Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-08-08, 10:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Jag mötte Grekland

Jag vet att ämnet har varit uppe tidigare, men det är ett tag sedan, och det har kommit nya medlemmar sedan dess. Anledningen till att jag tar upp ämnet igen är tråden om gamla bilder från Rhodos där vi är tre stycken som skriver att vi var på Rhodos 1979. När ämnet var uppe förra gången visade det sig att många började sin Greklandskarriär på just Rhodos.

Hur är det med dig? När och var mötte du Grekland första gången?

Min första resa gick till Rhodos i september 1979.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-08-08, 11:02
CamillaN CamillaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Jag mötte Grekland

Rhodos våren -82.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-08-08, 11:09
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Jag mötte Grekland

Kreta september -89
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-08-08, 11:10
ouzomini ouzomini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 99
Standard Sv: Jag mötte Grekland

Hej
Vår familjs första resa till Grekland var 1983 och gick till Rhodos. Våra "barns" första egna utlandsresor gick till Rhodos. Vi kommer nästa år att fira gemensam 60-årsdag där med våra barn och resp. Har även varit till Samos och Kreta och skall försöka hinna med några fler grekiska öar.
Inger
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-08-08, 11:13
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Jag mötte Grekland

Jag kopierar ett inlägg jag gjorde i en gammal tråd. Tycker också att det kan vara kul att höra hur ni andra fastnade för Grekland.

Min första träff med Grekland var sommaren 1986. Hustrun och jag skulle göra första sommarsemestern tillsammans som gifta och båtluffning i Grekland var på modet.
På den tiden var vi (ganska) unga och (definitivt) dumma, det enda som gällde var att komma ner billigt. Åkte alltså ner med bussresa via Brindisi - Patras - Aten. En tur och returresa vi sent ska glömma och definitivt aldrig göra om.
Men hursomhelst, väl framme bordades båt till Sifnos, där vi trodde att kompisar eventuellt befann sig. Detta var ju före mobiltelefonens tid så vi visste inte säkert, men när vi landsteg så stod de faktiskt på kajen och inväntade båten de trodde att vi kanske kunde komma med. Sifnos blev en aha-upplevelse utöver det vanliga. Kulturen, maten, människorna, prisläget, naturen, klimatet, kvällarna ... allt var något helt annat än vad vi upplevt tidigare.
Sedan dess har Sifnos en speciell plats i hjärtat trots att vi aldrig kommit tillbaka dit. Öluffen fortsatte till Paros och sedan Samos innan bussen tog oss hem 3 veckor senare.
Efter det har vi återkommit med ojämna mellanrum ... MED FLYG.

/Lars (& Inger)
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-08-08, 11:40
Mosters avatar
Moster Moster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Nv Skåne
Inlägg: 400
Standard Sv: Jag mötte Grekland

Mitt inlägg är oxå hämtat från en tidigare tråd;

Senhösten -93, när jag skulle lägga in om nästa års semester på mitt dåvarande arbete, föreslog jag för sambon att vi borde titta på en resa till Grekland. Sambon, som på den tiden arbetade för en etilidrottsförening, gillade inte riktigt mitt påhitt. "Jag är ju aldrig hemma, jag reser ju så mycket ändå" var alltid hans svar så fort jag förde Greklandsresan på tal. Efter att ha ledsnat på hans standardsvar och på att vara den som alltid var hemma, gick jag till resebyrån och fick en hel hög med kataloger med mig hem Så jag valde snabbt ut ett resmål; Santorini och Kamari! Frågade sambon "Vill du med eller? För jag vill ha dig med på denna resa!" Jodå, efter en stunds funderande så gav han med sig. Sagt och gjort, vi köpte vår charterresa till Santorini. Vi blev störtförälskade båda två. Sedan dess har vi sett flera andra platser i Grekland, men Kamari är och förblir vårt andra hem Numera är det sambon som är mer Greklandsfantast än vad jag är Som det kan bli!!!

Moster
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-08-08, 11:49
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Jag mötte Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
När ämnet var uppe förra gången visade det sig att många började sin Greklandskarriär på just Rhodos.
Jodå, karriären började på Rhodos naturligtvis, i juni 1984. En kompis hade varit där sommaren före tillsammans med sina föräldrar och var helt såld. Vi var sex tjejer som åkte och vi bodde i två lägenheter på ett hotell som hette Erodia, tror jag. Restaurangen Jason låg (ligger?) i närheten och där gjorde vi vårt bästa för att undvika den grekiska maten .

På den här tiden (låter som stenåldern!) var ju livet och resan ganska mycket inriktad på party. Den baksmälla jag vaknade med efter första kvällen ute gick inte av för hackor. Det är fortfarande den värsta huvudvärk jag vaknat med ...!

De gamla bilderna från just Rhodos är jätteroliga att titta på. Hur många har egentligen låtit sig fotograferas vid fontänen i Gamla Sta'n???

Celbe
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-08-08, 11:55
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Jag mötte Grekland

Min första resa till Grekland var till Kreta, Ag. Apostoli år 1994, två veckors charterresa, aldrig mer två veckor på samma ställe sa jag då och så känner jag fortfarande, 1999 blev det Grekland igen denna gången båtluffning. Sedan har det rullat på
// Helén
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-08-08, 11:56
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Jag mötte Grekland

Min första resa till Grekland var 1978 till Kos.
Gunilla
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-08-08, 11:58
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Jag mötte Grekland

Det var tågluff -76. Åkte från Salzburg genom Jugoslavien. Tåget genomsöktes av militärer, ryggsäckar uppoch nedvändes, sökhundar fanns med och takplattor skuvades bort bla. I vår iver att komma till Grekland "glömde" vi ett dygn av resan, läste helt enkelt tidtabellen fel. När vi vaknade på morgonen var vi inte i Grekland utan fortfarande ute på den Jugoslaviska stäppen. Nåväl, väl framme i Aten gick vi och åt, låg en natt i Aten sedan fortsatte vi till Kalamata, på Peleponessos, vet än idag inte riktigt varför. Tåg över Korintkanalen.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-08-08, 12:10
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Jag mötte Grekland

Min första resa till Grekland gjorde jag sommaren 1982 till Kos tillsammans med min pappa och syster. Redan året efter åkte jag tillsammans med min nuvarande man till Rhodos.

//Ingela
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-08-08, 12:31
Antouans avatar
Antouan Antouan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2007
Ort: Mellanskåne
Inlägg: 114
Standard Sv: Jag mötte Grekland

Min första resa till var till Rhodos, Ixia maj 1974. Vi bodde på hotell Dionysos som var betydligt mindre än vad det är idag men det är ju kul att hotellet fortfarande finns kvar.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-08-08, 12:46
torhildurs avatar
torhildur torhildur är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: x-näs i Kallsta'
Inlägg: 148
Standard Sv: Jag mötte Grekland

Jag startade på Rhodos 1978,.... och efter 13ggr dit efter det,.....så är det dit jag kommer att åka!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-08-08, 13:00
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: Jag mötte Grekland

Öluffning tre veckor i juli 1983. Den första ön vi stannade på var Kos.

/Ulrika
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-08-08, 13:03
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 467
Standard Sv: Jag mötte Grekland

Første rejse gik til Kos i 1979.

Det var ikke muligt at sælge nok rejser til at fylde flyet, så vi måtte mellemlande på Kreta .
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-08-08, 13:17
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Jag mötte Grekland

Min första resa till Grekland var en veckas charter till Kos 1988.

Carina
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-08-08, 13:48
Marouli Marouli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 62
Standard Sv: Jag mötte Grekland

Rhodos,Hotell Despo, en oktobervecka 1976 !!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-08-08, 13:51
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Jag mötte Grekland

Kerkyra våren 1976 via Venedig och färja. Efter det har resan gått till Kreta. Var på Rhodos och Faliraki Beach, även jag 1979 som medhjälpare åt en grupp handikappade. Det var ingen semester utan hårt jobb 24 tim/dygn. Har fortfarande kvar ett ärr på benet efter en "kajk" som skenade. Korten jag tog då med en Instamatic går knappast att se på idag, de bleknar bort och blir rosafärgade. Det blir att använda minnenas television i huvudet i stället. Tacka vet jag diapositiv. Började med det 1980 och de är fortfarande fräscha. På den tiden hade jag en liten påse från LDB som jag samlade mynt i för att senare lämnas i sängen vid avfärd. Stackars städerskor! De fick väl bära ihjäl sig på alla mynt för jag tror alla gjorde samma sak.

Uffe
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-08-08, 14:05
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Jag mötte Grekland

Tror att det var 1977.Reste med en väninna till Aten och efter ett par dagar till Hydra,där vi var 10-14 dagar.
Vi bodde hos en"svart tant"på ett enkelt pensionat alldeles vid en kyrka mitt i byn,i en liten gränd en liten bit från hamnen.Kommer ihåg att vi var trötta när vi kom fram,för vi hade blivit utlurade på bozoukia av två kypare i Plaka och hade bara sovit 2 timmar.På den tiden tog båtresan 3-4 timmar från Pireaus.Nåja, iallafall,när vi hade avhandlat rumspris och annat,fick vi SÖT sylt och ljummet vatten (det var INTE det man ville ha då i vårt tillstånd)!
Damen i svart avslutade välkomstceremonin med orden " And remembers,after eight o clocks,NO LIFE"!!! Vi visste inte riktigt om hon menade life eller light...
Hydra var underbart och en bra första ö.Kommer ihåg att ouzon på ett av gubbfiken kostade 10drx!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-08-08, 15:02
mejas avatar
meja meja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 11
Standard Sv: Jag mötte Grekland

Första gången jag var i Grekland var 1972 och då åkte jag till Rhodos! Det var kärlek vid första ögonkastet! Sen gick det några år innan nästa besök i Grekland, då blev det Kreta. Pengarna räckte inte till resor på den tiden men 1990 mötte jag min nuvarande man. Han var redan Greklandsfantast och jag var inte så svår att övertala. Vår första resa gick till Paros. Sen har det fortsatt med en eller två resor per år. Om 12 dagar åker vi till Karpathos!

Senast redigerad av meja den 2008-08-08 klockan 15:30.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT