Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #81  
Gammal 2005-10-09, 10:21
rvhs avatar
rvh rvh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 126
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Jaha...

Jag som såg fram emot tävlingen och till och med har skickat in bilder till den samma och grabben likaså...

Nu inser jag att många/några/vissa av er som kommer att bedöma bland annat mina och grabbens bilder i stort sett helt kommer att ignorera motiven, kompositionerna, stämningen i bilderna, det vackra, det roliga eller det blå och helt koncentrera er på om den bilden är manipulerad eller inte... Kanske den... Eller kanske den... Men den ser ju inte riktigt rätt ut... Inte kan det väl vara så blått på riktigt? Hmmm...

När ni sedan röstar på bästa bild eller roligaste bild eller blåaste bild så kommer många/några/vissa av er att väga in en massa istället för att helt enkelt välja den bästa, den roligaste och den blåaste...

Och hur kul är det?

Jag tror jag går och lägger mig igen...

/Robban i Malmö
Svara med citat
  #82  
Gammal 2005-10-09, 10:47
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av rvh
Nu inser jag att många/några/vissa av er som kommer att bedöma bland annat mina och grabbens bilder i stort sett helt kommer att ignorera motiven, kompositionerna, stämningen i bilderna, det vackra, det roliga eller det blå och helt koncentrera er på om den bilden är manipulerad eller inte... Kanske den... Eller kanske den... Men den ser ju inte riktigt rätt ut... Inte kan det väl vara så blått på riktigt? Hmmm...
Ja, i så fall känner jag mig helt på den säkra sidan, med mina klart amatörmässiga bilder. Jag utgick helt och hållet ifrån motiven, sen blev själva bildkvalitén både si och så, men eftersom jag inte ens vet hur man tar bort röda ögon, så fick det bli som det blev...

Men mina bilder har ju aldrig nått någon som helst position i dessa tävlingar, så jag har inga större förväntningar på vinst. Det är roligt att få visa upp sina bilder, bara. Å andra sidan så har de bilder JAG har röstat på inte heller nått några högre positioner, så jag har väl konstig smak...

Karin
glad amatör
Svara med citat
  #83  
Gammal 2005-10-09, 11:34
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Att det gick att göra så många inlägg om fototävlingen vittnar ju om att intresset är stort....

I eftermiddag ska våra bilder sändas in..Precis som de är och det enda jag behöver göra rent "tekniskt" är att scanna in en bild från papperskopia till datorn och DET hoppas jag att klara...
Sen överlåter jag till andra att bedöma bilderna..
Det roligaste är ju ändå att få njuta av alla härliga greklandsbilder och helt säkert är det så att den bild JAG tycker är bäst inte är den som vinner för så har det alltid varit!
Lycka till ALLA!
Svara med citat
  #84  
Gammal 2005-10-09, 11:48
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Har läst den här diskussionen flertalet gånger och måste erkänna att jag fattar ingenting

Är det själva benämningen "manipulering" som får oss att se någon skum, oärlig person med ont uppsåt bakom kameran och/eller bildredigeringsprogrammet?

Små barn är ju alltid tacksamma fotoobjekt, så även min brorson. Fick in en pangbild på honom för ett tag sedan MEN p g a att jag var lite för snabb och inte lät kameran ställa in sig ordentligt fick ungen illröda ögon och såg ut som en alien Vad då göra med en bild fångad i ett ögonblick som aldrig någonsin kommer tillbaka?? Låta bilden vara som den var och irritera sig varje gång den visas ELLER använda ett bildredigeringsprogram och ta bort hans röda ögon?? Valet blir väldigt enkelt enär brorssonen inte har röda ögon i verkliga livet. Det vi gjorde var alltså att redigera bilden där han fick sin naturliga ögonfärg åter. Om jag däremot gett honom annan ögonfärg istället, ja då hade det handlat om manipulering. Bilden har alltså inte förändrat verkligheten efter redigeringen, den är bara återställd till det normala, d v s hans riktiga ögonfärg.

Manipulering av bilder är för mig när man t ex placerar Eiffeltornet på Naxos eller om personer helt ofrivilligt blir placerade på ort/ställe eller i sällskap där de aldrig befunnit sig.

Kan heller inte tänka mig att någon här har för avsikt att manipulera tävlingsbidragen för att på så sätt kamma hem förstapriset samtidigt som resten av gänget blir lurade att tro att bilden är "äkta".

Det väsentliga i det hela är väl ändå vad resp bild vill säga oss åskådare, förmedling av stämning etc.

//Zanét
glad fotoamatör med liiite kunskap om bildredigering
Svara med citat
  #85  
Gammal 2005-10-09, 19:31
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

När jag visade en bild på dvärgpapegojan Alios undrade någon varför jag missat rödögonreduktionen och då svarade jag men hon har ju röda ögon på riktigt. Det kanske vi andra har ibland också

Eva
Svara med citat
  #86  
Gammal 2005-10-09, 19:37
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Det kanske vi andra har ibland också

Eva
Njaee, jag kanske har det Men inte min maskerade Aborre på bilden jag skickat in

Tommy
Svara med citat
  #87  
Gammal 2005-10-09, 20:27
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av rvh
Jaha...

Jag som såg fram emot tävlingen och till och med har skickat in bilder till den samma och grabben likaså...

Nu inser jag att många/några/vissa av er som kommer att bedöma bland annat mina och grabbens bilder i stort sett helt kommer att ignorera motiven, kompositionerna, stämningen i bilderna, det vackra, det roliga eller det blå och helt koncentrera er på om den bilden är manipulerad eller inte... Kanske den... Eller kanske den... Men den ser ju inte riktigt rätt ut... Inte kan det väl vara så blått på riktigt? Hmmm...

När ni sedan röstar på bästa bild eller roligaste bild eller blåaste bild så kommer många/några/vissa av er att väga in en massa istället för att helt enkelt välja den bästa, den roligaste och den blåaste...

Och hur kul är det?

Jag tror jag går och lägger mig igen...

/Robban i Malmö

Robban,du tar jättefina bilder Om någon är så taskig och synar bilder på det viset så får vi väl bjuda på det då. Vet man själv att man håller sig till dom regler som Janne har så behöver man inte bry sig
Jag tänker då njuta av alla fina bilderna som det finns gott om i år också.Tror jag i allafall

Riitta
Svara med citat
  #88  
Gammal 2005-10-09, 20:45
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta
Robban,du tar jättefina bilder Om någon är så taskig och synar bilder på det viset så får vi väl bjuda på det då.

Riitta
Absolutely Robban Och om någon lyckas hitta en maskerad rödögd aborre bjuder jag på en resa vart som helst i Grekland.

Det är ju mest på skoj det här med fotoferandetävling tycker jag
Skitsamma om man vinner, men kul om bilderna uppskattas av andra.

Tommy
Svara med citat
  #89  
Gammal 2005-10-09, 21:20
rvhs avatar
rvh rvh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 126
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Hepp!


Nu börjar den här tråden komma på ett trevligare spår Självklart ska det bli kul att se alla bilderna och jag för min del ser mest fram emot att sätta igång med att välja vilka bilder jag ska rösta på. Det brukar vara härligt knepigt eftersom det brukar finnas så många bra bilder Det lär inte vara annorlunda i år!

Jag hoppas på lite ovanliga motiv i år. Sådant som väcker känslor och längtan till Grekland. Kategorin Blått blir spännande

/Robban i Malmö
Svara med citat
  #90  
Gammal 2005-10-09, 21:21
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Så skall det låta

Riitta
Svara med citat
  #91  
Gammal 2005-10-09, 22:19
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av rvh
Hepp!


Nu börjar den här tråden komma på ett trevligare spår Självklart ska det bli kul att se alla bilderna och jag för min del ser mest fram emot att sätta igång med att välja vilka bilder jag ska rösta på. Det brukar vara härligt knepigt eftersom det brukar finnas så många bra bilder Det lär inte vara annorlunda i år!

Jag hoppas på lite ovanliga motiv i år. Sådant som väcker känslor och längtan till Grekland. Kategorin Blått blir spännande

/Robban i Malmö
Yeah
by the way, ses vi Lund den 12:e november ?

Tommy
Svara med citat
  #92  
Gammal 2005-10-09, 22:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Det undrar jag med!



Citat:
Ursprungligen postat av epiros
Yeah
by the way, ses vi Lund den 12:e november ?

Tommy
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT