Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-05-21, 11:38
liselotti
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Förboka båtbiljetter

Kanske en dum fråga men här kommer den :

Hur får man sina biljetter som man förbokat?
Anledningen till frågan är att det på bokningssidorna står adresser till kontor där man kan hämta dom. Kommer dom inte med e-mail som flygbiljetter? Visar man inte bara upp bokningen vid check in ?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-05-21, 11:43
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Förboka båtbiljetter

När jag beställde, så fyllde jag i formuläret på greekferries hemsida, fick därefter ett mail där de bad mig bekräfta beställningen, biljetterna skickades hem med rek.post, det tog inte många dagar, det var en dyr hanteringskostnad, tot 32€ i expeditionsavgifter.
Våra biljetter var Super Economy på Blus Star Ferrie och alternativet att hämta ut dem på plats fanns inte.
Väljer du att hämta ut biljetterna på plats (något av de biljettkontor som anges) då behöver du ha bokningsnumret.
// Helén
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-05-21, 11:50
liselotti
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Förboka båtbiljetter

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
biljetterna skickades hem med rek.post, det tog inte många dagar, det var en dyr hanteringskostnad, tot 32€ i expeditionsavgifter.
// Helén
Oj då! Det verkar dyrt och krångligt. Finns inget kontor i hamnen på Santorini där man kan hämta biljetter?

Senast redigerad av liselotti den 2008-05-21 klockan 11:52.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-05-21, 11:58
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Förboka båtbiljetter

Avgiften är 10€, tror jag, om du hämtar ut på plats.

Vilken rutt och vilket datum är det du funderar på att förboka till? Det är oftast helt onödigt, speciellt från Santorini, där är det ungefär lika många som kliver av båtarna, som de som skall på
// Helén
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-05-21, 12:37
liselotti
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Förboka båtbiljetter

Vi ska bl.a till:
Naxos 5/7 med 16.00 båten, Blue Star ferry
Jag är så feg och vill gärna förboka.

Ska även boka Sea Jets katamaran till Amorgos från Naxos samma vecka.

Tack för dina svar!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-05-21, 12:45
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Förboka båtbiljetter

Citat:
Ursprungligen postat av liselotti Visa inlägg
Jag är så feg och vill gärna förboka.
Var inte feg innan ni har provat! Det värsta som kan hända är ju att ni får ta nästa båt!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-05-21, 12:46
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Förboka båtbiljetter

Du behöver absolut inte förboka, vi har vid ett enda tillfälle blivit tvingade att köpa Vip biljetter för att de vanliga var slut, men detta var från Naxos till Piraeus.
Mellan Santorini och Naxos går det hur många turer om dagen som helst.
// Helén
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-05-21, 21:50
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Förboka båtbiljetter

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Avgiften är 10€, tror jag, om du hämtar ut på plats.

// Helén
När jag skulle förboka vår båtresa mellan Santorini och Kreta gick jag först in på GTP och klickade mig vidare till bokningen. Det skulle då kosta pengar även om man hämtar ut på plats. Istället gick jag direkt in på rederiets egen bokningssida, i det här fallet Hellenic Seaways, och bokade. Då är det ingen avgift om man hämtar biljetterna på plats.

Carina
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-05-22, 16:30
Nickas avatar
Nicka Nicka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 161
Standard Sv: Förboka båtbiljetter

Hej!

Vi bokade biljetter (supereconomy) med Blue Star Ferries via Paleogogos. Det kostade oss 15 euro att få biljetterna hemskickade. Det kostar inget mer även om du beställer fler färjeturer. Man kunde välja att hämta dem på plats men det kostade 10 euro. Vi tyckte det var bekvämt att få biljetterna hem och skillnaden blev ju bara 5 euro ( vi bokade 6 st biljetter, så det blev ju inte ens 1 euro per biljett). Förra året bokade vi direkt på Hellenic Seaways och fick ett bokningsnr som vi visade när vi hämtade biljetterna - det kostade inget extra precis som Carina skrev.

nicka
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-05-22, 16:40
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 180
Standard Sv: Förboka båtbiljetter

Jag säger som Hellen - du behöver absolut inte förboka! I juli är det fortfarande bara skandinaver som har semester. Nästan alla spanjorer, britter, italienare, samt grekerna själva kommer i augusti.

Och Blue Star Ferries-båtarna är STORA och går ofta!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-05-22, 17:48
liselotti
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Förboka båtbiljetter

Tack för alla svar!

Då litar jag på er. Bokar inte överfarten till Naxos. Vi landar 12.50 och hoppas på att hinna med 16.00 färjan, den stora Blue Star Ferries. Det skulle ju vara retligt om flyget är försenat och man har bokat biljetter, men inte hinner.

Jag får fundera lite till på hemresan från Amorgos. Tror jag förbokar den.

Senast redigerad av liselotti den 2008-05-22 klockan 17:57.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-05-22, 22:51
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Förboka båtbiljetter

Citat:
Ursprungligen postat av liselotti Visa inlägg
Jag får fundera lite till på hemresan från Amorgos. Tror jag förbokar den.
Det är ju lite överkurs att boka hemresan härifrån, det kan du väl lika gärna göra då du är på plats några dagar innan du ska åka. Jag kan aldrig tro att det skulle vara fullbokat på färjan flera veckor i förväg. Vill man vara förutseende så bokar man resan vidare till nästa ställe precis då man anländer till ön. Det är ju dumt om man har förbokat och betalat och sedan blir inblåst på en ö och får ändra planeringen. Det går visserligen att byta biljetten till en annan tur med samma rederi men det är inte säkert att det passar.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-05-23, 00:43
liselotti
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Förboka båtbiljetter

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Det är ju dumt om man har förbokat och betalat och sedan blir inblåst på en ö och får ändra planeringen.
Mvh Janérik
Hur länge kan man bli inblåst? Jag har planerat några dagar på Santorini som reserv innan hemresan .
Vilken månad blåser det mest? Vi reser i mitten av juli.

Det här ska bli så spännande! Jag tror vi planerat en båtluff i Kykladerna dom senaste 20 åren men andra resor har kommit emellan. Det verkar inte helt lätt det här med färjebiljetter i Grekland, trots att man är ganska van att boka biljetter över internet.

Bara att börja längta då och bita liiite på naglarna på flyget.......
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-05-23, 05:11
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Förboka båtbiljetter

Citat:
Ursprungligen postat av liselotti Visa inlägg
Hur länge kan man bli inblåst? Jag har planerat några dagar på Santorini som reserv innan hemresan .
Vilken månad blåser det mest? Vi reser i mitten av juli.
Mitt personliga inblåsningsrekord är tre dygn men det är väldigt ovanligt med så långa perioder med båtstopp.
Citat:
Ursprungligen postat av liselotti Visa inlägg
Det här ska bli så spännande! Jag tror vi planerat en båtluff i Kykladerna dom senaste 20 åren men andra resor har kommit emellan. Det verkar inte helt lätt det här med färjebiljetter i Grekland, trots att man är ganska van att boka biljetter över internet.
För bara några år sedan så var det väl i princip omöjligt att boka biljetter hemifrån och då blev det väl aldrig fullt på båtarna även om de ibland så ganska fulla ut då man tittade på dem. Förra året var väl det år då det började slå igenom med bokning av biljetter hemifrån för oss som brukar vara ute och luffa. Det är alltså inte riktigt fullt utbyggda system man använder ännu och användarvänligheten blir ibland därefter.
Citat:
Ursprungligen postat av liselotti Visa inlägg
Bara att börja längta då och bita liiite på naglarna på flyget.......
Mvh Janérik (som också längtar)
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-05-23, 07:21
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Förboka båtbiljetter

Citat:
Ursprungligen postat av liselotti Visa inlägg
Hur länge kan man bli inblåst? Jag har planerat några dagar på Santorini som reserv innan hemresan .
Vilken månad blåser det mest? Vi reser i mitten av juli.
......
Jag har luffat åtta gånger i Kykladerna varav sex eller sju i mitten av juli och däromkring, vi har aldrig bivit inblåsta, det enda vi märkt av av vinden är inställda utflyktsbåtar, det tog oss fyra resor till Antiparos innan vi var där en dag som båten kunde gå, så visst blåser det en del, men inte så att de stora båtarna ställs in. Blue Star Ferry båtarna är i storleksklass som Stenabåtarna.
// Helén
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-05-23, 10:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Förboka båtbiljetter

Har som längst varit inblåst 2 dygn. Förbokar aldrig mina båtbiljetter för då försvinner för min del tjusningen helt med att ö-luffa och få ta dagen som den kommer. Ö-luffar dock inte mitt i högsäsongen.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-05-25, 20:04
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Förboka båtbiljetter

Har bokat 4 biljetter med Highspeed 2 (Hellenic Seaways) Pireus-Paros 24juni. Ett supersaverpris á € 20.00 per person och vi hämtar ut biljetterna när vi passerar deras kontor i Pireues.

Har aldrig tidigare förbokat biljett men gjorde det nu eftersom priset var så fördelaktigt.

Ska bli intressant att se hur det fungerar men har absolut inget tvivel om att vi sitter på båten kl 1715 med stäven pekandes mot sydost!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-05-25, 20:20
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Förboka båtbiljetter

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
Har bokat 4 biljetter med Highspeed 2 (Hellenic Seaways) Pireus-Paros 24juni. Ett supersaverpris á € 20.00 per person och vi hämtar ut biljetterna när vi passerar deras kontor i Pireues.
Sitter med våra super economy till Blue Star Ferries samma dag, vi vinkar av i Piraeus, om det inte är så att det fortfarande finns flygbiljetter kvar när vi kommer ner, vågar inte förboka dem, det är lite snävt med tid, vårt plan landar 13.50 och planet till Paros går 15.10.
Sedan syns vi på Anti
// Helén

Senast redigerad av Hellen den 2008-05-25 klockan 20:36.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-05-25, 22:02
Martina E Martina E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2007
Ort: Borås
Inlägg: 60
Standard Sv: Förboka båtbiljetter

Hej!

Har följt tråden om förbokning av biljetter. Det jag inte blir klok på är om vi skall förboka eller inte. Vi åker ut till öarna från Athen den 15 juni och jag tror kanske inte att det blir fullt, men är priset bättre om jag förbokar eller om jag köper på plats? Vi är totalt 9 personer, har det någon betydelse för priset?
Vi har tänkt att åka till Sifnos, men det verkar vara få båtar och dyrt. Bättre pris och fler alternativ verkar finnas till Paros som kanske blir ett alternativ. Vi har ändå tänkt åka till AntiParos senare under resan.

Är väldigt villrådig när det gäller båtbiljetter och tar tacksamt emot råd från mer öluffarvana. När vi luffade senast för 12 (!!) år sedan var det inget alternativ att boka innan och allt i Grekland var fortfarande billigt....

//Martina
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-05-25, 22:16
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Förboka båtbiljetter

Söndag 15 juni ser det ut att finnas endast en avgång från Aten till Sifnos, de billigare biljetterna till High Speed båtarna säljs bara för måndag-torsdagsturerna och ja, där finns en del pengar att spara på de biljetterna. Blue Star Ferrie ta 10€ pp för sina och Hellenic Seaway 20-30€ beroende på sträcka.
Titta på Greekferries.gr, där ser du om det finns billiga biljetter kvar till den avgång du vill åka med.

Edit: Jag skulle inte tro att det blir fullt så tidigt på säsongen.
// Helén

Senast redigerad av Hellen den 2008-05-25 klockan 22:19. Anledning: Tillägg
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT