Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-12-04, 10:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Är Grekland på väg mot en anastrof?

Igår läste jag senaste numret av "Forskning & Framsteg". Där fick jag lära mig ett nytt ord: anastrof - som är motsatsen till katastrof. Ordet kommer från grekiskans anastrephein, som betyder " vända tillbaka".

Det har skrivit så mycket elände om Grekland de senaste åren. Ordet katastrof har använts flitigt. Men nu är det kanske dags att börja använda anastrof i stället. Jag känner en viss optimism inför nästa års turistsäsong. Det gjorde jag inte inför årets säsong. Då var det mycket negativ press om Grekland. För att inte tala om Forex antigrekkampanj som säkert skrämde bort en del folk. Nu skrivs det inte så mycket negativt om Grekland i media. När det blev klart med Greklands senaste nödlån nämndes det knappt i DN.

Andra anledningar till att jag känner en viss optimism är att vi sålt många fler E-guider i oktober och november än förra året (trots att alla inte går att beställa för att de ska uppdateras), att vi lagt ut fler nedräknare än vad vi brukar göra denna tid på året, samt att charterbolagen inte har dragit ned på resorna inför 2013. Apollo har till exempel samma utbud 2013 som 2012, Fritidsresor och Ving satsar stort på Kalymnos, Kos och Samos., och SAS ökar antal avgångar till Grekland. Jag var rädd för att det skulle bli tvärtom.

Att det kommer bli ett mycket svårt år för grekerna står utom allt tvivel. Pensionerna sänks, lönerna sänks, skatter höjs och många kommer att bli av med sina jobb. Men kanske, kanske går de mot en anastrof i stället för en katastrof. Jag håller tummarna hårt för att det ska bli så.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-12-04, 10:27
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Är Grekland på väg mot en anastrof?

Anastrof! Ja,det låter bra!
Känner likadant för turismen för 2013,särskilt när det gäller Peloponnesos! Så många nya direkt flyg hit och mycket större intresse för just denna del av Grekland.
Visst blir ett ett svårt år här nere för många familjer,men vi kan genom turismen hjälpa till att bidra till "anastrof"
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-12-04, 10:52
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Är Grekland på väg mot en anastrof?

Ja, det passar ju bra. Från Kato Strof till Ano Strof

/Wolfen
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-12-04, 11:13
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Är Grekland på väg mot en anastrof?

Tack, lite optimism behövs . Om sen de ekonomiska åtstramningarna får resultat i statskassan, och folk får lite perspektiv framåt, så kan det nog bli bättre stämning också.

Min informatör om vad "folk" tycker, Petros med fåren här ovan, är djupt pessimistisk. Han är inte ung längre, hans numera frånskilda dotter har två småbarn, hans får behöver dyrt extrafoder och vädret är aldrig bra.
Jag låter honom prata under lite morgonfika med kaffe, ost, oliver och bröd, och får veta en massa om vad som diskuteras på "piatsan", torget, och det är inte alltid tryckbart men mycket underhållande...

För Petros skull, och hans dotter , och hennes barn, hoppas jag på en stabil och uppåtgående ekonomisk trend. Tack.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-12-04, 19:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Är Grekland på väg mot en anastrof?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Tack, lite optimism behövs . Om sen de ekonomiska åtstramningarna får resultat i statskassan, och folk får lite perspektiv framåt, så kan det nog bli bättre stämning också.
Vi får tillsammans hålla tummarna.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-12-04, 22:01
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Är Grekland på väg mot en anastrof?

Janne (og dere andre) - oppmuntrende nyheter . Litt optimisme trengs, ikke minst nå som det kan virke som flere land i og utenfor EU-sonen vier hendelsene i Grekenland mindre oppmerksomhet. Litt trøtte generelt på Hellas-krisen kan hende ?, også andre land i Europa sliter med økonomi, enorm arbeidsløshet og nedgangstider. Så den 'marshall-hjelpen' jeg håpet på er kanskje ikke rett om hjørnet. Ikke ennå.

Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-12-05, 10:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Är Grekland på väg mot en anastrof?

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Känner likadant för turismen för 2013,särskilt när det gäller Peloponnesos! Så många nya direkt flyg hit och mycket större intresse för just denna del av Grekland.
Det hade jag glömt bort. Tack för påminnelsen. Jag har lagt in det under Resmål 2013 nu. Fick även en påminnelse på Facebook.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-04-10, 13:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Är Grekland på väg mot en anastrof?

Jag läste i dagens DN att antal sålda resorna till Grekland har ökat dramatiskt i år. Ving säger att Grekland är det resmål som ökar mest. Fritidsresor säger de har sålt 40 % fler resor till Grekland, och tillägger att det är ett riktigt "Greklandsår".

Härligt!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-04-10, 18:06
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Är Grekland på väg mot en anastrof?

Det hurrar vi för , hoppas innerligt att Grekland får en vändning nu och att en bra säsong står för dörren till att börja med ! Har vänner på Kreta som med försiktig optimism tror på mycket jobb och många turister i år!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT