Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-06-25, 18:47
Larsan Larsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Inlägg: 2
Standard Varning!

Kanske ganska sjalvklart i dessa tiden men jag vill anda varna alla som aker till och fran Piraeus.Det ar hogsasong for ficktjuvar och man kan inte vara nog forsiktig!Kom sjalv (ensam) med bat fran Amorgos och blev mer eller mindre attackerad av en grupp pa 6-8 medelalders man som opererade pa tunnelbanan.Som vanligt borjade de knuffas men jag holl handerna stenhart i fickorna-dock var det ganska obehagligt.Det verkar som de utser sina offer nar man kommer av baten och foljer sedan efter ned i tunnelbanan (sa var det helt klart i mitt fall for en kille i gruppen var lite klantig sa jag lade marke till honom)_som tur var blev jag bara av med fyrtio euro vilket gar att overleva men det var som sagt en ratt obehaglig upplevelse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-06-25, 20:05
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Varning!

Pireus har aldrig varit ett trevligt ställe. Hamnen menar jag då. Det finns bra områden i Pireus också. Men problemen verkar ha ökat där de senaste åren. Tyvärr. Jag har hört om många fler som haft problem där. Så din varning är väl berättigad. Men det är en stor hamnstad och i sådana brukar det finnas ett stort inslag av kriminalitet.

Ficktjyveri är ett elände och svårt att skydda sig mot. Speciellt som man normalt sett känner sig väldigt trygg i Grekland.

Jag tänker på ett inlägg från i fjol. Ett par åker buss. De ska kliva av och mannen kliver av först med bagaget. Då hindras kvinnan av några personer. Mannen rusar upp på bussen igen för att hjälpa henne och när de väl kommer av är hans fickor länsade... Det är så utstuderat så man måste nästan beundra deras yrkesskicklighet...

Jag tror det börjar bli dags för "tågluffarpåsen" på magen igen (jag har sparat min ), eller ett dolt penningbälte, om man måste passera Pireus. OBS! Vanliga midjeväskor är fullkomligt värdelösa ur säkerhetssynpunkt!!! De bara skär av bältet med en mattkniv och sticker. Eller tömmer den i trängseln. Samma sak med en liten dagrygga på ryggen, även om den har lås. De skär upp sidan och tömmer den... Och tro inte "det skulle jag märka..." Då är man naiv.

I Rafina har jag inte hört om motsvarande problem. Den hamnen är ju betydligt mindre också.

När jag förflyttar mig där nere åker jag alltid i jeans! Även om det varit bekvämare med shorts. Men det finns en liten tanke bakom det! För där finns ingen chans att plocka mina fickor. Jag har aldrig något i bakfickorna tex och bara det jag behöver för dagen i framfickan. Och hade jag hittat en främmande hand där så hade det inneburit ett handledsbrott för någon och en ordentlig Svensk käftsmäll... Jag är inte blyg så. Men det märks kanske lite utåt och det kanske är därför jag sällan har några problem.

Förvara Pass, pengar (kort), biljetter osv så de inte går att stjäla. Resväskan (med lås!) är ett bra ställe! Eller i ett dolt midjebälte. Dagryggan (brukar ju vara handbaget) skall bäras på framsidan! INTE på ryggen!!! Om man inte måste ha kameran, MP3-spelaren, datorn osv tillgänglig under byte av ö eller passagen av Pireus, lägg det i resväskan. Och be en bön att resväskan inte blir stulen... Det finns numera bra vajrar så man kan låsa fast väskan vid en stolpe eller liknande. Kostar inte så mycket och de brukar ha kombinationslås så man slipper nycklar. Ett annat alternativ är ju att lägga allt i dagryggan och hålla stenkoll på den.

Tyvärr måste vi nog konstatera att den obekymrade tiden i Grekland är förbi. Kriminaliteten ökar. Även ute på öarna. Vi måste nog vänja oss vid att se om våra saker på ett sätt vi inte behövde förr.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-06-25, 20:41
Håkan Frids avatar
Håkan Frid Håkan Frid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 69
Standard Sv: Varning!

Ja, detta problem kan ju diskuteras länge.
Min åsikt är att vi svenskar i allmänhet är lite "flata", dvs vi är inte vana vid denna typ av verksamhet. Och, vi måste väl skärpa till oss nån gång och inte alltid vara så blåögda!! Vi svenskar tror alltid andra om gott! De andra är inte så goda!! Jag har visserligen ingen statistik över "offrens" nationalitet, men jag har en svag aning om att vi nordbor ligger väl till. Ålder kan möjligen spela en roll eftersom man tror gott om andra och inte har erfarenhet av modern vilda western samt inte reagerar lika kvickt.
Tänk till på hur ni förvarar era saker!
Utgå ALLTID från att någon skall stjäla dina saker! Andra tankar är naivt!
Ha ALDRIG mycket kontanter!
Dela upp värdehandlingar om ni är flera medresenärer!
Var VAKSAM på allt som händer runt dig! Gå inte på fällor som "sorry, do you know the way....." eller "do you have change" eller klassikern "do you have fire" eller "can I borrow a cigarett?"
Jag kommer säkert att bli "robbad" en dag! Men, jag har alltid utgått från detta och aldrig, hittills, blivit av med något!
Lycka til på semestern!
Håkan
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-06-25, 21:39
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Varning!

Citat:
Ursprungligen postat av Håkan Frid Visa inlägg
Var VAKSAM på allt som händer runt dig! Gå inte på fällor som "sorry, do you know the way....." eller "do you have change" eller klassikern "do you have fire" eller "can I borrow a cigarett?"
Mycket bra råd. Och det gäller ju inte bara Grekland. Var också väldigt vaksam om någon börjar fälla upp en karta och frågar om något. Man märker inte vad som händer under kartan... Ficktjuvar är precis som trollkonstnärer. De får en att se eller koncentrera sig på något annat än det som faktiskt händer...

Citat:
Jag kommer säkert att bli "robbad" en dag! Men, jag har alltid utgått från detta och aldrig, hittills, blivit av med något!
Jag har också klarat mig så här långt, men det kommer säkert att hända en dag som du säger. Ingen är imun! Men då får de bara en liten fångst för jag vidtar vissa mått och steg för att begränsa skadan. Min fader var polis och det medförde att man lärde sig ett och annat... Det mesta av godo...

För många år sedan råkade jag ut för ett försök. Fast det var i Madrid. Jag mötte en man som påstod att jag hade fått fågelskit på kavajen och erbjöd sig att torka bort det! Han tog t o m upp en pappernäsduk ur fickan! Det är en klassiker, torka och tryck på ett ställe, så märker jag inte vad som händer i kavajfickan... Men där slog min inbyggda misstänksamhet in (uppfostran?) och jag höll honom på avstånd och gick därifrån. Det roliga var att det hände precis utanför en uteservering och de som satt där log och nickade glatt när jag gick därifrån.

Nu är det snart festival i Malmö igen. Och då kommer de. Tillresta ligor som plockar fickorna i trängseln... Samma sak varje år. Så det är inte på något sätt unikt för Grekland. Men där passar jag mig i Pireus, runt Syntagma och Omonia och runt saluhallen...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-06-25, 23:53
Larsan Larsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Inlägg: 2
Standard Sv: Varning!

jag brukar lasa pa lite om lokala scams ocksa finns nan bra sida for det som jag tyvarr glomt.En ratt bra som jag kommer ihag sahar pa rak arm ar att man sitter tex pa ett cafe med en dator och nagon ber en kolla hans/hennes saker medans personen gar pa tex toa-sen kommer en kumpan o tar toalettbesokaren saker och da maste man naturligtvis ga efter nar man sedan nagra sekunder senare atervander till sitt bord ar ens dator borta...Ar ratt forsiktig med saker o ting och tycker (naturlgtvis) att jag har ratt bra koll men denhar gangen (i piraeus ovan) var de ratt aggressiva och fler an vad jag rakat ut for tidigare.Tur att Melberg flyttar dit sa det blir lite ordning.!!Har dock aldrig blivit riktigt robbad annu men det andras sakert da jag skall ut pa en langre resa i sydamerika efter nyaret.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-06-26, 08:40
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Varning!

Det är jättebra tycker jag att man blir varnad för ficktjuvarna, men man skall inte bli skrämd som jag var första gången vi tog tunnelbanan mot Piraeus. Hade hört så mycket om hur farligt det skulle vara, så jag vågade nästan inte åka, vet inte riktigt vad för bild jag hade målat upp.

Har än så länge klarat oss, och inte drabbats här hemma (i Göteborg) heller. De ligor det skrivs om opererar överallt där det är trängsel, gjorde själv en reflektion i förrgår och igår över mitt egna beteende då jag besökte några småsstäder i Sverige Jag lämnade min bil med div. saker synliga i bilen- Allt var kvar när jag återvände till bilen. Här hemma lämnar jag aldrig kvar någonting i bilen. Jag blir mao ett lättare offer där jag känner mig trygg.

Önskar alla en härlig Greklandsvistelse utan vare sig ficktjuvar eller hotellrumsinbrott.
// Helén
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-06-26, 08:54
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Varning!

Det kommer inte som någon överraskning att höra att Pireus är en utsatt plats. Jag kom med båten från Paros sent på kvällen och visst känner man sig utsatt när man kliver av båten. Nu hände det inget varken på väg till eller på tunnelbanan för mig men jag kände att flera av de suspekta typerna som hängde vid tunnelbaneentren mycket väl kunde ha varit en "öluffar-rånare". Nä, fy f*n för Pireus på natten. Jag kommer definitivt att kolla förbindelser via Rafina nästa gång.

Jag har själv rest ganska mycket och har nog koll på grundläggande säkerhet, och Grekland känns fortfarande mycket bra jämfört med många andra länder. Därmed inte sagt att jag skulle kunna försvara mig mot personrån (som Larsan faktiskt råkade ut för) när 6-8 personer hoppar på en. Men oftast märker du inte ens om du blir ficktjuvad, de är oftast jäkligt flinka.
Exempelvis blev en bekant av med sin digitalkamera på båten (Blue star) mellan Santorini och Naxos på en eftermiddag för några år sen. Så inte ens ombord är risken noll.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-06-26, 09:58
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Varning!

Ett litet PM från Chania

Även här i stan härjar ligor med ficktjuvar och väskryckare. Senast i förrgår tog polisen hand om en långfingrad man på Lädergatan. De som hängt med vet att även flygplatsen är populär bland tjuvar.
Antalet stölder har ökat katastrofalt med den ökade arbetslösheten bland Greklands invandrare nu i krisens spår.

Håll koll på era väskor, undvik öppna ryggsäckar och stoppa INGET av värde i byxfickorna! Återgå till de trygga pass/pengapåsarna som förvaras under kläderna.

Här har vi det varmt
Kikh
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-06-26, 21:23
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Varning!

Citat:
Ursprungligen postat av Yak Visa inlägg
Men oftast märker du inte ens om du blir ficktjuvad, de är oftast jäkligt flinka.
Sant. Jag blev av med plånboken i Las Palmas, Gran Canaria 1992. Märkte inget förrän jag var tillbaka på hotellrummet. Då insåg jag att den tjatiga pundaren jag hade stött på även var en skicklig ficktjuv...

/kimmen
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT