![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej alla!
Har läst på vissa ställen att tunnelbaanan är stängd i sommar, men blir inte riktigt klok på var och hur. Jag undrar: Kan man åka tunnebana Flygplatsen-Piraeus den 28 juni? Kan man åka tunnelbana Aten -Flygplatsen den 17 juli? ![]() ![]() Tacksam om någon med koll kan svara... ![]() Annars är det väl bussarna som gäller, eller hur? Paphianna |
|
|||
|
|||
![]()
Det er de tre nærmeste stasjonene til flyplassen som er stengt, men det går busser til den første stasjonen som er åpen. Har ikke reist denne turen selv, men det er nå iallfall sånn det skal funke.
|
|
||||
|
||||
![]()
Tack för ditt svar, Admirala
Jaha, men så bra, då kan man väl ta sig både till och från flygplatsen på ett smidigt sätt, någon som vet om detta innebär att man måste gå väldigt långt? Och i så fall hur lång tid detta kan ta? ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Du tar buss til
Ethniki Amyna Det tar en halvtime! Bussavgangen er ikke særlig hyppig og bussene er smekkfulle! Det er de samme bussene som kjører i gatene! Bussen var gått for 10 minutter siden da jeg kom så jeg ble satt på en buss til Syntagma. Dette var et mareritt! Bussen var smekkfull, du får ikke sitteplass og bagasjen blir stuet ved inngangen slik at du ikke har kontroll om du sitter lenger inn! Denne turen tar vell en time. Etter den bussturen bestemte jeg meg for å ta taxi tilbake, pris 30 Euro, men avtal pris med sjåføren FØR du starter! Siden lærte jeg at du kan ta tog til Nerantzåtissa på Kifisia linjen, derfra kommer du inn på T-banenettet! Har noen prövet det? http://www.ametro.gr/ |
|
|||
|
|||
![]()
I går, onsdag, var skylten på flygplatsen vid ingången till METRON överklistrad med röd "tejp", jag tolkade det som att metron var stängd. Själv kom jag med buss.
|
|
||||
|
||||
![]()
Det verkar mycket enklare att ta buss X96 "dörr till dörr"...
/kimmen |
|
||||
|
||||
![]()
Ja verkligen, buss får det bli...
|
|
|||
|
|||
![]()
Jeg er redd mange svenske ikke forstår norsk slik at de UNDVIKER å lese innlegg på norsk.
DETTE er hva jeg skrev om bussen : Bussavgangen er ikke særlig hyppig og bussene er smekkfulle! Det er de samme bussene som kjører i gatene! Bussen til T-banen var gått for 10 minutter siden da jeg kom så jeg ble satt på en buss X-96 til Syntagma. Dette var et mareritt! Bussen var smekkfull, du får ikke sitteplass og bagasjen blir stuet ved inngangen slik at du ikke har kontroll om du sitter lenger inn! Denne turen tar vell en time. Et DEN bussturen bestemte jeg meg for å ta taxi!!! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() // Helén |
|
|||
|
|||
![]()
Det här är ju på norska
![]() Edit: tror jag kom på det själv, mardrömstur? // Helén Bravo ! Det er helt riktig, og det er det denne bussturen er, særlig om du ikke får sitteplass! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Se linjekarta HÄR (på sidan 2). Linje X96 är markerat med mörkt lila och kör från flygplatsen raka vägen till Pigadakia och följer sedan havet ända till Piréus. Vi åkte X96 förra sommaren i slutet av juni och den var inte alls fullsatt. Det var i och för sig mitt i natten men bussen var knappt halvfull och bagaget fick utan problem plats i bagagehyllorna. /kimmen |
|
|||
|
|||
![]()
OK du har rett, jeg har missforstått! Fel nummer!
Men om du skal til centrale Athen, til eksempel Syntagma vil jeg IKKE anbefale bussen DEN bussen var et en MARDRÖM! Det var 24 april. |
|
||||
|
||||
![]()
Du åkte förmodligen X95 till Syntagma...
![]() /kimmen |
|
|||
|
|||
![]()
Exakt! Den var det!
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag åkte 96X häromdagen flygplatsen-Pireus. Det var som vanligt. Fullt alltså! Ståplats första 45 min, balanserandes bland bagagehögarna. Det tunnades ut betydligt när bussen passerade Glyfada och sista 20min fick vi sittplats. 1tim5min totalt. Helt OK faktiskt. Inte att jämföra med vraken de åkte med förr i tiden!
Det finns en buss 94 som tydligen går till närmaste öppna T-bana. Det ska ta ca 15 min men hur frekvent den bussen går vet jag inte. Någon övrig Shuttlebuss till T-banan såg jag inte till men jag letade inte så noga utan valde ganska fort 96:an. Dörr-till-dörr är ett ganska starkt argument trots viss trängsel. |
|
|||
|
|||
![]()
X95 till Syntagma har vi åkt en gång mitt i natten och ångrar att vi inte hade njurbälten på...
Betr. Svens misstankar om det Norska språket,tror jag han har rätt - tyvärr! Det är INTE svårt om man har lite fantasi och ett öppet sinne.Jag tycker Norska är ett trevligt och många gånger i sina uttryck mycket logiskt språk på ett morsomt sätt! Bara det att "snabel-a ellet at eller@ heter "ALFAKRULL", är underfundigt! |
|
|||||
|
|||||
![]() Citat:
![]() Jag måste läsa noggrannare!! Citat:
![]() Citat:
Citat:
Citat:
![]() Då jag landar på Atens flygplats och skall ta mig till Pireaus är väl ändå X96 ett OK val, verkar det som. Men inför hemresan, då jag befinner mig i Aten, Plaka, och skall till flygplatsen kanske taxi är det bästa alternativet ändå, för att undvika "mareritten" -se nu har jag lärt mig ett nytt norskt ord, tack Sven ![]() Men det lär väl kosta en slant, förstås....hoppas att 30 € räcker även för den resan ... ![]() Tack för alla tips.... Senast redigerad av Paphianna den 2009-06-16 klockan 11:37. |
|
||||
|
||||
![]()
Sammanfattning; X96 från flygplatsen och direkt till Pireus går längs kustvägen utan att passera Athens centrum. Bästa val. 3,4€ pp. Glöm ej förköpa biljetten i den lilla kuren vid busshållplatsen samt att stämpla biljetten inne i bussen.
Från Syntagma, centrala Athen och ut till flygplatsen. Taxi helt onödigt. Flygbussarna avgår uppe i övre högra hörnet av torget. Är bussen knökfull, då väntar du in nästa buss och kliver på bland de första, och erhåller därmed bekväm sittplats på resan ut till flyget. Arne |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tack Arne, vi älskar dig! Imorgon bitti åker vi hela familjen inklusive sonens flickvän till Athen för båtluff och har bara blivit mer och mer förvirrade av alla inlägg om hur bussarna går, eller inte går, till och från flygplatsen. Men nu blev det solklart!
Anne |
![]() |
|
|