Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-07-19, 13:04
Sandroows avatar
Sandroow Sandroow är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stenungsund
Inlägg: 60
Standard Meze frågor....

Har ju förstått att det är meze som gäller när man skall äta i grekland......har tottalt missat detta de gånger jag vrit i grekland.

Men med risk för att göra bort mig........ är det typ "starters" man väljer bland eller?
Kan man välja meze på de flesta restauranger......eller finns det speciella?
Och vad är ca pris på en meze rätt? (läste i ett tidigare inlägg om någon som hade beställt in 14 rätter för 8 euro.....låter väldigt billigt samt att man har mat till ett helt kompani ).

Blivit nyfiken på vad fyllda zuccini-blommor är.....vad är det för fyllning??

sandroow som åker snart.......
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-07-19, 13:37
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Meze frågor....

Ibland finns det en meze meny men oftast inte. Ni beställer helt enkelt in flera förrätter som finns både kalla och varma och som alla delar på. I Grekland är det mycket ovanligt att folk tar in ex två lika för och huvudrätter som var och en äter upp. Maten är konstruerad så att det oftast är en rätt på tallriken men naturligtvis finns det mixade rätter speciellt på tavernor som har turister som sin målhuvudgrupp.

Fyllda zucchiniblommor har jag inte ätit men friterade zuuchiniblommor tillagade med ris eller med fårost som jag själv föredrar. Antgligen det som avses.

Om du besöker en traditionell ouzeria får du tilltugg till drycken som ibland kan vara en väl tilltagen liten portion av ex en kött eller korvgryta eller bara en tallrik med ex lite stekt fläsk, ett par grillade räkor och några oliver. Mycket gott som kan få smaklökarna att vakna. På en ouzeria kan du också dricka ex öl vin, kaffe eller bergste.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-07-19, 14:03
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Meze frågor....

Säger som Eva: hittar du ett riktigt traditionellt ouzeri så har de garanterat små goda plocktallrikar som serveras till ouzon.

På taverna kan du beställa pikilia, det är också ett hopplock från olika maträtter.

Ett annat sätt är, precis som du säger, att bara beställa från starters/orektika. Ca 2 tallrikar per person brukar vara lagom. Det fina i den kråksången är att du kan beställa mer under ätandets gång, det är bara att be om en tallrik x också.

Fyllda zucchiniblommor åt jag på Karpathos senast, jag TROR att fyllningen var ungefär den samma som risfyllningen i dolmades men man slapp vinbladssmaken (som jag inte gillar). Smakade bra men var ingen jättesensation, tyckte jag.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-07-19, 14:48
CamillaN CamillaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Meze frågor....

Just det ja .. på traditionella ouzerier får man ju oftast automatiskt ett litet fat med något till varje "dryck" man beställer in. Sen på "Tavernor" eller "Mezedopolio" är det ju "förrätterna" man beställer några av och delar på o sitter o "plockäter". Vi brukar ta 3-4 st på 2 pers. Kan variera väldigt i pris beroende på VAD man tar, allt från ca 2 - 8 € skulle jag tippa på.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-07-19, 15:16
Sandroows avatar
Sandroow Sandroow är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stenungsund
Inlägg: 60
Standard Sv: Meze frågor....

Tack för svaren.....hoppas inte jag blev bortgjord

Jag bara MÅSTE testa meze eller pikilia (hette det så?! ) verkar så mysigt att sitta där och plocka och ha det trevligt......
Jag måste verkligen tacka alla på Kalimera som fått mig att inse det.......
Tjohoooo åker snart!!!!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-07-19, 15:32
CamillaN CamillaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Meze frågor....

Nej då, du är verkligen inte bortgjord.
Ja antingen väljer du små(för)rätterna själv eller så tar man en pikilia. Det är en blandning av antingen kalla förrätter eller varma eller en blandning av varma o kalla. Den kan variera väldigt från ställe till ställe hur varierade dom är. Vissa tycker jag mest bara har en massa "geggor" o fritierat o då kan det bli lite mäktigt tycker jag .. medan vissa har jättebra blandningar. Vi har fått så många vi blivit besvikna på så vi brukar nuförtiden plocka ihop div rätter själva.

Pikilia finns oftast bland varmrätterna också, man får alltså lite blandat av dom grekiska varmrätterna.

Ibland gör vi också så att vi tar kanske 2 st förrätter och 1 varmrätt o tar in allt samtidigt och delar på på 2 pers.

Senast redigerad av CamillaN den 2006-07-19 klockan 15:35.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-07-19, 16:12
Sandroows avatar
Sandroow Sandroow är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stenungsund
Inlägg: 60
Standard Sv: Meze frågor....

man väljer lute som man själv vill då alltså.....man skall inte vara fast i de svenska rutinerna.....man är bara så rädd att man skall bli bortgjord där nere när man skall försöka sig på något nytt.....men man kanske kan sammanfatta det som att man egentligen tidigare har gjort "lite svenskt" i att beställa 1 varmrätt var.....och det kankse grekerna fnissat lite åt och tyckt....."Åh dessa turister!!"
vad vet jag......inte så mycket egentligen.......fast man ändå varit på fyra greklandsresor........
Hade varit skönt att höra att det är fler som har gjort "fel" på turistvis..........men det är det ju säkert......eller hur?
Ibland känner man sig som Stig-Helmer i sällskapsresan......men han är ju faktiskt ändå lite söt...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-07-19, 16:37
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 763
Standard Sv: Meze frågor....

Citat:
Ursprungligen postat av Sandroow
Hade varit skönt att höra att det är fler som har gjort "fel" på turistvis....
Åjo, visst har man gjort det. Det sitter så djupt i våra grundläggande värderingar, detta med svenskheten. Som att beställa in en extra tallrik för barnet. Sånt brukar kosta exta i Sverige! Tänk om man skulle berätta det för en Grek. De skulle ju tro att vi inte var kloka...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-07-19, 16:46
Sandroows avatar
Sandroow Sandroow är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stenungsund
Inlägg: 60
Standard Sv: Meze frågor....

Skönt att höra......jag är inte ensam.....har ju förstått det nu att det är lite mer lättsamt i grekland.....man gör lite som man vill och som passar.
Här hemma får man ju nästan lite "snéa" blickar om man t ex inte beställer in mat till sitt barn utan låter det äta av ens egen mat, jag menar att det är ju inte speciellt roligt om amn får slänga massa mat.....
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT