Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Tinos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2024-03-06, 13:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Ödebyn Monastirias på Tinos

Jag är barnsligt förtjust i övergivna byar både i Sverige och i Grekland. Det är så fascinerande att gå omkring i en öde by och fantisera om svunna tider. Hur var livet i byn innan den övergavs? Varför flyttade de boende från byn? Varför har ingen flyttat tillbaka?



Vad kan det här ha varit för hus? En teater?

Ödebyn Monastirias på Tinos nedgång och fall började på 1960-talet, då många bybor flyttade till Aten. De sökte bättre möjligheter i huvudstaden och lämnade sin by för en bättre framtid. 1970 var Monastiria tom på folk och förfallet började. En sak som skiljer Monastiria från andra övergivna byar jag har besökt i Grekland är den unika arkitekturen. Eller rättare sagt färgen på husen som var (är) pastellfärgade.

Fler bilder från ödebyn Monastiria på Tinos finns här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2024-03-07, 04:53
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Ödebyn Monastirias på Tinos

Så sorgligt med dessa övergivna byar, men så går det ju när folket flyr landsbygden. Men det är fascinerande det där med färgerna. Tänk om byn skulle rekonstrueras? En omöjlighet förstås, men en sådan levande by med lokalbefolkning skulle ju vara så fin. Och det där med speglarna? Hur tänkte konstnären då? Att bara låta dem bli kvar där var ju verkligen galet.

Hur som helst, fina byar på Tinos tycks det finnas och såna med mera liv också hoppas jag.

/ Anne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT