Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-10-30, 11:12
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Hälsning från Tinos

Så har redan några dagar gått sen jag inledde resan till Tinos, som har mött med soligt väder. Inte en droppe regn så här långt! I måndags träffade jag f ö en kalimeravän sen förr, Höstluffare, som för ett par år sen öppnade Systrarna Nymans Mat och Deli I Dalby tillsammans med sin syster. Så fin butik och matställe. Jag och min väninna fick en trevlig lunch med god soppa och prat...
I tisdags morse flög jag till Aten och hann I mycket god tid med lunchen på vanliga stället I hamnen I Rafina. Det är nog dåliga odds på att bryta den traditionen. Efter en lite guppig resa med Theologos ( min favorit) och med fullt av greker på väg hem att fira Oxi-dagen så anlände vi Tinos kl 22 ca. Tiden gick fort, för jag hamnade I en sofffa I salongen mitt bland en storfamilj från Mykonos. Så trevliga de var och jag blev bjuden på kakor som mormor bakat. De ville veta allt om mina resor till Grekland, varför jag var återvändare till Tinos(fö ett mycket bra val enligt mamman) och hur många ggr jag varit där och I Grekland överhuvud taget.( 51).."You are a greek" var kommentaren och så fick jag minsann ta en kaka till !
I hamnen mötte Nikoleta och jag fick te och mer kakor I hennes kök, där även barnbarnet Marcos och dottern Clery väntade. Marcos föräldrar är bortresta en vecka och Nikoleta och faster Clery är barnvakter. Kvällen blev midnatt innan jag var I säng.
Oxidagen ,väcktes jag kl 7 av kyrkklockor och jag gick upp för att se och lyssna på musikkåren som vandrar från stora kyrkan ner till hamnpromenaden där grekiska flaggan hissas. Mycket folk redan då. Sen samlas alltmer folk till kl 11 då alla skolbarn, flera hundra, marscherar med musikkår till två olika monument I byn där det är långa ceremonier med präster och kransnedläggningar. Sen går de ända ut till stora monumentet på udden för samma sak. Två timmar I blåsten(12 sek.meter).Flera flera hundra åskådare. Sen blir det fullt på cafeer och tavernor. Alla affärer är stängda.
Kl 18 var det dags för musikkåren att åter gå under musik ner hela långa krypgatan ner till flaggorna, där borgmästaren skulle hala flagggan.
Tinosborna firar rejält när de firar.
Mitt på eftermiddan blev jag bjuden till Nikoleta och maken på god lunch.. Kvällen blev tidig.
Igår hände inte så mycket. Jag började med att handla då jag ju inte kunde det dan innan. Sen gick jag till lilla sjukhuset ock fick stygnen borttagn Inte en cent kostade det. Läkare och sjuksköterskor gör annars bara riktigt akuta saker då lönen uteblir...Efter detta gick jag en långpromenad runt I Chora. Många att hälsa på...Lunch på Xassan.
På sena eftermiddan bjöd jag Nikoleta och lille Marcos på cafe...
Nikoleta kan tyvärr inte gå ut på kvällen med barnbarnet.
Jag åt en god middag på Michalis och sen gick jag till det absolut helt fullsatta Kyriakatikos, där tre underbara greker spelade härlig musik till långt över midnatt. Ikväll spelar de igen...och jag går förstås dit igen.
Idag har jag promenerat I solen längs hela Ag Fokas och bort mot Ag. Sostis..2 timmar. Nu fika på balkongen och när detta gått iväg, så ska jag gå ock bada! Det blåser inte alls så mycket idag och det är linne-shortsväder för mig, men grekerna har jacka o långbyxor... Tja så har jag det. (Tyvärr gör mitt tangenbord bara stora I när de står ensamma. Ni får stå ut med det!)

Lissi
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-10-30, 11:21
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Hälsning från Tinos

Tack för en fin rapport, Lissi. Ha det fortsatt bra och njut av ditt Tilos!

Ann-Kristin
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-10-30, 11:30
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Hälsning från Tinos

SÅ mysigt Lissi... NJUT vidare med din Tinos-familj som alltid väntar på dig!

Kram,

Sunny, som njuter på Ermioni..
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-10-30, 11:56
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Hälsning från Tinos

Låter härligt och avkopplande! Önskar dig en fortsatt härlig resa!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-10-30, 12:58
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 770
Standard Sv: Hälsning från Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av Annki Visa inlägg
Tack för en fin rapport, Lissi. Ha det fortsatt bra och njut av ditt Tilos!

Ann-Kristin
Jag tror du vrållängtar till ditt Tilos, Annki!
Ha det fortsatt bra Lissi på din ö och hälsa Nikoleta.
Birgitta, som också vrållängtar,,,,
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-10-30, 13:08
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Hälsning från Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Nu fika på balkongen och när detta gått iväg, så ska jag gå ock bada! Det blåser inte alls så mycket idag och det är linne-shortsväder för mig, men grekerna har jacka o långbyxor... Tja så har jag det.
Lissi
Åh så härlig beskrivning av hur du har det! Tack så hjärtligt för den, känns som att följa med .

Abi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-10-30, 13:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 413
Standard Sv: Hälsning från Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Idag har jag promenerat I solen längs hela Ag Fokas och bort mot Ag. Sostis..2 timmar. Nu fika på balkongen och när detta gått iväg, så ska jag gå ock bada! Det blåser inte alls så mycket idag och det är linne-shortsväder för mig, men grekerna har jacka o långbyxor... Tja så har jag det.
Det låter som att du har det ganska bra, minst sagt.

Bra att du har tagit stygnen, och att du än så länge har sluppit Lissivädret!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-10-30, 23:35
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 887
Standard Sv: Hälsning från Tinos

Ha det fortsatt bra Lissi och tack för liten rapport
//maji
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-10-31, 05:51
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Hälsning från Tinos

Vad mysigt det låter. Din rapport får en onekligen att längta till fina Grekland mer än någonsin. Ha en fortsatt fin tripp.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-10-31, 07:17
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 956
Standard Sv: Hälsning från Tinos

Tack för rapport! Intressant båtresa du hade, ingen brist på kakor eller sällskap. Annars också, känns säkert skönt att kunna ta dagen som den kommer enligt egen tidtabell.

Ha det fortsatt bra!

/ Anne
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-10-31, 09:52
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 281
Standard Sv: Hälsning från Tinos

Låter härligt Lissi! Fortsätt njut och ha det gott på ditt Tinos. . Och jag förstår Annki ... Även mitt pekfinger ville upp mot bokstaven T.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-10-31, 18:44
mamma mus avatar
mamma mu mamma mu är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Visby
Inlägg: 99
Standard Sv: Hälsning från Tinos

Hej Lissie.

Så mysigt det låter, kan verkligen tänka mej åka tillbaka till Tinos även i oktober.
Hälsa så jättemycket till Nikoleta i fall hon kommer i håg mej. Jag reste med en väninna i sept förra året. Första nätterna delade vi boende i lägenheten mot gatan innan hon fick två lediga rum inne. Underbar människa och hennes hemgjorda fikonmarmelad som jag fick med hem var jättegod.

Min nästa resa blir återigen till Egina för påsk och 60-årskalas. Men till hösten lutar det åt Tinos eller varför inte Peoloponnesos.

Ha det gott // Mona
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-11-01, 15:12
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hälsning från Tinos

Söndag eftermiddag och jag har lite siesta...solen på balkongen är för varm...Annars är det storm idag och det var aviserat att inga båtar skulle gå. Det innebar att många fick åka redan igår då det också är aviserat båtstrejk måndag och tisdag. Nu tror man dock här att det bara blir måndag. Jag ser ut att klara mig, då jag ska lämna Tinos torsdag morgon...och I alla fall en båt har gått idag.
Dagarna rullar på. Säsongen är slut och jag är nu enda gästen hos Nikoleta. Jag är mycket nere hos dem och blir bjuden på lunch och fika. Själv bjuder jag ut på fika och igår var Nikoleta och jag på Aithiro och åt middag. Vi var så gott som ensamma och det är jag nästan var jag äter. Som sagt säsongen är över. Aithiro har gudomligt god mat, sonen är kockutbildad och maten är vackert dekorerad, något man inte är så van vid här. Deras saganaki på masteloost är magiskt god och serveras med pesto och balsamico..mums. Vi åt också kalamares, horta( SÅ god) och så bjöd huset på ugnsbakad melizanes med smält ost på. Vitt vin till det, prat och massor av skratt och tiden flög iväg....Nu var det första gången på länge som Nikoleta hade tid att gå ut. Tidigare I går var jag och Clery ute och gick med lille Markos ...det går faktiskt bra att prata med honom. Jag pratar ju också bara korta enkla meningar på grekiska Det är av barn man ska lära sig.
I morse gav jag mig iväg på en långpromenad, men jag fick vända för motvinden var så kraftig så jag orkade inte streta mig fram...det har aldrig hänt..Men åt andra hållet gick det bättre och jag lyckades gå knappt 2 timmar.
Nikoleta och jag har varit på lekplatsen med Markos och om en stund ska vi hem till Clery och fika. " Min" grekiska familj skämmer bort mig! Det är verkligen en underbar tid att vara här och jag känner mig mer och mer hemma här på Tinos...och jag möts av hälsningar och småprat när jag är ute eller sitter på cafe eller tavernor och så klart börjar man bli igenkänd efter alla resor hit, femton stycken nu...
Jo en sak till..I fredags kväll gick jag återigen till Kyriakatikos och musikkvällen där. Helt otrolig stämning , superbra musik och helt knökafullt både inne och I gränden utanför. Publik I ålder 4 - 80 och ALLA kan ju sångerna. Skratt, prat, dans och ouzo, vin o raki I massor och INGEN stökar eller skränar. Jag bara älskar grekers sätt att roa sig.Jag var inte hemma förrän långt efter midnatt. Inte en sekund kände jag mig ensam.
Nu ser jag fram emot de sista 3 dagarna här...sen väntar resan mot Kardamili.
...och jag har hälsat från alla som bett mig och Nikoleta hälsar tillbaks. Hon minns er alla!
Lissi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-11-01, 15:29
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Hälsning från Tinos

Jag blir allt lite sugen på att återvända till Tinos en dag... med alla de fina byarna.. din rapport gör inte längtan mindre!..
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-11-01, 17:08
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Hälsning från Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Skratt, prat, dans och ouzo, vin o raki I massor och INGEN stökar eller skränar. Jag bara älskar grekers sätt att roa sig.
Lissi


Det hörs lång väg hur bra du har det där på Tinos.
Ser fram något otroligt mot dina rapporter (om du har lust att göra några så skulle jag bli otroligt glad) från ett höstlikt Kardamili. Ska bli så spännande att höra hur där är denna årstid (funderar på att åka även i slutet av oktober nästa år).
Ha det grejt till nästa rapport.

Senast redigerad av Thira den 2015-11-01 klockan 17:44.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-11-01, 19:50
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Hälsning från Tinos

Åhh... så mysigt det låter, fast jag gillar absolut inte blåst.
Tur du har annat som uppväger .

Abi
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-11-02, 11:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 413
Standard Sv: Hälsning från Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
" Min" grekiska familj skämmer bort mig! Det är verkligen en underbar tid att vara här och jag känner mig mer och mer hemma här på Tinos...och jag möts av hälsningar och småprat när jag är ute eller sitter på cafe eller tavernor och så klart börjar man bli igenkänd efter alla resor hit,
Härligt!

Hoppas att du kan ta till dig Kardamili där det säkert är lika öde som på Tinos, fast i Kardamili känner du ingen. Men det fixar säkert Stella.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-11-02, 18:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hälsning från Tinos

Janne, Kardamili har jag ju längtat till sen jag var där 2007...ensamhet stör mig inte det minsta och jag längtar verkligen att komma dit..
Här på Tinos har tavernorna bara kvällsöppet nu, förutom pita/takeaway-ställena. Så min sena lunch idag blev en arabisk sallad... Så blev det kaffe på La Strada ute på udden mot monumentet med skön sol och glitter I vattnet.
Idag började jag med en lång lång promenad efter Ag Fokas bort mot Porto. Solen sken från klarblå himmel , men oj vilken blåst!!!!! Det har aldrig blåst så mycket på någon av mina 14 tidigare resor som det gör nu och det vill inte säga lite.. Jag såg plötsligt en liten åsnestig åt vänster upp på en bergshöjd och tog in på den och travade på uppåt mellan två stenmurar, högre och högre upp. Jättefin utsikt till slut! En lång promenad blev det innan jag kom upp på övre bilvägen en bra bit från Chora. Väl hemma igen bytte jag till badkläder och gick ut till Golden Beach och deras trädäck där serveringen nu är borta. Där satt jag och läste nån timme ...men där gick inte att bada. Jag avskyr sandblästring. Jag badade vid det lilla klippbadet närmre "hemma". Skönt, men svårt att ta sig upp ur vattnet igen I blåsten. När jag kom hem undrade Nikoleta om jag ville åka med på biltur I morgon. Hon ville vandra mellan Tarambados och Smardadiko och sen kunde vi åka till Agapi...OM jag vill. Jag älskar Agapi... Nikoleta kör och jag bjuder på lunch! Men det satt långt inne innan hon gick med på det. Hon tyckte att jag bjöd på middag häromkvällen.
Jag har varit nere och lekt med lille Markos ett tag. Han lär mig jättemycket grekiska! Nu kör jag en maskin tvätt och ska upp och hänga. Så ska jag sitta o läsa.

Fortsättning följer.....
Lissi
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-11-02, 21:51
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 738
Standard Sv: Hälsning från Tinos

Åh... Vad det låter härligt det du berättar Lissi! Och lunch på Xassan... Hjälp så sugen jag blev! Njuter av att höra hur gott du har det! Tack snälla för att du delar med dig

MVH zakka
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-11-03, 10:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 413
Standard Sv: Hälsning från Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Janne, Kardamili har jag ju längtat till sen jag var där 2007...ensamhet stör mig inte det minsta och jag längtar verkligen att komma dit.
Bra. Och med Stella i närheten känner man sig aldrig ensam.

Citat:
När jag kom hem undrade Nikoleta om jag ville åka med på biltur I morgon. Hon ville vandra mellan Tarambados och Smardadiko och sen kunde vi åka till Agapi...
Området kring Tarambados är så vackert, och Smardadiko så fint, för att inte tala om Agapi. Vilken dag du får!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT