Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-03-29, 09:44
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Att tälta, eller icke tälta?

Vad säger ni, någon som har erfarenhet av att tälta i Grekland?
Det gäller slutet av augusti månad, Parga/Lefkas/Korfu.

Är det heltokigt, mår man bättre av att lägga några kronor extra på rum?

Och när jag ändå är inne på rum. Vad tror ni, bör man förboka över nätet eller kommer vi att kunna hitta rum till rimliga priser på plats!?
Det är ju lite trist om man kommer ner, som mina föräldrar gjorde på Milos i somras tex, och knappt hittar några rum. Och de rum de fann låg alla på över 50 £ per natt...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-03-29, 10:35
Kallitheas avatar
Kallithea Kallithea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 36
Standard Sv: Att tälta, eller icke tälta?

Att tälta är vamt, kvavt och obekvämt. Om risken finns att det är ont om rum kvar när ni ska ner låter det onekligen bättre att förboka.

Kallithea
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-03-29, 10:37
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Att tälta, eller icke tälta?

Citat:
Ursprungligen postat av Janet
Vad säger ni, någon som har erfarenhet av att tälta i Grekland?
Det gäller slutet av augusti månad, Parga/Lefkas/Korfu.

Är det heltokigt, mår man bättre av att lägga några kronor extra på rum?

Och när jag ändå är inne på rum. Vad tror ni, bör man förboka över nätet eller kommer vi att kunna hitta rum till rimliga priser på plats!?
Det är ju lite trist om man kommer ner, som mina föräldrar gjorde på Milos i somras tex, och knappt hittar några rum. Och de rum de fann låg alla på över 50 £ per natt...
Hej!

Jag skulle inte tälta i Grekland under augusti månad för att det lätt blir outhärdligt varmt att sova i tält mitt under den varmaste perioden. Det är jättelänge sen jag var på Corfu så jag har inga aktuella tips till dig utan kan bara generellt säga att eftersom Corfu är en ganska stor ö med en större stad så bör möjligheterna att hitta boende finnas alla tider på året. Själv bodde jag i Corfu stad med närhet till alla affärer, restauranger och nöjesliv och tog bussen till den andra sidan av ön där de bästa stränderna låg. Stränderna som låg utanför Corfu stad var redan för mer än 20 år sedan exploaterade och ganska trista. Varför inte vandra runt i Corfus gränder och leta upp ett enkelt rum för att om ni sen vill ha något annat orientera er på plats.
Lycka till!
Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-03-29, 13:35
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Att tälta, eller icke tälta?

Varför inte förboka 2-3 nätter så har ni ordning på boendet när ni kommer ner och nog med tid att hitta billigare/bättre på plats?

Att tälta är helt ok om man är ute i svenska skogen och alternativ saknas men att vakna i solgasset på en dammig grekisk camping, köa till duschen, hålla koll på värdesaker, gå på muggen i mörker, snubbla på tältlinor, lyssna på grannars snarkningar mm, luftmadrass/ liggunderlag i 14 dgr... Neeeeeeeeeeeh, inte är väl det semester?

//PO
- 156 dagar till en förhoppningsvis komfortabel halvpension
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-03-29, 14:39
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Att tälta, eller icke tälta?

Alternativ till camping

web752.can01.de/periklegast/eng.htm

epiros
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-03-29, 19:08
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Att tälta, eller icke tälta?

Citat:
Ursprungligen postat av Kallithea
Att tälta är vamt, kvavt och obekvämt.
Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Jag skulle inte tälta i Grekland under augusti månad för att det lätt blir outhärdligt varmt att sova i tält mitt under den varmaste perioden.
Citat:
Ursprungligen postat av PO
Att tälta är helt ok om man är ute i svenska skogen och alternativ saknas men att vakna i solgasset på en dammig grekisk camping, köa till duschen, hålla koll på värdesaker, gå på muggen i mörker, snubbla på tältlinor, lyssna på grannars snarkningar mm, luftmadrass/ liggunderlag i 14 dgr... Neeeeeeeeeeeh, inte är väl det semester?
Är det någon av er som faktiskt har tältat i Grekland? Det skulle vara spännande att höra lite fler detaljer i så fall - när och var gjorde ni det och hur var det? Jag har själv aldrig provat men ofta funderat på hur det skulle vara.

Ruby
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-03-29, 20:46
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Att tälta, eller icke tälta?

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Är det någon av er som faktiskt har tältat i Grekland?

Ruby
Nej men jag har sett andra göra det, jämfört med egna erfarenheter av camping och kommit fram till att det verkar lika illa, bortsett från att grekland är mycket varmare.

//PO
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-03-29, 22:28
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Att tälta, eller icke tälta?

Hehe, tjaa, är det semester? Troligtvis inte, men en annorlunda upplevelse. Nä, ärligt talat så är jag inte så himla sugen på att tälta i den värmen som är. Tror man skulle sakna AC, och framförallt sängen, hur hård den än må vara!

Problemet med att förboka 2-3 nätter härifrån Sverige är att vi har tänkt hinna med både Korfu, Lefkas och Parga på 14 dagar, och då blir det inte så många nätter på varje ställe. Och det är nog lite väl jobbigt och ickeavslappnande att byta boende på en plats när man inte ska vara där mer än den korta tid vi ska. Därför måste vi bestämma innan om vi ska förboka, eller om vi inte ska förboka alls.

Och en sak som är väldigt synd med att förboka är ju att man inte är fri att dra vidare när som helst, om man inte betalar för rummet man bokat in sig på under denna vissa tid. Men det uppvägs väl antagligen med att man slipper sväva i ovisshet och i "onödan" klura på om man ska åka vidare idag, imorgon, eller näär... om ni förstår hur jag menar.

Well.. får ta mig en funderare.

epiros, vilken ö ligger den där specialcampingen på?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-03-29, 23:29
Annlotta Annlotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 136
Standard Sv: Att tälta, eller icke tälta?

När jag om min kompis för många år sedan gjorde vår första tågluff hamnade vi på Korfu. Vi hade då tältat oss genom Europa, och insåg att det var varmt i Grekland.
Att bo i tält innebär en del. När du vaknar på morgonen är luften slut och solen gassar rakt genom duken. Det är dessutom trångt, eftersom ni förmodligen inte bär på ett större tält och där inne ska dessutom ryggsäckarna stå. För att göra det extra negativt måste ni släpa på sovsäckar, vilket gör packningen både tyngre och mer otymplig.
Alternativ kan vara att bo i stugorna som finns på de olika campingplaterna. Jag förmodar att det finns sådana, och kanske också tält att låna?
Annars hade jag nog rekommenderat er att ta något billigt boende. Tror inte ni behöver förboka, om inte kraven är höga. Det blir ju alltid billigare att prata om priset på plats.

Jag önskar er lycka till och en fin semester.

PS: Är ni två ensamma tjejer kan det också vara lite vanskligt att tälta. Upplevde det under några tillfällen, då vi försökte gömma oss från "jobbiga" pojkar. (Fast det var då, för drygt 20 år sedan, phu!)
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-03-30, 07:59
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Att tälta, eller icke tälta?

epiros, vilken ö ligger den där specialcampingen på? [/QUOTE]

Den ligger inte på någon ö alls.
Den ligger norr om Parga, ett stenkast från Valtosstranden. Det går badbåt dit från hamnen i Parga. Åk dit när ni är i Parga, vet ja Kanonfint litet ställe

epiros

Senast redigerad av epiros den 2005-03-30 klockan 08:30.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-03-30, 09:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Att tälta, eller icke tälta?

Inte behöver ni vara oroliga för att inte hitta ett rum. Alltid finns det någon liten rar grekisk tant som hyr ut ett rum mitt i turistsäsongen. Turismen till Grekland har dessutom minskat de sista åren så egentligen är det nog bara på små populära öar med begränsad tillgång på rum som det kan bli problem. Folegandros är en sån ö dit folk strömmar till från hela världen just i augusti månad.Ni är ju unga och starka och kan lätt orientera er på plats. Vänta och se. Kanske ni vill dra vidare ganska snabbt och då är ni friare utan förbokade rum.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-03-30, 10:01
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Att tälta, eller icke tälta?

Jag tror du har rätt Eva.. det är nog skönt att inte vara bunden

Men jag tror vi gör såhär; vi förbokar Korfu de sista dagarna, för där har vi hittat ett jättefint hotell för 40 £ natten och vi vet ju ändå att vi ska vara på Korfu de sista dagarna. Så långt har vi planerat liksom.. så låter vi Parga och Lefkas vara för fri förflyttning så att säga. Om det inte dyker upp någt supererbjudande såhär innan, som man råkar snubbla över.

Epiros: Ahaaaa... är det den campingen som ligger precis bakom Valtostranden!? Då vet jag.... ska kolla upp priserna där, den ligger ju bra till.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-03-30, 10:03
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Att tälta, eller icke tälta?

AnnaLotta, tack för svaret. Det gav mig en bra bild av hur det kan vara...
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-03-30, 10:06
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Att tälta, eller icke tälta?

Epiros: Ahaaaa... är det den campingen som ligger precis bakom Valtostranden!? Då vet jag.... ska kolla upp priserna där, den ligger ju bra till.[/QUOTE]

Neej, Janet det är inte den som ligger bakom Valtosstranden. Du måste ta dig förbi Valtosstranden, antingen till fots, eller med badbåt, eller med något landfordon till Sarakiniko-stranden. Ett tips, missa den inte, stranden alltså

epiros
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-03-30, 11:10
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Att tälta, eller icke tälta?

Nej det tänker vi inte göra, den missade vi förra gången tyvärr, upptäckte den när vi kom hem.

epiros; var ligger sivota i förhållande till parga? Såg någon bild här på kalimera för ett tag sedan, veckans bild tror jag det var, och det såg också jättefint ut.

Sivota OCH sarakiniko verkar vara värda besök.

Hur lång tid tar det att gå till sarakiniko från parga?

Oops, detta var fel forum... men det kanske går ändå, nu när vi har saken på tråden så att säga
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-03-30, 11:32
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Att tälta, eller icke tälta?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Inte behöver ni vara oroliga för att inte hitta ett rum. Alltid finns det någon liten rar grekisk tant som hyr ut ett rum mitt i turistsäsongen. Turismen till Grekland har dessutom minskat de sista åren så egentligen är det nog bara på små populära öar med begränsad tillgång på rum som det kan bli problem. Folegandros är en sån ö dit folk strömmar till från hela världen just i augusti månad.Ni är ju unga och starka och kan lätt orientera er på plats. Vänta och se. Kanske ni vill dra vidare ganska snabbt och då är ni friare utan förbokade rum.
Jag har hört att det ska vara svårare att hitta boende på plats på de joniska öarna än i t.ex. Kykladerna. Är det någon som har upplevt detta? Orsaken sägs vara att mycket är förbokat av charter. Dessutom är det tydligen inte lika vanligt att med ö-luffare i den joniska övärlden.

Ruby
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-03-30, 11:43
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Att tälta, eller icke tälta?

Citat:
Ursprungligen postat av Janet
Nej det tänker vi inte göra, den missade vi förra gången tyvärr, upptäckte den när vi kom hem.

epiros; var ligger sivota i förhållande till parga? Såg någon bild här på kalimera för ett tag sedan, veckans bild tror jag det var, och det såg också jättefint ut.

Sivota OCH sarakiniko verkar vara värda besök.

Hur lång tid tar det att gå till sarakiniko från parga?

Oops, detta var fel forum... men det kanske går ändå, nu när vi har saken på tråden så att säga

Sivota ligger några mil norrut, och är värd ett besök. Det ligger några små öar utanför som ger lite skärgårdskaraktär åt orten, ni kan hyra små motorbåtar i hamnen, packa en pic-nic korg och tillbringa dan till sjöss på egen hand, göra strandhugg där ni vill. Har inte själv gjort det i Sivota ännu, men gjorde det när jag var på Lefkas, jätte-mysigt

Hur lång tid det tar att gå till Sarakiniko från Parga vet jag ej, men ska prova i sommar. Vi körde bil dit i somras, man tar till vänster efter Agia.

Ja det här kanske skulle ligga under utflyktstips i Parga-forumet. Men det kanske tittar in Parga-resenärer här också.

epiros

Senast redigerad av epiros den 2005-03-30 klockan 12:03.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-03-30, 12:28
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Att tälta, eller icke tälta?

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Är det någon av er som faktiskt har tältat i Grekland? Det skulle vara spännande att höra lite fler detaljer i så fall - när och var gjorde ni det och hur var det? Jag har själv aldrig provat men ofta funderat på hur det skulle vara.
Jag har tältat mycket, både på iordningsställda platser och i den fria naturen, dock aldrig i Grekland. Men jag har sett några grekiska campingplatser, och det räckte för att jag ALDRIG skulle välja det alternativet.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-03-30, 13:35
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Att tälta, eller icke tälta?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Jag har tältat mycket, både på iordningsställda platser och i den fria naturen, dock aldrig i Grekland. Men jag har sett några grekiska campingplatser, och det räckte för att jag ALDRIG skulle välja det alternativet.
Men VAD var det som fick dig att känna så?

Ruby
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-03-30, 14:07
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Att tälta, eller icke tälta?

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Men VAD var det som fick dig att känna så?
* De så kallade serviceutrymmena, vilka var av den standard att jag skulle föredra att uträtta alla behov, såväl matillredning och disk som dusch och toabesök i naturen.

* Anordningarna för att ge skugga till tälten som inte gav skugga under stor del av soltimmarna, och i flera fall defintivt inte på morgonen när man som mest behöver det i ett tält.

* Marken som tälten skulle ställas upp på, som garanterade stora sandhögar inne i tälet. Och det gillar inte jag

* I något av fallen: placeringen som var mer än avsides, en bra bit från närmaste väg och ganska långt utanför stan. Det hade med andra ord blivit både taxi och apostlahästarna i mörker för att ta sig hem på kvällen.

* Den enda gång jag frågat vad det kostade minns jag att jag tyckte det var rena ockerpriset för den standarden.

Däremot skulle jag kunna tänka mig att det kan vara mysigt att fricampa vid någon strand där man hittar en bra plats, om man nu gillar den sortens bekvämlighet. Fast så vitt jag vet är det egentligen inte tillåtet att göra det i Grekland.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT