Vår första resa till Grekland. Del 5.

Ios

Båten till Ios var i tid och väl framme möttes vi återigen av en massa rumsraggare. Mannen på Pension Irene II hade rekommenderat ett boende åt oss på Ios: Francesco´s. Vi vet inte vad vi tänkte på när vi tog det boendet! Inte en enda fråga ställde vi till rumsuthyraren, vi satte oss bara i hans bil med ett gäng engelsmän och följde med. Detta visade sig senare vara ett misstag…

Direkt när vi kommit till hotellet och gått vår första promenad kände vi att det här var helt fel! Pubar var femte meter, visserligen stängda så här dags men vi kunde ju gissa vad som väntade, och en massa tonåringar. Visst var choran fin, men i hamnen trivdes vi bättre. Där var det mycket lugnare, men det var för sent för att byta boende. Vi hade fått betala för båda rummen då eftersom vi redan använt det första.

Mitt på vändplanen i hamnen kom en förrymd åsna, vaktad av en golden retriever. Det är så hemskt när de binder ihop fötterna på djuren så de inte ska kunna springa. Men rymma gick visst bra ändå! Hunden passade hela tiden på åsnan så den inte gick för långt och så att ingen kom för nära den.

Åsna. Ios.

Vi åt middag nere i hamnen och tittade på färjetider. Vi ångrade att vi åkte hit och ville så fort som möjligt härifrån! Nästa båt till Santorini skulle gå på förmiddagen dagen efter, så det var bara att bita i det sura äpplet och härda ut.

Uppe i Chora igen hade pubarna slagit upp portarna och det var folk överallt. Nu fick vi panik och skyndade att köpa biljetter till Santorini! När vi kom tillbaks till hotellet var där proppat med människor i baren och ljudnivån var maxad. "Det är lugnt på Ios nu", sa mannen på Pension Irene. Kanske om man jämför hur det är på här i augusti, men som vi såg på det var det världens party!

Natten blev lång och det var svårt att sova när det var full rulle utanför. Framåt tresnåret blev det lite lugnare och vi kunde slumra in.

Santorini

Tisdag 13 juni
Vi åkte med en highspeed-båt till Santorini
och det tog bara 40 minuter. Redan i hamnen kändes det bättre och vi tog nöjda bussen till Fira där vi hittade Hotell Leta. Väldigt fint boende med markbalkong, pool och städning varje dag. För det betalade vi 30 euro per natt.

Hela dagen vandrade vi runt i gränder och tog oss bort till Imerovigli där vi gick ut på en utskjutande bergskam. Därifrån hade vi fin utsikt in mot byn och vi tog en massa foton. Man kunde gå hela vägen upp på klippan, men det var så brant och många lösa stenar så vi fegade ur.

Imerovigli. Santorini.

På kvällen bokade vi en vespa som vi skulle ha följande dag. Vi tittade lite i affärer och letade sedan upp en billig taverna där vi åt middag. En kycklingtallrik kostade knappt sex euro, medan vi säkert fått betala det dubbla om vi hade valt en restaurang med utsikt över calderan!

Onsdag 14 juni
Vi åkte upp till Oia där vi gick i några timmar. Nästan lika fint som i Fira, fast det sägs ju att solnedgångarna härifrån ska vara vackrare. Själva kan vi inte avgöra det då vi endast såg dem ifrån Fira. Annars var byarna rätt snarlika, fast Oia var lite mindre.

Under moppeturen avverkade vi både Perissa och Kamari beach. Sedan åkte vi till fyren i södra änden av ön. På vägen stannade vi till några gånger för att titta på utsikten över Fira. Ett snabbstopp på ett vinprovningsställe hann vi med, men vi provsmakade aldrig något, vi var bara in och kikade en snabbis.

Torsdag 15 juni
Idag tog vi bussen ner till Kamari beach vid tolvtiden
. Där låg vi och solade fram till halv sex, då vi tog bussen tillbaks till Fira. Idag tänkte vi att vi skulle slå på stort och äta en fin middag på en av restaurangerna vid calderan. En liten kisse gjorde oss sällskap vid bordet och fick smaka lite av min pepparstek, innan han blev rädd för en kypare och pilade iväg. Till maten drack vi retsina samt delade på en tallrik shrimp saganaki. Otroligt gott! Och dyrt! Notan gick på 58 euro, men det var det värt. Dock inte räkorna: fem stycken till en kostnad av åtta euro var kanske lite väl saftigt...

Fredag 16 juni
Näst sista dagen spenderade vi på Perissa beach
, dit vi tog oss med hjälp av lokalbussen. I övrigt hände det inte mycket, vi tog det mest lugnt och åt god mat.

Lördag 17 juni
Dags för hemresa!
Vi checkade ut och begav oss till flygplatsen med buss. En hungrig hund tittade på oss med ledsna ögon när vi åt vår medhavda frukost på en bänk utanför terminalen. Mackorna var inte speciellt goda så vi gav merparten till hunden som blev överlycklig. När hon ätit färdigt fick hon lite vatten att skölja ner maten med!

Hundar på Santorini.

Planet var i tid och vi landade på Landvetter strax efter halv fem på eftermiddagen. Fullpackade med resminnen (och en och annan flaska från taxfree) kom vi nöjda och glada hem. Dags att planera för nästa resa: Skopelos i september!

Hälsningar Veronica (ENIAC) och Andreas

Ios på Kalimera » | Santorini på Kalimera »