Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-05-24, 18:08
MIKAEL MIKAEL är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Huskvarna
Inlägg: 7
Standard båten Romlida?

Har någon åkt med båten Romilda?, är den okej?

Mikael
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-05-24, 18:53
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: båten Romlida?

Citat:
Ursprungligen postat av MIKAEL
Har någon åkt med båten Romilda?, är den okej?

Mikael
Romilda är fin den
Faktiskt en av de gamla trotjänarna som finns kvar i de grekiska vattnen, byggd 1974 och har varit i GA-Ferries ägo sedan 1993.
Läs mera om båten på http://www.faktaomfartyg.com/free_en..._VIII_1974.htm .
Om vi ska ta det lite tråkiga med båten så är den i ganska dåligt skick, toaletterna fungerar sporadiskt och troligen har den nog även maskinellt sett sina bästa dagar. Den har länge gått på de hårda långa linjerna mellan Pireus och Dodekaneserna, uppehållen för service har troligen varit få och korta
Att den dessutom seglar under GA-Ferries flagg gör att tidtabellerna mera kan betraktas som nånting om hur det kunde ha varit om det hade gått lite bättre än vad det kan gå med den stackars båten Vanligen brukar man ju kunna säga att tidtabellen stämmer ganska bra i början på rutten men med Romilda så har det nog oftast blivit försening redan då den kommer till första ön även om den råkade starta från Pireus enligt tidtabellen.



Bild från Fakta om fartyg

Mvh Janérik (som hellre åker Romilda än Blue Star om det inte är alldeles bråttom att komma fram en viss tid)
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-05-25, 08:53
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norrköping
Inlägg: 295
Standard Sv: båten Romlida?

Du får det att låta så negativt Janérik... Det brukar ju alltid finnas nån toalett som fungerar

Jag håller med dig om att det är mycket mysigare att åka Romilda, Dimitroula och de gamla vännerna än att åka Blue Star. Mer charm och mer känsla av båtluff.

Men även om det tar bort en viss del av charmen, så är det väl ändå rätt bekvämt med de nya, stora, fina... att veta att de brukar hålla tiden, och att de kan gå även om det blåser.

/Anna
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-05-25, 09:03
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: båten Romlida?

Citat:
Ursprungligen postat av wilda
Du får det att låta så negativt Janérik... Det brukar ju alltid finnas nån toalett som fungerar

Jag håller med dig om att det är mycket mysigare att åka Romilda, Dimitroula och de gamla vännerna än att åka Blue Star. Mer charm och mer känsla av båtluff.

Men även om det tar bort en viss del av charmen, så är det väl ändå rätt bekvämt med de nya, stora, fina... att veta att de brukar hålla tiden, och att de kan gå även om det blåser.

/Anna
Så nostalgisk blir jag aldrig att jag föredrar Romilda och gänget före de superfina Blue Star båtarna.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-05-25, 12:13
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: båten Romlida?

Sannerligen inte jag heller. Det enda som får mig att acceptera en tur på GA:s hemska skorvar är att jag litar på att säkerhetskraven numera är uppfyllda på ALLA färjor. Fast det kan man inte tro när man ser flytetyg som Romilda och Marina.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-06-05, 19:56
MIKAEL MIKAEL är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Huskvarna
Inlägg: 7
Standard Sv: båten Romlida?

Hej JanErik
jag undrar eftersom båtresan tar ca 10timmar, behöver man eller ska man boka "hytt"?
eller kan sitta och "sova" på däck?, vad är att föredra

mvh Mikael
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-06-05, 20:30
Easy Easy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 35
Standard Sv: båten Romlida?

Lånar tråden lite, är Dimitroula lika bra (illa) som Romilda?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-06-05, 21:07
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: båten Romlida?

Citat:
Ursprungligen postat av MIKAEL
Hej JanErik
jag undrar eftersom båtresan tar ca 10timmar, behöver man eller ska man boka "hytt"?
eller kan sitta och "sova" på däck?, vad är att föredra

mvh Mikael
Jag föredrar att sova ute på däck eller om det är kallt så går jag in i en av salongerna och sover där. Jag har aldrig haft hytt på en båt i Grekland och om jag någon gång ska ha det så tror jag nog det får bli hos ett annat rederi än GA. Men som sagt så ser jag inget behov i att ha hytt, vi har åkt några natturer med GA:s båtar och det har aldrig varit något problem.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-06-05, 21:08
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: båten Romlida?

Citat:
Ursprungligen postat av Easy
Lånar tråden lite, är Dimitroula lika bra (illa) som Romilda?

Ja, Dimitroula är i ungefär samma klass som Romilda, altså trevliga båtar att åka med om man inte har bråttom.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-06-05, 21:09
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: båten Romlida?

Jeg låner også gjerne tråden....

Hvilket av fergeselskapene G.A.ferries og LANE (H.Q) er dårligst/best ??
Skal reise fra Kos til Rhodos.
Noen som hvet ca. pris?

Reiste med Blue Star i fjor og syntes den båten var helt grei.

Ia
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-06-05, 21:12
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: båten Romlida?

Citat:
Ursprungligen postat av Ia
Jeg låner også gjerne tråden....

Hvilket av fergeselskapene G.A.ferries og LANE (H.Q) er dårligst/best ??
Skal reise fra Kos til Rhodos.
Noen som hvet ca. pris?

Reiste med Blue Star i fjor og syntes den båten var helt grei.

Ia
Jag har ingen erfarenhet av LANE så jag kan inte bedöma dem på det sättet. Jag skulle kanske föredra LANE för att jag inte har åkt med dem tidigare.
Vad gäller pris så borde de vara ungefär samma pris men jag vet att GA ibland kör vissa turer med rejäl rabatt så kolla gärna upp det före du bestämmer dej.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-06-06, 01:20
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: båten Romlida?

Hej!
Lane Lines är visst ett kretensiskt rederi med två båtar, Ireapetra och Kornarou.Bägge båtarna är rätt gamla men i hyggligt skick.Vi har väl nån på Kalimera som har stenkoll på båtar.....???
Ireapetra är visst en by eller stad på Kreta och Kornarou var visst en poet på 17-1800-talet.Vad anbelangar priset, så tar dom ca 16-17 Euro mellan Rhodos och Karpathos som tar ca 6 timmar.Där tar min kunskap om Lane slut....
Mvh,
Mikke
(KfK)
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-06-06, 10:27
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: båten Romlida?

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke
Hej!
Lane Lines är visst ett kretensiskt rederi med två båtar, Ireapetra och Kornarou.Bägge båtarna är rätt gamla men i hyggligt skick.Vi har väl nån på Kalimera som har stenkoll på båtar.....???
Ireapetra är visst en by eller stad på Kreta och Kornarou var visst en poet på 17-1800-talet.Vad anbelangar priset, så tar dom ca 16-17 Euro mellan Rhodos och Karpathos som tar ca 6 timmar.Där tar min kunskap om Lane slut....
Mvh,
Mikke
(KfK)
Stenkoll vet jag inte om jag har men jag brukar anlita en ganska bra sida med fakta http://www.faktaomfartyg.com/lane_lines.htm då det gäller båtfrågor. Däremot är det ju svårt att veta hur rederierna fungerar i praktiken om man inte har åkt med dem.
Du Mikke vet väl hur bra LANE är på att hålla tider. De behöver ju inte vara speciellt bra på att hålla tiderna för att vara bättre än GA.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-06-06, 10:37
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: båten Romlida?

Hej!
Jo, hålla tider erom rett bra peau, Lane Lines...fast sist jag åktemerom(29 0kt 2004) mellan Karpathos-Pireus, kom vi ca enåenhalv timme sent.......Dåvare lite tajtåkommahem........men det gick....
Mvh,
Mikke
(KfK)
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-06-06, 10:40
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: båten Romlida?

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke
Hej!
Jo, hålla tider erom rett bra peau, Lane Lines...fast sist jag åktemerom(29 0kt 2004) mellan Karpathos-Pireus, kom vi ca enåenhalv timme sent.......Dåvare lite tajtåkommahem........men det gick....
Mvh,
Mikke
(KfK)
Jag skulle då aldrig åka med GA om det blir tajt med 1,5 timme försening
Minst 6 timmar till godo vill jag nog ha om jag åker GA.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-06-06, 22:07
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jättendal, norra Hälsingland
Inlägg: 288
Standard Sv: båten Romlida?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Så nostalgisk blir jag aldrig att jag föredrar Romilda och gänget före de superfina Blue Star båtarna.
Eva
INSTÄMMER till fullo!! Vem tusan väljer att åka godståg när X2000 finns?? Bara för att vara nostalgisk? Varför åka "boskapsfärja" om bekvämare flytetyg finnes att tillgå
"Nostalgi"= obekvämt = dj-ligare värk = förstörd semester
Jag har ledsnat på alla skriverier om "båtluffar-känsla" och "äkta båtluff". Är en tågresa mera "äkta" om man väljer godståg, som "luffarna" i staterna gjorde i tågets barndom? Är en resa mindre värd, och oäkta, om den utföres på ett bekvämt, och, någorlunda smärtfritt sätt? Är det resandet i sej som värderas? För min egen del är det de platser jag besöker som är det primära. Och till dessa platser föredrar jag, eftersom jag har vissa fysiska begränsningar, att ta mej på minst krångliga vis. Vissa platser kommer jag aldrig att kunna besöka, tyvärr, därför måste jag ta reda på väldigt mycket INNAN jag åker till "nya" platser.
Yes! Jag blir småilsken och "taggar i" varje gång detta ämne blir aktuellt. Är det någon som i överhuvudtaget TÄNKER sej att en person som är beroende av rullstol skulle ägna så mycket som en minut åt det vi skriver?? Eller en person som behöver två kryckor för att ta sej fram?? Givetvis står det var och en fritt att tycka gällande förflyttning, val av flytetyg o.s.v. Men VEM avgör vad som är "äkta båt-luffar-känsla"
//Birgitta, som mer än gärna skulle åka limousine
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-06-06, 22:15
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: båten Romlida?

Men jösses vad du tar i. Om "äkta känsla" för nån är att åka Romilda kan h*n väl få säga det? Det innebär ju inte att du behöver dela den känslan - och det innebär inte att DIN känsla är mindre värd.

Själv undviker jag GA:s Marina eftersom hon ger mig äkta migrän
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-06-06, 22:51
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: båten Romlida?

Citat:
Ursprungligen postat av Brige
INSTÄMMER till fullo!! Vem tusan väljer att åka godståg när X2000 finns?? Bara för att vara nostalgisk? Varför åka "boskapsfärja" om bekvämare flytetyg finnes att tillgå
"Nostalgi"= obekvämt = dj-ligare värk = förstörd semester
Jag har ledsnat på alla skriverier om "båtluffar-känsla" och "äkta båtluff". Är en tågresa mera "äkta" om man väljer godståg, som "luffarna" i staterna gjorde i tågets barndom? Är en resa mindre värd, och oäkta, om den utföres på ett bekvämt, och, någorlunda smärtfritt sätt? Är det resandet i sej som värderas? För min egen del är det de platser jag besöker som är det primära. Och till dessa platser föredrar jag, eftersom jag har vissa fysiska begränsningar, att ta mej på minst krångliga vis. Vissa platser kommer jag aldrig att kunna besöka, tyvärr, därför måste jag ta reda på väldigt mycket INNAN jag åker till "nya" platser.
Yes! Jag blir småilsken och "taggar i" varje gång detta ämne blir aktuellt. Är det någon som i överhuvudtaget TÄNKER sej att en person som är beroende av rullstol skulle ägna så mycket som en minut åt det vi skriver?? Eller en person som behöver två kryckor för att ta sej fram?? Givetvis står det var och en fritt att tycka gällande förflyttning, val av flytetyg o.s.v. Men VEM avgör vad som är "äkta båt-luffar-känsla"
//Birgitta, som mer än gärna skulle åka limousine
Nu får du väl ändå tagga ner lite
Jag tycker faktiskt att det är betydligt trevligare att åka med Romilda än med de moderna båtarna som finns. Blue Stars båtar är totalt opersonliga, de har nånting McDonalds liknande som serverar maten och har stolar ute på däck som är i princip omöjliga att sova i. Fördelarna med dessa båtar är att de är i det närmaste felfria då det gäller att hålla tidtabellen, de är modernt utrustade vad det gäller handikappvänlighet och de är relativt felfria i sin funktion eftersom de är ganska nya.
Visst, jag har full förståelse för att de som inte har full rörlighet eller av någon annan orsak värdesätter de saker som är bra på dessa båtar. Jag värdesätter andra saker på andra båtar och de sakerna kan aldrig Blue Star konkurrera med.
Jag har ju då fördelen att jag kan välja vad som för tillfället är viktigt vilket tyvärr inte alla kan göra, därför väljer jag gärna ett annat rederi om det finns möjlighet men det ska dock sägas att just GA:s färjor står jag gärna över då de tyvärr har en förmåga att vara väldigt dåliga på att följa tidtabellerna. Hellas Ferries eller Hellenic Seaways som de numera heter är alltså en ganska bra medelväg, de är ganska bra på att hålla tidtabellerna och har fortfarande kvar färjor med en viss personlighet.
Om man ska hårddra ditt tänkande om båtluffarkänsla och allt vad du säger så borde man väl också frångå alla boenden med en viss personlighet och skyffla in alla turister i Vingcenter-liknande hotellkomplex där alla sedan ska få bästa möjliga service oberoende av om de vill ha det eller inte.

Ett helt annat problem som jag ser med de nya snabbåtarna är ett rent ekonomiskt problem. tidigare var det enkelt, det fanns bilfärjor och Flying Dolphin. FD gick ungefär dubbelt snabbare och var dubbelt så dyra. Sedan kom Blue Star och ställde sej nånstans mitt emellan. Tyvärr är det så att många väljer BS då de är snabba och moderna men inte har FD-känslan av instängdhet. De traditionella bilfärjorna som kör alla udda linjer till halvt okända fantastiska öar får en sämre beläggning på de konkurrensutsatta linjerna och får säkert svårare att klara sej, jag har sett rabatter på upp till 50% förekomma på vissa linjer med traditionell bilfärja för att på så sätt lyckas få lite bättre beläggning.
Vad händer sedan då de traditionella färjorna är utkonkurrerade? Min teori är att BS höjer priset lite mera och även de moderna snabbåtarna (som ersatt FD) kan höja priset ytterligare. Helt plötsligt så finns inte trafiken kvar till t.ex. Donoussa, Folegandros och Anafi eftersom rederierna som körde de rutterna har gått i konkurs. Dessa små öar kanske på så sätt börjar tappa turister för att det blir alldeles för svårt att ta sej dit och därifrån till ett vettigt pris.
Den som lever får se vad som händer.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-06-06, 23:20
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jättendal, norra Hälsingland
Inlägg: 288
Standard Sv: båten Romlida?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Men jösses vad du tar i. Om "äkta känsla" för nån är att åka Romilda kan h*n väl få säga det? Det innebär ju inte att du behöver dela den känslan - och det innebär inte att DIN känsla är mindre värd.

Själv undviker jag GA:s Marina eftersom hon ger mig äkta migrän

Visst, jag tar i och det kommer jag att göra VARJE GÅNG eftersom jag, i mitt dagliga arbete försöker att ge personer med skilda funktionshinder en högre kvalitet i sitt liv. Jag ser helt enkelt HELT ANDRA saker och hinder i det alla skriver. För egen del är hindret, delvis, överkomligt men jag blir LEDSEN då vissa utflyktsmål måste strykas. Hur ska det då inte vara för de människor som har PÅTAGLIGT STORA funktionshinder i sin rörelseapparat. JUST DET!! Det är för dessa människor jag tar i. För att de, liksom andra, är värda respekt och ett ödmjukt bemötande.
Jag anser mej ha rätten att ta i. Tänk på alla dom som inte ens har den förmågan utan bara sväljer och tar emot.
Jag vill bli bemött med respekt då jag förklarar varför jag MÅSTE veta om ett visst boende är som "örnens bo", för är det så, då kan JAG inte ha det som boende. Gnällig blir jag först om jag blir bemött på ett nonchalant och avfärdande sätt. Den som obehindrat kan skutta runt som en kri-kri , gå på vandringar i bergen, gå uppför alla dessa trappor i smala gränder i något spännande chorio, och klättra nedför branter för att nå någon ljuvlig strand. Den personen skulle kanske kunna tänka sej in i att ha ständig värk i benen som hindrar rörelsefriheten, eller att behöva kryckor, hela tiden, för att kunna ta sej fram. Tänk in situationen och du inser att det krävs planering, och uteslutanden, för att kunna åka i överhuvudtaget.
Det gäller att fokusera på de MÖJLIGA alternativen och försöka att ignorera de OMÖJLIGA alternativen
Jag är lycklig över BlueStar Ferries som har hiss vilket innebär att värken kan hållas på normalnivå eftersom jag slipper gå i hemska, långa, vasskantade trappor där människor trängs och jag har svårt att hålla balansen.
I år överväger jag, på fullt allvar, att göra hål i mitt P-tillstånd för handikappade, dra ett band genom hålen o hänga kortet som en skylt fram på bröstet. DÅ syns det att man BÖR HÅLLA AVSTÅND o inte knuffas
//Birgitta som tar sej friheten att ta i
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-06-06, 23:49
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 308
Standard Sv: båten Romlida?

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke
Hej!
Lane Lines är visst ett kretensiskt rederi med två båtar, Ireapetra och Kornarou.Bägge båtarna är rätt gamla men i hyggligt skick.Vi har väl nån på Kalimera som har stenkoll på båtar.....???
Ireapetra är visst en by eller stad på Kreta och Kornarou var visst en poet på 17-1800-talet.Vad anbelangar priset, så tar dom ca 16-17 Euro mellan Rhodos och Karpathos som tar ca 6 timmar.Där tar min kunskap om Lane slut....
Mvh,
Mikke
(KfK)

Jag tycker egentligen inte om pekpinnar eller pekpinnenissar, men påkläder mig i allafall den rollen nu när vi talar om Kreta.

Den ena båten är döpt efter Europas sydligaste stad som heter IERAPETRA som inte ligger långt ifrån mitt älskade Makri Gialos. Annars har jag inga synpunkter på Mikkes inlägg som var informativt och väckte min kunskapstörst.

Vem vet, jag kanske kommer med båten nån gång och besöker dig på Karpathos Mikke...

Göran
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT