Semester på Samos och Agathonissi

Samos

Torsdag
Klockan 03.15 ringer väckarklockan och 10 timmar senare är vi på den Grekiska ön Samos. Det är första gången vi besöker Östra Egeiska öarna och vi har bokat rum för natten i Pythagorion. En liten by med en pittoresk hamn. Vi blir varmt mottagna av familjen Andreas Matios och är helnöjda med vårt boende. Vi har en vidunderlig utsikt över hamnen från vår balkong.

Dagens Tips:
Annas Restaurang. I en fruktträdgård från sekelskiftet finns det bord för ca 70-80 personer. Ljussättningen är via lampor från marken som ger ett mycket behagligt och varmt sken på fruktträden. Bara det kan man betala en slant för. Underbart god mat, avkopplande musik och trevlig personal göra att första kvällen känns hellyckad!

Fredag
Morgonen startar med ett morgondopp i havet. Endast ett par 100 m nerför en liten backe och så är vi i havet! Det är endast några greker som är så tidiga och morgonbadar klockan 7.00. Frukosten serveras av Andreas och hans fru på den stora terrassen där vi njuter av utsikten mot havet och båtarna i hamnen . Förmiddagen ägnas åt en skön åktur på MC. Först blir det Potamis Waterfall. En skön vandring i skogen med den stora upplevelsen var nog badet i det klara vattnet. Vi, som de flesta andra, simmade inte de 30 meter fram till vattenfallet, utan gick rakt uppför en bergvägg. Drygt 100 trappsteg. Därefter var det en brant nedförsbacke som vi hasade och klättrade . Väl nere var det endast ån som flöt fram, inget vattenfall. Lunch intog vi i den lilla mysiga bergsbyn Manolates. Trötta efter bergsvandringen tillbringade vi en skön eftermiddag på Lemonakia strand, strax intill Kokari stad.

Dagens Tips:
Investeringen i ett par gummibadskor till Magnus ömtåliga fötter. En guldgruva vid bad med vassa stenar. Mörkblåa hippa gummiskor!

Lördag
Efter morgonbadet beger vi oss på vandring till Spilianiklostret. En fantastisk utsikt över Phytagorion, flygplatsen och havet. Vi sitter en stund och njuter under träden i klosterträdgården, lugnt och rogivande. Sevärt är grottan som är uthuggen i berget som lyses upp av vaxljus. På hemvägen besöker vi Eupalinus vattenledning. En tunnel som byggdes för 2500 år sen och är 1026 meter lång. Det byggdes från båda håll och vid mötet i mitten skiljde endast någon meter. Ett av antikens främsta byggnadsverk, klart sevärt.

Dagen tips: Förutom Spilianlkostret och Eupalinus tunneln måste det bli det lilla stranden vi hittade på em. Ca 1,5 mil på MC, från Phytagorion, Kerveli, Platanistranden. En terrasserad sluttning med solstolar och parasoller. Gratis om man handlade något i cafét. Här försvann vi in i Elisabeth Georges värld med Lonely och Barbro.....

Söndag
Morgonens bad var verkligen rogivande. Söndag morgon... helt lugnt. Gott att Magnus äntligen upptäckt hur gott det är att vara uppe på morgonen :-). Idag blir det långtur med MC:n. Vi ska utforska västra delen av ön, väldigt lite "turistiskt". Det är bäst med asfalt och vi njuter av många mil i ett landskap med kurviga vägar och stora nivåskillnader. Efter ännu ett klosterbesök och honungsinköp letar vi oss ner till en badstrand, 7 km på stenväg. Efter att ha avverkat 1,5 mil Tor och några underbart sköna timmar vid havet, lovar vi varandra att i fortsättningen blir det endast asfaltsvägar när vi är i Grekland.

Dagens Tips:
Restaurang Faros i Pythagorion! En av de fräschaste restauranger vi besökt under våra år i Grekland. Upplägg, dukning, porslin, service, ja allt var i det närmaste perfekt. Endast några meter från vattnet intog vi en mycket delikat middag till ett bra pris. Med näsan mot vattnet gå till vänster tills hamnpromenaden slutar, sista restaurangen.

Agathonissi

Måndag
Idag är det resdag. Vi ska besöka den "öde ön", Agathonissi. Nästan inget finns det att läsa om ön och det gör att vi måste bara uppleva och se den. Efter 1,5 timmes resa på havet med en stor färja, närmar vi oss ön. I hamnen finns ett fåtal hus och några ytterligare lite högre upp, insprängda i berget. Vi har förbokat hos Pension Maria, huset är översållat med Bouganvilla, så vi ser det lätt när vi närmar oss hamnen.

Dagens Tips:
Restaurang Seagull. Ett trevligt ställe, precis vid vattnet. God mat och mycket trevlig personal. Det finns tre ställen att välja på och vi tror vi valt rätt denna kväll.

Tisdag
Morgondopp och sen ska vi utforska ön innan frukost. Det är en asfaltväg åt höger och en åt vänster. Vi väljer att besöka den stora byn idag. Det är 20 minuters promenad upp till Megalo Chorio, öns centrum. Eftersom bagaren endast har öppet varannan dag så letar vi frukost ställe i byn. Här finns byns enda skola, 10 barn och en lärare. Det är ca 70-80 personer boende här året runt och vi hittar inget frukostställe endast två enkla minimarkets. Frukosten blir i hamnen istället på Café Yetoysa. En tysk tjej som gift sig med en grek och är bosatt på Samos sen 15 år tillbaka driver serveringen på Agathonissi fem månader och maken fiskar. Vi får en trevlig pratstund och tillbringar resten av dagen på den lilla stranden i hamnen. Det är knappt tio personer , här är det lugnt.

Dagens Tips:
Logi hos Pension Maria Kamitsa 0046 22470/29003 eller 290 64. Vi betalade 25 Euro för rum med kök, endast 10 meter från havet och en härlig liten balkong som är inklädd i Bouganvilla. (Nästa gång förbokar vi inte utan kollar boende när vi kommer fram. Vill man ha tyst ska man bo längre från Seagull och är man uppe sent kan man testa det fina boendet ovanpå Seagull 0046 22470/290 26)

Onsdag
Idag har bageriet öppet så vi travar upp för den långa backen, och där är det, precis innan byn ligger bageriet. När vi kommer fram är klockan endast halv 9 och vi får beskedet att brödet inte är klart förrän klockan 9.00. Det är klart och skönt i luften så vi njuter en stund i morgonsolen. Klockan 9 tittar en tjej ut med en stor platssäck - Hur många kilo ska ni ha? Vi ska bara ha en liten bit bröd till frukost! Hur kunde hon tro att vi , turister, skulle ha till en affär? Vi avnjuter de färska ägg vi fick av hotellvärdinnan , tillsammans med färskt bröd och kaffe på balkongen. Detta är semester! Idag ska vi tillbaka till Samos igen, kanske stannar vi tre nätter nästa gång vi kommer hit. Agathonissi är helt klart värt ett besök.

Samos

Andreas möter oss vid hamnen och vi får ett mysigt rum på Zorba Hotell. Vi bestämmer oss för att avsluta på Anna´s restaurang sista kvällen. Kanske är det miljön som är allra bäst, lugnt och skönt i fruktträdgården.

Dagens Tips:
Vårt boende på Zorba Hotell. Efter några dagar inser vi att vi aldrig har under våra års ö-luffande bott på ett hotell med bättre läge. Det passar oss perfekt. Nära havet, mitt i centrum men ändå en bit ifrån. En vidunderlig utsikt över hamnen . Det är fem minuter till stranden i hamnen, fem minuter ner till hamnpromenaden men ett lugnt läge och man hör endast ett svagt sorl på kvällarna från hamnens restauranger. Familjen Mathios är mycket trevliga och gästvänliga. Be om rum med Havsutsikt och gärna långt upp. (det finns fyra våningar i sutteränghuset) Tel 0046 22730 61009 (vintern 22730 34984). Kostnad 30-35 Euro.

Torsdag
Hemresedag

Hälsningar Ewa och Magnus

Agathonissi på Kalimera » | Samos på Kalimera »