Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Kalimeras hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-07-05, 18:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Dag 43. Ios. Santorini.



Här är vi nu.

Igår kväll åt vi ånyo på Katogi. Vi var fyra personer som delade på sju rätter, drack två kilo vin och tre liter vatten. Notan slutade på 73 €. Väldigt billigt, speciellt med tanke på att maten är i världsklass!

Vi är alltså på Santorini. Inte alls som vi hade planerat. Varför vi hamnade just här ska jag berätta när vi kommer till nästa ö. Att vi skulle åka till Santorini bestämde vi för några dagar sedan och vår tanke var att överraska våra vänner Paris och Julia, som har Hotel Honeymoon. Därför skickade vi ett mejl till dem där vi skrev att våra bästa vänner skulle åka till Santorini, och frågade om de hade ett ledigt rum. Inga problem blev svaret, vi har rum och vi hämtar era vänner i hamnen. Vi hade angett fejkade namn så de inte skulle förstå att det var vi.

Oj, vad vi hade roligt åt det. Vi såg fram emot deras paffa ansikten när de såg att det var vi. Så blev det inte. Det var vi som fick fågelholksansikten. När vi kom till hamnen idag fanns det ingen Paris i hamnen. Ingen bil från Honeymoon syntes till. Vi letade, och vi letade. Ingen Paris. Som tur var träffade vi på en av deras vänner, som också har pensionat i Perivolos. Han körde oss till Honeymoon. Bara Michalis och Julia var där. De blev förstås överraskade och det var skitkul att ses igen. Ett litet aber dök dock upp, Honeymoon var fullbokat! Men sa vi, våra vänner (vi alltså) hade ju bokat. Jo, sa Julia, ”era vännner” har bokat rum, men inte idag. Det visade sig att jag skrivit fel datum.

Vår överraskning blev inte som vi tänkt oss. Men det blev roligt ändå. När Paris kom tappade han hakan ända ner i poolen när han såg oss.

För första gången på tolv tretton år bor vi inte på Honeymoon. Det känns konstigt. Vi brukar åka till Santorini två gånger om året och bor förstås alltid på Honeymoon. Nu bor vi på Marys Rooms som ligger ganska nära. Det är bra det också. Självklart kommer vi att tillbringa all ledig tid på Honeymoons taverna, där vi hör hemma. Vi stannar bara två nätter, sedan åker vi vidare till nästa ö, som än så länge är en hemlighet.



Utsikten från Marys Rooms.

Jag måste berätta om en lite märklig sak. Jag skrev i ett inlägg från Syros att man aldrig träffar folk från Österrike i Grekland. På Honeymoon bor två familjer från Österrike. En av dem hade en sliten Kalimeratröja på sig. Jag undrade förstås hur i hela friden de hade fått tag i den. Vi har köpt den på Kalimera var svaret. Då kom jag ihåg att jag för många år sedan fått ett mejl från Österrike med en förfrågan om de kunde köpa Kalimeratröjor. Det var så udda så det fick köpa. Annars säljer vi bara inom Sverige. Det har hänt att vi sålt till Norge och Finland också, men det är sällan. Hur som helst: de enda personer som vi sålt tröjor till utanför Skandinavien satt på Honeymoon idag. Är inte det konstigt!

Nu ska vi duscha och gå bort till Honeymoon och äta middag. Julias mat är också i världsklass, så vi går antagligen upp några kilo här också.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-07-05, 18:44
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Dag 43. Ios. Santorini.

Ånej, nu längtar jag ihjäl mig Säg jättemycket hälsningar från öss och att jag skulle betala vad som helst för att få äta Julias mat just nu

Ha det så gott, fast det behöver jag ju inte säga

Riitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-07-05, 18:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Dag 43. Ios. Santorini.

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Ånej, nu längtar jag ihjäl mig Säg jättemycket hälsningar från öss och att jag skulle betala vad som helst för att få äta Julias mat just nu
Hälsningen framförd. Jag visade Julia vad du skrev och hon utbrast: Åh Riitta, she was a very nice person!

Det är fullt på tavernan, alla verkar äta Julias mousaka. Det ska vi nog också göra, så jag måste logga ut.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-07-05, 19:09
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Dag 43. Ios. Santorini.

Just det, Santorini. Det gläder mig att du talar om nästa ö, för det betyder att ni inte åker hem från Santorini som jag lite misstänkte.
Ha det njutningsfullt på Santorini!
/Anne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-07-05, 19:36
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Dag 43. Ios. Santorini.

Hon är ju så rar,Julia
Jag tror att ni åker till Amorgos

Riitta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-07-05, 21:32
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Dag 43. Ios. Santorini.

Ja nu blir man ju så där santosugen igen........som jag och några till brukar bli.
Jag var in en stund Honeymoon veckan för midsommar och drack en läsk. Julia spelade vår cd, och hon sa att nästa cd måste hon bara ha. Den kommer nog en dag svarade jag.
Suuuuck, tur att jag har en månads semester att ta ut från den 1 september om jag vill
Hälsa Julia från mig.
Yeasou
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-07-05, 21:42
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Dag 43. Ios. Santorini.

Jag tippade Santorini, Amorgos och Naxos innan hemfärd I vilken ordning må vara osagt......och vete katten om inte Andros får nån övernattning till innan hemfärd. Men Naxos och Amorgos kan jag sätta en Kalimeratröja på!!

Lissi - alldeles salig efter dotterna böllop i lördags
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-07-05, 21:54
schmidt48s avatar
schmidt48 schmidt48 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Kristinehamn
Inlägg: 178
Standard Sv: Dag 43. Ios. Santorini.

Ser du Jag hade rätt, honeymoon, vi har också bott hos Marys room 2 ggr, vi tycker det är jätte bra där också, men honeymoon kommer i första hand.

Ha de gött

Maritha
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-07-05, 21:57
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Dag 43. Ios. Santorini.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

Nu ska vi duscha och gå bort till Honeymoon och äta middag. Julias mat är också i världsklass, så vi går antagligen upp några kilo här också.
Går upp i vikt ja... Vi är precis hemkomna från två veckor i den underbara ö-världen, uppdelat på Naxos, Amorgos och Syros. Jag kan väl säga att innan jag fick klämt in mig i "resa-hem-jeansen" var jag orolig en stund... Det gick dock bra, med lite möda och stort besvär... Nu är det morötter och salladsblad som gäller ett tag framöver med det får det vara värt!!!

Och nu så här i efterhand när jag "läst ikapp" er resedagbok inser jag att vi var på Syros samtidigt! Himla synd att vi inte sprang på er...

Ha det fortsatt gott på er resa och ät gott även om det sätter sig runt midjan...

Hej då från zakka
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-07-05, 23:04
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dag 43. Ios. Santorini.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jo, sa Julia, ”era vännner” har bokat rum, men inte idag. Det visade sig att jag skrivit fel datum.
Förlåt men...

Hälsa från mig också, hälsa att vi ses!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-07-06, 06:22
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Dag 43. Ios. Santorini.

Åh så snopet det måste ha känts när ingen hämtade upp Er.Fortsätt o njut av Er resa..ha det bra!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-07-06, 08:31
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Dag 43. Ios. Santorini.

Haha. Misstänker skarpt att ni planerat in en tripp till Anafi !!, och denna gång lyckats att förboka boende ..
Er senaste långresa för 3 år sedan blev ju lite snöplig här då allt var fullbokat på hela ön. Tror ni siktar på revanch nu, skulle vara riktigt spännande i så fall ...
/Homeros
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-07-06, 10:21
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Dag 43. Ios. Santorini.

Krama Julia och Paris från Malin och Emilio och säg att vi ses i september och ha det så bra!!!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-07-06, 10:38
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Dag 43. Ios. Santorini.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag måste berätta om en lite märklig sak. Jag skrev i ett inlägg från Syros att man aldrig träffar folk från Österrike i Grekland. På Honeymoon bor två familjer från Österrike. En av dem hade en sliten Kalimeratröja på sig. Jag undrade förstås hur i hela friden de hade fått tag i den. Vi har köpt den på Kalimera var svaret.
Jo, men österrikare finns det väl i övärlden. Du har väl varit och badat i Nas på Ikaria? Nudisthippen som "bor" vid temepelruinen och fångar orm , är österrikare. Han kommer varje år tidigt på våren och stannar till långt in på hösten. Hela tiden bor han vid stranden i Nas, under en sorts uppspänd presenning.

Ang Kalimera tröjor, så var det en brasilianska på Kreta, för ett par år sen. Hon ville absolut ville köpa en (min) tröja. Jag gav henne webbadressen, så hon kunde beställa en. Min var INTE till salu!

/Wolfen
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-07-06, 10:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Dag 43. Ios. Santorini.

Det finns ett antal linnen och tröjor som vi skänkt till trevliga stolsuthyare, pensionatsvärdinnor mm i övärlden....Vi är säkert många som delar med oss!!

Lissi
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-07-06, 11:23
marie.ke marie.ke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 7
Standard Sv: Dag 43. Ios. Santorini.

Ser med spänning fram emot er nästa ö.
Hälsa Paris & Julia & Michalis from the capten and his wife.
Kobara, kobara.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-07-06, 14:45
dromprinsen dromprinsen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: råå
Inlägg: 171
Standard Sv: Dag 43. Ios. Santorini.

jag säger bara Folegrandos!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-07-09, 10:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Dag 43. Ios. Santorini.

Citat:
Ursprungligen postat av zakka Visa inlägg
Och nu så här i efterhand när jag "läst ikapp" er resedagbok inser jag att vi var på Syros samtidigt! Himla synd att vi inte sprang på er...
Ja, det var synd. Var bodde ni?

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Krama Julia och Paris från Malin och Emilio och säg att vi ses i september och ha det så bra!!!
Vi visade inlägget, och fick till svar: Yes, we know, they are coming in September!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-07-09, 11:14
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Dag 43. Ios. Santorini.

Vad fint! Ha det så bra i Blekinge!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-07-09, 11:40
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Dag 43. Ios. Santorini.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag måste berätta om en lite märklig sak. Jag skrev i ett inlägg från Syros att man aldrig träffar folk från Österrike i Grekland.
Förra sommaren passerade jag i godan ro flygplatsen på Naxos med moppe. Jag ser att det är inflygning på gång så jag stannar till. Döm om min förvåning när jag ser, inte bara en, utan två på varandra följande Austrian airlines turboproppkärror landade från Wien.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT