Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2018-04-13, 14:52
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: En tiodagars vårresa till Kreta 2018

Birgitta 63,har man tendenser till lappsjuka är nog denna plats inget mer än att ta ett dagstur.
Men vill man ha DET TOTALA LUGNET kommer man att trivas. Och det gjorde vi. Samt 100 procent mer. Vilka fantastiska och generösa människor vi mötte!

Vilka fina ungdomar och barn som verkade trivas i byn. Dom här dagarna kommer vi aldrig att glömma. Fast det inte hände så mycket,,,,

Birgitta.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2018-04-13, 16:47
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: En tiodagars vårresa till Kreta 2018

Häromdagen gnällde jag över att vi var så få som bloggade numera...felfelfel, ni och vännerna i Ierapetra fyller ju tredubbla kvoter. Janne ska väl stå alldeles högst på pallen. Tack för innehållsrika berättelser!
Svara med citat
  #43  
Gammal 2018-04-14, 00:04
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: En tiodagars vårresa till Kreta 2018

Jag har alltid uppskattat och imponerats av den vänlighet som jag alltid mött från det grekiska folket. Men den generositet som visats er genom att bjuda er på flera fina utflykter är ju helt otrolig. Man undrar ju hur ni bär er åt, förutom att ni säkert själva är vänliga och trevliga.

Masse
Svara med citat
  #44  
Gammal 2018-04-14, 07:24
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: En tiodagars vårresa till Kreta 2018

Härligt berättat, Birgitta! Den där känslan att man upplevt så mycket utan att egentligen så mycket har hänt. Det är ro för själen.

/ Anne
Svara med citat
  #45  
Gammal 2018-04-14, 07:53
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: En tiodagars vårresa till Kreta 2018

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Häromdagen gnällde jag över att vi var så få som bloggade numera...felfelfel, ni och vännerna i Ierapetra fyller ju tredubbla kvoter. Janne ska väl stå alldeles högst på pallen. Tack för innehållsrika berättelser!
Och nu väntar vi bara på Jannis och Ylvas månadsrapport om april från Ierapetra. För månaderna i Östersund är nu förbi.

Birgitta.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2018-04-14, 07:55
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: En tiodagars vårresa till Kreta 2018

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Härligt berättat, Birgitta! Den där känslan att man upplevt så mycket utan att egentligen så mycket har hänt. Det är ro för själen.

/ Anne
Tack Alala!
Vi ångrar bara att vi inte stannade längre. Men det blir det nästa gång, jag lovar!

Birgitta.
Svara med citat
  #47  
Gammal 2018-04-14, 09:23
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Lördag 14 April. Paleochora

En varm och vacker morgon inleder. 22 grader allredan klockan sju. Svaga vindar. Solen skymdes dock av de rosa molnen med sand från Sahara.
De kretensiska hotellägarna förtvivlar enär deras pooler måste rengöras från den elaka sanden.

Under gårdagens förmiddag gick Arne ner till byn att viktualier inhandla. Några vykort med tillhörande frimärken inhandlades i bokhandeln. Därtill ett besök på apoteket att inhandla medikamenter för hemmabruk.

Efter siestavilan gick vi vid femtiden upp till granntavernan Methexis att spisa midag. Det var i sanning klent med middagsgäster, men vi noterade att ett långbord var reserverat för ett tjugotal gäster inför kvällen.

Vi beställde en skål av Mamas sallad, husets specialitet, den med en slags senapssås överst. Arne valde en köttfärsbiff mede fyllning av fetaost och diverse kryddor. Birgitta satsade på Succinikroketter. Ett krus vitt därtill.
Maten smakade rent delikat. Notan stannade på 21 Euro. Med notan erhöllo vi en god efterrätt samt en terrin flygfotogen, som vi dock lämnade ograverad.

Längs hemvägen stannade vi till på W.E att intaga varsin grekkaffe med Metaxa 3.

Hela kvällen hörde vi mullret från Amerikanska trupptransportplan av typ Globemaster som flög in soldater och utrustning till USA-s bas på Cypern.
Måhända en intervention av Irak är i vardande?

Nu klockan tio har de rosa sandmolnen försvunnit och solen flödar. Utetermometern visar nu på 24 grader.

I eftermidag ska Echaterina klippa oss. Det ser vi fram emot.

Vi har även fått kontakt med en Norsk kvinna som via Paleochorwebben efterfrågade någon att dela en taxi med på Tisdag förmiddag till Chania Airport. Vi nappade genast och har kontakt etablerad.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #48  
Gammal 2018-04-14, 09:54
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: En tiodagars vårresa till Kreta 2018

Ja, plötsligt märker man en ökad aktivitet på Kalimera. Det måste bero på att Arne och Birgitta är ute på tur. Det är gott att höra, att ni hittat nya områden och nya vänner att återvända till. Nya upplevelser berikar.
Med tanke på vad som skrivits, får jag väl se till att det blir en ny rapport från Ierapetra.
Nu ska vi åka in på marknaden och handla, sedan blir det träff på Julies kafenio med landsmän och div. andra. Solen skiner och det ska bli +25. Ylva badade igår!
Hälsningar från / Jannis
Svara med citat
  #49  
Gammal 2018-04-15, 10:57
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Söndag 15 April. Paleochora

Vid tid strax före klockan sex denna morgon försvann elektriciteten i hela byn. Turligt nog hade morgonpigge Arne hunnit att brassa kaffe innan elen försvann. Elen kom tillbaka först vid elvatiden. Ett långt avbrott.

Solen flöda emellertid denna morgon och det var redan klockan sju 22 grader med lätt soldis.

Strax före klockan sju anlände kustfärjan Samaria vaggandes från Gavdos.
Samaria avgick en halvtimme senare mot Chora Sfakion.

Klockan halv nio avseglade den lilla passagerarfärjan Neptune mot Ag Roumeli.

Under gårdagen satt vi under förmidagen på W.E Café att klyva ett krus vitt.
Vid pass halv fem upp till W.E att spisa middag. Det fick bli Echaterinas erkänt goda Mousaka. Vi tid strax före sex gick vi tillsammans med Echaterina ner till vår studio att bli klippta. Men så skönt.

Så nattning att lyssna på de lokala nyheterna och sporten hemifrån.

Arne och Birgitta

Nu med 26 grader och skön sol, ehuru med lite soldis.
Svara med citat
  #50  
Gammal 2018-04-15, 12:17
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: En tiodagars vårresa till Kreta 2018

Åh vad roligt att höra ifrån kära Paleochora, som vi i familjen har börjat kalla Palle(ser att en del andra säger Pal).
Vi väntar så på att komma ner. Jag åker 11/5, två veckor o min bror o svägerska kommer ner två dagar senare från Luleå(jag flyger från Gbg). Sen ska även våra föräldrar komma ner o vi ska fira deras 80 o 83-årsdag där.

Jag såg att ni skrev om de goda fyllda färsbiffarna på Methexis. Själv upptäckte vi dem för två år sedan o fick lite dille på dem.
Var tycker ni är godast att äta?

Är det några turister i Palle än? När jag var nere 4 maj 1 vecka startade de upp många restauranger o gjorde iordning överallt för säsongen.

Vi badar alltid på stenstranden o där var inga solstolar på hela veckan så det var "stenhårt" att ligga. Undrar lite när vi kommer en vecka senare i år, hur det är.

Jag ser att ni skriver att ni varit i kontakt med en Norska på Paleochorawebben. Vilken sida har ni varit inne på då? Eller menar ni på Facebook? Jag har själv försökt att få tag i några att dela en taxi med till o från flygplatsen men jag har bara frågat här på Kalimera(har faktiskt inte Facebook)!

Maria
Svara med citat
  #51  
Gammal 2018-04-15, 13:28
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: En tiodagars vårresa till Kreta 2018

Maria, en av dom få fördelarna med att vara inne på facebook är att få såna kontakter.
Det finns en FB som heter Paleochora South West. Där hittade jag norskan. Hon skulle åka med samma flyg till Oslo. Så det passade bra.
Arne använder bara FB när han måste. Vi har en ganska bra kombo.

Hälsar Birgitta och Arne från ett sommarvarmt Paleochora. LIVET LEKER!

(För övrigt vill invånarna här att man använder hela namnet på samhället: Paleochora. Vi har fått många påpekanden då vi använder Pal, Pale eller Palle.)
Svara med citat
  #52  
Gammal 2018-04-15, 14:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Söndag 15 April. Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Vid tid strax före klockan sex denna morgon försvann elektriciteten i hela byn. Turligt nog hade morgonpigge Arne hunnit att brassa kaffe innan elen försvann. Elen kom tillbaka först vid elvatiden. Ett långt avbrott.
Tänkte på kaffet när jag fick ert sms om elavbrottet. Utan kaffe på morgonen klarar inte jag någonting. Har till och med druckit kallt kaffe när vi inte haft el.
Svara med citat
  #53  
Gammal 2018-04-15, 17:54
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Söndag 15 April. Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tänkte på kaffet när jag fick ert sms om elavbrottet. Utan kaffe på morgonen klarar inte jag någonting. Har till och med druckit kallt kaffe när vi inte haft el.
Men ni skulle ha sett våra grannar på 1, 2 och 3 när dom steg upp! Kaffesugna som tusan! Lyckligtvis kom Ekaterina och Alina till Water Edge vid 8-tiden och serverade kaffe utanför grannarnas studios. Då hade vi druckit vårt kaffe 3 timmar tidigare. En liten fördel när man är morgonpigga. Dessutom kan man se soluppgången.

Birgitta.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2018-04-16, 08:24
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Måndag 16 April. Paleochora

Ånyo en varm och vacker morgon med 22 grader allredan klockan sju. Förvisso soldis, men det brukar ge sig vid tiotiden.
Vindar och vågor denna morgon omöjliggjorde kustfärjan Neptunis avgång denna morgon.

Idag ska Arne gå ner till byn att inhandla lite kläder i kinesbutiken. De har väldigt bra priser, och samtliga persedlar äro direktimporterade från Kina.
Om lyckan står Arne bi ska han även träffa kvinnan på Touristinformation/ Ticket office att få information om hur det går med planerna på utökad turistsäsong på de åtta berörda öarna med internationell flygtrafik.

Gårdagens strömavbrott är numera ett minne blott. Det tackar vi för.
Efter vederbörlig siestavila gick vi vid fyratiden upp till W.E att spisa middag. Birgitta gade förbeställt Kalamares, denna rysansvärda bläckfiskrätt. Turligt nog var Kalamares friterad så att Arne slapp skåda densamma ringlande omkring på tallriken. Arne valde Echaterinas goda köttbullar med små ovala tomater som tilltugg.

Medan vi spisade middagt anlände tvenne hyrbilar med varsitt par i. De sporde om lediga rum, men Haris lät förmäla att såväl Haris Studios som Yorgis Hotel voro fullbelagda. Haris visste emellertid på råd. Han kunde hänvisa till närbelägna Hotel där han visste att det fanns ledig rumskapacitet.

Vår middag smakade som alltid mycket gott, och notan inklusive ett krus vitt landade på 16€.

Hemåt vi vankade vid åttatiden att natta oss samt lyssna på nyheter och sportsändningen hemifrån. Utetermometern visade på 26 grader och kvällssolen flödade.

Birgitta lägga senare in lite bilder från söndagen i Kalimeraforumet.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #55  
Gammal 2018-04-16, 12:29
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: En tiodagars vårresa till Kreta 2018

Eftersom vi är i Paleochora och redan tidigare sölat ner forumet med bilder från detta underbara ställe blir det en slutvinjett av bilder.
Imorgon åker vi hem och hoppas att det mesta av snön har försvunnit.

Soluppgångarna har denna gången inte varit så fantastiska som dom brukar vara. Det var nog saharasanden som ställde till lite förtret.








Cosmogonia Cafe, som vi även kallar KKP-fiket.








Gavdosbläckfisk, plommontomater (jättegoda) samt tzaziki som inte Arne åt!





Moussaka a`la Ekaterina.





Ekaterinas goda köttbullar.











"Vår" underbara Ekaterina är mer än underbar! Med oss hem tar vi lagerkvistar med massor med blad, färsk oregano samt ett jättefång av färsk rosmarin. Några kvistar av rosmarin ska jag försöka sätta som plant.
Sen har hon gjort Meloraki till oss samt gett oss olivolja från Kandanosområdet.
Och så har hon klippt oss!

Vilken resa vi har haft i 10 dar!!!!

Birgitta.
Svara med citat
  #56  
Gammal 2018-04-16, 18:17
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: En tiodagars vårresa till Kreta 2018

Birgitta och Arne!!!!!

Ett riktigt stort och varmt tack för era trevliga rapporter. Birgittas utrop i slutet av bildkavalkaden ovan, "Vilken resa vi har haft i 10 dar!", glädjer mig extra mycket. Det utstrålar att ni har haft det gott på er tur. Härligt!

Birgitta! Tack för trevliga bilder! Kul att få se hur KKP-fiket ser ut på utsidan. Det ser ju riktigt stort och fashionabelt ut!

Arne! Jag förutsätter att du upprätthåller den trevliga traditionen med att uppmärksamma Birgitta för hennes fina insatser som "reiseleiter" efter hemkomsten. Du får då gärna sticka in ett par extra blommor från mig i buketten som tack för bilden av den underbara måltiden ovan, Kalamares och Tzatsiki, kan det bli så mycket bättre? Det skulle i så fall vara om man kunde avnjuta den ombord på Skopan. Jo, jo, jag vet! Du tycker att bådadera är rysansvärda. Men jag ansluter mig helhjärtat till Birgittas uppfattning som är ......



Ha en fin hemresa! Vi här på Kalimera är minst lika sugna som ni på nästa resa!

Masse
Svara med citat
  #57  
Gammal 2018-04-16, 18:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: En tiodagars vårresa till Kreta 2018

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
"Vår" underbara Ekaterina är mer än underbar! Med oss hem tar vi lagerkvistar med massor med blad, färsk oregano samt ett jättefång av färsk rosmarin. Några kvistar av rosmarin ska jag försöka sätta som plant. Sen har hon gjort Meloraki till oss samt gett oss olivolja från Kandanosområdet. Och så har hon klippt oss!
Vilken människa! Förstår att ni återvänder år efter år.

Citat:
Vilken resa vi har haft i 10 dar!!!!
Kan inte fatta att ni redan ska åka hem, men så är det varje gång, det går säkert sakat för er, men fort för oss som är hemma.

Tack för härliga rapporter och bilder. Synd att Saharasanden har spökat för.

Det jag kommer minnas mest från denna resa är färden över Aradenabron!
Svara med citat
  #58  
Gammal 2018-04-16, 19:25
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: En tiodagars vårresa till Kreta 2018

Åh nu har jag läst ikapp,som vanligt härlig läsning och fina bilder!
Snön smälter i rekordfart här i Boden så det gör den nog i Umeå oxå.
Monica😎
Svara med citat
  #59  
Gammal 2018-04-16, 23:10
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: En tiodagars vårresa till Kreta 2018

Arne, fick du tag i kvinnan på turistinformationen?
Har du fått någon mer information om ev. utökad chartertrafik?
Jag tyckte det var så intressant att läsa om detta.

/Maria
Svara med citat
  #60  
Gammal 2018-04-17, 06:06
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: En tiodagars vårresa till Kreta 2018

Vi önskar Er en fin resa hem till Umeå.Tack för trevliga rapporter
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT