Visa fullständig version : Mountain Sun rödvin
Från och med idag finns ett nytt grekiskt rödvin på Systembolaget. Artikelnummer 97209, Mountain Sun från Semeli Wines på Peloponnesos. Denna 2006:a finns glädjande nog i hela 408 butiker (25.000 flaskor) och kostar endast 64:- !
Importören denna gång är Stellan Kramer AB som vad jag vet, aldrig haft något grekiskt representerat i Sverige förut. Druvsorten är Agiorgitiko och enligt importören har de handplockats på 500-650 m ö h vilket låter trevligt.
Denna köper vi några av, eller hur ? Men butikerna stänger ju om en liten stund..........;)
Hasse :cool:
Tack för tipset!!! Hoppas att det finns på något av våra Systembolag här i Kalmar. Synd att jag läste detta nu som först, får ge mig till tåls till måndag.
Carinabye_bye
Hoppas att det finns på något av våra Systembolag här i Kalmar.
Carinabye_bye
143 flaskor i 2 butiker (Norra Långgatan och "Giraffen")
Hasse ;):cool:
143 flaskor i 2 butiker (Norra Långgatan och "Giraffen")
Hasse ;):cool:
Tackar, tackar _B-anana
bye_byeAbi, också från Kalmar
Tack från mig också!
Abi... du och jag får väl dela på de där 143 flaskorna:p.
Carina
Fasen också!! Vi har ju varit i Kalmar idag!!!;) Hasse: Hur många flaskor finns det i Lund???:D
Lissi
Fasen också!! Vi har ju varit i Kalmar idag!!!;) Hasse: Hur många flaskor finns det i Lund???:D
Lissi
Vi kan ta med oss några av de 143 flaskorna när vi kommer ner till Kalimeraträffen nästa helg:D.
Carinabye_bye
Tack från mig också!
Abi... du och jag får väl dela på de där 143 flaskorna:p.
Carina
Ja visst, och det lär nog bli ett par ni kan ta med till Lund också :cool:.
bye_byeAbi
Snällt Carina, men 2 räcker!!!:D De klämmer vi till tortellinigrytan ni får när ni kommer från Tyskland!!
Lissi- som just håller på att skicka ett resebrev från Aten.
Läste om det i morgontidningen igår och inhandlade det omgående och - det kan verkligen rekommenderas!
Fler flaskor ska inhandlas i veckan.
/lemon
;) Hasse: Hur många flaskor finns det i Lund???:D
Lissi
Bangatan - 30 st
Mårtenstorget - 30 st
Tullgatan - 26 st
Tack Hasse!
Jag ska till Mårtenstorget i ett annat ärende i morgon så då får jag köpa några flaskor.
Tack för förnämlig serviceklapp_klapklapp_klap
Lissi
Nu har jag köpt 4 flaskor av detta vin.....Så Carina, Du behöver inte ta med från Kalmar!;)
Lissi -nyfiken på hur det smakar!
Sambon kom hem med två flaskor idag. Men de kan vi ju spara här hemma förstås,... eller kanske det blir en liten provsmakning INNAN fredag.
Nej förresten, vi väntar till fredag, och premiärdricker detta förhoppningsvis supergoda vin tillsammans med er Lissi!
Carina - också MYCKET nyfiken på hur det smakar!
Vinet fanns kvar idag i Borås. Det blev 3 flaskor. Den första ska provas på fredag kväll. bye_bye
gotlandica
2008-03-05, 19:37
Provade vinet i helgen, köpte några till i dag! Funkade bra till Stifado, men skulle tro att med Moussaka går det åxå...
Blueeyes
2008-03-08, 21:29
Funkade finfint till grekisk gryta (Iosspecialare) med kött, olika gratinerade ostar och pasta :)
Grekland i all ära, men detta vin gör ingen människa särskilt glad. Inte dåligt, men verkligen inte särskilt bra heller.
Blueeyes
2008-03-09, 08:30
Grekland i all ära, men detta vin gör ingen människa särskilt glad. Inte dåligt, men verkligen inte särskilt bra heller.
Njae, inget höjdarvin kanske, men i den prisklassen får man inte så mycket mer för pengarna. Funkar bra som matvin och man får lite tavernakänsla när man dricker det. Lite speciell smak med den grekiska druvsorten som används. Men, som du säger, det finns ju bättre viner på systemet, tyvärr bara ett grekiskt, så det är bäst iklassen ;)
Jag har köpt en flaska men inte provsmakat än. I beställningssortimentet finns det en del grekiska viner i högre prisklasser. Enkelt att beställa och bara hämta i sin butik.
Eva
Provsmakade också Mountain sun igår, till en kycklingrätt. Tyvärr måste jag ju instämma med Lopez och Blueeyes, det var ok men inte jättegott.
För att vara grekiskt rödvin kan jag till och med säga att det var ett av dom godaste jag smakat, men greklandsfantast som jag är måste jag ändå erkänna att rödvin är inte deras starkaste kort.
Måste också hålla med... Testade vinet i veckan och tyckte nog att det var klart drickbart till det priset, men inte mer än så.
Ett mycket gott grekiskt rödvin ur beställningssortimentet som jag verkligen kan rekommendera är detta: http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=82507&Butik=0&SokStrangar=
Lite dyrare, visst, men väl värt pengarna!
Vi provade vinet till tortellini i fredags kväll..Det var helt OK tycker vi, fast godare grekiska viner finns helt klart.
Ändå roligt att ha smakat ett vin från Peloponnessos.
Lissi och CarinaN
Vinet passade fint till lammgryta med bönor. men jag tror att det kommer att slipas av och bli lite mer fylligt om man lägger undan ett par flaskor och tar fram om ett par år
Tummen ned från oss som var nyfikna men blev besvikna. "Klumpigt", viss obalans, aningen bränd ton där strävheten hade övertag mot en alltför svag fruktighet.
Agiorgitiko-druvan har varit betydligt bättre.
Betyg på en 5-gradig skala - 2.
Låter som ett vin jag får spara och använda i maten ex vid storkok av Stifado eller Oso Buco.
Eva
Låter som ett vin jag får spara och använda i maten ex vid storkok av Stifado eller Oso Buco.
Eva
..eller spara till en ljum sommarkväll på terassen när greklandslängtan bara blir FÖR stor....DÅ kan man smaka vinet och låtsas att man sitter på taverna;) Då är man ju inte alltid lika kräsen....
Lissi
Kalimera
2008-03-09, 19:09
Har också smakat nu, inget vin som sticker ut, men helt okej för att vara i den prisklassen.
Elisabet
2008-03-10, 18:39
Visdomsord från Elisabet och ciakoohler:
Ha inga höga förväntningar så blir du inte besviken!
Vi har nu också druckit Bergssolen och tycker det var klart över förväntan.
Prisvärt, med andra ord.
Ingen vinexpert - men Grekland är väl inget stort vinland? Det godaste jag drack på Samos var faktiskt Retsina. Funderar på att hålla mig till det när det passar. Och kall öl är inte dumt mitt på dagen.
Men tar gärna emot tips på goda grekiska viner!
Aina
Provade Mountain Sun. Varken bu eller bä. Hyfsat till det priset och hyfsat till mat, men det blev kvar tills nästa kväll!
Aina
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.