Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #121  
Gammal 2007-08-28, 22:47
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Nå begynner jeg virkelig å lure... 100 x 100 meter er 10 000 m2... er dette et ar eller et hektar? Jeg har alltid trodd at 1 ar er 100 m2, 1 dekar = 10 ar = 1000 m2 og 1 hektar = 100 ar = 10 000 m2. Mine beskjedne gresk-kunnskaper når det gjelder tall sier at dette må være riktig, men korriger meg hvis jeg tar feil.
Svara med citat
  #122  
Gammal 2007-08-28, 22:49
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Gjorde ett försök att räkna men tar bort det igen...

Senast redigerad av Elisabet den 2007-08-28 klockan 23:23. Anledning: Måste räkna igen...
Svara med citat
  #123  
Gammal 2007-08-28, 23:37
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Att ens en diskusion om fjolårets bränder i Sverige kan blossa upp och börja jämföras med Grekland i dessa hemska tider ser jag ingen anledning till, i denna tråd. Starta en "jämförelse" tråd och jag är garanterad att den blir välbesökt. Och hektar, ar vem bryr sig!?

Nu är det bara förhoppningar om att det ska ta slut!
Svara med citat
  #124  
Gammal 2007-08-28, 23:45
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av martinifk Visa inlägg
Att ens en diskusion om fjolårets bränder i Sverige kan blossa upp och börja jämföras med Grekland i dessa hemska tider ser jag ingen anledning till, i denna tråd.
Nu är det bara förhoppningar om att det ska ta slut!
Jag håller helt med dig Martin. Bränder och katastrofer kan inte jämföras på det sättet och enda anledningen att jag nämnde det var att någon skrev att svenska brandmän inte har vana av stora skogsbränder, vilket ju egentligen är ointressant i sammanhanget det med, även om man nu anser det.

Det är tragiskt att marken brinner men den stora katastrofen består ju framför allt av alla de människoliv som gått till spillo. De kan aldrig ersättas för dem som sörjer.
Svara med citat
  #125  
Gammal 2007-08-28, 23:52
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Det är tragiskt att marken brinner men den stora katastrofen består ju framför allt av alla de människoliv som gått till spillo. De kan aldrig ersättas för dem som sörjer.
Det är just det som man hela tiden har tankarna åt. Över 60 dödsoffer, och alla hundra om inte tusentals anhöriga som givetvis upplever ett rent helvete. Tiden läker dessutom aldrig dessa sår...

(Var absolut inte meningen att "attackera" dig/någon i tråden)
Svara med citat
  #126  
Gammal 2007-08-29, 01:54
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Så även om jag(och troligen många fler) är med och betalar för dessa resurser så skall jag inte få ta del av dem!
Såvitt jag förstår så är du bosatt i Methioni? Om du är pensionär och får en i Sverige skattad pension bidrar du ju ekonomiskt till Svenska resurser, javisst. Eller om du har lön som skattas i Sverige. Annars ser jag inte hur du gör det.

Samtidigt har du själv valt att bosätta dig där och på så sätt frivilligt till viss del avsått från den trygghet och hjälp Svenska staten kan ge. Det ansvaret anser jag att du lagt på ditt nya hemland. Så fungerar det för invandrare i Sverige. Det borde vara likadant i Grekland.

Citat:
Vad är det för skillnad på Thailand och det som hände där och Grekland och det som händer här?
Det är en enorm skillnad. Då var det tusentals turister som blivit av med allt utom kläderna på kroppen. Utan kläder, pass, pengar, biljetter och möjlighet att ta sig hem. Och där många dessutom var skadade. Dvs de bodde inte där utan var på besök och behövde hjälp både på plats och hjälp att ta sig hem. Du har, så vitt jag förstår, valt att bosätta dig i ett annat land. Och då anser jag att du får vända dig till de instanser som finns där för att ge dig den hjälp du behöver. Istället för att begära att ditt forna hemland ska hjälpa dig.

Citat:
Ursprungligen postat av pao Visa inlägg
Grekland kommer att återhämta sig snabbt efter det här,..
Jag hoppas du har rätt men jag tror inte som du. Det kommer att vara tusentals byggnader som måste ersättas med nya eller repareras och renoveras. Det tar tid. Sedan att ersätta alla vinstockar och olivträd som förstörts kommer att ta ännu längre tid. Det tar lång tid för dessa växter att bära frukt igen. Många som förlorat sin utkomst kommer att behöva ekonomiskt stöd under lång tid framöver. Sedan har man sagt att man vill återplantera den skog som förstörts. Det tar också lång tid för den att hämta sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Det är 1 ar som är 100 x 100 meter.
I hektar är 100 ar, dvs 10 000 m2.
Nu får du väl ge dig. 100 x 100 = 10.000 dvs 1 hektar. Du har ju själv skrivit i flera inlägg att 1 hektar är 10.000 m2.

På nyheterna i kväll sade man att det hitills brunnit en yta motsvarande 300.000 fotbollsplaner. De uttryckte väl sig kanske så för att man lättare skulle få en uppfattning om hur stor yta som drabbats. Omräknat blir det en bit över 200.000 hektar...

Och det, vill jag påstå, är bra mycket mer än de 1500 som brann i Sverige. Oavsett vad någon annan påstår...

Det är ju ofattbara ytor som förlorats. Och det brinner fortfarande. Till min stora sorg har dessutom bägge sidor nu börjat politisera denna katastrof. När de i stället borde försöka sammarbeta för att lösa det hela. Det är ett sorgens år för Grekland.

Peter
Svara med citat
  #127  
Gammal 2007-08-29, 09:07
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg

Citat:
Jag hoppas du har rätt men jag tror inte som du. Det kommer att vara tusentals byggnader som måste ersättas med nya eller repareras och renoveras. Det tar tid. Sedan att ersätta alla vinstockar och olivträd som förstörts kommer att ta ännu längre tid. Det tar lång tid för dessa växter att bära frukt igen. Många som förlorat sin utkomst kommer att behöva ekonomiskt stöd under lång tid framöver. Sedan har man sagt att man vill återplantera den skog som förstörts. Det tar också lång tid för den att hämta sig.
Peter
Jag vet att det kommer att ta tid. Jag var med om den stora jordbävningen som skedde i september 1999 i Aten, Centrum för jordbävningen var i min stad.

Hela staden blev katastrofområde, hus föll som korthus runt mig under dessa 11 sekunder. Fruktansvärt är bara förnamnet.

Först fick vi låna tält att bo i, efter någon vecka placerades baracker ut så att hemlösa fick någonstans att bo. Förmånliga lån erbjöds för att bygga upp sitt hus igen och insatser från kyrkan förekom då man kunde gå till kyrkan och få så kallade matpåsar.

Dessa baracker finns fortfarande kvar, många bor alltså kvar i dessa stora container. Även om många nappade på att ta de förmånliga lånen så var många gamla, och inte samma förutsättningar att betala tillbaka avbetalningarna.
En pension i Grekland går inte att jämföra med en pension i Sverige.
En katastrof tar lång tid att bygga upp.

Monica
Svara med citat
  #128  
Gammal 2007-08-29, 09:07
pao pao är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Inlägg: 50
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Jag läste om de utländska piloternas erfarenheter av branden i Grekland, bl.a så är det ett privat bolag som består av grekiska,italienska och kanadensiska piloter som har kontrakt att släcka bränder i Turkiet.
Med andra ord några av de mest erfarna piloter som finns i världen,och de
hade aldrig sett en sådan stor resursinsats,samt berättade om den väldigt svåra topografin som gjorde det extra riskabelt.
Svara med citat
  #129  
Gammal 2007-08-29, 09:07
xixis avatar
xixi xixi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 51
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

En ar är ett ytmått och 1 ar = 100 m²
1 hektar = 100 ar = 10 000 m²

Jag är bara rädd att allt ska schabblas bort av den grekiska staten. Jag vill se lite reformer. Bl a att Grekland ska ta bort den utomordenligt idiotiska lagstiftningen om byggnation på brunnen mark.
Jag vill se plantering av träd och buskar och det så snart man kan plantera i områdena.
Jag är så himla less på alla mutor hit och dit. :-( Jag hör sådana skräckhistorier ibland angående mutor att jag undrar om någonting funkar ö.h.t.

Jag hoppas också att det börjar regna snart, men det ser inte riktigt ut som att det kommer att hända.
Svara med citat
  #130  
Gammal 2007-08-29, 10:43
Agapi Agapi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 456
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Det hemska är att Greklands grönaste skogar ligger just där. Var kommer den friska luften nu ifrån? Aten?
Har tur som bor en bit därifrån. Även fast det brunnit i Preveza, Ioannina och Plataria=samtidigt nästan så kan man inte jämföra med denna förstörelse. Men vi kommer märka på skatten att vi hjälper de drabbade. Det är säkert.
Här på nyheterna säger de att det ser värre ut än det gjorde efter andra världskriget. Och det kan jag verkligen förstå.

I lördags kväll satt vi hela familjen satt vi framför tvn och tittade på hemskheterna. Det var då elden börjat sprida sig enormt.
Jag, min man och mina två söner , 9 år resp 6 år.
Vi pratade lite löst om det skulle brinna här i vårt område vad vi skulle ta med oss. Äldsta killen: -Katten.
Yngsta:- Det är bättre i himlen där finns ingen eld eller översvämningar.
Vad säger man om en sån sak. Då släckte jag tvn och vi gick och lekte i rummet istället. USCh!
Sen efter ett tag när vi varit i rummet sa han GameBoy.
Varför då ,då sa jag.
För den kostar mycket pengar.

Lider med alla.

Katerina
Svara med citat
  #131  
Gammal 2007-08-29, 11:18
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Re: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Jeg så akkurat de oppdaterte estimatene over konsekvensene av brannen. Ca. 1840 km2 landareal brent, ca. 3000 mennesker har mistet sine hjem, og selvfølgelig verst av alt, 64 omkomne. Dette er tallene hittil, og det brenner fortsatt, selv om alle håper og tror at det aller verste er over.

Det kommer til å ta lang, lang tid før disse sårene er leget, både hos enkeltmennesker som skal finne et nytt fotfeste i livet, for hele lokalsamfunn som må bygges opp på nytt, og for Hellas som land. Jeg slutter meg til dem som inderlig håper at politikerne kan bruke mer energi på å reparere skadene i fellesskap, enn på å legge skyld på hverandre basert på hvem som ikke gjorde hva og når.

Senast redigerad av JohnS den 2007-08-29 klockan 11:20.
Svara med citat
  #132  
Gammal 2007-08-29, 18:38
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Det är en enorm skillnad. Då var det tusentals turister som blivit av med allt utom kläderna på kroppen.

Peter
Men hade inte de turisterna åkt dit frivilligt och borde vara medvetna om vad de gav sig inpå,enligt ditt resonemang. (det är inte vad jag tycker)
Svenska ambassaden vill att vi svenskar som bor här i Grekland skall tala om var vi bor "i händelse av kris-och katrastrofsituationer"(sa de på konsulatet i Patras). Idag undrar jag varför eftersom ingen hört av sig och kollat hur läget är.

Nu är jag själv lyckligt lottad som klarat mig bra. Men tyvärr gäller det inte för alla svenskar som bor eller har sommarhus här. Jag ser det som så att Sverige är ett EU-land som i krissituationer skall hjälpa andra EU-länder och deras medborgare, i den här katastrofen grekerna.



Idag såg jag på nära håll helikoptrarnas arbete. Jag förstår att de har ett rätt "hopplöst" arbete. De gick ner över havet i Kalamata och fyllde sin korg med vatten. Därefter flög de sakta sakta (för att inte tappa allt vatten)till bergen och bränder.
Men annars såg det rätt bra ut i området i södra Messinias och inga rökpelare såg jag.

Senast redigerad av Agda den 2007-08-29 klockan 18:42.
Svara med citat
  #133  
Gammal 2007-08-29, 20:22
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Men hade inte de turisterna åkt dit frivilligt och borde vara medvetna om vad de gav sig inpå,enligt ditt resonemang. (det är inte vad jag tycker)
Jag hade tänkt släppa detta men jag kan inte låta ditt inlägg stå oemotsagt eftersom du lägger in egna tolkningar i något som är tämligen enkelt för alla andra att förstå. Förklara för mig hur du resonerar när du påstår att jag menar att de "borde vara medvetna om vad de gav sig inpå". Vad ger dig över huvud taget idéen till en sådan tolkning? Jag har läst mitt eget inlägg ett antal gånger nu och jag förstår inte hur du kan komma till din slutsats! Förklara för mig!

Visst hade de åkt dit friviligt. Precis som vi frivilligt, och med stor glädje, åker till Grekland. Men hur skulle de kunna förutse tsunamin? Precis lika lite som vi kan förutse en kraftig jordbävning när vi åker till Medelhavet! Naturkatastrofer har inte för vana att tala om när de ska inträffa...

Men med en förhoppning om att du ska förstå ska jag försöka vara övertydlig:

Om det under någon av mina resor inträffar en katastrofal jordbävning tex, förväntar jag mig att Sverge dels hjälper det drabbade landet, dels att jag som Svensk medborgare och boende i Sverige får hjälp om så behövs.

Jag hoppas också att de ev Svenskar som flyttat och bor i det landet får den hjälp de behöver AV SITT NYA HEMLAND. Har man valt att bosätta sig i ett annat land är det det landet som har ansvar för de som bor där. Inte det gamla hemlandet! Du om någon borde veta att det är en stor skillnad på att vara boende i landet eller besöka det som turist!

Det är den fasta bostadsorten som bestämmer vilket land som bär ansvaret. Inte meborgarskap eller var man betalar skatt. (Skattefrågan är dessutom enbart en politisk sak mellan olika länder. Precis som det är mellan Sverige och Danmark. Det börjar bli många nu som bor i Sydsverige men jobbar och betalar skatt i Danmark, men som ändå har tillgång till all komunal och statlig service i Sverige som sjukvård, bidrag, barnomsorg, skolgång osv. Utan att någon i Sverige får ett öre för det, då all skatt hamnar i Danmark.

Sverige tar hand om de som bor här. Förhoppningsvis tar ditt nya hemland hand om dig. Men på vilket sätt du betalar något till Sverige idag ville du tydligen inte gå in på............

Du får gärna svara via PM om du känner för det. Jag garanterar dig att du får direkt och genomlysande svar...

Detta svar hör inte hemma i denna tråd. Någon Moderator kan väl flytta den till "leva och bo i Grekland" tex?

Peter
Svara med citat
  #134  
Gammal 2007-08-29, 20:42
Iréne Iréne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 80
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Nä då! Du har alldeles rätt! tiotusen kv m är en hektar. Hundra är en ar.[INDENT]
Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Nå begynner jeg virkelig å lure... 100 x 100 meter er 10 000 m2... er dette et ar eller et hektar? Jeg har alltid trodd at 1 ar er 100 m2, 1 dekar = 10 ar = 1000 m2 og 1 hektar = 100 ar = 10 000 m2. Mine beskjedne gresk-kunnskaper når det gjelder tall sier at dette må være riktig, men korriger meg hvis jeg tar feil.
[/INDENT]
Svara med citat
  #135  
Gammal 2007-08-29, 20:44
Iréne Iréne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 80
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Huvudsaken är ju att katten skulle med

Senast redigerad av inkfish den 2007-08-29 klockan 21:06. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #136  
Gammal 2007-08-29, 22:16
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Och nya bränder har startat idag verkar aldrig ta slut! Ja visst vore det bra om man tog bort lagen ang byggnation på bränd mark, denna lag som FYI heter LAG 24 togs bort av PASOK och tyvärr återinfördes av dagens regering....Vi kan sitta här och "tjafsa" om hektar hit eller dit, ganska ovidkommande känns det som, jag själv har vänner som har förlorat ALLT och då menar jag ALLT! Jo visst de har livet i behåll, och de tackar vi för, men hus och tomtmark försvann i lågorna. I Grekland är man inte försäkrad som vi är vana vid i Sverige, kostar helt enkelt för mycket!

Jag vill därför uppmana ALLA som kan att skänka en slant, för det kommer att behövas!! Just nu i kväll genomförs en insamlig via grekisk tv!

Camilla
Svara med citat
  #137  
Gammal 2007-08-29, 23:21
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Nej, inte nya bränder!! Usch, när ska det ta slut...?? Så ofattbart tragiskt, och det räcker tydligen inte till...

Håller mig uppdaterad via kalimera (tack alla för länkar osv) och våra kvällstidningar, men var mer kan jag söka senaste nytt?

Lena*.
Svara med citat
  #138  
Gammal 2007-08-29, 23:29
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Du kan testa här, senaste timmens greklandsnyheter från Google News.
Pröva senaste dag eller vecka om du vill ha mer.

//PO
Svara med citat
  #139  
Gammal 2007-08-29, 23:42
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Tack för bra länk.

Det står att det nu brinner på öarna också - men jag kan inte se vilka öar isf? Någon som vet?

Lena*.
Svara med citat
  #140  
Gammal 2007-08-30, 09:30
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

61 byar vid Zacharo-Olympia och två vid Kalamata är utan ström. 5 byar har fått evakueras i gårkväll/i natt på "södra Peloponnesos", var exakt det är vet jag inte ännu.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT