Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-07-02, 18:03
scarymary scarymary är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 17
Standard Hyra moppe/fyrhjuling

Läste igenom några trådar men fick inte klarhet om detta:
Hur är det med moppehyrandet?
Jag vill hyra vespa eller kanske helst fyrhjuling i år (i värsta fall bil), vad krävs?
Jag har B-körkort sedan 4 år tillbaka, är det för kort det? Ofta vill de väl ha 5 år?

Och det viktigaste, det här med försäkringen... Den SKA man väl ta?
Annars blir man betalningsskyldig för ev fel?
Jag har hört historier om folk som blivit lurade och det vill jag inte vara med om

Tack på förhand
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-07-03, 10:10
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Hyra moppe/fyrhjuling

Vi hyrde moppe och fyrhjuling på alla våra öar. Moppe var lugnt överallt har B körkort och det ingick alltid 3rd party incurance, vilket skyddar mot 3e person men inga skador du själv orsakar, ex repor eller andra skador, punka osv. Man kunde alltid köpa till en försäkring. På Folegandros och Santorini ingick det hel försäkring som även skyddade mot det.

På Mykonos hyrde vi en 50 cc fyrhjuling utan problem, på Naxos en 150 cc. På Santorini däremot fick man inte hyra 150 cc utan MC körkort, men det var OK med 50 cc.

Vi köpte aldrig till någon försäkring då den ofta kostade 4-6 Euro extra, visst småpengar men det blir en del när man hyr länge och mycket. Händer det något så får man väl ta det då resonerade vi.

/Alexandra
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-07-03, 14:33
Såof Såof är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Vasa / Finland
Inlägg: 8
Standard Sv: Hyra moppe/fyrhjuling

Vi hyrde vespa på både Milos och Sifnos utan problem. Jag har haft B-körkort i 10 år och på Sifnos blev vi även erbjudna en 125 cc vespa men vi nöjde oss med 50 cc. På Milos hyrde vi en 80 cc för 9 eur / dygn. En dag brast drivkedjan på den och då var det bara att ringa till uthyraren och efter 20 min hade vi en ny, utan extra kostnad. Hjälm fick vi utan extra kostnad och den är ju alltid en bra livförsäkring. Kör lugnt!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-07-04, 18:46
scarymary scarymary är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 17
Standard Sv: Hyra moppe/fyrhjuling

Vad betyder alla cc:n? T ex 50 cc, 100 cc, är det nåt med motorstyrkan?

Det där med försäkringen tänkte jag bara eftersom man har hört historier om ägare som lånat ut och påstått att man själv har t ex repat vespan fast man inte har gjort det..
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-07-05, 00:07
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Hyra moppe/fyrhjuling

Aldrig vart med om, men jag brukar kolla bara så att allt är okej med det jag hyr tillsammans med uthyraren t ex ev repor eller så.

CC är kubik dvs motorns storlek, man kan väl säga styrkan på motorn 50 CC är en vanlig moped i Sverige och en t ex Scooter som de säger är ca 70 CC är oftast en trimmad 50 CC. Lite rörigt kanske men men...

Moppe är alltid snabbare än fyrhjuling när det är samma kubik.

/Alexandra
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-07-05, 00:44
scarymary scarymary är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 17
Standard Sv: Hyra moppe/fyrhjuling

Tack! Jag hade ingen aning om vad dessa cc betydde
Då ska man alltså ta en fyrhjuling med lite mer kubik... Jag vill ju inte sitta och köra i trettio...
Tänkte att det är säkrare med en sån än en vespa när man aldrig kört en förut?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-07-05, 09:10
mattias mattias är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 35
Standard Sv: Hyra moppe/fyrhjuling

Personligen skulle jag välja en vanlig EU-vespa på 50cc om man är ovan. Hyrde en sån på Cypern och man kom upp i 50-60 km/h i timmen vilket jag tyckte var alldeles tillräckligt.

Ta försäkring om det inte ingår. Det är inte kul om man skulle orsaka en krock och är oförsäkrad då kan hela semesterkassan gå åt om man har otur.

Att inte ta försäkring är för mig att det "inte händer något" är lika dumt som att aldrig använda bilbältet för man har ju ändå inte tänkt krocka...

Senast redigerad av inkfish den 2006-07-05 klockan 11:21. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-07-05, 14:35
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Hyra moppe/fyrhjuling

Har man aldrig kört moppe skulle jag nog rekomendera en fyrhjuling särskilt om man ska skjutsa. MEN det är lätt att köra moppe, och billigare!

Hur som helst så hade jag gärna haft en fyrhjuling på t ex Folegandros där det är grusvägar ner till många av stränderna, moppe gick utmärkt men komforten var kanske inte den bästa.

Som sagt det ingår alltid någon form av försäkring, ofta kallad 3rd Party incurance vilket innebär att den skyddar mot 3e person om du skulle krocka med någon osv. Den täcker dock INTE om du skulle skada fordonet själv dvs ramla eller åka in i en mur exempelvis. Inte heller om du får punka då kostar det X antal kr per km och några Euro för att få däcket bytt.

Med tillägget så täcker den sådana kostnader och om nåt händer med moppen typ att motorn pajar då kommer de och lagar där du är gratis.

jag är inte säker, men jag har för mig att på många ställen så är inte den sk tilläggsförsäkringen någon helförsäkring. Tror att det var som så på en del ställen att den täcker bara självförvållande skador på fordonet upp till en viss summa. Eller kanske är jag helt ute och cyklar. Har i vilket fall för mig att du kan få betala en självrisk upp till 4000kr om något händer.

Att inte använda bilbältet för att man ju inte krockar anser inte jag vara jämförbart med att inte köpa en tilläggsförsäkring mot punka och andra skador på fordonet.

Är det så att det verkligen är en helförsäkring man får då är det kanske värt det, på de ställena som vi hyrde på var det aldrig så. Vi kollade med vårat försäkringsbolag och förvissade oss om att den täcker ev skador eller olyckor istället. Kan vara ett bra tips

DRIVE SAFE och glöm inte hjälmen!
Såg många vuxna turister(!) som körde utan hjälm med sina barn som bar hjälm, idiotiskt...

Och glöm inte att du väjar när du är I rondellen, jag vet helt sjukt men så är det.

Lååångt inlägg blev det, sorry

/Alexandra
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT