Kalimera Grekland Tilos.

Så kan det gå när moppen (inte) är på...

En bild berättar. Avsnitt 51.

Den här historien utspelar sig på Tilos för några år sedan. Jag hade lånat en moped av Mike från Annas Studios för att kunna ta mig till Tholos beach. Det går att vandra till Tholos från Livadia, men det skulle bli alldeles för långt i värmen.

Tholos beach är en strand som ligger ensligt och som är skitjobbig att gå till, även om man, som jag, kör till stigens början. Stigen är grymt brant och det är knappt görligt att gå dit när det är varmt. Jag och Camilla har varit vid stranden två gånger tidigare: en gång med båt och en gång till fots. Den sistnämnda slutade med ett knä stort som en vattenmelon som botades med tio minuters ouzomassage. Men det är en annan historia.

Hur som helst så tog jag moppen och körde upp i bergen direkt efter frukost för att slippa den värsta värmen. Jag stannade där stigen till Tholos beach börjar.

Köra moped till Tholos beach på Tilos.

Här parkerade jag moppen.

Här börjar stigen som går till stranden Tholos på Tilos.

Jag vände mig om och påbörjade vandringen ner till Tholos beach.

Vandra till Tholos beach på Tilos.

Nu har jag kommit till det parti där det går brant neråt. Vackert men väldigt jobbigt.

Tholos beach på Tilos passar utmärkt för dig som vill bada och sola naken.

Efter cirka 45 minuter var jag nere vid stranden där jag kastade av mig kläderna och slängde mig i havet.

Långt borta ser jag en fiskebåt närma sig land. När båten kommer fram till stranden ropar fiskegubben ombord: Everything ok? Jag svarar på grekiska: Ola kala! (Allt är bra.) Då frågar fiskegubben: Do you need some water? Jag svarar på grekiska: Ochi efcharisto! (Nej tack.) Han säger då: Have a nice day, och kör sin väg. Jag ropar "tack detsamma", men det hörs inte ut till honom.

Äta färsk fisk på Tilos tavernor.

Fiskebåten och fiskegubben åker vidare.

Det finns många fina vandringsleder på Tilos i Grekland.

När jag torkat klädde jag på mig och påbörjade den låååånga braaaanta vandringen tillbaka igen.

Det tog typ en dryg svettig timme att gå upp. Väl uppe vid moppen var jag helt slut, och jag längtade efter en grekisk sallad och en kall belöningsöl. Så jag startade moppen och begav mig mot Livadia igen.

Vägarna på Tilos är bra om när kör moped eller bil.

Här börjar vägen ner till Livadia.

När jag kom ner till asfaltvägen igen stannade moppen, och den gick inte att få igång, och tro mig, jag provade allt, men inget hjälpte. Moppen var stendöd. Men hjälmen på mitt huvud glänste och såg glad ut, och gjorde min redan heta hjärna ännu varmare.

Vägen mellan Tholos och Livadia på Tilos.

Här dog moppen och det var långt hem.

Jag rullade utan motor där det fanns nedförsbackar, och jag gick med moppen när jag kom till uppförsbackar. Så där höll jag på tills jag kom ner till bageriet där vännen och bagaren Mike väntade. Då var jag helt slut. Milt sagt.

Mike frågade hur jag hade haft det. Jag svarade: problem. Han frågade om det hade varit jobbigt att gå ner till stranden. Jag svarade nej. Han frågade om det hade varit jobbigt att gå upp från stranden. Jag svarade nej. Vad är då problemet frågade han. Jag svarade att moppen slutat funka och att jag varit tvungen att leda den hem.

Det tyckte Mike av någon för mig okänd anledning var jätteroligt. Han skrattade så han kiknade och sa: du ser inte riktigt klok ut, och skrattade gott en stund till. Det var värst vad det var roligt, tänkte jag, och tog upp telefonen och tog en selfie.

Kalimera Janne på Tilos i Grekland.

När jag såg bilden kunde jag bara hålla med Mike. Men jag kiknande inte av skratt.

När Mike skrattat klart frågade han mig var moppen stod. Jag sa att den står borta vid parkeringen. Kom så går vi dit och kollar vad som är fel, sa Mike, och vi lommade iväg till mopeden.

När vi kommer fram utspelar sig följande scen:

Mike går fram till moppen för att se vad som är fel. Mike vrider om nyckeln. Moppen spinner som en katt som precis har fått en burk tonfisk. Mike ler och har nu ännu en anekdot att berätta för sina bagerikunder.

Mike i Livadia på Tilos har både bageriet och Annas Studios.

Så kan det gå när moppen (inte) är på.

Fler avsnitt från serien "En bild berättar" »