Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa med barn

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-04-19, 23:35
Amy Amy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 25
Standard Är man galen....

...om man reser med två barn på 3 och 6 år till Grekland två första veckorna i juli? Är det alldeles för varmt?

Vart ska man i såna fall åka om man vill ha en skön strand och lugn och ro?

Vi har gillat Amorgos, Sifnos och Folegandros när vi åkte innan vi fick barn. Men då åkte vi i september. Förra året var vi på Kreta maj i Georgiopolis. Det var mysigt.

Men i juli?
Charter eller hyfsat lätt på egen hand, vilket som.

Några tips?

Amy
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-04-20, 00:43
Nickas avatar
Nicka Nicka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 161
Standard Sv: Är man galen....

Hej!

Vi har varit i Grekland i juli med små barn. Det har funkat bra. När det har varit som varmast har vi antingen vilat på hotelrummet eller tagit en tur med hyrbilen(som givetvis haft AC). Vi har valt hotell med pool så man har kunnat välja om man ville bada i havet eller poolen.(eller både och) När barnen var små föredrog de poolen. Nu tycker de havet är bäst.

Naxos är en ö jag gillar. Sankt George stranden i Naxos stad är långgrund och passar bra till små barn. Det finns naturligtvis finare stränder men vid en del blir det fort djupt.

Vi har köpt flygstol ner till Grekland och ordnat boende själva. Det är säkert väldigt bekvämt att åka charter med små barn så det är ju ett bra alternativ, det har bara inte passat oss just nu.

Lycka till med planeringen av Greklandssemestern ni kommer att få två härliga veckor vart ni än åker.

nicka
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-05-07, 22:52
MajaB MajaB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 14
Standard Sv: Är man galen....

Nej absolut inte. Vi åkte med våra barn i fjol, då 2 och 4 år. Och åker i år igen, i juli. Det funkar bra. mycket dricka och solskydd, och nära till skugga när man är på stranden.

Vi kör i egen regi (även om vår allra första resa med första barnet var en charter till naxos, som träning). Flyger till Athen, och sedan vidare till Kykladerna. Vi planerar hela rutten i förväg, och bokar hotell i förväg. Vi vill vara säkra på att hitta lägenheter (som oftast har två rum), eftersom att vi tycker en studio (ett rum) blir för trångt och "krävande" med två halvvilda busbanditer mer myror i baken.

Alla öar du skriver att du besökt tidigare är vad jag hört även jättebra när man reser med barn. Vi har inte besökt någon. Antiparos och Naxos körde vi förra året, funkade jättebra. I år blir det Antiparos igen, sedan Syros och Paros.

En annan sak jag varmt rekommenderar är att ni har två rejäla ryggsäckar, istället för resväskor (men det har ni säkert tänkt på). Vi såg flera barnfamiljer släpa omkring på sina väskor på båtar och hamnar, och var så glada att vi hade händerna fria för att lotsa barn.

Att båtluffa med barn går utmärkt, så kör på det. Eftersom att ni ju även luffat utan barn så har ni ju rutinen inne, så det kommer gå utmärkt.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-05-08, 08:18
Lindizs avatar
Lindiz Lindiz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 325
Standard Sv: Är man galen....

Vi har åkt i juli med bus när han var nästan 2, nästan 3 och nästan 4 och iår igen, när han är nästan 5. Det var bara första året, när han inte ens fyllt ett som vi åkte i juni.- fast det hann gå in ett par tre dagar på juli innan resan var slut. Har gått hur bra som helst. Han verkar inte ha lidit det minsta och då har vi ändå inte haft AC- Jag trivs inte alls med det!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-05-29, 14:31
monaki monaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Skara
Inlägg: 7
Standard Sv: Är man galen....

Hej, Jag har åkt själv med min son, som första gången var ett år... I Treanda på Rhodos har de en JÄTTE bra lekplats... nära stranden är det också... man sitter i solen och dricker kaffe och barna leker... så länge de är nöjda så är alla nöjda...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-05-29, 14:46
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Är man galen....

Har själv rest de senaste åren med barn. Har funkat perfekt. Många gånger lättare än att resa och vara med barn hemma !
Naxos kan jag varmt rekommendera. Det är en riktigt bra barn-ö. Här fläktar det dessutom ofta. Värmen blir inte lika tryckande som på en del andra håll.
Sikta även på ett boende med pool. Barn älskar poolen och vi vuxna älskar havet. Blir lättare att kompromissa om alla får vad de söker !
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT