Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-11-01, 15:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Samariaravinen - ner och upp

Jag lovade i den här tråden att jag skulle berätta om när vi gick Samariaravinen både ner och upp på samma dag. Så här gick det till.

OBS!
Inlägget är flyttat hit.

Senast redigerad av Kalimera den 2018-03-14 klockan 10:35.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-11-01, 17:04
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 467
Standard Sv: Samariaravinen - ner och upp

Hvilken bedrift! I fortjener en plads i "Guinness Book of World Records"

...men det lyder vældig farligt med de løse sten, der falder ned i ravinen!

Tak og lov I kom uskadte tilbage til bilen. Intet mærkeligt i, at I havde ondt i hele kroppen efter så mange timers vandring i den form for terræn.

Heldigt I havde valgt at lade jeres flip-flops blive i Chania
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-11-01, 17:35
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Samariaravinen - ner och upp

Detta är grymt.
Du milde vad ni fick kämpa på, det valet ni gjorde kan bara hända på Kreta. Där händer allt på något sätt som ingen begriper, i alla fall inte jag.
Har försköt förstå detta med ett ordspråk: jag började med ingenting, men jag har det mesta kvar. Om nu någon förstår.

Nu får ni njuta av den Blekingska hösten och en brasa inomhus utan att behöva gå Samaria T/R.
Funderar på hur era fötter mådde, ni måtte väl fått lite skavsår och så?

Paul
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-11-01, 18:00
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Samariaravinen - ner och upp

Men duktiga ni...inget för mig.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-11-01, 18:00
Aspasia Aspasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Solna
Inlägg: 32
Standard Sv: Samariaravinen - ner och upp

Bravo!
Det där låter som ett riktigt självmordsuppdrag - all heder!
Själv har jag gått ravinen 13 gånger - 12 ggr 1979 som reseledare, vilket var underbart,men slutade med en "marschspricka" i stortån (någon form av utmattningsfraktur)den sista turen.
Den 13e gången gick jag som "turist" på 90-talet.
Då var allt förändrat,det var så mycket folk att man gick på kö och kunde inte stanna och lyfta blicken ens, för då stockades folk där bakom! Helt gräsligt.
Om jag över huvud taget skulle göra turen igen skulle det vara så mycket "off season" som möjligt - vilket ju är svårt att pricka in eftersom det är lite flytande med "öppettiderna" pga väder och vind.
Något som jag också märkte vid återkomsten var att vandringsleden hade dragits om - turisterna sliter så på stigen att man måste dra om rutten!!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-11-01, 22:41
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Samariaravinen - ner och upp

Vårt enda besök på Kreta var för 12-13 år sedan. Vår avsikt då var att vandra genom Samaria-ravinen men av olika anledningar tvingades vi avstå. Det har sedan dess varit vår vision att när vi kommer till Kreta nästa gång, då ska vi minsann gå Samaria!

Tack för er trevliga berättelse. Av den har vi blivit helt på det klara med att det för vår del definitivt är "one way ticket" som gäller i Samaria. Men era vackra bilder har stärkt oss i vår ambition att det är en enkelresa som vi definitivt vill göra, även om den inte är så enkel. Men så vacker!!!!!!!!!!

Masse

PS. Lite kuriosa är att stället vi bodde på i Rethymno hette Samaria Studios, så lite Samaria har vi faktiskt upplevt. DS
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-11-02, 10:55
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Samariaravinen - ner och upp

Jeg siger bare: Puuuuha
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-11-02, 17:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Samariaravinen - ner och upp

Citat:
Ursprungligen postat av Susie Visa inlägg
...men det lyder vældig farligt med de løse sten, der falder ned i ravinen!
Ja, det var otäckt. Vi försökte var så tysta som möjligt för att inte "störa" alla lösa stenar i bergen. Tyvärr var inte alla tysta. På ett ställe satt det en kille och klappade händerna så högt han kunde, och naturligtvis kom det en sten farande!

Citat:
Ursprungligen postat av pollebosse Visa inlägg
Du milde vad ni fick kämpa på, det valet ni gjorde kan bara hända på Kreta. Nu får ni njuta av den Blekingska hösten och en brasa inomhus utan att behöva gå Samaria T/R. Funderar på hur era fötter mådde, ni måtte väl fått lite skavsår och så?
Vi pratade om det igår. Vi skulle inte ha gjort det om vi exempelvis var på Samos. Det är något med Kreta som får en att kämpa kom vi fram till, och vi förstod på något underligt sätt varför Kretensarna alltid har kämpat för frihet. Låter kanske patetiskt, men ändå...

Fötterna mådde finfint, vi har bra skor, men kroppen mådde inte lika bra.

Klart att vi njuter av Blekinge. Varje dag! Hade vi inte bott där vi bor skulle vi stannat kvar på Kreta.

Citat:
Ursprungligen postat av Aspasia Visa inlägg
Om jag över huvud taget skulle göra turen igen skulle det vara så mycket "off season" som möjligt
När vi gick var det lite folk, och inga köer alls, och det var vi tacksamma för. Kan tänka mig hur det kan vara under säsong. När vi gick tillbaka till Omalos var det bara vi hela vägen från byn Samaria. Även om det var tungt att gå kunde vi i alla fall njuta av ensamhet och tystnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Men era vackra bilder har stärkt oss i vår ambition att det är en enkelresa som vi definitivt vill göra,
Bilderna ger inte ravinen rättvisa, de la jag bara ut för att beskriva vår vandring. Vi tog hur många bilder som helst, och om jag la ut dem skulle du boka resa till Kreta på en gång. Ni måste gå Samariaravinen någon gång i livet Masse, inte bara bo på hotell som heter Samaria. Det har vi också gjort.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-11-10, 17:16
AnnelieTs avatar
AnnelieT AnnelieT är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Ort: Västervik
Inlägg: 142
Standard Sv: Samariaravinen - ner och upp

Hujena mig, vilken tripp! Klappa er ordentligt på axlarna efter en sådan bedrift.

Vi gick den förr förra året från Omalos och ner till Agia Roumelis och sedan kunde jag knappt gå på två dagar. Jag hade aldrig mäktat med att gå den tillbaka uppför samma dag.

/Annelie
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-11-10, 17:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Samariaravinen - ner och upp

Citat:
Ursprungligen postat av AnnelieT Visa inlägg
Klappa er ordentligt på axlarna efter en sådan bedrift.
Tack Annelie.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT