Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Tilos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-05-10, 14:44
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Resan till Tilos

Hej!

Jag har preliminärbokat Tilos i slutet av September. Har sneglat dit länge men det har aldrig blivit av att jag bokat men nu har jag slagit till!

Har ett litet problem dock.
Har ett resesällskap som är skeptisk till själva transfern. Det blir en hel del "väntan" på Rhodos både dit och hem. Sammanlagt så "förlorar" man 1,5 dag på Tilos pga färjetiderna.

Jag har varit på Rhodos i början av 90-talet men mitt resesällskap har aldrig varit där. Jag tycker att det ska bli roligt att se vad som hänt sen sist, fast trött och mör blir man nog.

Flyget går 7.00 från Arlanda, vi landar 11.30 och färjan går ca 17-19.00 enligt Ving. På hemresan går färjan 7.00 och hemresan från Rhodos går 01.15!
Vi bor 2 timmar ca från Arlanda, så det blir till att stiga upp i ottan!

Ska tillägga att jag har bokat med Ving. Vi valde Marina Studios.
Hjälp mig övertala min sambo att Tilos är värd den långa väntan!
Jag behöver argument!
Annars blir det nog inte av...
Tack för hjälpen!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-05-10, 15:07
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 695
Standard Sv: Resan till Tilos

Jag förstår din sambo, jag hade också tvekat, med de flygtiderna, när det finns andra bra allternativ.

Varför inte boka med Apollo istället som har mycket bättre flygtider. Den 29/9 (söndag) avgång Arlanda 07,05-12,00. Återresa 13,00-16,00.
Ta en flygstol och bokas rum själva!


Tilos är absolut värd ett besök, vi hade en supervecka där förra året.

Tobbe
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-05-10, 15:30
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Resan till Tilos

Ja det hade jag gärna gjort också men det skiljer nästan 5000 kr i pris!
Jag tycker själv att det verkar rejält drygt med all väntan men jag vill så gärna till Tilos och det finns nästan inget annat alternativ...
Jo, ha is i magen, boka reguljärt flyg, hotell själv och färja själv. Jag är lite bekväm av mig! ;-)
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-05-10, 16:50
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Resan till Tilos

Hej, Tilos är underbart och så otroligt vackert, förstår din längtan dit, kände lika förra året innan jag skulle resa till Tilos.
Jag var där i 3 veckor och kunde stannat mycket längre, underbara vandringsleder i de dramatiska bergslandskapen det är så tyst och lugnt så det kändes som tiden stog stilla. Att sitta på de mysiga tavernorna längs strandpromenaden och titta ut mot havet och alla människor som passerar förbi är härligt.
Jag bodde också på MARINA STUDIOS ett perfekt läge med panorama utsikt över hamnen och folkmyllret där när alla båtarna kommer in.
Om ni vill veta något mer om hotellet eller något annat så fråga gärna!..

Ps. förstår att väntetiderna i Rhodos innan båten avgår till Tilos känns långa, men jag upplevde det inte så, reste också med Ving och vi fick ställa vårt bagage på Hotell Athena under väntetiden och där fick vi även använda deras solbäddar och poolen om man nu inte föredrar att bada i havet förstås, sen är det alltid trevligt att strosa runt i Rhodos stad, gå till någon trevlig taverna och sitt där och njut.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-05-11, 10:31
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Resan till Tilos

Tack det hjälpte lite men vi måste fundera vidare lite. Tilos finns ju kvar...

Färjetiderna är inte riktigt spikade ännu, vad jag kan se, så hoppet finns fortfarande!

Ving skrev att man kunde hyra ett rum på hotellet man körs till, för en liten slant och av mån av plats. Det kanske är ett alternativ på hemfärden.
Badar man i havet så kanske man vill duscha av sig all sol och saltvatten, innan man sätter sig på planet, tänker jag.

Sunny12: Jag kanske hör av mig till dig för att fråga mer. Tack för erbjudandet!

Jenny - som GÄRNA vill till Tilos i September!!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-05-14, 21:10
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Resan till Tilos

[FONT="Century Gothic"]Nu har vi bestämt oss, Tilos är bokad den 25/9!

Vi har även bokat ett hotell inne i Gamla stan i Rhodos stad. Så vi har någonstans att husera när vi väntar på flyget hem. Vi ska väl inte spendera alla timmar där men det kan vara skönt att ha något ställe att vila på, duscha osv. Ving kunde ju inte garantera plats på det hotellet de använder sig av och kunde inte heller tala om vilket hotell de använder sig av.

Känns roligt att få se Rhodos stad igen också. Det blir en bonus! Jag kommer ihåg att jag gillade Gamla stan jättemycket när jag var där för ca 20 år sedan. Min sambo får ju en privat guide (om guiden kommer ihåg något efter så många år!)

Tilos verkar befriad från krimskrams och shoppingställen. Skönt!
Vi kan ju ta igen det när vi kommer till Rhodos om vi känner att vi har behov.
Jag brukar bara handla ouzo, vinäger, olivolja, tvål och oliver på mina resor. Det finns det ju att få tag i på Tilos.

Nu längtar jag!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-05-14, 22:29
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Resan till Tilos

Ni kommer att få det underbart på Tilos, och september är en fin månad där!

Ann-Kristin
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-05-14, 22:55
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Resan till Tilos

Vad roligt att Ni bestämde Er för Tilos, ja september/oktober är fint i Grekland!
Tilos kommer jag definitivt att besöka igen, så sagolikt vackert!

Trevlig resa!!...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT