![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hur mycket är vi villiga att blunda för vår egen bekvämlighets skull?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle15765740.ab |
|
||||
|
||||
![]()
Blää å fyy å flera andra svärord eller som man säger på ren svenska; "fuck off"
Är så glad att jag aldrig inkvarterat mej på ett AI, slutade med charter 2002. Åker till Filippinerna runt jul, håller på att boka ett b&b på Boracay å ett litet hotell som drivs av en svensk som håller med schyssta förhållanden för sina anställda, på Panglao. Bodde i somras på; Iraklia (hel släkt som hade stället), Sifnos (nygreker som investerat å senare bästa tanten som hade plejset på stranden) å Serifos (familjen som hade det jobbit ekonomiskt). Däremellan har jag besök Alicante å London å våldgästat döttrarna. Men jag har passat på att besöka många sjaskiga hak för att spendera mången skattade svenska pesetas. /trivs bäst vid sidan om |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Visst, det är inte svårt att hålla med karinafp och para poli i kritiken av AI och själv har jag, av flera skäl, väldigt svårt att tänka mig att ödsla bort semesterdagar på den typen av resa.
Dock tycker jag att artikeln som det länkas till är något missvisande. Rubriken antyder att det handlar om barnarbete just på All Inclusive-anläggningar, men i texten framgår inget annat än att det kan handla om vilka charterhotell som helst, med eller utan AI. Lars |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Vid andra tillfällen vet man ju inte säkert MEN, chansen är ju större att det är schysst när man bokar ett visst typ av boeende jämfört med ett annat. Utan att gå in på olika kategorier. |
|
|||
|
|||
![]()
Det jag menar är att i alla fall jag inte tar reda på vilka anställningsförhållanden en städerska har på ett boende jag har i Grekland. Det är ju nästan aldrig greker som städar utan albaner, rumäner, senegaleser eller andra invandrare. Har de sjukförsäkring? Vad får de i månadslön? På små öar är ju arbetstillfällena inte många och de kanske får "slava" till svältlöner de med??
Jag såg TV-reportaget från resebolagens stora anläggningar i Thailand (var det väl?) och det är förskräckliga villkor men om det bara gällde AI är jag inte säker på. Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Många icke greker som städar i Grekland har mycket dåliga arbetsvillkor och jobbar långa arbetsdagar. Tyvärr är villkoren i deras hemländer ännu sämre så de har inget val. Jag har sett fötryckta städerskor i boenden där det inte finns några chartergäster alls så bristfälliga villkor är inte bara kopplade till charterhotellen. På många boenden samsas dessutom både gäster som bokat själva och de som reser charter. En städerska jag mötte på en grekisk ö var livrädd för att ägaren skulle se hur mycket dricks jag gav henne. Hon sa då sänker han säkert min lön eller försöker ta dricksen ifrån mig. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Det er ikke alltid så lett å avgjøre hvor grensen går for barnearbeid eller andre former for utnyttelse. Mange av oss har sikkert opplevd på små familiedrevne tavernaer at smilende barn har kommet med brødkurven eller salaten, og vi synes det bidrar litt ekstra til å markere det hjemmekoselige preget. Men så hører man at dette kan være en ganske kynisk utnyttelse av barna, fordi vi turister kommer i en velvillig stemning og er litt ekstra rundhåndet med tips når vi opplever sånt.
|
|
||||
|
||||
![]()
Att åka Charter borde väl vara mer säkert när det gäller schyssta villkor för personalen !
Ett stort Resebolag borde ha större möjligheter att välja hotell där det är OK än jag som ensamresenär.. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men när du lägger fram hur du tänker så ser jag ju poängen i det. Förvirrande! |
|
|||
|
|||
![]()
En annan aspekt på AI är att alla trevliga små resturanger och ölställe i närheten försvinner. Det finns många exempel på detta.
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
![]() |
|
|