Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Tilos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2010-07-11, 10:07
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Svenskar på Tilos?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Din tolkning kan jag inte kalla välvillig med bästa vilja i världen
Nei, det var den ikke
- ellers overser jeg oftest emner som diskuteres ned i nyanser og m i k r o detaljer, enten er jeg kl a r - ellers står jeg helst over å blande meg i
Svara med citat
  #22  
Gammal 2010-07-12, 09:23
Evols avatar
Evol Evol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 8
Standard Sv: Svenskar på Tilos?

Själv har jag ett gäng partypolare som är extremt sugna på att hänga med till Tilos.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2010-07-12, 12:51
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Svenskar på Tilos?

JA Tilos har ju en "öde" by den gamla huvudstaden. Där finns "bara" kyrkan fint renoverad samt ett sommardisco med fullt ös hela nätterna!!

På Tilos finns ALLT

Lissi
Svara med citat
  #24  
Gammal 2010-07-22, 23:33
morx2 morx2 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 6
Standard Sv: Svenskar på Tilos?

Nyss hemkommen från en ö-luff i Dodekaneserna med mina tonårsbarn måste jag också berätta om Tilos. Vi upplevde också ön som ett tillhåll för många par, hand i hand på hamnpromenaden. Några barnafamiljer fanns, främst runt hotellen som engelska och nordiska charterbolag ägde (Apollo). Vi reagerade över att nordiska barnafamiljer rör sig i relativt stora grupper och är ganska högljudda, må så vara på barnstränder men det finns en stor mängd stränder där folk ligger och läser eller bara solar, och på dessa stränder ska man respektera lugnet. Just på Tilos badade vi en heldag på en liten vacker strand. De övriga på stranden var två grekiska par, en grekisk man och ett tyskt par. Böcker och cykloper var vårt sällskap. En norska med dotter kommer på eftermiddagen, det stojas och snackas...oavbrutet. Sedan kommer svenska familjen och nu finns det inte en lugn stund kvar. Bägge grekiska paren lämnar stranden. Vår vän på Faros undrade varför nordbor är så högljudda och stressade - det undrar jag med. Tilos är vackert och orkar man vandra istället för hyra bil, är det en höjdare (suveräna vandringsleder - varning dock...för hett för vandring i juli ). Och så länge charterturismen inte ökar på ön förblir det en pärla. Men tänk på att koppla av och varva ned, både barn och vuxna, där lugnet råder. Där grekerna själva stojar och solstolarna står på rad...ta fram strandtennisen och babbla på, för där klagar ingen på ljudnivån.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2010-07-23, 08:41
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Svenskar på Tilos?

Mycket bra och förklarande inlägg som också förklarar Evols inlägg lite bättre, då jag inte riktigt förstod hans första inlägg.
SJÄLVKLART ska man visa respekt och jag har kommit så långt upp i åren att jag gärna skulle tagit på mig rollen som "surtant" och pratat med de som kom till en så liten strand och störde högljutt. Man kan vänlgt be dem om att visa lite hänsyn på en så liten strand, där redan ett lugn råder. Det hade kanske fått dem att tänka till?

När vi var på Tilos 2004 bodde vi på Eristos becah hotel och de enda barn som då fanns där var ägarnas egna 2 flickor. Inne i Livadia badade vi aldrig. På Eristosstranden såg vi väldigt få turister de veckor vi var där och där var mest greker stranden är ju stor så alla hade väldigt gott om plats för sig själva.
I övrigt badade vi alldeles ensamma på små små stränder vi vandrade till.

Min erfarenhet är annars i Grekland att GREKERNA verkligen inte tar någon hänsyn på stranden vad gäller ljudnivå. Barnen håller de nog hyfsat i schack men själva pratar, skrattar och diskuterar de högljutt och att då ligga som granne och försöka läsa en bok är helt omöjligt. MAn får träna sin grekiska istället när man lyssnar.. De lägger sig gärna nästan på ens eget badlakan också om det är lite ont om skugga:cool...
Men eftersom jag då är gäst i grekernas hemland så känner jag att jag får ta seden dit jag kommer och i detta fall gör ju inte de svenska turisterna ni talar om det i det omvända fallet.

Synd om Tilos förändras till det sämre! Jag har alltid längtat tillbaks, men man ska kanske bevara det underbara minnet man har istället...Är besökarantalat väldigt många gånger dubblat nu så BLIR det trångt!

Lissi

Lissi
Svara med citat
  #26  
Gammal 2010-07-23, 08:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Svenskar på Tilos?

Tilos behöver väl inte få dåligt rykte för att några är högljudda eller uppfattas av det som andra. På en strand med några vuxna par blir det normalt betydigt mer liv och stoj när barnfamiljer kommer dit. Helt naturligt små barn hörs och syns på ett annat sätt än vissa vuxna som nog kan stoja en del de med ibland. Jag tycker att attityden låter väldigt barnfientlig och det kommer jag inte att be om ursäkt för.

Vilken fånig grek som tycker att nordbor lever om och är stressade han om någon skämmer ut sin ö. Kanske han vill ha den för sig själv och de slantar turisterna bidrar med kan han kanske avvara men jag undrar om alla andra tycker likdant. Har bott på många ställen i Grekland där vi andra varit både tysta och stillsamma men grekiska familjer har hojtat och pratat högljutt till fram på småtimmarna.

Tyvärr blir nu bilden av Tilos för mig och säkert för andra att dit kan du inte åka om du inte är ett par som nöjer sig med varandras sällskap och vill ha tyst och lugnt hela tiden. Om dessutom delar av lokalbefolkningen inte gillar barnfamiljer låter det ännu värre.

Mina erfarenheter från många Greklandsresor i mer än 30 års tid är att greker är ett mycket barnkärt och levnadsglatt folk och den bilden hoppas jag få behålla.

Eva
Svara med citat
  #27  
Gammal 2010-07-23, 09:22
lehi lehi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Inlägg: 5
Standard Sv: Svenskar på Tilos?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Fast inte är Tilos obarnvänligt? Alla barn behöver ju inte prompt föredra sandstränder

Intressant spaning, dock

Nu har jag inte varit på Tilos på länge men om du bara ser svenskar med barn där så tippar jag att det är svenskar som kommit dit med hjälp av Kalimera. De öar som Janne upptäcker och skriver om verkar ofta bruka få uppleva en liten svenskboom - och Tilos var väldigt omskriven här för några år sedan.

Sen är det ju lätt att flyga till Rhodos, som många svenska barnfamiljer redan är vana vid, och bra båtförbindelser till det lilla paradiset bara några timmar bort.

Precis som du reser jag inte med barn men har oftast inget emot barn på grekiska öar. Däremot kan det vara lite påfrestande att behöva lyssna på barnens tjatiga föräldrar
Mitt i prick;barn och föräldrar är inte alltid den bästa kombinationen på en grekisk ö!Gärna barn men tyvärr, ibland, ogärna föräldrar!
Har upplevt många barn som stormtrivs på mindra greköar där det inte förekommer så mycket mer action än det som greken själv skapar i sin vardag;fiskare, roliga präster, sura tanter, glada gubbar eller tvärtom,skriande åsnor, krabbor,bläckfisk etc etc
Svara med citat
  #28  
Gammal 2010-07-26, 14:36
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Svenskar på Tilos?

Nu har vi kommit tillbaka från vår ö-luff, bland annat till Tilos. Visst fanns det barnfamiljer på Tilos, men det var inget mot Amorgos. Isses, blundade man kunde man lätt inbilla sig att man var på en stor lekplats i Sverige. Och på Eleni Rooms fanns det i stort sett bara svenska familjer - och flera stod på kö. Där ser man vilket inflytande Kalimera har.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2011-03-06, 18:18
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Svenskar på Tilos?

Väldigt intressant tråd! Vi är på G att besöka Tilos i sommar. Vi som är just en barnfamilj från Sverige! Varför väljer vi då Tilos? Tja,därför att den finns där, sen har ju väldigt många på detta forum (och även andra siter) talat sig varma för ön. Då det är ju klart man vill besöka Tilos.
Visst kan en del barnfamiljer uppföra sig som en skock får, men jag tycker inte just svenska barnfamiljer är värst på något sätt. Grekiska barnfamiljer kan hålla låda dom med, inte minst om barnet inte gör som föräldrarna säger. Då kan det bli ett herrans liv, minst sagt.
Generellt har jag inget emot barnfamiljer, men det som gör mig en smula brydd är att det är många svenskar. Jag har egentligen inget emot svenskar, men vill jag träffa landsmän, så gör jag det hemmavid. I Grekland vill jag träffa greker och andra nationaliteter.

Förresten. Bystranden i Livadia är ju en "pebble beach", men hur ser det ut längre ut i vattnet? Är det sandbotten, eller är det sten där med? Är det läge för badskor (Stenigt=Sjöborrar)?

/Netwolf
Svara med citat
  #30  
Gammal 2011-03-06, 22:42
Suzs avatar
Suz Suz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Bohuslän
Inlägg: 119
Standard Sv: Svenskar på Tilos?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Mina erfarenheter från många Greklandsresor i mer än 30 års tid är att greker är ett mycket barnkärt och levnadsglatt folk och den bilden hoppas jag få behålla.
Som trogen Greklandsbesökare - med barn - så håller jag fullständigt med dig! Jag har aldrig mött så barnkära människor som grekerna I övrigt så tycker jag diskussionen känns lite olustig. Vi som älskar det genuina, orörda, oförstörda Grekland. Med vi menar jag vår familj inklusive vår dotter på 8 år. Hon älskar Grekland när det är som bäst, dvs samla sten, fiska med en hov, vandra till en strand. Inte alls nödvändigtvis en sandstrand. Att vi skulle "ta hänsyn" och åka till något "barnvänligt" resemål känns som en omogen och tråkig inställning. Vi tänker fortsätta att åka till vårt Grekland.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2011-03-07, 10:24
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Svenskar på Tilos?

En fråga när var ni på Tilos ,månad.Vi har alltid varit på Tilos sept. okt .och jag kan tro att sammansättningen på olika resenärer varierar över säsongen. Jag hoppas få komma till Tilos en gång till o uppleva lugnet. Men kanske är det som Lissi skrev att många öar som man tycker om ska man inte återvända till om man inte kan godta deras utveckling.Fast det verkar som de styrande på Tilos har en klok inställning till hur ön skall utvecklas.Hälsn fr ett regn Kreta Ps Varken barnfam, par ell äldre syns här just nu Ds
Svara med citat
  #32  
Gammal 2011-03-07, 11:06
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Svenskar på Tilos?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Generellt har jag inget emot barnfamiljer, men det som gör mig en smula brydd är att det är många svenskar. Jag har egentligen inget emot svenskar, men vill jag träffa landsmän, så gör jag det hemmavid. I Grekland vill jag träffa greker och andra nationaliteter.

Förresten. Bystranden i Livadia är ju en "pebble beach", men hur ser det ut längre ut i vattnet? Är det sandbotten, eller är det sten där med? Är det läge för badskor (Stenigt=Sjöborrar)?
Hade inte tänkt uttala mig i den här tråden som jag tyckt varit lite olustig, men vill ändå ge dig svar på dina undringar Netwolf.

Jag har tillbringat ganska mycket tid på Tilos, och har aldrig upplevt någon dominans, varken av svenskar eller svenska barnfamiljer. Och jag har aldrig upplevt att barnfamiljer uppfört sig illa, jag är övertygad om att de allra flesta är måna om att uppträda respektfullt i det land man befinner sig i.....vi är ju alla där som gäster, eller hur? Nu har jag bara varit där i för- och eftersäsong och aldrig i juli-augusti, men Tilos är en lugn och fin ö och du kommer inte att ha några problem med att få kontakt med andra än svenskar, de bofasta är mycket öppna mot besökande och det är lätt att få en pratstund här och där.

När det gäller stranden i Livadia så blir det djupt ganska fort och det kan vara praktiskt med badskor eftersom stenarna inte är så behagliga att gå på. (Har ni inte med er så finns det att köpa på Eleni minimarket för 6 euro) Det finns inga sjöborrar i Livadia, enstaka kan man hitta vid klippbad runt ön. Stranden är lång och fin med underbart klart vatten. Stenarna blir mindre ju längre bort man kommer och det finns många skuggande tamarisker. Solstolar finns det också, de är oftast gratis och ägs av tavernorna som kantar den bilfria strandpromenaden. Naturligtvis blir de glada om man tar något att dricka eller äta hos dem.

Ni kommer att få det fint på Tilos, den är en pärla!
Ann-Kristin
Svara med citat
  #33  
Gammal 2011-03-07, 13:28
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Svenskar på Tilos?

Tack för ett bra och uttömmande svar, Annki!

/Wolfen
Svara med citat
  #34  
Gammal 2011-03-07, 14:22
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Svenskar på Tilos?

Ett litet tillägg beträffande sjöborrar. Det FINNS sjöborrar i Livadia, närmare bestämt vid hamnen. Vi brukar snorkla där båtarna sjösätts (finns massor av fiskar att titta på ) och där finns det sjöborrar. Men badskor är bra att ha, som sagt.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2011-03-07, 22:13
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Svenskar på Tilos?

I september kommer det att finnas ... i alla fall en sjöborre i vattnet.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2011-03-09, 18:15
mikaelp
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Svenskar på Tilos?

Citat:
Ursprungligen postat av Annki Visa inlägg
jag är övertygad om att de allra flesta är måna om att uppträda respektfullt i det land man befinner sig i.....vi är ju alla där som gäster, eller hur?
Huvudet på spiken Annki. Vi på detta forum tänker nog rätt lika och uppträder som de Gäster vi är, men det finns andra som tänker annorlunda. Under högsäsong så blandas många olika kategorier av semestrande, oavsett om de vill eller inte. Under för- och eftersäsong tror jag att andelen "gäster" är större än under högsäsong. Inte bara på Tilos, inte bara i Hellas. //M
Svara med citat
  #37  
Gammal 2011-03-12, 02:20
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Svenskar på Tilos?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
...hur ser det ut längre ut i vattnet? Är det sandbotten, eller är det sten där med?
Bara för att förtydliga Annkis svar lite. Det är sten hela vägen ut. Ingen sand. Är man oöm i fötterna går det bra att gå ut i vattnet. Men badskor är ingen dum idé... Sade den plattfotade ömfotingen...

Några sjöborrar har jag inte sett där. Däremot massa småfisk! Vi badade alltid ca 30 - 50 meter förbi Elenis hotell. Där bottnade en vuxen ca 5 - 7 meter ut i vattnet. Men det kan ha ändrats. Och så finns det skuggande Tamarisker där och en attraktiv närhet till Tavernan på Elenis... Mmmmm...ythos.... En kall....
Svara med citat
  #38  
Gammal 2011-03-15, 08:25
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Svenskar på Tilos?

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Tavernan på Elenis... Mmmmm...ythos.... En kall....
Sånt där kan få mig att gå igång. Vill åka nu!!!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT