller var det personalen... flabb_flab

Janérik
2009-08-18, 22:03
Aina! Jag kan lova att du inte blir besviken....

Kan förövrigt inte begripa hur man kan äta på popis grill.... Ser faktiskt anskrämligt ut... eller var det personalen... flabb_flab

Alltså, visst var Popis Grill riktigt bra i slutet på 90-talet eller minns jag så fel. Att det inte är mycket värt nu är jag medveten om men det är väl samma personal och allt (förutom mamman som väl har gått bort) så det är ju lite underligt att de inte får till det numera.

Mvh Janérik

Stefan/veronica
2009-08-19, 07:11
Jag kanske var väl hård, jag har ju faktiskt inte själv provat, men jag läste all negativa bedömningar här på forumet så det spädde väl på min bild när jag var nere...:rolleyes:

mythos
2009-09-07, 10:39
Hej!
Var på Naxos förra och föregående vecka. Missa INTE Irini´s på hamnpromenaden, deras Kleftiko på lamm var inte att leka med. -Superb!
Vill gärna slå ett slag för Colosseo på Prokopios. God mat till bra priser!

Mr Saganaki
2010-01-22, 10:59
:oÄr bara tvungen att skriva på den här gamla tråden. Vi har inte varit med i detta forum speciellt länge, men däremot har vi varit i Grekland väldigt mycket på alla slags öar och är helt förälskade i det grekiska köket (speciellt förätter i alla dess slag).

Stefan

fruktansvärt fint ställe! men en liten nackdel...flabb_flab när vi var där hade de hängt upp bläckfiskar på en lina för torkning och för en annan som är över 2m så hängde linan lite lågt... ouppmärksam som jag är så sprang jag rakt in i en stor läbbig sak med 8 armar... men det blev fullt pådrag på personalen o de kom ut med en handuk så jag kunde torka av mig! jättevänligt! Det slutatde med att vi åt en fantastisk måltid med mycke vin o mat o jag tog så klart... kalamari!! en fin naxos pärla är vad det är! och tanten i köket kunde inte sluta nypa mig i kinderna...

NaxosLotta
2010-01-22, 16:33
Hej Stefan
Den Kalamarin du åt på restaurangen va inte den Oktapodin som du sprang in i. Två olika djur men vi har bara ett ord för dom på svenska. Bläckfisk. Kalamari är Squid på engelska ett vitt djur med åtta små ben och en ganska lång kropp (som är lätt att skära i ringar och fritera) Oktapodi är Octapus på engelska och är rosafärgad och har 8 långa ben och en ganska liten kropp. Det är dom som hänger överallt och torkar så man springer in i dom! Oktapodi är bäst grillat och passar utmärkt till Ouzo.
Det är konstigt att det bara finns ett ord på svenska för två olika djur. Många blandar ihop det. Men ät gärna båda två!

Hälsningar från ett blåsigt, regnigt och kallt Naxos.
Lotta

Mr Saganaki
2010-01-22, 22:28
Hej Stefan
Den Kalamarin du åt på restaurangen va inte den Oktapodin som du sprang in i. Två olika djur men vi har bara ett ord för dom på svenska. Bläckfisk. Kalamari är Squid på engelska ett vitt djur med åtta små ben och en ganska lång kropp (som är lätt att skära i ringar och fritera) Oktapodi är Octapus på engelska och är rosafärgad och har 8 långa ben och en ganska liten kropp. Det är dom som hänger överallt och torkar så man springer in i dom! Oktapodi är bäst grillat och passar utmärkt till Ouzo.
Det är konstigt att det bara finns ett ord på svenska för två olika djur. Många blandar ihop det. Men ät gärna båda två!

Hälsningar från ett blåsigt, regnigt och kallt Naxos.
Lotta

jag åt faktiskt den jag sprang in i men det är min grekiska som är kass...:o
tack för lilla lektionen då jag föredrar oktapodi före friterade kalamaris... nästa gång vet jag vad jag ska säga!!flabb_flab

jag fullkomligt älskar Naxos! var där första gången -96 med min kära mor (R.I.P) och det var den bästa resa jag/vi gjort!
Min mor som tyvärr gick bort för 3 år sen pratade alltid om Naxos och resan som hon gjorde med sin då 15årige son (jag) och hur fantastiskt vi hade det!
hon så på slutet av hennes liv att hon gärna skulle vilja tilllbaka dit och underförstått sluta sina dagar med fötterna i vattnet ute vid Plaka-stranden...
tyvärr han hon aldrig uppleva/fullfölja detta men som en liten bonus hade hon på slutet en grekisk/svensk läkare som hade rötterna därifrån!
De kunde prata i timmar o hon kunde lämna eländet (cancer) bakom sig o flyta bort i en stund av välbehag för en kort stund.

detta har gjort att jag rekommenderar alla att åka dit och uppleva ön o jag har tagit med min blivande fru dit ett par gånger och äldsta pojken har fått sin dos me :)
snart är det väl dags att inviga den nyfödda lille pojken i mitt personliga paradis...
ibland kommer jag på mig själv med att stå o lukta på min flaska kitron från resan -96 o drömmer mig tillbaka...:rolleyes:
Hoppas vi ses nån gång alla andra naxos-fans!

Aina
2010-06-18, 09:24
Åh, vad glad jag blev. Fick leta en stund, men hittade tillbaka till detta inlägg där det står om restaurangen TO KATI ADDO (vad betyder det? någon som vet). Den måste vi prova när vi återvänder till Naxos.

Vad hungrig jag blivit medan jag läst och letat.

I fortsättningen lovar jag att anteckna så fort jag läser något så slipper läsa. Ha! :o

Aina

Aina
2010-06-18, 12:38
"...lovar att anteckna så fort jag läser något, så att jag slipper leta mig fördärvad" menade jag.
Aina som inte hittar någon redigera-knapp

Eva L
2010-06-18, 13:53
Jag kanske var väl hård, jag har ju faktiskt inte själv provat, men jag läste all negativa bedömningar här på forumet så det spädde väl på min bild när jag var nere...:rolleyes:

Antagligen var det väl mamman som stog för kokkonsten. Själv håller jag mig till den traditionella grekiska husmanskosten och pizza finns inte med där. flabb_flab

Eva

NaxosLotta
2010-06-18, 13:54
Hej
To Kati Addo heter nog TO KATI ALLO och det betyder "Något annat"
Lotta

Janérik
2010-06-18, 21:36
Antagligen var det väl mamman som stog för kokkonsten. Själv håller jag mig till den traditionella grekiska husmanskosten och pizza finns inte med där. flabb_flab

Eva
Det är säkert så att pizza inte är traditionell grekisk kokkonst men faktum är att åtminstone jag tycker att det är lätt att hitta god pizza i Grekland.

Mvh Janérik

Eva L
2010-06-18, 22:22
Det är säkert så att pizza inte är traditionell grekisk kokkonst men faktum är att åtminstone jag tycker att det är lätt att hitta god pizza i Grekland.

Mvh Janérik

Det tror jag säkert men eftersom pizza inte tillhör mina favoriter frånsett den lilla exklusiva varianten som serverades här hemma på Rex för 10 år sen. Jag älskar grekisk husmankost så den står i centrum när jag vistas i Grekland och även här hemma ibland. Jag har fullt upp med att hinna äta mig igenom det traditionella grekiska köket som jag ibland tror att turister som inte besökt landet så ofta inte alltid är fullt bekanta med. Två eller tre veckor brukar inte räcka för rätter jag vill äta om och om igen samt för alla de som jag bara nöjer mig med en gång.

Eva

clarafina
2010-06-19, 16:53
Snälla Eva lista dina favoriter!! Skulle gärna prova lite mera Grekiskt när jag åker men är lite feg :o Ha det bäst bye_bye

Eva L
2010-06-19, 17:38
Snälla Eva lista dina favoriter!! Skulle gärna prova lite mera Grekiskt när jag åker men är lite feg :o Ha det bäst bye_bye
Här kommer några. Där jag enkelt kommer på något så när hur det grekiska namnet stavas finns det med.

Kyckling med potatis, citron, örter och vitt vin tillagad i ugn
kokt zucchini och potatis med citronsmak
ungsgratinerad potatis med oregano och basilika
köttgryta med vin och lök gärna tillagad på kaninkött Stifado
röra på gula ärter fava
kokta rödbetor med fetaost
ungsbakade vita bönor med örter och tomatsås gigantes
ungsgratisnerad fetost med tomater och lök feta fourni
köttfärsrätt papoutsakia
fläskkött med vin, vitlök etc såsen är nästan karamelliserad bekri mezé
friterad ost cheece saganaki
kryddstark bönsoppa fasolada
zucchinibollar
tomatbollar
sallad av aubergine melitzanosallata
killing tillagad i ugn eller grillad
grillad lever med citron
moussaka som alla känner till
fetaostsallad
mjuk fetaost
ostbollar
grillad bläckfisk
kryddstark korvgryta spetsofai
friterad zuuchini
zucchini plättar
friterade zucchiniblommor med feta eller ris
romröra tillagad med potatis finns också med bröd taramosalata
olika rätter av lamm helst långkok för min del
ungsgratinerad paprika
ungslagad aubergine med köttfärs imam baildi
citronmarinerade varma kikärter
friterade degbollar serverade med honung och glass lokomades
halva som är en god kaka med ursprung i mellanöstern tror jag
mogna fikon

Har nog glömt en del tror jag

Eva

Monica P
2010-06-19, 19:01
Eva, tack för listan som jag skrivit ut och magnetat upp på kylskåpet...har blivit så fantasilös så jag måste skärpa mig och fixa lite mer omväxlande mat. Det är inget nöje att åka och handla när det är så varmt utan man rycker åt sig samma gamla ingedienser och susar hem till skuggan på balkongen så snabbt som möjligt.
-Faktiskt kostar vi på oss ett restaurangbesök vid pensionsdags...och souvlaki finns ju över hela stan.

Aina
2010-06-19, 22:06
Tack för tipsen, Eva. Ska skriva upp. Många känner jag igen sedan tidigare, men inte alla. Fava trodde jag var rödbetor och feta, men det måste jag ha missuppfattat eller skrivit upp fel tidigare. Nåja, det märker man ju när man har maten på bordet! :)
Blev riktigt hungrig av att läsa listan. Ugnskokt killing skulle jag vilja prova.

Vi drack slut på ouzon i kväll. Har inte varit några storkonsumenter direkt. Den lilla flaskan köptes på Samos för tre år sedan...

Bara två dagar kvar!
Aina

Eva L
2010-06-20, 06:59
Roligt om den inspirera någon. Ser att jag missade en av mina absoluta favoriter ungsbakade grönsaker briam det lagar jag även till rätt ofta här hemma. Senast i fredags kokade jag en laddning tomatsås med ekologiska tomater delade i bitar, ICA:s ekologiska krossade på burk, gröna kryddor, paprika, en knivsudd kanel, lök och örtsalt. Har alltid med lite tomatsås i min briam.

Även fetost och spenatpaj tillhör mina favoriter samt stora långa gröna bönor.
Små pajer av filodeg fyllda med kanelrullade äppelbitar är också gott.

Som alla förstår är jag väldigt förtjust i zucchini, lite mindre road av fisk men det är säkert också väldigt gott i Grekland. Grillad kalamari har kommit med på min favoritlista efter att jag ätit mitt livs godaste på Lesvos förra sommaren.
Tidigare har jag mest retat mig på gummikonsistensen men den som The Lycky Horse Shoe i Petra serverade var delikat.

Hemgjord pasta som den som serveras på Folegandros och är lite av en specialité där är också fantastiskt gott med möra bitar av lamm.

Eva

clarafina
2010-06-20, 09:36
WOW:D vilken lista ,Tackar och bugar:)

Aina
2010-06-20, 18:17
Briam har jag tagit när jag inte har kunnat bestämma mig eller inte varit vrålhungrig. Det har alltid varit gott!
Jag tackar också för listan. :)
Min strategi i år är att inte äta några förrätter på kvällen - blev alldeles för mätt! Vill däremot äta lunch ute oftare. Då räcker det med bra med att beställa in några smårätter.
Aina

Hedda
2010-06-26, 19:33
Jag vill bara göra ett inlägg om Metaxi Mas som många skrivit så gott om både här och där.
Vi kom hem från Naxos/Aten igår och har haft en underbar tid.
Den enda missen var att just äta på denna omtalade restaurang som ska ha så god/bra mat. Vi hade bestämt att äta på Metaxi mas som avslutning på en trevlig semester då vi hört så mycket gott om detta.
Vi var sex vuxna som beställde olika slags mat. Alla rätter var totalt oätliga!:mad:
Grekköttbullar=Fyra torra köttbullar på en liten tallrik, Sovlaki kalla-torra och "uppslängda på en hög med pommes!, serverade med en flaska ketchup, Greksallad som vi beställt fler dagar och som man knappt kan misslyckas med men denna var katastrof. O.s.v
Förstår inte populariteten, förstår inte att stället var fullsatt. :confused:
Personalen var också väldigt stressade och lyssnade knappt på vår beställning=( Verkar vara den enda med denna uppfattning dock???

Vi har haft sexton andra dagar med restaurangbesök och är väldigt nöjda med dessa. Favoriterna kan tilläggas är Paradiso på Plaka strand och Lietero på Agia anna. FANTASTISKT!! _B-anana

RUJO
2010-06-26, 21:16
Eva,
gillar Du inte lamm. Lamm kleftiko (gärna i pappersknyten) är underbart gott.