Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa med barn

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-08-05, 21:04
allybally allybally är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 3
Standard Småbarn och svärföräldrar

Hej!
Min man och jag ska åka nästa vår till Grekland med våra barn, en på 3 och en på 9 månader. Med oss tänkte vi ta våra föräldrar för att få lite hjälp :-)
Vi har varit i Grekland ganska mycket innan men då främst utan barn och är helt kära i tex Skopelos. En gång var vi på Kreta, Platanias med vår son som då var 9 månader och det var verkligen helt kasst. Platt, fult och byggt för turister. Vi älskar det genuina, mysiga och vill helst åka till en ö som har just det men som nu passar bra med två barn. Hotellet ska helst ligga nära en barnvänlig strand där vi kan koppla av och leka med barnen, på kvällen vill vi kunna promenera ner till en liten bykärna, hitta en mysig taverna och äta gott, titta lite i mysiga affärer och gå i gränderna.
Många av de bästa öar, tycker jag i alla fall, ligger en eller flera båtresor bort från där man landar och eftersom vi nu ska ha med oss våra föräldrar så går tyvärr mycket av det bort för dom vill inte kånka runt för mycket utan det ska vara lite enkelt..

Jag har surfat runt och läst på forumet och hittat tex Lefkos på Karpathos (stämmer det att man inte kan betala eller ta ut med kort där?), Limenaria på Thassos kanske? Har varit på Naxos innan och det vet jag är fint men det var länge sen, mitten av 90talet och då var det jättelång väntan på Santorini och en jobbig båttur dit med mkt illamående även för mig faktiskt. Går det kanske smidigare idag?
Vad säger ni om Lassi på Kefalonia?
Andra bra tips?
Tack på förhand :-)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-08-05, 23:26
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Småbarn och svärföräldrar

Lassi på Kefalonia vil jeg tro er et godt valg..., selv om jeg ennu ikke har vært der selv..., men til neste år....Lefkos på Karpathos er jeg ganske sikker på at er for stille for dere, ville i tilfelle heller ha valgt Amoopi om dere vil til Karp. Det er riktig at det ikke finnes bankautumat i Lefkos og det finnes ingen butikker å gå og titte i....

Ellers så finnes det kosligere plasser enn Platanias på Kreta.., Paleochora eller Georgioupolis f.eks.

Parga er jo også en mulighet...?

Naxos er veldig barnevennlig (men bystranden er ingen høydare...)
Mener det går innenriksfly fra Athen om dere velger å ta fly derifra.


Ia
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-08-06, 19:28
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Småbarn och svärföräldrar

Citat:
Ursprungligen postat av allybally Visa inlägg
En gång var vi på Kreta, Platanias med vår son som då var 9 månader och det var verkligen helt kasst. Platt, fult och byggt för turister.
Kan bara instämma. När vi gjorde vår första grekresa med vår lilla dotter, så valde vi charter till Platanias. Varför gjorde vi det? Vi som ALDRIG åkt charter till Grekland innan. Den resan är tyvärr inte bland våra bästa.

Annars kan jag faktiskt rekommendera Kreta. Åk till Paleochora på sydkusten. Genuint, lagom mkt shopping och restauranger, stranden är jättefin. Passar bra för barn.

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-08-06, 20:10
allybally allybally är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 3
Standard Sv: Småbarn och svärföräldrar

Tack för svar! Ska kolla lite närmare på Kreta. Har liksom tänkt bort det för att det skulle vara för stort men stämmer ju att det finns många fina små byar där!
Alla är ju inte som Platanias tack och lov :-)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-08-06, 22:54
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Småbarn och svärföräldrar

Ska åka till Lesbos med dotter och barnbarn som under resan blir 1 år och fem månader. När vi kommer hem ska jag berätta om det är en lämplig ö.

Vi ska ha Agios Isidoros som bas och troligen bo i någon annan by ett par dagar samt besöka Molivos med eventuell övernattning. Dottern pratade med vår hyresvärdinna ikväll och hon ordnar taxi med barnbilstol som hämtar oss på flygplatsen när vi landar.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT