Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2007-10-04, 19:15
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: facebook-fällan...

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Låter som en mycket viktig fråga. Plättar är små och gräddas i plättlagg.
Exakt! Jag förstod att du hade detta klart för dig

Citat:
Jag tänkte mest kring "trist" att om alla bara skriver att det är så bra, jag längtar tillbaka etc men egentligen inte berättar något om de platser som de besökt blir det ganska trist att läsa. Allsidiga beskrivningar av både det som är bra och mindre bra tycker jag personligen ger mest.
Visst, jag håller helt med dig, jag tycker också sådant är trist, men de som har fastnat för just den grejen/platsen tycker ju förståss inte det, om just den saken.

Citat:
Ursprungligen postat av Paulina Visa inlägg
Jag är glad över att nyss ha hittat gruppen "Black Liquorice Appreciation Society", bara för att kunna... hylla (helst salt) lakrits!
AAAH, den har jag missat!! Ska skyndsamt bli med! Fast det ska inte vara "helst salt" lakrits. Det SKA vara salt och inget annat!
Svara med citat
  #42  
Gammal 2007-10-06, 07:09
Lotta Es avatar
Lotta E Lotta E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Mölnlycke, Göteborg
Inlägg: 260
Standard Sv: facebook-fällan...

FB är kanon för oss nu när min son är i USA. För bilder osv.
Kul med vänner och att man kan hitta gamla vänner el arbetskamrater man inte sett på länge.
Även kalimeramedlemmar.

Lotta
Svara med citat
  #43  
Gammal 2007-10-06, 11:50
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: facebook-fällan...

På FB finns ju grupper som passar alla, själv har jag skyndsamt anslutit mig till gruppen "Sluta särskriv". Fast egentligen tycker jag mest de är roliga, speciellt när innebörden blir en helt annan.
Kom helt osökt att tänka på Grekland då jag i FB gruppen läste ett exempel om mörkhårig man, mörk hårig man
// Helén
Svara med citat
  #44  
Gammal 2007-10-06, 16:13
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: facebook-fällan...

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen
På FB finns ju grupper som passar alla, själv har jag skyndsamt anslutit mig till gruppen "Sluta särskriv".
Ha ha, där finns jag också. Samt i gruppen "Anonyma språkpoliser", vilket passar mig perfekt, säger de som känner mig. Sen är jag med i ett par grupper som rör min födelseort, samt en som handlar om min brors rockband. Ett bra sätt att hålla sig uppdaterad, tycker jag.

Givetvis har jag inte mitt riktiga namn utsatt någonstans, och enbart mina FB-vänner, vilket är fyra stycken, har tillgång till min profil. Ser inget större hot med Facebook än med vilken annan community som helst. Och att jag är med där hindrar mig inte från att lämna datorn och leva ute i den "riktiga" världen också....

Karin
Svara med citat
  #45  
Gammal 2007-10-06, 21:46
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: facebook-fällan...

Karin,har dom ingen Remosgrupp där

Riitta
Svara med citat
  #46  
Gammal 2007-10-06, 23:32
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: facebook-fällan...

Haha, har inte haft tid att leta efter någon.

Karin
Svara med citat
  #47  
Gammal 2007-10-06, 23:35
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: facebook-fällan...

Grupper om grekisk musik finns det i alla fall
Svara med citat
  #48  
Gammal 2007-10-07, 11:24
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: facebook-fällan...

Gick med i den öppna Karpathosgruppen och vad hittade jag där om inte en alldeles egen grupp som behandlar allas vår Sakis på Acropolis... den heter givetvis Fantastic Ladies!

Karin
Svara med citat
  #49  
Gammal 2007-10-25, 08:05
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 322
Standard Sv: facebook-fällan...

Ett tips innan man registrerar sig på Facebook kan vara att läsa dagens (071025) nummer av Metro, alternativt artikeln i DN. Kan inte nog betona vikten av att läsa igenom hela avtalet innan man registrerar sig på olika sajter och vid nedladdning av "gratisprogram"...
Ni som redan registrerat er får trösta er med att ni är värda 286 USD i reklamvärde i alla fall. Vardera...
R
Svara med citat
  #50  
Gammal 2007-10-25, 09:23
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: facebook-fällan...

Du hann före, Rasmus! En intressant och tänkvärd artikel.
Svara med citat
  #51  
Gammal 2007-10-25, 10:01
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: facebook-fällan...

Så fort man lägger ut någon information på internet, i form av ord, bild eller ljud så är det offentligt och vem som helst kan använda det med illvilja eller, om det skulle ha den kvaliten, för att tjäna pengar.

Man ska inte inbilla sig att det inte gäller också på kalimera, photobucket eller vilken annan sajt som helst som man väljer att ansluta sig till.

Oavsett var på internet man "håller till" så är eventuell avsaknad av sunt förnuft när det gäller detta faktum den allra största risken.
Svara med citat
  #52  
Gammal 2007-10-25, 10:12
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 322
Standard Sv: facebook-fällan...

Nja, det jag närmast menade var just rättigheterna.
Om du exempelvis tittar på Telendos under Snabbval resmål, så ser du att copyrighten till texten är min, och bilden Jannes "egendom".
Visserligen kan vem som helst "knycka" såväl text som bild, men när du registrerar dig på exempelvis Facebook så avsäger du dig alla rättigheter överhuvudtaget. All information om dig, alla bilder och allt annat du lägger ut där är enligt avtalet ej längre din "egendom", utan tillhör Facebook.
Juridiskt sett är det en stor skillnad, jämfört med exempelvis Kalimera.
Det var bara det jag ville påpeka.
Att sedan Microsoft därtill har pumpat in drygt 1,5 miljarder kronor i Facebook gör mig än mer fundersam. De lär ju knappast ha gjort det av ren välgörenhet. En god gissning kan ju vara att de vill komma över just all användarinformation, som folk glatt och villigt lagt in om sig själva och andra. Vad MS därefter ska ha all denna information till är väl inte så svårt att gissa heller...
R

Senast redigerad av Rasmus den 2007-10-25 klockan 10:24. Anledning: Stavfel och tillägg.
Svara med citat
  #53  
Gammal 2007-10-25, 10:45
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: facebook-fällan...

Jo jag förstod vad du menade, och det är helt klart en juridisk skillnad, men det viktigaste för mig som privatperson är ju att undvika att bilder som jag inte vill ska vara "allmän handling" eller information om mig inte sprids eller används på sätt som jag inte vill.

Det kan jag bara undvika genom att aldrig lägga ut sådant någonstans på internet, inklusive på Kalimera.

Att sedan marknaden är oerhört mycket intressantare på en sajt som har 50 miljoner medlemmar är ju ganska självskrivet. Fast det räcker ju med att ha en bostadsadress eller ett telefonabbonemang eller för den delen att man vistas utomhus för att man ska utsättas för reklam i mycket större skala - och den reklamen kan man ju inte trycka bort med ett klick.

Senast redigerad av Elisabet den 2007-10-25 klockan 10:47.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2007-10-25, 17:18
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: facebook-fällan...

Citat:
Ursprungligen postat av Rasmus Visa inlägg
De lär ju knappast ha gjort det av ren välgörenhet. En god gissning kan ju vara att de vill komma över just all användarinformation, som folk glatt och villigt lagt in om sig själva och andra.
Reklam, naturligtvis. Det har ju skrivits mycket om det: att facebook planerar att kategorisera användarinformationen efter vad de skriver så att annonsörerna ska kunna rikta reklamen.

Länk till DN-artikel.

G-mail har redan ett liknande system. När jag öppnar ett mail från en hästkompis får jag upp länkar till hästrelaterad reklam. När jag öppnar ett mail från Janne på g-mail får jag det inte.
Svara med citat
  #55  
Gammal 2007-10-25, 18:13
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 322
Standard Sv: facebook-fällan...

Citat:
När jag öppnar ett mail från Janne på g-mail får jag det inte.
Inte jag heller, någonstans... Kalimera rockar!!!
R
Svara med citat
  #56  
Gammal 2007-10-25, 18:34
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: facebook-fällan...

När den här tråden startades så blev jag nyfiken på hur FB fungerade på riktigt och därför reggade jag mig och stramade åt min person ganska rejält. Några gamla vänner hittade mig, likaså 2 kusiner och det var ju bara glädjande Däremot var det en farlig massa inställningar än här än där som skulle göras innan det kändes att jag kunde hålla integriteten någorlunda och det kändes som ett klart minus.

När jag sedan idag läste både Metro och DN jämte Microsofts investering i FB, beslutade jag mig för att avregistrera mig för gott, men se, det gick inte alls för sig och jag blev Det enda man kan göra är att avaktivera sig och ens konto görs endast vilande Efter mycket möda och tandgnissel har jag nu avpersonifierat mitt konto så mycket som jag kunnat och i de fall det har gått i inställningarna har jag gjort mig själv som enda godkända info-mottagare.

//Zanét
Svara med citat
  #57  
Gammal 2007-10-25, 18:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: facebook-fällan...

Känner mig glad efter att idag läst METRO att jag är så totalt ointresserad av egna hemsidor, facebook etc att jag inte varken velat eller kunnat syssla med sådant..
Kalimera räcker gott!

Lissi
Svara med citat
  #58  
Gammal 2007-10-25, 19:27
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: facebook-fällan...

Vad var det sa´...

Peter
Svara med citat
  #59  
Gammal 2007-10-25, 21:06
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: facebook-fällan...

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
G-mail har redan ett liknande system. När jag öppnar ett mail från en hästkompis får jag upp länkar till hästrelaterad reklam. När jag öppnar ett mail från Janne på g-mail får jag det inte.
Ja nå´n ska ju betala.. Gratis är en utopi!
Men om jag nu skall se reklam så ser jag hellre riktad dito för resor, foto,it o båtar än för nå´t j-a schampo med vitamin-pro-Q-extrakt som den oriktade TV-reklamen gödslar med.

Google och G-mail i synnerhet påstås ju dessutom ha finansierats av NSA, CIA & Co men när jag nu inte brevväxlar med Usama så får de väl läsa min mail om de vill. (Dessutom misstänker jag att de kan göra det oavsett leverantör.)

//PO
Svara med citat
  #60  
Gammal 2007-10-26, 07:20
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: facebook-fällan...

Rätten att använda någons bilder försvinner om användaren tar bort sin bilder från face-boook. Känner flera som gjorde så igår. Då blir användningen illegal. Själv var jag redan från början både skeptisk och ganska ointresserad. Registrerade mig aldrig. Hinner knappt med mitt vanliga liv och att träffa nära och kära i verkliga livet så det räcker så bra med ett internetberoende kalimera.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT