Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-08-04, 13:42
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Bob!

Bob, jag har kvar ditt PM från i maj och skulle jättegärna vilja höra om din vandring. Ska du aldrig logga in igen och berätta?

Elisabet - född och skolad nyfiken
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-10-10, 10:16
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Bob!

Hoppas fortfarande på att du någon gång kikar in på Kalimera och ser detta Bob!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-10-10, 10:27
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bob!

Utan att vara allt för sarkastisk måste jag säga att det är ett vanligt fenomen att folk inte delar med sig av sina erfarenheter. Många frågar och får massor av tips både i forumet och via PM sen åker de iväg och kommer kanske aldrig mer igen. Visst alla gör inte så här men allt för många. Jag vet inte vad man ska tro om detta fenomen. Blev deras resa jättekass, var tipsen värdelösa eller vill de ha sina upplevelser för sig själva. På mig har det dock den effekten att jag allt mer sällan delar med mig av mina egna tips till andra än de jag möter i verkliga livet.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-10-10, 12:23
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Bob!

Jo det är vanligt. Fast man får nog ha förståelse, eller åtminstone tolerans. Vi prioriterar ju alla olika. Dessutom, de flesta som ställt frågor och sedan inte fortsätter att vara aktiva i forumet glömmer i alla fall jag väldigt snabbt.

När det gäller denne Bob är det dock lite annorlunda. Om du letar i medlemslistan så finns han inte. Det beror på att medlemmar som aldrig skrivit några inlägg inte finns med i den.

Bob registrerade sig på Kalimera en förmiddag i våras, skrev ett pm till mig och besvarade en fråga om en bild från Kreta som var med i förra årets fototävling och som jag sedan hade frågat i forumet om.

Han hade en fantastisk och samtidigt skrämmande berättelse om vad som hänt honom på den platsen när han utmattad hade kommit dit på en flerdagarsvandring i augusti 2006. Han berättade också att han skulle tillbaka dit någon vecka senare, för en två veckors vandringsresa.

När han hade skrivit pm:et loggade han ut och har aldrig mer loggat in på Kalimera. Det kan jag se på hans profil som ju finns kvar och jag får fram eftersom jag har sparat hans pm.

Som du säkert förstår skulle jag väldigt gärna vilja höra om hans vandring, både för att han tog sig tid att svara på min fråga och för att jag mer och mer funderar på att göra en flerdagarsvandring på till exempel Kreta.

Så Bob, än en gång, om du någonsin kikar in på Kalimera; var snäll och hör av dig!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-10-10, 13:36
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bob!

Visst förstår jag att folk har andra prioriteringar men några rader om en resa tar inte mycket tid. Jag menar inte att de behöver skriva hela resebrev. Vissa kommer faktiskt igen nästa gång de ska ut och resa med flera frågor för att sen försvinna igen. Jag har ju varit med sen Kalimera startade så jag kan se mönstret.

Låter väldigt intressant med Bobs vandringar. Det skulle jag gärna vilja höra mera om.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-10-10, 14:16
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Bob!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Visst förstår jag att folk har andra prioriteringar men några rader om en resa tar inte mycket tid. Jag menar inte att de behöver skriva hela resebrev. Vissa kommer faktiskt igen nästa gång de ska ut och resa med flera frågor för att sen försvinna igen. Jag har ju varit med sen Kalimera startade så jag kan se mönstret.

Låter väldigt intressant med Bobs vandringar. Det skulle jag gärna vilja höra mera om.

Eva
Jag tycker att dina observationer är helt riktiga Eva.
Det tar inte många minuter att återkomma med ett par rader hur resan avlöpte och om tipsen och råden man fick var bra och kanske ge ett och annat tips tillbaka.
lars
Kriti sti kardia mou
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-10-10, 14:30
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Bob!

Han har kanske gått vilse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-10-10, 16:47
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Bob!

Jag åker till Kreta på fredag, jag kanske skulle försöka hitta honom!
lars
Kriti sti kardia mou
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-10-11, 09:39
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Bob!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Visst förstår jag att folk har andra prioriteringar men några rader om en resa tar inte mycket tid. Jag menar inte att de behöver skriva hela resebrev. Vissa kommer faktiskt igen nästa gång de ska ut och resa med flera frågor för att sen försvinna igen. Jag har ju varit med sen Kalimera startade så jag kan se mönstret.
Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Jag tycker att dina observationer är helt riktiga Eva.
Det tar inte många minuter att återkomma med ett par rader hur resan avlöpte och om tipsen och råden man fick var bra och kanske ge ett och annat tips tillbaka.
Ja visst finns det mönstret, det har säkert de flesta lagt märke till. Men det är väl inget att bry sig om?! Man svarar ju inte på inlägg för att sedan få höra hur bra tips man gav, utan för att det är roligt att få dela med sig av det man själv varit med om och om det blir till glädje för någon så är det ännu roligare.

Jag tror inte heller att det i första hand handlar om tid för dem som inte återkommer, utan helt enkelt att livet innehåller annat som de hellre gör och de tror nog inte att det sitter okända personer här och väntar på att de ska höra av sig igen.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-10-11, 10:09
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bob!

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Ja visst finns det mönstret, det har säkert de flesta lagt märke till. Men det är väl inget att bry sig om?! Man svarar ju inte på inlägg för att sedan få höra hur bra tips man gav
Alldeles rätt men visst är det trevligt att få respons och kanske få höra om förändringar som skett på en taverna eller en plats som man berättat om. Sen kan det ju finnas ställen som man själv inte besökt som den andra kan berätta om.

Jag tycker oftast att det är väldigt roligt att läsa om resenärernas små erfarenheter och tips i olika inlägg och det tycker säkert andra också.
Det är väl det som gör forumet intressant.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-10-11, 11:01
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Bob!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Alldeles rätt men visst är det trevligt att få respons och kanske få höra om förändringar som skett på en taverna eller en plats som man berättat om. Sen kan det ju finnas ställen som man själv inte besökt som den andra kan berätta om.

Jag tycker oftast att det är väldigt roligt att läsa om resenärernas små erfarenheter och tips i olika inlägg och det tycker säkert andra också. Det är väl det som gör forumet intressant.
Absolut, det är jätteroligt med respons, men jag tycker ändå inte att det är något att bry sig om att man inte alltid får det, utan att man lika glatt ska fortsätta att svara på frågor, ge tips och förslag ändå.

För övrigt har jag hittat Bob nu Ska be honom berätta i forumet om sina vandringar.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-10-11, 17:09
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Bob!

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
För övrigt har jag hittat bob nu Ska be honom berätta i forumet om sina vandringar.
Det ser jag fram emot.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-10-11, 17:30
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Bob!

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Det ser jag fram emot.
Jag med! Har precis köpt boken "35 vandringsturer på Kreta" av Julia & José Benito (äntligen en vandringsbok på svenska!).
Har dessutom "lättvandrat" ca en mil i dag med mellanstadiebarnen i underbart höstväder...ingen värk efteråt! Jag är såååå glad

Ivi
-som äntligen ser ljuset i tunneln trots diskbråck
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-10-13, 08:55
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Bob!

Citat:
Ursprungligen postat av Ivi Visa inlägg
Har dessutom "lättvandrat" ca en mil i dag med mellanstadiebarnen i underbart höstväder...ingen värk efteråt! Jag är såååå glad
Så roligt att höra! Du kan nog snart vifta på svansen igen

Citat:
Har precis köpt boken "35 vandringsturer på Kreta" av Julia & José Benito (äntligen en vandringsbok på svenska!).
Tack för tipset!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-10-13, 11:08
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Bob!

Visst är det jätteroligt om man hör "hur det gick", men jag förväntar det inte.
Vi använder ju Internettet så olika, många använder inte Internettet som vi som är "beroende" av Kalimera för att vi är "beroende" av Grekland.
Några ställer bara en fråga eller två och det är väl helt OK.

Söker jag upplysning om ett ämne, Australien t.ex., får svar på något jag undrar över, så känner jag mig inte förpliktad att besöka sidan när jag kommer hem igen. Absolut inte! Har annat att göra helt enkelt. Tiden räcker inte till allt man gärna vill.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-10-13, 11:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bob!

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Visst är det jätteroligt om man hör "hur det gick", men jag förväntar det inte.


Söker jag upplysning om ett ämne, Australien t.ex., får svar på något jag undrar över, så känner jag mig inte förpliktad att besöka sidan när jag kommer hem igen. Absolut inte! Har annat att göra helt enkelt. Tiden räcker inte till allt man gärna vill.
Nu var det inte riktigt det jag menade utan mer att om man kanske har intensiv PM kontakt med någon, skickar foton på tavernor etc så visst vore det trevligt med en liten hälsning efter hemkomsten. Jag menar inte att det behövs ett personligt tack utan gärna några ord på kalimera om resan och de platser som besökts. För att kalimeras forum ska vara intressant i längden för många människor, bland den mångfald som finns på nätet, behövs flers erfarenheter. Jag tycker faktiskt att forumet mycket mindre nu än tidgare handlar om olika platser i Grekland och resande utan mer om kringfrågor. I verkliga livet kommunicerar vi ju på ett annat sätt och kanske är det så jag egenntligen tycker det ska fungera även på internet även om jag vet att det inte är så.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-01-23, 17:22
Bob Bob är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 3
Standard Sv: Bob!

Hej, Jag var ut o letade på nätet efter info om Kreta och ramlade över denna Forum. Såg bilden som Elisabet hade lagt ut och skrev ett kort inlägg till henne om det. Om jag hade varit mer en "riktig" medlem så hade jag självklart varit mer aktiv. Nu blev det så att Elisabet skrev en ganske omfattande beskrivning av min "äventyr". Jag läst den för första gången idag. Riktigt kul men jag minns att det var inte så kul stundtals under vandringen. Jag var tillbaka på samma plats 2007 och planera nu för en ev Sougia/Lentas semester igen V22 och 23 2008. Var ut o surfade efter info angående vandringar på olika grekiska öar och återigen ramlade in på Kalimera av en slump. Ha det bra! Lev väl! Hälsningar, Bob
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-02-06, 13:22
reslusts avatar
reslust reslust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 135
Standard Sv: Bob!

Hej allihopa,
jag känner mig faktiskt träffad av beskrivningen "hon som fick en massa tips men aldrig hörde av sig mera". Förra våren fick jag fantastiska tips om södra Kreta från många av er, men som flera antytt är det nog både lathet och tidsbrist som gjort att det inte blev nån respons efteråt. Men jag ska bättra mig! Fixar så småningom en ny tråd med lite info från Rodakino, Chora Sfakion, Matala, Paleochora, Anidri, Elafonissi som vi besökte. Vi luffade runt med bil jag och mina båda grabbar (då 11 och 13). Den som är nyfiken innan dess får gärna fråga. Tipsen jag fick gjorde verkligen skillnad! För den hugade kommer också en artikel i Reseguiden i maj.
Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-02-06, 14:31
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Bob!

Citat:
Ursprungligen postat av Ivi Visa inlägg
"35 vandringsturer på Kreta" av Julia & José Benito.
Köp den, Elisabet!! Den är jätte bra. Mycket fina bilder och bra beskrivningar! Hittade den på rea för 15 kronor. I fint skick också...
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-02-06, 20:47
Marcos avatar
Marco Marco är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Vänersborg
Inlägg: 211
Standard Sv: Bob!

Citat:
Ursprungligen postat av reslust Visa inlägg
Fixar så småningom en ny tråd med lite info från Rodakino, Chora Sfakion, Matala, Paleochora, Anidri, Elafonissi som vi besökte. Eva
Ser med glädje fram emot lite info om Chora Sfakion och Paleochora, då dessa ställen ingår i min resa till Kreta i sept/okt .

/Marco
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT