Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-08-08, 22:10
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Några grekiska vinnyheter

Ingen direkt strid ström men nu har några nya grekiska viner dykt upp. Det allra mest lättillgängliga av dem är:

http://www.systembolaget.se/SokDryck...=0&SokStrangar=

Vinhuset Domaine Skouras har förut haft ett rött vin i Sverige som jag minns som väldigt bra. Här finns de gröna druvsorterna Moscofilero och Roditis 50/50 och vinet i sig ser inte ut som direkt halvfylligt ens, i beskrivningen. 78:- och tillgänglig i 192 butiker (4.000 flaskor) runt om i landet just nu !

Tidningen Allt Om Vin (endast via prenumeration, ej i butiker) skriver i en kort bedömning om Skouras: "God doft med pinjeton. Hygglig smak med ursprungskaraktär och balanserad syra"


Som repris ytterligare en gång tas Gaia Estate in med årgången 2003 denna gång.

http://www.systembolaget.se/SokDryck...=0&SokStrangar=

Detta "prestigevin" av druvsorten Agiorgitiko från Nemea är dock mycket dyr. 223:- som endast ett fåtal kunder kommer att få tag i. 114 ( !! ) flaskor fördelat på tre butiker (Stockholm, Göteborg och Malmö). Janne - köper du några ?


I samma 3 butiker fanns från början 320 flaskor av Tsantali Organics Cabernet Sauvignon 2003. 116:- för denna är inte så tungt för plånboken.....kanske ?

http://www.systembolaget.se/SokDryck...=0&SokStrangar=

I kväll finns "bara" 107 kvar och ytterligare 35 i stora varudepån i Örebro (centrala lagret där Systemets samtliga produkter finns). Undrar om ursprungssiffran 320 flaskor verkligen stämmer ? Nåja, detta är ett bra, fylligt och smakrikt vin men det "fladdrar inte om öronen" av det tycker jag. Viner som kommer in i så små mängder får inga "testcirklar" i vinets beskrivning men de är ju ett sammandrag av testpersoner som testar hundratals viner så lita på ditt eget omdöme oavsett från vilket land ett vin kommer !

Dessutom.....finns en ny röd vid namn Areti från vinhuset Estate Biblia Chora i Pangeon-området i beställningssortimentet. 82194 är numret på den men priset 174:- skrämmer. Alltid vid beställningar, räkna med upp till en veckas leveranstid.


=====================================================


I september (måndag 4/9) så begåvas vi med ytterligare grekiska viner. Biblia Chora tycks falla Systembolaget i smaken då en Chardonnay 2005 med artikelnr. 99102 kommer. 400 flaskor, 139:- är dyrt för en vit. Allt Om Vin´s omdöme här lyder: "Fet, eldig, fatig, smörig och rik doft. Rejäl, eldig, inbjudande och fatig smak".


Sist men inte minst kommer något intressant i september: För mig helt okända "Pezoules" Cabernet Sauvignon/Merlot från Makedonien med artikelnr. 99099 och till en kostnad av 70:- !! Här har Allt Om Vin sagt så här: "God, fruktig, lite ekig doft. Stram, rejäl, ganska krävande smak i absolut matstil" !

Det lovar ju gott, 20.000 flaskor räcker och blir över till alla som finner denna och som är nyfikna på hur den är. Den lär jag köpa ett par, tre st. av när priset är så lockande.

Septembernyheterna är tillgängliga att läsa mer om när de kommer ut på systembolaget.se i slutet av veckan innan månadsskiftet aug/sept. Bild på vinerna i Varunytt kommer samma dag som de finns att köpa (4/9).

För tillfället finns faktiskt hela 16 röda grekiska viner i beställningssortimentet vilket är trevligt. Dock är 10 av de 16 över 100:- varav en del av dem rejält närmare och även över 200:-. 11 vita i beställnings, det är i dessa båda "grupperingar" de mer spännande grekiska finns just nu.

Ut och botanisera, invänta september också tycker:


Hasse

Senast redigerad av Hasse den 2006-08-08 klockan 22:14.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-08-09, 09:33
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Några grekiska vinnyheter

Tack för alla de här tipsen Hasse! Det är bra att du håller koll på vad som finns hemma! Själv ska jag gå till "min" vinbutik här i Grekland och botanisera innan jag reser hem för att fylla på vinkällaren. Men det är roligt att se att Systemet tar in lite nytt!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-08-10, 15:49
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Några grekiska vinnyheter

Citat:
Ursprungligen postat av anoula
Själv ska jag gå till "min" vinbutik här i Grekland och botanisera innan jag reser hem för att fylla på vinkällaren.


Köp gärna en Chateau Porto Carras när du går och handlar. Då kan vi kanske jämföra våra intryck då jag fick med mig en pava hem av det vinet för en dryg vecka sedan.



Hasse
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT