Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Asien

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-10-05, 10:46
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Vinterresan bokad

Äntligen efter mycket velande hit och dit både av ekonomiska och andra orsaker som fler barnbarn på väg har det varit svårt att bestämma sig. Planen var från början att åka till Thailand och så blir det också efter att ha tittat på Goa, Vietnam, Gambia och Kanarieöarna. När jag började söka lämpliga charterresor i höst var priset helt hutlöst dyrt men nu finns det mer prisvänliga alternativ även om det är långt ifrån billigt om man som jag vill resa i slutet av januari. Har bara varit i Thailand en gång och bodde då i Surin som var litet och fint och därifrån gjorde jag flera underbara utflykter även med övernattning på annan plats. Det blir charter även den här gången och har då bytt ner mig från fyrstjärnigt till trestjärning boende och den här gången blir det Kata som jag hört en del positivt om. Vintern kommer att innebära mycket jobb så det ska bli en riktig slapparsemester vid havet med god mat och många böcker. Två saker är helt säkra med en Thailandsesa. Maten är bra eller mycket bra och havet är varmt. Packningen blir lätt och semestern kan tillbringas i kjol eller shorts dygnet runt. Den som har något intressant att berätta om Kata får gärna göra det.

Eva
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-10-05, 11:18
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Vinterresan bokad

När ni är i Kata vandra längs vägen över kullen ( eller ta tuk-tuk) till Kata Noi beach. Där är lugnare och finns solsängar så det räcker till alla!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-10-05, 13:06
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vinterresan bokad

Tack för tipset. Ja det lär jag göra. Brukar röra på mig en hel del. Tuk-tuk hade jag lite svårt för vid förra resan så det blev flera båtutflykter och en del taxiåkande. Trafiken i Thailand är mer än hemsk. Koh Poda lär jag besöka igen och Phi Phi Don. Får se hur mycket som förändrats. Jag var där december 2004 så mycket lär vara annorlunda.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-10-05, 17:31
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Vinterresan bokad

Var i Kata jan. 07 och tyckte det var okey. Men väldigt mycket turister, men vad är man själv? Det ligger bra till för dagsutlfykter både på Phuket och öar runt omkring. Många restauranger att välja på. Är man inte rädd för promenader kan man gå till Karon också. Åtmintonde åt ena hållet, det gjorde vi några gånger.
Ska också till Thailand i januari, fast till Khao Lak och Krabi.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-10-05, 20:38
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vinterresan bokad

Krabi besökte jag också förra resan så där blir ni säkert nöjda. Antalet turister verkar ha ökat en del de sista åren men jag hoppas det är ok ändå. Surin var en riktig liten pärla men jag kände för att variera mig och bo på ett annat ställe.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-11-08, 21:25
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Vinterresan bokad

Hallo.

Kanske kan du ikke svare på dette .....men, tror du Krabi eks. kan passe for en reise med en funksjonshemmet, som trenger hjelp hele tiden til å orientere seg? Eller Thailands feriesteder mer generelt?

Jeg funderer på å finne en reise raskt, men er i tvil om reisens varighet - flyturen er jo lang, og om en slik ferie kan være til glede, ikke besvær? Jeg vil jo være der hele tiden, som hjelp. - et alternativ er eks. Gran Canary, ikke så varmt og skjønt på denne tiden, og - desverre - for meg et slags ikke-sted. Men det går selvsagt, om man må.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-11-09, 12:50
glenn_fs avatar
glenn_f glenn_f är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Grundvik Piteå
Inlägg: 104
Standard Sv: Vinterresan bokad

Vi har också funderat på vilket land vi skulle välja, det blev Indien Goa för oss, dit var vi förra vntern också och då vi äkte hem efter två veckor upptäckte vi att vi hade så mycket som vi inte hann med så vi måste bara dit igen. En rolig sak hände då vi bokade resan, dan efter vi bokat skulle jag in och betala bokningsavgiften upptäckte jag att priset sjunkit med 2000 kr per person. Så jag avbokade resan och bokade om, vips tjänade vi 4000 kr det räcker gott och väl en vecka i Indien
Ha en trevlig semester
Glenn & Berit
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-11-09, 14:13
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Vinterresan bokad

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Hallo.

Kanske kan du ikke svare på dette .....men, tror du Krabi eks. kan passe for en reise med en funksjonshemmet, som trenger hjelp hele tiden til å orientere seg? Eller Thailands feriesteder mer generelt?

Jeg funderer på å finne en reise raskt, men er i tvil om reisens varighet - flyturen er jo lang, og om en slik ferie kan være til glede, ikke besvær? Jeg vil jo være der hele tiden, som hjelp. - et alternativ er eks. Gran Canary, ikke så varmt og skjønt på denne tiden, og - desverre - for meg et slags ikke-sted. Men det går selvsagt, om man må.

Hej Malou! När du skriver orientera sig, menar du då en synskadad? Då vet jag inte, men för en rullstolsbunden tex. tror jag att Kata eller Karon ( eller kanske Khao Lak) skulle passa bättre. Där är det nog lättare att ta sig till stränderna och så är det ganska flakt utmed kustlinjen, även om det är bergigt strax bakom. I Krabi måste man i och ur båtar för att ta sig till de bästa stränderna runtomkring.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-11-09, 18:47
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Vinterresan bokad

Takk, Katizi, så raskt svar.
Ikke synsskadet akkurat, men noen slags problemer med å tolke synsinntrykk blant annet. Sammen med fysiske problemer; kurven er virkelig fallende selv om vedkommende fortsatt kan gå på sine ben - så går det virkelig langsomt - tilsammen kan det bli energikrevende. Så takk!, du sier virkelig noe om hvor det er enklere å ta seg frem.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-11-10, 09:00
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vinterresan bokad

Svårt att säga men Krabi skulle jag nog avråda med tanke på att många stränder nås via båt. När jag besökte Thailand gjorde jag mest båtutflykter. Bodde då i Surin där det är enkelt att ta sig till stranden men landsvägen har inga trottoarer och framkomligheten är nog ganska begränsad för den som är rörelsehindrad. Mycket trafik på Thailändska vägar. Kata som jag ska besöka lär vara barnvänligt så då passar det kanske en rörelsehindrad bättre än andra orter. Lär vara väldigt fina stränder och närheten till Karon kan vara en fördel.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-11-10, 21:51
LN LN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Asarum
Inlägg: 310
Standard Sv: Vinterresan bokad

Så har vi oxå gjort slag i saken och bokat vinterns resa. Lite senare, nästan vår dock. Landar på Phuket 23/3 och 2 veckor i värmen väntar...
Så överlever man även en tråkig och här i södra Sverige gråmulen vinter till.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-01-18, 23:21
Annlotta Annlotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 136
Standard Sv: Vinterresan bokad

Hej Eva L
Du har gjort ett riktigt bra val som valt Kata, en plats som ju ligger centralt på Phuket och där du lätt kan nå många andra platser.
Själv tycker jag ett besök i Kata Noi är ett måste. Stranden är mindre än i Kata och Karon, men vacker och har gott om plats för alla.
I Kata finns en mängd trevliga restauranger och du får inte missa den som ligger söderut mot Kata Noi, nedanför Tropical Hotel, som är en fiskrestaurang vid stranden. God mat överallt i Thailand, men här är den suverän!
Själv har jag flygstol till Phuket den 25 januari och startar i Kamala för att sedan ta mig till Kata och vidare till vad vet jag. Reser den här gången ensam, så det är lite pirrigt, men Thailand lockar för mycket för att avstå...
Ska packa ner en massa pocketböcker för att under resans gång byta ut dem mot billiga kläder. En av många saker jag ser fram emot!
Önskar dig en underbar resa!
Ann-Charlotte
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-01-19, 09:27
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vinterresan bokad

Jag packar också massor av pocketböcker. Jag åkte buss förbi Kata förra gången jag besökte Thailand och det lockade mig även om jag vet att det byggts en del sen dess. Läget är ju så bra. Har fått fina reseberättelser och bilder från en Kalimera som nyss varit där. Förra gången bodde jag i Surin det var också fint och jag gjorde massor av utflykter. Nästa Thailandsresa blir det nog flygstol och boende på egen hand. Tack för dina restaurangtips.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-01-19, 10:23
Annlotta Annlotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 136
Standard Sv: Vinterresan bokad

Hej igen!
Efter min första vecka på Phuket funderar jag på två alternativ. Ao Nang, där jag varit tidigare, eller norra kusten av Thailand. Tänker då på Surin eller Bao Tao. Lutar nog mest åt det sista, men där är jag helt novis. Några förslag på bra boende, eller andra tips?
Ha det
Ann-Charlotte
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT