Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-03-18, 14:52
Lina&Erik Lina&Erik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 4
Standard Boende på Karpathos

Hej hej!

Är ny här på sidan och tänkte att alla ni Grekland-älskare skulle kunna hjälpa mig!

Jag och min partner har just bokat en resa till Karpathos den 12 augusti och nu undrar jag hur vi borde göra med boende. Vi har öluffat lite i Grekland förut och då fixat boende vartefter men nu är jag osäker på om det är en bra idé med tanke på att Karpathos är ganska litet... Vi ska stanna i två veckor och har tänkt oss att utgå ifrån Pigadia. Dolphin Apartments kanske..

Alltså, är det någon som kan ge lite goda råd om det är smartast att boka innan eller vänta.

Längtar!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-03-18, 15:16
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Boende på Karpathos

Till mitten av augusti är det säkrast att boka. Det är mitt i högsäsongen, så jag skulle nog inte chansa på att åka obokad. Dolphin ligger bra till, Blue Sky Apartments likaså. Säg till om ni vill ha tel nr dit.

Karin
med bara 90 dagar kvar
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-03-18, 17:17
Lina&Erik Lina&Erik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 4
Standard Sv: Boende på Karpathos

Tack för svar Karin!

Vi kollar upp båda ställena då.. Vet inte om vi vill boka upp oss på båda veckorna innan vi kommer dit bara. Känns som vi vill hålla det lite öppet för att kunna spana in läget på plats och ha möjlighet att byta stad om vi skulle vilja...

Skulle ni rekommendera att vi stannar i Pigadia båda veckorna och gör turer därifrån eller ska vi dela upp resan på två orter? Vill helst inte bo i en alltför lugn/liten by.

Tack och hej
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-03-18, 18:16
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Boende på Karpathos

Stanna i Pigadia. Ön är inte större än att ni gott och väl hinner utforska de andra byarna på ett par veckor, och de byarna är MYCKET lugna... Märk väl, vi talar byar här, inte städer.

Karin
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-03-18, 18:16
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Boende på Karpathos

Det mesta på Karpathos är lugnt och litet i jämförelse med Pigadia.

Min favoritvariant är att bo i Pigadia och sen göra utflykter i princip varje dag med moped eller bil. Förra året bodde jag ett par nätter i en by på nordvästra delen av Karpathos.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-03-18, 18:18
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Boende på Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
och de byarna är MYCKET lugna... Märk väl, vi talar byar här, inte städer.
Fast vi talar två sista veckorna i augusti också - och då tror jag inte att det är särskilt lugnt någonstans på Karpathos. LITET är det dock även då
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-03-18, 18:53
Lina&Erik Lina&Erik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 4
Standard Sv: Boende på Karpathos

Toppen! Då blir det Pigadia under hela tiden. ÅÅh vad jag längtar!!

Ingen av oss har körkort tyvärr.. tror ni att man kan hyra moppe någonstans ändå? Gick inget vidare på Naxos nämligen så då blev det cykel. Puh...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-03-18, 19:05
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Boende på Karpathos

Nej, ni måste ha körkort för att få hyra moppe.

Om en uthyrare inte ber om körkort så är h*n oseriös.

Jag har aldrig varit med om en uthyrare som inte krävt det.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-03-18, 19:09
Lina&Erik Lina&Erik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 4
Standard Sv: Boende på Karpathos

Aj då... då får det bli cykel . Men det är bara härligt, så får vi lite träning också!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-03-18, 19:18
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Boende på Karpathos

Det kan jag lova att ni kommer att få! Karpathos är lite... backigt

Hoppas ni får en jättefin resa!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-03-19, 09:22
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Boende på Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av Lina&Erik Visa inlägg
Aj då... då får det bli cykel .
Det går bussar också...

Karin
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-03-20, 01:58
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Boende på Karpathos

....jamen, vanlig moppe(50cc) får man väl hyra utta kjörkort,va ???
När jag å FinlandsRoffe skulle dra iväg uppåt Lastos-platån å keka hos Thanasis, hade han Roffe glumt sitt körkort, å fick därmed vassego nöja sej me en vanlig 50-kubikare medans jag gasade runt honom på en 125-kubikare. Å i åförsej, så erom inte lika sega som våra moppar.Det var ju några år sen, kanske har det blivit andra regler???
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-03-20, 14:27
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Boende på Karpathos

Jag har alltid hyrt 50 cc och alltid fått visa körkort.

Om Thanasis känner Roffe vill han kanske hyra ut till honom ändå, och "minskar skadan" genom att ge honom en 50-kubikare.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-03-25, 21:08
Dan Ss avatar
Dan S Dan S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping/Borensberg
Inlägg: 87
Standard Sv: Boende på Karpathos

Härligt för er att komma till Karpathos i augusti. Tänk på att det är högsäsong då och kan vara mycket varmt och mycket stökigt i stan eftersom alla gillar att köra runt i sina bilar. Vi som varit på Karpathos i ca 10 år i rad bor gärna billigt på t ex pension Amarillis uppe i backen ovanför stora snabbköpet. Håller med om att det kan vara klokt att boka i förväg denna tid. Har ni inte körkort så tag båtarna ut till de fina stränderna eller buss (varmt) till Lefkos. Somliga gillar även Amopi - men dock inte vi. Lycka till!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-03-30, 09:45
rolle rolle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 69
Standard Sv: Boende på Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag har alltid hyrt 50 cc och alltid fått visa körkort.

Om Thanasis känner Roffe vill han kanske hyra ut till honom ändå, och "minskar skadan" genom att ge honom en 50-kubikare.
Han Athanassi känner mej nog, men tyvärr så´hyr jag ej varken moppe bil eller cyckel längre av honeom, sist kanske 4-5 år sen ! Nuförtiden finns det en bättre och förmånligare "uthyrare" som jobbat som mekaniker hos Tanassi förut, Jannis ? Han har en bil, moppe, cyckelfirma mitt i Pigadia som heter "Millionbikes" dessutom i Amopi också ! Rekomenderar som varmast !
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-03-30, 23:28
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Boende på Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av Dan S Visa inlägg
Vi som varit på Karpathos i ca 10 år i rad bor gärna billigt på t ex pension Amarillis uppe i backen ovanför stora snabbköpet.
Hej Dan,

Jag blev lite nyfiken på boendet som du nämner ovan. Eftersom vi också, efter flera besök, är smittade av "Karpathos-influensan" och inte har för avsikt att vaccinera oss, så kommer vi sannolikt att åka dit flera gånger. Hoppas det kan bli en tur redan i år. Då är det alltid intressant med boende som kan passa. Tror jag hittade det du talar om på nätet. De kallar sig där för Amarylis och påstår sig ligga strax intill taxistationen så det kan väl stämma?

Nu till ett par frågor till dig. Vilka priser brukar de kunna erbjuda? Vet du om de även har 2-rumslägenheter?

Mats
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-03-30, 23:40
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Boende på Karpathos

Amaryllis annonserar här på Kalimera, på ö-beskrivningen för Karpathos. Där står också länken till deras egen websajt.

Det ligger uppför den branta backen till vänster om taxistationen, just där trappan upp till Elias rooms och Roses studios börjar.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-03-31, 09:07
lomba lomba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 35
Standard Sv: Boende på Karpathos

Amaryllis har toroms leiligheter, og de er virkelig romslige.Vi bodde der i 2005 og 2006, og betalte hhv. 20 og 25 euro pr.døgn.
Da vi kom fikk vi velge selv hvilken leilighet vi ville ha, og det ble toroms med havutsikt. Amaryllis anbefales!!!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-03-31, 14:03
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Boende på Karpathos

Yannis,en av sönerna på Amarillis,är ofta den förste jag ser när jag kliver ur planet.... Han jobbar på flygplatsen...
Nu har jag inte själv bott på Amarillis, men varit där och kikat några gånger, bl.a när Riitta å consortes bodde där.Verkligen fint och fräscht, det lilla jag såg.Centralt är det också.nära till affär,taxi,etc....
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-03-31, 22:43
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Boende på Karpathos

Toppen! Nu kan jag lägga ännu ett bra alternativ till min lilla lista över lämpliga boenden i Pigadia. Känns bra att ha 2-3 intressanta alternativ att gå på när man kommer dit obokad, så slipper man att dra omkring på måfå och söka. Det kan dock vara så att augusti eller september kan bli aktuellt för ett besök, och då känns det som att det är lämpligast att i så fall boka i förväg hemifrån. Då känns det ju bra att ni är flera som lovordar stället om man tar det obesett.

Tack Inkfish, lomba och Mikke för era svar.
Mats
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT