handdator

Visa fullständig version : Beslutsångest...


Despina 08
2008-04-27, 23:21
Hejsan allesammans :)

Jag känner mig lite smått förvirrad efter att ha utforskat Amorgos så här långt. Jag och min sambo ska åka till Amorgos i augusti och kan absolut inte bestämma oss ifall vi ska bo i Katapola eller Egiali. Efter att ha läst som en tok i detta forum så kan man konstatera att det finns delade åsikter om denna fråga. Hur som helst så är vi båda 25 år, vi är inte ute efter fart och fest, utan vi vill besöka FINA stränder, det är vår prio 1. Sedan vill vi självklart besöka klostret.

Nu har vi mailat poseidon studios som ligger i egiali och fick ett svar på tillgängligt rum med en skymt av havet för 60 euro 200 meter från havet. Det tyckte vi lät bra? kommentarer mottages gärna!

Vi tänkte att vi kanske skulle hyra bil för att ta oss till katapola över någon dag men har ingen aning om hur lång tid det tar? 30 min? en timme? :confused: Är det någon som har erfarenhet om priserna för att hyra bil? Finns det kanske bussar som man kan ta istället för att hyra bil?

Angående detta kloster, bör man besöka det morgon, eftermiddag eller kväll? finns det någon fin strand i närheten så man kan ta två flugor i en smäll? :)

Hoppas någon känner för att hjälpa mig lite på traven!

Glada hälsningar.

Peter
2008-04-28, 03:44
...det finns delade åsikter om denna fråga.

Ständigt! :D Barnfamiljer och sandstrandsbadgalningar trivs oftast bäst i Egiali. Singlar och par som reser utan barn väljer ofta Katapola. Det finns några halvdana stränder där också... Någon enstaka väljer att bo i Chora. Men då är det långt till morgondoppet... Ang_elx

Men egentligen spelar orten du bor i inte så stor roll. Om inte sandstranden är viktig... Det är det som finns utanför som är viktigt. Ovanför Egiali har du de tre fantastiska byarna som måste besökas! Även om man bor i Katapola. Och bor du i Egiali måste du ta dig till Chora, klostret, Agia Anna, Mouros och kanske ända bort till Vroutsi. Det är ett elände... :D Men ett gott sådant.


...utan vi vill besöka FINA stränder, det är vår prio 1.


Sorry, men då åker ni till fel ö om du med fina stränder menar sandstränder! Det finns fantastska klippbad på Amo men sandstrand finns egentligen endast i Egiali. Och den är rätt medioker som jag ser det... :o


...rum med en skymt av havet för 60 euro 200 meter från havet.


Tycker det låter lite dyrt. Även om det är Augusti och hela Sydeuropa har semester. Men bokar man via Internet får man vara beredd att betala! Samma rum man tar på plats kostar nog ca 40 - 45 €... Kanske 50...


Vi tänkte att vi kanske skulle hyra bil för att ta oss till katapola över någon dag men har ingen aning om hur lång tid det tar? 30 min? en timme?


Bil till Katapola tar ca 30 min. Moped ca 45 och buss kanske 1 timme...


Angående detta kloster, bör man besöka det morgon, eftermiddag eller kväll? finns det någon fin strand i närheten så man kan ta två flugor i en smäll?


Det är MÅNGA trappor upp för att nå klostret, Så det bästa är att komma dit tidigt på morgonen innan det blir för varmt. Och ni ska dit i Augusti. Då ÄR det varmt... Efteråt kan ni åka bort till Agia Anna där vissa scener från "Det Stora Blå" spelades in. Tar kanske 10 - 15 minuter. Bara stenar och klippor... Men med ett vatten så klart att ni knappast sett det tidigare...
Det ÄR verkligen "Det Stora Blå"...

Peter

Despina 08
2008-04-28, 21:32
Tack Peter för ditt svar. Med fina stränder menar jag nödvändigtvis inte sandstränder, det jag menar är blått rent hav (uttryckte mig lite fel) Det spelar ingen roll om det är klippbad.. men ska med all säkerhet besöka Agia Anna för att se om det verkligen är något jag knappast sett tidigare ;)

Kalimera
2008-04-28, 21:44
Du har redan fått bra svar av Peter, vill dock säga att jag inte håller med om att stranden i Egilai är medioker, och att klostret ska ses på förmiddagen, inte för att det är minst varmt då utan för att klostret är som vackrast då, innan solen försvinner, och det gör den ganska tidigt.

60 € tycker inte jag låter dyrt i augusti, har visserligen ingen aning vad det är för standard, men jag vet att Amorgos är minst sagt fullbelagt och därmed dyrt, i augusti.

Hellen
2008-04-28, 21:46
Nu har vi mailat poseidon studios som ligger i egiali och fick ett svar på tillgängligt rum med en skymt av havet för 60 euro 200 meter från havet. Det tyckte vi lät bra? kommentarer mottages gärna!
Glada hälsningar.

En skymt av havet för 60€ är inte orimligt högt pris, men något dyrt. Vi bodde med skymt av havet, (på långt håll) för 53€ (tre personer) i Katapola i slutet av juli förra året.

Vid klippbadet i Ag Anna kommer ni inte att vara ensamma, vi tyckte det var för mycket folk och drog vidare på vårmoppe utflykt och hittade bl.a. en strand där vi var helt själva.

Bild finns i bildgåta nr 659

// Helén

laero
2008-04-29, 17:24
vi tyckte det var för mycket folk och drog vidare på vårmoppe // Helén

När tar du fram sommar-moppen ? :):rolleyes:;):cool:
Ursäkta,
Håller med om att Ag. Anna kan kännas lite överbefolkad sommartid.

Lars

Hellen
2008-04-29, 17:26
När tar du fram sommar-moppen ? :):rolleyes:;):cool:
Ursäkta,


flabb_flabflabb_flab Det måste varit anti särskrivning som slagit tillflabb_flabflabb_flab

hasa
2008-05-01, 16:22
Nu har vi mailat poseidon studios som ligger i egiali och fick ett svar på tillgängligt rum med en skymt av havet för 60 euro 200 meter från havet. Det tyckte vi lät bra? kommentarer mottages gärna!


Har bott flera gånger på Poseidon som har en mycket trevlig ägare. Bra standard. Rena och fina rum med otroligt bra städning, den bästa vi upplevt i Grekland. Tycker inte 60 euro är dyrt i Augusti och bokat via internet. Ett tips är att tala om hur många nätter ni tänker stanna, det kan ge ett bättre pris. Samma ägar som till hotell Filoxenia.

platanias06
2008-07-17, 03:18
60 € för EN vecka??? Slå till! Superbilligt ju! Speciellt i Augusti! När jag varit på semester har jag aldrig hittat ngt. under 80 €. Lycka till o ha en skön semester!!! Ps. Har för mig att klostrets öppettider är mellan 13.00 och 16.00 något... Ds.

bye_bye

Hejsan allesammans :)

Jag känner mig lite smått förvirrad efter att ha utforskat Amorgos så här långt. Jag och min sambo ska åka till Amorgos i augusti och kan absolut inte bestämma oss ifall vi ska bo i Katapola eller Egiali. Efter att ha läst som en tok i detta forum så kan man konstatera att det finns delade åsikter om denna fråga. Hur som helst så är vi båda 25 år, vi är inte ute efter fart och fest, utan vi vill besöka FINA stränder, det är vår prio 1. Sedan vill vi självklart besöka klostret.

Nu har vi mailat poseidon studios som ligger i egiali och fick ett svar på tillgängligt rum med en skymt av havet för 60 euro 200 meter från havet. Det tyckte vi lät bra? kommentarer mottages gärna!

Vi tänkte att vi kanske skulle hyra bil för att ta oss till katapola över någon dag men har ingen aning om hur lång tid det tar? 30 min? en timme? :confused: Är det någon som har erfarenhet om priserna för att hyra bil? Finns det kanske bussar som man kan ta istället för att hyra bil?

Angående detta kloster, bör man besöka det morgon, eftermiddag eller kväll? finns det någon fin strand i närheten så man kan ta två flugor i en smäll? :)

Hoppas någon känner för att hjälpa mig lite på traven!

Glada hälsningar.

Saver
2008-07-17, 22:48
Hejsan allesammans :)

1: åka till Amorgos i augusti - Katapola eller Egiali?

2: vill besöka FINA stränder

3: vill besöka klostret.

4: rum med en skymt av havet för 60 euro 200 meter.

5: hyra bil? en timme?

6: Finns det kanske bussar som man kan ta istället för att hyra bil?

7: klostret. finns det någon fin strand i närheten så man kan ta två flugor i en smäll?


Hej, kul att ni i alla fall tror att ni vill till amorgos. Jag tänkte sprida lite av mina erfarenheter och tyckanden om min favoritö i grekland. Jag har varit hit 2 olika gånger, en gång i juli och en gång i augusti, och båda gångerna med min sambo. Jag älskar denna ö för lugnet och ärligheten. Till viss del för den helt ok maten, och det är alltid lugnt och trevligt
Gällande dina frågor,

1 + 2 + 4: Mitt svar på mysig stad är Katapola rakt av, speciellt om man bor på "pension Big Blue" där värden är antagligen världens trevligaste och gulligaste. De rummen med JÄTTEFIN utsikt ligger kanske 200 meter från kajen, men ovanför allt så man får gåshud av det fina blå havet och mysiga byn nedanför. Prisbilden jag haft är för dubbelrum, 35 euro i juli och 50 euro i augusti. Utan förbokning hos "Pension Big Blue"
Som en tidigare sa så finns det inga vettiga SANDstränder. De finns strålande bad från klippor och så men inget bra sandbad. Se även fråga 7 på detta.
Egiali är en skön by nästan stad och har en ganska lång sandstrand som är halvdan. Men byn är lite mer fart i och har även den bra mat.

3: Klostret är ett måste, MEN om ni vill komma in i klostret så måste man täcka benen helt. Knäna får inte synas, inte heller på tjejer. Killar MÅSTE bära byxor, inte handduk eller sarong. En gång fungerade handduk för mig men inte nästa gång. Jag fick vänta ute medan tjejen var inne och tittade runt.

5: Jag hyr alltid moppe. Tar ca en timme att ta sig till E från K. Det är enkelt att parkera/möta bussar/ ställe den vid klostret.

6: Ibland kan vi ta buss till olika mål också, fungerar ypperligt och enkelt på denna ö.

7: Gåavstånd från klostret finns stället där de spelade in den kända filmen "the big blue". Här är det bra snorkling och fint klippbad. Finns även en kiosk där man kan köpa glass och dryck.

Mvh
Odd

Hellen
2008-07-18, 10:01
Gåavstånd från klostret finns stället där de spelade in den kända filmen "the big blue". Här är det bra snorkling och fint klippbad. Finns även en kiosk där man kan köpa glass och dryck.


De har även smörgåsar och lite andra "lättare" rätter, utsikten från deras sittplatser får man på köpetflabb_flab
// Helén