Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Asien

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2010-11-25, 16:02
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Konstigt att alla dykfirmor aldrig ser några maneter . Hm.......

Nu är det inte bara svenskar som dör av "stingers" i Thailand och Malaysia. Även turister från från Brunei, Korea, Australien, England, Schweiz......

Till "stingers" räknas ju också Irukandji, vilken är väldigt svår att upptäcka då den bara är 1 cm stor. Den har på senare tid påträffats i Thailand. Även dess stick kan vara dödligt men är svårare att dokumentera då symptomen inte upptäder i direkt anslutning till "sticket".

Läste någonstans att kubmaneten, Box Jelly Fish, faktiskt har ögon och att vissa tror att den kan förflytta sig i en rikting den själv väljer - i upp till två meter per sekund. Inte lätt att undvika den då.

Det jag reagerar på är att man i Thailand inte tar problemet på samma allvar som man gör i Australien. Det gäller t.ex. information om utbredning, dokumentation av dödsfall/skador, sätter upp stingernets, varningsskyltar och lämnar förebyggande information.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2010-11-25, 16:25
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Varningsskyltar fanns på Koh Lanta redan förra året. Gissar att Australien haft problemen längre eller är de kanske helt enkelt ett mer utvecklat och rikare land med ett annat sätt att hantera exempelvis informationsfrågor.

Eva
Svara med citat
  #43  
Gammal 2010-11-25, 17:21
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Det jag reagerar på är att man i Thailand inte tar problemet på samma allvar som man gör i Australien. Det gäller t.ex. information om utbredning, dokumentation av dödsfall/skador, sätter upp stingernets, varningsskyltar och lämnar förebyggande information.
Precis. Det var därför jag tog med igår att en marinbiolog från Phukets marinbiologiska centrum var på studiebesök i Australien tidigare i år. Det visar ju att man inser att den där lille inkräktaren troligen kommit för att stanna, och att man måste förhålla sig till det.

Tvivlar på att turismen i Thailand klarar nån större ökning av antalet dödsfall pga maneter.

När jag har läst på om det här de senaste dagarna såg jag en artikel om en man, tror han var australier, vars son hade råkat ut för kubmanet i Thailand. Pappan försökte sedan ta tag i problemet genom att prata med både centrala och lokala myndigheter.

Enligt honom satte myndigheterna ibland upp varningsskyltar som plockades bort igen av lokala näringsidkare för att inte turisterna skulle försvinna. Jag vågar dock inte svära på detaljerna för jag hittade inte tillbaka till artikeln när jag skulle kolla den noggrannare.
Svara med citat
  #44  
Gammal 2010-11-25, 17:24
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Gissar att Australien haft problemen längre eller är de kanske helt enkelt ett mer utvecklat och rikare land med ett annat sätt att hantera exempelvis informationsfrågor.
De har haft problemet mycket längre - och tagit det på allvar. Vissa kuster är särskild kända för att ha kubmaneter där vissa perioder på året.

När biologen från Phuket var i Australien råkade en australisk flicka bli stucken/bränd. Hon klarade sig, tack vare att alla visste vad de skulle göra. Man hällde på vinäger och hennes föräldrar kunde hjärt/lung-räddning. På sjukhus sövdes hon ner i några dagar och därefter kunde man konstatera att hon faktiskt skulle överleva.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2010-11-25, 23:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Ser att jag i ett tidigare inlägg i denna tråd skrev att jag besökte Koh Lanta i fjol det gjorde jag inte alls då var jag i Kata. Koh Lanta besökte jag i februari i år och nu är jag snart på väg till Thailand igen. Två resor på samma år och inte har jag varit i Grekland sedan hösten 2009.

Eva
Svara med citat
  #46  
Gammal 2010-11-27, 23:41
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Idag skriver även expressen om maneterna:
Länk

Och i en sidoartikel här: länk finns en uppgift som jag har letat efter. Det gäller den svenska kvinna som avled nu senast.

När aftonbladet skrev om henne var det ännu inte bekräftat att hon varit utsatt för en manet. Bladet hade anonyma sjukhuskällor som sa att det var en trolig förklaring. Obduktionsresultatet skulle få avgöra.

Jag funderade en del på det för de som blivit brända har ju haft så synliga skador, de har sett ut som om de blivit piskade med brinnande rem. Därför borde ju en ren okulärbesiktning kunna avgöra om den svenska kvinnan stött på en manet eller inte.

Men nu skriver Expressen att hennes man inte såg några tecken på yttre skador på hennes kropp.

Om det visar sig stämma är vi isåfall nere på två dödsfall på gissningsvis 40 miljoner bad.

Enigma - hur känner du inför din resa nu, är du fortfarande lika orolig?
Svara med citat
  #47  
Gammal 2010-11-28, 00:17
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Ink, jag är inte mycket orolig men blir säkert mer vaken och uppmärksam på vad som simmar runt mig i havet. Jag tar med mig också vinäger. Jag tror att du gör likadant.

Enigma
Svara med citat
  #48  
Gammal 2010-11-28, 00:41
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Japp, det gör jag nog. Att se upp vid när tidvattnet kommer ska jag göra, liksom kanske undvika grumligt vatten.

Och det kanske blir en flaska vinäger också. Jag har en nästan fylld flaska hallonvinäger stående i skafferiet, köpt på rekommendation men visade sig inte passa min smak alls. Nu kanske den får åka med till Thailand istället
Svara med citat
  #49  
Gammal 2010-11-28, 11:19
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Ja det blir bra från invärtes till utvärtes bruk.

Expressen hade en sån gräslig löpsedel igår så jag nobbade deras artikel.
Utan synliga skador på kvinnan lär inte kubmaneten vara orsaken.

Eva
Svara med citat
  #50  
Gammal 2010-11-28, 11:52
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Nej precis. Det är därför jag letat efter den uppgiften, var det manet borde det synas på flera meters håll.

Läste Expressens artiklar på nätet, det är länkar till dem i mitt förra inlägg. Såg aldrig varken löpsedel eller papperstidning.
Svara med citat
  #51  
Gammal 2010-12-01, 12:01
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag funderade en del på det för de som blivit brända har ju haft så synliga skador, de har sett ut som om de blivit piskade med brinnande rem. Därför borde ju en ren okulärbesiktning kunna avgöra om den svenska kvinnan stött på en manet eller inte.

Men nu skriver Expressen att hennes man inte såg några tecken på yttre skador på hennes kropp.
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg:
Citat:
Till "stingers" räknas ju också Irukandji, vilken är väldigt svår att upptäcka då den bara är 1 cm stor. Den har på senare tid påträffats i Thailand. Även dess stick kan vara dödligt men är svårare att dokumentera då symptomen inte upptäder i direkt anslutning till "sticket".

Denna lilla maneten Irukandji ger inga synliga skador. Tas upp i Aftonbladet idag.
http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyh...icle8207409.ab

Min son, som för övrigt bor i Australien, har precis kommit tillbaka från en semesterresa till Vietnam (där ju en svensk kvinna blev bränd för något år sedan). Han frågade ortsbefolkningen om det fanns maneter men fick svaret att det inte var säsong för dom - vilket ju inte stämmer! Han höll sig till poolen. På sikt tror jag det är bättre för turismen att inte mörka utan att upplysa.

Många privatpersoner och dykfirmor försöker att själv dokumentera de olika fallen. Denna sidan hittade jag på nätet:
http://www.danasiapacific.org/main/r...jellyfish.html
Svara med citat
  #52  
Gammal 2010-12-04, 08:28
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Det var inte irukandji som misstänktes när det gällde det senaste svenska dödsfallet utan den större kubmaneten, och den ger synliga skador.

Men enligt svenska UD så visar nu obduktionen att kvinnans död inte orsakades av manet! Om den uppgiften stämmer är det en bra nyhet för oss som är på väg till Thailand i vinter.
Svara med citat
  #53  
Gammal 2010-12-07, 09:59
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Maneter - Hajar - Racerbåtar

Jag gillar att åka till Dublin i december. Ute är det regn, dimma, rått. Man går in på en pub och känner värmen. Har man tur kan man lyssna till livebandet som spelar "Fairytale of New York", och sedan sjunger alla med så golv och väggar skakar. Då får jag julkänsla!

Senaste veckan har inte bara maneter figurerat i pressen, nu kommer hajarna också. Idag läste jag om detta "hot" i Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...icle8238050.ab

Helt OT men min mamma brukade säga: Välsignade ovisshet!
Det är väl så man får ta det........man kan inte förbereda sig för allt!
Svara med citat
  #54  
Gammal 2010-12-19, 11:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Kom hem igår efter en tvåveckorsresa till Bang Tao. På den fina stranden såg vi inga maneter alls. Vi var på den stranden nästan varje dag och försökte undvika att bada när tidvattnet var på väg in.

Vi gjorde en tvådagstur till Krabis ö-värld och på Chicken Islands strand såg jag och äldsta barnbanet en mycket stor uppfluten manet. Huvudet var stort däremot var det svårt att se hur långa armarna var då de var lite hoptorkade. Ljus manet med lite rött i armarna. Barnbarnet älskade badet med alla fiskarna och tyckte det var spännande att berätta för mamma, som var i Long Tailbåten med lillebror som sov middag, om den stora maneten.

Eva
Svara med citat
  #55  
Gammal 2010-12-19, 13:09
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Tur att ni inte såg fler maneter.

Vi funderade lite på Thailand ett tag. Väldigt svårt att veta precis vilket mål som passar en bäst när man inte varit i Thailand tidigare, men just Bang Tao var det som jag blev lockad av. Hur tycker du att Bang Tao är som resmål om du jämför med de platser du varit på i Thailand tidigare.
(Vårt mål med resan skulle vara att komma bort från kylan någon vecka, njuta av sol, värme och fina bad med klart och rent vatten - lugn miljö med trevliga små restauranger till kvällen.)
Vi övervägde också Nai Yang, men jag tyckte Bang Tao såg lite bättre ut.
Svara med citat
  #56  
Gammal 2010-12-19, 20:17
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Bang Tao är mycket fint tror säkert att ni skulle trivas där Marianne. Den långa sandstranden inbjuder till härliga promenader och vattnet är klart och fint. Efter stranden finns enkla serveringar där borden flyttas upp och ner beroende på om det är låg eller högvatten. Det är ställen där man kan gräva ner tårna i sanden och titta på havet. Vi bodde på Sunwing som i princip ligger på stranden. Mycket fint ställe och bekvämt när man reser med två små barn. Minsta barnbarnet sa idag att "jag vill inte bo här utan i Thai. Han är inte två än och förstår nog inte riktigt vad det innebär att resa. En dag på stranden satte han full fart efter en liten elefant som kom förbi med sina skötare. Mycket nytt för en liten.

Vi åkte en dag till Surin där jag bodde för några år sedan och det var ingen positiv utveckling som den orten genomgått. Stranpromenaden var igenbyggd och solstolar täckte hela den fina sandstranden. Det är mycket glesare mellan stolarna i Bang Tao.

Jag gillade Kata som jag besökte 2009 och Ko Lanta där jag var i feb i år men Bang Tao är kanske min favorit.

Eva
Svara med citat
  #57  
Gammal 2010-12-19, 21:10
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Så härligt det låter Eva, det verkar ha varit ett riktigt paradis för de små

-----

DN skrev om kubmaneten i dag - med vinkeln att hajskräcken i Sharm el Sheikh är överdriven, det finns värre faror i havet.

Artikeln tar upp mycket av det som nämnts i tråden: att kubmaneten verkar ha etablerat sig runt Thailand, att Thailand troligen mörkar dödsfall för att inte skrämma bort turister, att Australien är världsledande på att förebygga, att vinäger är bra att ha med på stranden - och att det fortfarande är mycket farligare att vistas i den thailändska trafiken än vid stränderna.

Länk till DN.
Svara med citat
  #58  
Gammal 2010-12-20, 05:59
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Den svenska guiden bosatt i Thailand sedan några år och som var med på vår organiserade tur till Krabi verkade inte särskilt kunnig om maneter överhuvudtaget. Det som var mest stressande på den resan var hemfärden med minibuss från Chalong till Bang Tao för trafiken den är jag verkligen mycket rädd för.

Eva
Svara med citat
  #59  
Gammal 2011-01-11, 21:07
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Enigma, kan du inte berätta lite om din rundtursresa i Thailand för oss?

Och för att inte hamna off topic kan jag rapportera följande på manetfronten under tiden 2 - 22/12:

Koh Lipe
ingen skymt av maneter

Koh Bulon Lae
inga maneter här heller (dock hade resorten en varningslapp uppe att man skulle "watch out for jelly fish"

Koh Ngai
den dag det blev pålandsvind kom det in en massa skräp - och maneter, men inte i några större mängder. De jag såg var kanske 10 cm i diameter och genomskinliga. Låg en större i strandkanten, den var mer rödaktig i mitten och såg ganska läbbig ut!

Karon beach, Phuket
likadant här, en dag med pålandsvind kom det in en del maneter i samma storlek som på Koh Ngai. Nästa dag var de helt borta igen.

Celbe
Svara med citat
  #60  
Gammal 2011-01-14, 12:17
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Citat:
Ursprungligen postat av Celbe Visa inlägg
Enigma, kan du inte berätta lite om din rundtursresa i Thailand för oss?

Och för att inte hamna off topic kan jag rapportera följande på manetfronten under tiden 2 - 22/12:

Koh Lipe
ingen skymt av maneter

Koh Bulon Lae
inga maneter här heller (dock hade resorten en varningslapp uppe att man skulle "watch out for jelly fish"

Koh Ngai
den dag det blev pålandsvind kom det in en massa skräp - och maneter, men inte i några större mängder. De jag såg var kanske 10 cm i diameter och genomskinliga. Låg en större i strandkanten, den var mer rödaktig i mitten och såg ganska läbbig ut!

Karon beach, Phuket
likadant här, en dag med pålandsvind kom det in en del maneter i samma storlek som på Koh Ngai. Nästa dag var de helt borta igen.

Celbe
Under min rundresa och vistelse i Jomtien träffade jag aldrig på några maneter. Eftersom det finns intresse att beskriva min rundresa till Thailand så kan jag göra det i en annan tråd. Jag tänker beskriva dag för dag, lägga lite bilder och skapa ett album med en del bilder från den här resan. Det blir som ett resebrev i delar som t.ex. Arne brukar göra när han reser utomlands. Jag kommer att lämna länken till nya tråden när jag skapar den.

Enigma

P.S. Förresten hur skapar man ett album med bilder som alla kan se det på Kalimera?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT