Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-02-05, 17:46
Annamolly Annamolly är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 4
Standard Kyrklig vigsel pa Samos laglig i Europa?

Hej!

Jag ar Svensk, min fastman ar Grek och vi bor i England. Vi gifter oss pa Samos i ortodoxa kyrkan i sommar. Hans familj bor pa Samos sa dom kommunicerar med prasten och hjalper till med planeringen.

Den lokala prasten har sagt till fastmannens pappa att vi maste gifta oss borgerligt pa morgonen samma dag, for att var vigsel ska vara laglig utomlands.

De Svenska myndigheterna har sagt att en vigsel som ar godkand i Grekland ar aven godkand i Sverige. Englands myndigheter har samma installning. Och en kyrklig vigsel ar ju laglig i Grekland, heller hur!?

Vi kanner aven ett annat par (han Walesare, hon Grekinna) som endast gifte sig kyrkligt, och har kollat detta med en jurist. Jag har aven tagit kontakt med ett annat par (han Grek, hon Svenska) som inte heller har gift sig tva ganger. Daremot har jag last pa en blogg av en Svenska gift med en grek att dom gifte sig tva ganger!

Sa nu ar jag ytterst forvirrad. Detta kan val anda inte vara en lokal grej? Alltsa det ar val samma lagar i hela Grekland?

Jag vill verkligen inte gifta mig borgerligt.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-02-05, 18:37
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Kyrklig vigsel pa Samos laglig i Europa?

Jag och Hustru Birgitta gifte oss utomlands för trettio år sedan. Vad vi erfor var att vi skulle ordna en hel räcka med papper från Länsstyrelsen här i Sverige, avseende hindersprövning med mera. När alla papper med vackra stämplar voro vederbörligen avsända till den utländska myndigheten, då var det inga problem.

Vårt råd är att du konsulterar den Svenska Kyrkan i Athen för erhållande av besked om vilka dokument som erfordras för giftermål i Grekland.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-02-05, 21:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 468
Standard Sv: Kyrklig vigsel pa Samos laglig i Europa?

Här finns en del matnyttig information, samt kontaktuppgifter till Skandinaviska kyrkan i Aten.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-02-06, 10:04
Annamolly Annamolly är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 4
Standard Sv: Kyrklig vigsel pa Samos laglig i Europa?

Tack for svaren. Fast nu ar det ju Grekisk-ortodoxa kyrkan vi ska gifta oss i, och min blivande man ar alltsa Grekisk medborgare. Men det kanske kan vara vart att kolla med Svenska kyrkan om dom vet hur det funkar. (Det gar ju inte att gifta sig i Svenska kyrkan nar den ena ar Grek).
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-02-06, 11:28
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 763
Standard Sv: Kyrklig vigsel pa Samos laglig i Europa?

Citat:
Ursprungligen postat av Annamolly Visa inlägg
Det gar ju inte att gifta sig i Svenska kyrkan nar den ena ar Grek
What? Det var det dummaste..

Kollade upp det på körkans site och det stämmer.
"Båda (eller en) parter är medborgare i Sverige och evangeliska trosbekännare. Ingen av parterna får vara medborgare i Grekland." Uppenbarligen gäller samma regel i fler länder som t ex Holland. Man undrar varför?

Men det gäller väl bara om man gifter sig i Sv kyrkan utomlands? Inom Sverige, så är väl enda kravet att någon part är medlem. Så var det då när vi gifte oss. Min fru är medlem, men inte en hedonist som jag.

/Netwolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-02-06, 16:30
Annamolly Annamolly är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 4
Standard Sv: Kyrklig vigsel pa Samos laglig i Europa?

Ja visst ar det konstigt! Fast vi "maste" anda ha ortodoxt brollop for hans familj vill det, och jag har inget alls emot det for jag tycker kyrkan och ceremonin ar sa vackra och storslagna. Och min familj tycker det ar "exotiskt" och intressant.

Men hade man gift sig i Sverige hade man ju kunnat det i svenska kyrkan, som du sager.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT