Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-05-16, 16:37
mia65mia mia65mia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2007
Ort: Östersund
Inlägg: 35
Standard Hur är prisbilden i Grekland?

Funderar lite på hur priser på restauranger, butiker och kommunikationer har påverkats av den ekonomiska krisen i Grekland. Har allt blivit jättedyrt eller är det tvärtom? Åker till Thassos i mitten av juni och kan väl iofs tänka mig att priserna där är lägre än på många av "inneöarna". Min senaste erfarenhet av Grekland är för två år sedan på Kreta. Kändes inte som om det var så stor skillnad mot hemma i Sverige. Då var dessutom Euron jättedyr. Någon som vet och vill dela med sig. Man måste ju planera reskassan lite

Mia
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-05-16, 17:29
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Hur är prisbilden i Grekland?

Tack vare kronans förstärkning är det ca 20% "billigare" för dig nu än för 2 år sedan. Som mest kostade euron nästan 11,70 under våren 2009.

Min uppfattning är att prisläget inte har ökat mer i Grekland än i Sverige de senaste åren. Undantaget är beskattade varor, ex.vis bensin, som stigit kraftigt pga av landets behov att rätta till sina statsfinanser.

Lars
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-05-16, 17:38
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hur är prisbilden i Grekland?

Vi upplever inte heller att mat på tavernor blivit dyrare, en Mythos 2,50-3€, grekisk sallad 5,50-6,50€ moussaka 7-8€ , husets vin 1 kg ca 6-8€ etc.
Men VI tycker ju att det är billigare jämfört med för 2 år sen precis som Masse säger eftersom euron kostar oss mycket mindre. Däremot är vin och sprit i affärerna inte billigt längre pga av höjd alkoholskatt, liksom bensinen som kostade 1,79€/lit när vi var på Tinos. Färjebiljetterna är dyrare, mest snabbfärjan som höjts till snudd på 52€ Rafina-Tinos jämfört med 43€ i höstas!

Grekerna har det tufft nu!

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-05-18, 08:55
Vincet Vincet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 30
Standard Sv: Hur är prisbilden i Grekland?

Visst har många saker blivit betydligt dyrare som inte uppväger att euron blivit billigare för oss svenskar. Var i år och firade påsk i Grekland med bl.a. övernattning i Aten. Bara nämna ett par exempel, buss X95 från flygplatsen till Syntagma har höjts från 3 till 5 euro. Piptobak 50 gr. har höjts från 6 till 8 euro. En tobak som jag själv använder och som massor av greker använder till rullning av ciggeretter så nog märks det i plånboken för många.En sak som knäckt många är att den extralön som delades ut vid påsk och jul har slopats för många greker och det har varit mycket, mycket hårt. Många hade redan i framtiden investerat denna lön som nu plötsligt försvunnit i skyn och detta har gjort många besvikna på regeringen.
Jag skall hjälpa till så gott jag kan med den grekiska ekonomin genom att åka tillbaka till Grekland den 4 juni.
Conny
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-05-18, 09:27
mia65mia mia65mia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2007
Ort: Östersund
Inlägg: 35
Standard Sv: Hur är prisbilden i Grekland?

Tack för era svar!

Helt klart behöver Grekland sina turister!!! Bara att hjälpa dem så gott vi kan. Man får väl vara beredd på att det kan bli strejker och annat men försöka att ha förståelse och inte hetsa upp sig. Själv har jag valt att åka charter denna gång och det känns ganska tryggt.

Mia
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-05-18, 10:01
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Hur är prisbilden i Grekland?

Hej
Förra våren var vi på restaurang Kalderimi i Chania, en väldigt bra restaurang för övrigt. Den ligger precis mitt emot La Casa del Amore. Vi tog husets vin, en sallad, en vansinnigt god bläckfisk i rött vin och fläskgryta av något slag. Vi betalade 18 euro och dessutom fick vi en kanna raki+ halva. Jag tycker att det är skitbilligt att gå ut och äta och att bo. Det som är dyrt är bensin och mat i affärer. Där är det många gånger högre än priserna hemma.

Men 30-40 euro/natt för ett dubbelrum med havsutsikt, kök och badrum, var annars i Europa betalar man det? Kanske Turkiet men inte i många andra medelhavsländer.

Åker om 33 dagar
Åse
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT