Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-12-25, 13:37
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Utsikt över Athen

Jag är mycket förtjust i Athen och har besökt stan ett flertal gånger. Stan är enligt många (även greker som jag träffat) en bullrig, smutsig och ful stad, men jag tycker att den är mycket vacker och härlig. En Athen-vy som jag gillar skarpt är när jag fått njuta av att beskåda den "vita" staden från havs vid insegling till Piraeus.

Härligt är också att befinna sig högt uppe mitt i Athen och på alla håll kunna se ut över stan. Vilken känsla! Det kan man förvisso göra uppe på det fina Akropolis. Men ett ställe som jag gillar att beundra Athen från är den höga trädbeklädda kullen som finns mitt i stan. Vill man inte klättra till fots upp dit så finns det också en kabel-vagn som man kan åka i. Längst upp finns en restaurang där det enligt mig kostar betydligt mera än det smakar. Men istället kan man stå ute och njuta av den härliga utsikten som är gratis och helt underbar. Ett av flera "måsten" för mig varje gång jag kommer till Athen.

Men...... jag har dåligt minne och är usel på att dokumentera från våra resor. Därför skulle jag vilja ha lite hjälp från någon av alla er Kalimera-vänner som imponerar på mig med ert kunnande. Vad heter kullen som jag är så förtjust i?

Mats
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-12-25, 13:45
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Utsikt över Athen

Men, det måste vara Lykavittos Hill du menar. Kabelvagnen upp till toppen stämmer, liksom de svindyra priserna på serveringarna där uppe.

Bild http://www.kalimera.nu/forums/pictur...pictureid=2572


Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-12-25, 14:59
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Utsikt över Athen

Visst är det Lykavittos.

Vid sidan har den en fantastisk amfiteater där många stora artister gett konserter.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-12-25, 15:17
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Utsikt över Athen

Ja Mats, visst är Likavittos värt ett besök nästan varje gång man är i Aten!

Vi har aldrig ätit på restaurangen men en kopp kaffe eller ett glas ett eller annat har vi tillåtit oss och det är en fantastiskt skön känsla att bara sitta där och vara till.

Det är en jättefin bild Arne har tagit!, men om nu icke-medlemmar ska kunna se lite också, så lägger jag ut några bilder här direkt på forumet:


Här ser vi Likavittos med St. George kapellet på toppen sett från Anafiotika i Plaka


Vy från Likavittos ut mot Pireus


Och här ser vi faktiskt ner på Akropolis


Detta är St. George kapellet som ligger helt uppe på toppen av Likavittos
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-12-25, 15:44
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Utsikt över Athen

Längtar man,eller
Riitta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-12-25, 17:21
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Utsikt över Athen

Aten finns i våra hjärtan för evigt! För två år sedan var vi där en vecka i oktober. Perfekt tid att besöka staden och med Mariannes härliga reseberättelse till hjälp blev det ett besök som gav mersmak. Till våren blir det nästa gång. Ett besök i det nya Akropolis-muséet står högst på listan!

Ivi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-12-25, 22:29
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Utsikt över Athen

Tack alla vänner för era svar. Nu vet jag och noterar nogsamt så jag kommer ihåg till nästa gång. Lykavittos Hill var det. Och tack Arne och Marianne för de härliga bilderna. Känslan som man får när man står där uppe och tittar ut över stan går inte att riktigt beskriva. Men har man varit där så räcker det ju med att titta på bilderna för att man ska få ståpäls.

Mats
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-12-27, 11:58
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Utsikt över Athen

Ståpäls var ordet... Dit upp måste vi försöka ta oss någon gång! Viken fantastisk syn redan på bilderna. Hur ska det då inte kännas i verkligheten!

MVH zakka
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-12-27, 12:27
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Utsikt över Athen

Här har vi lite fler bilder från Lykavittos:


Kabelvagnen upp (eller ner) från en gata högt uppe i Kolonaki till Lykavittos.


En utsiktsbild - inte illa att sitta där med en kopp kaffe och ev. ett litet glas ouzo (bör man väl kosta på sig).


Mer utsikt - åt andra hållet. Man kan verkligen se ut över HELA staden från Likavittos.


Amfiteatret där många konserter med kända artister kan upplevas i den långa sommarsäsongen.


Restaurangens terrass.


Väljer man att GÅ ner, så kan man njuta av den fina naturen.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-12-27, 13:19
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Utsikt över Athen

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta
Längtar man,eller
Så det gör ont...

Karin
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-12-27, 15:22
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Utsikt över Athen

Tack igen Marianne för underbara bilder. Det är ju vackert så man tappar andan.

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg

En utsiktsbild - inte illa att sitta där med en kopp kaffe och ev. ett litet glas ouzo (bör man väl kosta på sig).
Jovisst. Så gjorde jag också. Min synpunkt på priserna avsåg mera att jag i normala fall tycker att en hel måltid där uppe resulterar i en ganska häftig nota. Men ... om man kanske har något fint man vill fira så kan det ju passa. Man är ju ibland benägen att betala en hel del för middag+show, och sämre show än den här utsikten har man ju sett.




Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg

Väljer man att GÅ ner, så kan man njuta av den fina naturen.
Din fina bild jämte tips från andra har uppmärksammat mig på att latmasken har gjort att jag missat något fint här. Så nästa gång får det bli medelst apostlahästarna. Åtminstone i ena riktningen.

Mats
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-12-27, 16:19
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Utsikt över Athen

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Min synpunkt på priserna avsåg mera att jag i normala fall tycker att en hel måltid där uppe resulterar i en ganska häftig nota. Men ... om man kanske har något fint man vill fira så kan det ju passa. Man är ju ibland benägen att betala en hel del för middag+show, och sämre show än den här utsikten har man ju sett.
Mats
En otroligt vacker sommarkväll 2001 åt vi en middag där min dåvarande man,vår dotter och jag. Visst, det var dyrt, men med hela Aten upplyst under oss och fantastisk service så VAR det faktiskt värt pengarna. Att ha ätit och njutit där en kväll är jag faktiskt nöjd med.
..kvällen efter såg vi Nana Mouskouri på Herodes Atticus också det en härlig kväll....och kvällen efter blev vi bjudna av ett grekiskt par på en härlig musikkväll i Kallithea på ett ställe, visserligen turistiskt, där kvinnan var sångerska. Det var också trevligt. Tyvärr tappade vi kontakten efter min skilsmässa.
Ack, ja mycket kul har man haft i Aten och nu börjar jag nästan gråta av längtan!!!

Lissi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-12-27, 16:32
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Utsikt över Athen

Riitta, Ivi & Karin och alla andra som längtar, OM man längtar... sitter just och tittar på en video med Dalaras och några av grabbarna från Pix Lax... OM man längtar... - det är bara förnamnet!

Och Mats, jag måste vara ärlig och säga att vi har inte heller ÄTIT mat uppe på Lykavittos (även om vi faktiskt var där uppe en dag när vi verkligen hade något att fira - vårt silverbröllop), men det har ofta passat bra med en kopp förmiddagskaffe där uppe (ute på terrassen - inne i själva restaurangen känns det lite väl förnämt när man så där är på utflykt) och sedan har det passat så bra med en vandring ner igenom Kolonaki till ett av våra favoritställen Athinaïkon på Themistokleos 2 vid Omonia (bara icke helgdag/söndag).

Jag får väl fortsätta med att vara ärlig och säga att vi också varit latmaskar och har tagit kabelbanan upp varje gång, och ner, bara GÅTT ner någon enstaka gång - kom ihåg BRA skor!
Men lat och lat..., det är en prestation om man går gata efter gata upp igenom Kolonaki för att komma till kabelbanan, men man har ju tid och kan ta det lugnt och så upplever man ofta en hel del på turen, ibland "ramlar" man in i en gatumarknad t.ex.
Är man extra bekväm KAN man ju välja att ta en taxi, antingen till kabelbanan eller också nästan hela vägen upp.

Lykavittos - ett härligt utflyktsmål!


PS. Jasså Lissi, du HAR ätit där - du har väl glömt priset på notan eller kanske ramat in den? Nej skämt åsido, vissa saker ska man kosta på sig om man kan. Måste vara ett minne för livet.
Så vitt jag minns, så har du gått UPP hela vägen utan att åka med kabelbanan, Lissi.

Senast redigerad av Marianne den 2009-12-27 klockan 17:27.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-12-27, 19:30
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Utsikt över Athen

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg

PS. Jasså Lissi, du HAR ätit där - du har väl glömt priset på notan eller kanske ramat in den? Nej skämt åsido, vissa saker ska man kosta på sig om man kan. Måste vara ett minne för livet.
Så vitt jag minns, så har du gått UPP hela vägen utan att åka med kabelbanan, Lissi.
Jag har ALDRIG åkt linbanan, såg den på Din bild för första gången!

Masse: Glöm inte STREFI-kullen, väl värd ett besök den också! Fotot är från toppen av Strefi


Lissi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-12-27, 21:41
Liselottes avatar
Liselotte Liselotte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 77
Standard Sv: Utsikt över Athen

OJJ! Vad vi har missat mycket, Lykavittos Juli 2010 finns nu i
agendan . Tack alla för tipset och fina bilder / Liselotte
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-12-27, 21:45
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Utsikt över Athen

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Visst, det var dyrt, men med hela Aten upplyst under oss och fantastisk service så VAR det faktiskt värt pengarna. Att ha ätit och njutit där en kväll är jag faktiskt nöjd med.
Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Och Mats, jag måste vara ärlig och säga att vi har inte heller ÄTIT mat uppe på Lykavittos (även om vi faktiskt var där uppe en dag när vi verkligen hade något att fira - vårt silverbröllop), men det har ofta passat bra med en kopp förmiddagskaffe där uppe (ute på terrassen - inne i själva restaurangen känns det lite väl förnämt när man så där är på utflykt)
Jo Marianne, jag har kanske uttryckt mig lite kryptiskt. Jag har faktiskt ätit en gång där uppe, inne i restaurangen. Och jag tyckte bara, som jag skrev i mitt första inlägg, att det kostade mera än det smakade. Käket nådde vid det tillfället inte samma höga nivå som notan, eller som utsikten. Därför väljer jag hellre, just som du skriver Marianne, att ta något lättare ute på terrassen.

Och du Lissi pekar just på ett exempel på vad jag menade med att det kan finnas tillfällen när det känns rätt och man blir helnöjd.

Ofta är det ju så att det är endera ett speciellt tillfälle, eller ibland mycket små detaljer i samband med en måltid, som gör att man upplever det väldigt positivt eller negativt. Det är ju något som vi får hålla i minnet när vi läser omdömen som någon (i det här fallet jag) har skrivit om diverse tavernor och restauranger.

Gör man sen som Lissi och kutar till fots både upp och ner varje gång så blir man väl till sist så utmattad och tärd att man bara måste tillföra näring, oavsett vad det kostar. Även om utsikten är mycket mäktig så blir det ju svårt att leva enbart på den.

... Och Lissi... tack för tipset om ännu en kulle som jag noterar på min "Att göra i Athen -lista". Jag är rädd att där finns vare sig kabelvagn eller restaurang, så det blir väl till att ta med sig en "mada-box" som vi säger här i Skåne.

Mats
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-12-27, 23:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Utsikt över Athen

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
... Och Lissi... tack för tipset om ännu en kulle som jag noterar på min "Att göra i Athen -lista". Jag är rädd att där finns vare sig kabelvagn eller restaurang, så det blir väl till att ta med sig en "mada-box" som vi säger här i Skåne.
Mats
Den är inte alls så hög så det fixar man med en flaska vatten.....fast där finns fina ställen att sitta på på väg upp och vila benen medan man käkar medhavt om man så önskar.

Ja Aten ÄR underbart!!

Lissi
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-12-28, 11:48
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Utsikt över Athen

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Den är inte alls så hög så det fixar man med en flaska vatten.....fast där finns fina ställen att sitta på på väg upp och vila benen medan man käkar medhavt om man så önskar.

Ja Aten ÄR underbart!!

Lissi
Det låter ju som ett trevligt alternativ att variera med när man strövat runt nere i stan bland gator och torg.

Mats
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-12-29, 15:48
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Utsikt över Athen

Om förhållandena är de rätt är Aten verkligen fantastiskt. Tillbringade en vecka där i maj (för en smärre evighet sedan) med en dåvarande flickvän. Fullkomligt fantastiskt! I en retorikkurs på Lunds universitet hade jag sedan "Därför ska du åka till Aten" som tema på min muntliga framställning.
Samtidigt har vi efter ett par båtluffar avslutat med en natt Aten - och det är inte samma sak. Efter lugnet på öarna är kontrasten stor och mitt i sommaren med trötta barn kan man inte njuta av stan på samma sätt.
Ska åka dit en weekwend med frun till hösten hoppas jag. Till våren blir det dock Paris.

Senast redigerad av lemon den 2009-12-29 klockan 16:26.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-12-29, 16:58
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Utsikt över Athen

Citat:
Ursprungligen postat av lemon Visa inlägg
Om förhållandena är de rätt är Aten verkligen fantastiskt. Tillbringade en vecka där i maj (för en smärre evighet sedan) med en dåvarande flickvän. Fullkomligt fantastiskt! I en retorikkurs på Lunds universitet hade jag sedan "Därför ska du åka till Aten" som tema på min muntliga framställning.
Samtidigt har vi efter ett par båtluffar avslutat med en natt Aten - och det är inte samma sak. Efter lugnet på öarna är kontrasten stor och mitt i sommaren med trötta barn kan man inte njuta av stan på samma sätt.
Ska åka dit en weekwend med frun till hösten hoppas jag. Till våren blir det dock Paris.
Även bland oss Athen-älskare är ju smaken lite varierande. Läser ju här på Kalimera om många som gillar skarpt att besöka Athen oavsett årstid och således njuter även vintertid. Min kärlek till stan är ganska starkt förknippad med sol o värme. Det känns på nåt sätt mest rätt för mig när det gäller Athen att få strosa runt i dallrande värme på 30-40 grader. Men förstår fullständigt att det inte är någon höjdare för barn och därmed inte heller för medföljande föräldrar.

Vad gäller kontrasten mot livet på öarna tycker jag att man kan lösa den på ett behagligt sätt genom att vända på ordningen mot hur ni gjorde, först Athen och sedan ö-vistelse. Det är ju synd att inte sno åt sig några dagar i Athen om man ändå mellanlandar där på väg ut till öarna.
Vi har bl a låtit vistelser på Poros och Egina föregås av ett antal nätter i Athen och tyckt att det känts jättebra.

Passionen för Athen behöver ju inte på något sätt hindra att man gillar andra storstäder. Ha det gott i Paris som också är en underbar stad.

Mats
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT