Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Forumet

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-01-22, 12:59
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 744
Standard Vandra i Grekland

Hej!
Jag har under ett flertal år läst Kalimera-inlägg av de mest skiftande slag. Detta för att få så många nya infallsvinklar, idéer samt en hel del annat "matnyttigt" inför resa eller som en del i en god allmänbildning.

Kalimera är till stora delar mycket bra strukturerad för att hitta det man söker efter eller får sig till livs av en ren slump. Det sistnämnda inte nog så viktigt för här hittar man oftast det mest oväntade och intressanta.

Av många inlägg att döma, så finns det ett brett intresse för att vandra/promenera - kortare eller längre turer. Många beskriver sina eskapader på de mest lysande sätt och det kittlar till efterfölje. Vi tillhör dem, vilka under flera dagar av våra resor till Grekland ägnar oss åt att vandra och har av den anledningen tillägnat oss viss kunskap om hur man på bästa sätt skall ta sig fram och vad som behövs för att få den där riktigt härliga upplevelsen. För den skull är vi inte fullärda utan tar tacksamt mot nya tips – för de behövs!

Nu till saken! Med tanke på det breda intresset borde det under ”Resa i Grekland” finnas ett underforum kallat ”Vandra i Grekland”. I detta forum kan vi alla intresserade ge varandra tips om bra mål för vandringar på ”den och den” ön/orten, var man startar, beskrivning av vandringsleden, luriga passager (bl.a. märkningen av leder kan skifta på de mest oväntade sätt), tillång till kartor, vackra platser, lämplig utrustning (kläder, vattenförråd m.m.), svårighetsgrad, tidsåtgång, lämplig månad/årstid – en massa annat!

Janne! Tärningen är kastad!!!

/Anders
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-01-22, 13:09
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vandra i Grekland

Vilken jättebra idé!!!

Allra bäst skulle det bli om det inte blir en fixering vid ordet "vandra" som för många låter så avancerat. Även halvtimmespromenaden som man börjar morgonen med eller avbryter en dag på stranden med, är värd att uppmärksammas. Det är ju ofta då man får se fina och intressanta ställen som man annars skulle missa på resan.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-01-22, 14:29
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 744
Standard Sv: Vandra i Grekland

Elisabet!
Jag delar fullt och fast din uppfattning. Utgångspunkten skall inte vara så hög grad av svett som möjligt utan den sköna vandringen/promenaden till och tillbaka eller runt, fylld med upplevelser under vägen och vid målet. Alltsammans som ett ytterligare förgyllande inslag till allt övrigt - vid stranden, under trädets skugga med en god bok ....
Som sagt - tärningen är kastad!
/Anders
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-01-22, 14:48
liselotti
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Vandra i Grekland

Det låter kul! Speciellt, som ni säger, att inrikta sig mera på promenera än vandra.

Information om vandring finns en del på nätet och i böcker. Ofta är de vandringar som beskrivs som lätta/easy alldeles för tuffa för mig . Jag vill inte att klättring (att behöva använda händerna för att ta sig fram) ska ingå i en vandring. Då är det jättebra med tillgång till en mer personlig information om området innan man reser iväg!

Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-01-23, 21:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Vandra i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av AndersK Visa inlägg
Janne! Tärningen är kastad!!!
Den är mottagen. Jag fixar det så snart jag blivit vän med den krånglande servern. Om jag skulle glömma, påminn mig gärna.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-01-23, 21:38
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Vandra i Grekland

En till här som applåderar till vandringsforumet!

Ivi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-01-23, 22:19
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vandra i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Den är mottagen. Jag fixar det så snart jag blivit vän med den krånglande servern. Om jag skulle glömma, påminn mig gärna.
Så bra

Då väntar jag med att lägga in Folegandrosvandringen, tills det nya vandringsforumet är klart.

HÖRDE DU DET SIRI
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-01-23, 22:31
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vandra i Grekland

ÅH så trevligt!
Just det som vi gillar.....

Nån som vandrat på Tinos får gärna skriva där mesamma

Kan man inte ge tips på stadsvandring också t ex i Aten m omnejd?? Nån som gjort någon bra "runda"??

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-01-25, 14:31
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Vandra i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Då väntar jag med att lägga in Folegandrosvandringen, tills det nya vandringsforumet är klart.

HÖRDE DU DET SIRI
Står snart inte ut längre!!!! Aja, tålamod får man väl ha.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-01-25, 16:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Vandra i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av AndersK Visa inlägg
Janne! Tärningen är kastad!!!
Och forumet är på plats. Tack för tips!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-01-25, 16:09
BOKAs avatar
BOKA BOKA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Ort: Borås
Inlägg: 344
Standard Sv: Vandra i Grekland

Instämmer till fullo. Ska med stort intresse följa vad som kommer in under detta underforum.

Det är väl egentligen inte någon gång man är i Grekland som man inte på ett eller annat sätt vandrar/promenerar.

Kul idé.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT