Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-07-11, 23:20
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Moppe - Fyrhjuling - Bil?

De flesta som läst mina inlägg genom åren i Kalimera vet att både jag och Birgit gillar skarpt att ta oss fram på moppe när vi är i Grekland. Någon gång har vi valt bil p g a långa avstånd, men det är undantag.

Nu känner vi att vi p g a hälsoskäl (ryggbesvär) närmar oss en punkt när priset börjar bli för högt att åka moppe. På vissa öar är vägarna bra, men ibland inte, och kraftiga stötar får allt värre konsekvenser.

Vi älskar ju färden genom varmluftsugnen med alla de ljuvliga dofterna och lättheten att ta sig fram och att stanna enkelt. Men kanske vi framöver måste välja annat fordon. Och då är frågan ......

- Är en fyrhjuling någon förbättring av betydelse jämfört med moppe vad avser åkkomfort för passageraren? Har den bättre stötdämpare som ger en mjukare åkning? Sitter man bättre? (Själv känner jag av någon outgrundlig anledning lite aversion mot fyrhjulingen, vet inte varför.)

- Eller är det annars bil som gäller? Kanske i så fall en jeep. Då har man i alla fall kvar varmluften och dofterna. Men visst är det smidigare med moppe om man är på väg ner till Achata, Apela eller Kyra Panagia och möter en buss eller bil på de visserligen väldigt jämna, men smala och slingriga vägarna där!

Så, vad säger ni som kört fyrhjuling? Är det en förbättring jämfört med moppe?

Masse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-07-12, 09:12
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Moppe - Fyrhjuling - Bil?

För mig har fyrhjuling INTE bättre komfort än moppe. Ganska stötigt och vid likvärdig hastighet som moppen känns styrningen ganska obalanserad.

Trots detta blir det fyrhjuling varje år. Förklaringen är att min dotter älskar att åka detta fordon. Hon är fortfarande kort i växten och hon sitter då framför mig.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-07-12, 09:41
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Moppe - Fyrhjuling - Bil?

Just detta med dofterna och den varma luften är något jag gillar. Vi hyr alltid bil, men kör aldrig med AC. Alla rutor är konstant nedvevade. Blåsten gör inte så mkt, då man sällan kommer upp i över 70 km/h på öarna. Fast det är ju klart. Nu senast, när man susade fram på grekisk motorväg med 130 som högsta tillåtna hastighet. Då åkte rutorna upp

Fyrhjuling har jag aldrig testat, men kan vara ett alternativ, om man ska ta sig fram på grusvägar, fulla med potthål. Alt är isf Jeep.

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-07-12, 10:14
seaside seaside är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 445
Standard Sv: Moppe - Fyrhjuling - Bil?

Bästa komforten fås genom att köra en scooter med större motor, typ 300cc. Då är fjädringen mycket bättre och man behöver inte köra fort. Även sattsa på nyare modell.
Seaside
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-07-12, 16:08
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Moppe - Fyrhjuling - Bil?

Det är skillnad mellan skootrar, hyrde en pegout scooter på Paros för en massa år sedan, den var fint fjädrad, men annars håller jag med om de skumpar, har dock alldrig kört något över 150cc. 4 hjulingar tycker jag är ganska studsiga de gånger jag åkt sådan.

Vågar inte köra scooter i Grekland längre efter varit med om en otäck olycka på Amorgos för några år sedan. så numera blir det bil, med rutorna nere o ac av

Senast redigerad av Mahava den 2014-07-12 klockan 16:14.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-07-12, 17:04
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Moppe - Fyrhjuling - Bil?

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Det är skillnad mellan skootrar, hyrde en pegout scooter på Paros för en massa år sedan, den var fint fjädrad, men annars håller jag med om de skumpar, har dock alldrig kört något över 150cc. 4 hjulingar tycker jag är ganska studsiga de gånger jag åkt sådan.

Vågar inte köra scooter i Grekland längre efter varit med om en otäck olycka på Amorgos för några år sedan. så numera blir det bil, med rutorna nere o ac av

Lika här, alltid BIL och AC av.. samt rutorna nere!!...en skön känsla det med och dofterna kan upplevas ändå!!..
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-07-14, 13:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Moppe - Fyrhjuling - Bil?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Så, vad säger ni som kört fyrhjuling? Är det en förbättring jämfört med moppe?
Jag tycker att fyrhjuling har sämre komfort än moped.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-07-14, 16:45
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 695
Standard Sv: Moppe - Fyrhjuling - Bil?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag tycker att fyrhjuling har sämre komfort än moped.
Helt säkert, och olyckorna är betydligt fler med en fyrhjuling än med moppar.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-07-14, 18:54
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Moppe - Fyrhjuling - Bil?

Vi såg en dödsolycka med en fyrhjuling på Rhodos


Riitta
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-07-14, 19:05
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Moppe - Fyrhjuling - Bil?

Vi har bara hyrt fyrhjuling en gång och det var på Naxos. Annars har vi haft 120cc eller bil. Jag tyckte fyrhjulingen var lite läskig i kurvor och jag som alltid sitter bak gillar scooter bättre än fyrhjuling . Jag tyckte fyrhjulingen var obekvämare och det kändes mer "osäkert" på något sätt. Kanske en vanesak...Numer blir det bil....eller buss om det finns dit vi ska.

Lissi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-07-14, 19:42
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 695
Standard Sv: Moppe - Fyrhjuling - Bil?

Olyckorna är fler med fyrhjuling, se nedan länk:


http://www.bilsport.se/artikel/manga...-fyrhjulingar/

Tobbe
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-07-14, 23:34
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Moppe - Fyrhjuling - Bil?

Tack alla för era svar!

Ni har bekräftat alla mina farhågor vad gäller fyrhjuling. Således inget alternativ som vi kommer att välja.

När vi är i Spanien är det alltid bil som gäller. Där är det alltid fråga om större avstånd och trafiken och vägarna är helt annorlunda. Där saknar vi sällan/aldrig moppen.

Men i Grekland är det helt annat. Moppen har nästan alltid varit 1:a alternativ. Det har då oftast handlat om 125cc eftersom vi åker båda på en, och vi är inte småväxta.

Vi får väl anpassa lite beroende på var vi är och hur vägarna är. Senast var det på Egina, och vägarna där innehåller en hel del gupp och gropar, vilket inte är så bra med moppe. Men t ex på Karpathos tycker jag vägarna mestadels är otroligt bra, med lite undantag för utfarten från Pigadia. Sådana vägar, starkare hoj och försiktigare körning så kanske det funkar. Annars får nog jeep bli första alternativet. Det är dock inte överallt man ser sådana till uthyrning.

Hur brukar jeepar ligga i hyresnivå jämfört med de små bilarna?

Masse
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-07-15, 06:53
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Moppe - Fyrhjuling - Bil?

En enkel Jeep brukar kosta ungefär dubbelt mot minsta bilarna, (priserna varierar en hel del beroende på vart man är o när man åker) personligen tycker jag det är för dyrt mot vad man får, fick en Jimmny några dagar då en uthyrare hade slut på den bil vi bokat, kul o så men inte värt priset om man betalat fullt .
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-07-15, 08:56
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Moppe - Fyrhjuling - Bil?

Ja, jeeparna brukar vara ganska dyra, men det vet väl att de kan plocka ut mer för dem. Detta då de är populära och ofta cabbade.
Man kan dock ta sig fram på dirtroads med en liten bil, bara man tar det lugnt, så går det finfint. Tänk bara på att inte smälla i nåt, då försäkringen oftast bara gäller på asfalterade vägar.
Däremot kör grekerna själva ALLTID ända fram oberoende på underlag och bil. Inga tveksamheter där, inte...

/Netwolf
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-07-15, 12:42
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Moppe - Fyrhjuling - Bil?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
JMan kan dock ta sig fram på dirtroads med en liten bil, bara man tar det lugnt, så går det finfint. Tänk bara på att inte smälla i nåt, då försäkringen oftast bara gäller på asfalterade vägar.




Karin
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-07-15, 13:48
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Moppe - Fyrhjuling - Bil?

...här kan man iaf inte snacka om att det är brist på information..
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-07-15, 22:43
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Moppe - Fyrhjuling - Bil?

Nej det här med taskiga grusvägar och skador är ju lika för alla fordon. Det tycker jag att uthyrarna är ganska tydliga med överlag.

Det är inte för att köra "offroad" som jag funderade på jeep. Det var mera för att komma nära den öppna och fria känslan genom att köra nedkabbat. Men det är ju tveksamt om det är värt priset om det är dubbelt mot vanlig bil.

Masse
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-07-15, 23:22
semlans avatar
semlan semlan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Örebro
Inlägg: 254
Standard Re: Moppe - Fyrhjuling - Bil?

Vi hyr nästan alltid fyrhjuling, i enstaka fall moppe, bil vid längre sträckor. Jag älskar fyrhjulingar, lätt att stanna, lätt att dofta, bra att ha med packning, kan dock erkänna att man efter ett tag får ont i baken om man som vi åker några mil på en dag

Anna
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-07-16, 20:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Re: Moppe - Fyrhjuling - Bil?

Citat:
Ursprungligen postat av semlan Visa inlägg
kan dock erkänna att man efter ett tag får ont i baken om man som vi åker några mil på en dag
Ja, det är just det där med baken som jag inte gillar.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-07-30, 16:38
larstommy larstommy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 504
Standard Sv: Moppe - Fyrhjuling - Bil?

Jag körde fyrhjuling från Sverige via Hamburg till Verona med biltåg, från verona till Ancona för vidare transport med båt till Igoumenitsa/Grekland för en massa år sedan. Och luffade sedan runt där nere någon månad på fyrhjulingen. Det gick bra och rumpan/ryggen klarade sig fint.

Problemet med de fyrhjulingar som finns att hyra är att de oftast är gjorda för att köra i terräng med, och därför känns rätt styva och skumpiga på asfalt, och så brummar de rätt mycket mer än en moppe/scooter gör. Jag har aldrig hyrt fyrhjuling i Grekland av de anledningarna.

Fyrhjulingen jag hade var anpassad för att köra på asfalt med, och hade reglerbara stötdämpare, vilket ger en annan komfort. En annan sak med fyrhjulingar är att de ju inte tar kurvor som en moppe/scooter eller mc gör, de vill gärna fortsätta rakt fram om man försöker köra så som man kör ett tvåhjuligt fordon, och de är mer vindkänsliga. En fördel är att de tar mer packning.

Vad gäller komfort så fördrar jag idag en scooter från 100 cc eller uppåt med stora hjul när jag hyr fordon i Grekland. Ska man köra fyrhjuling på asfalt ska den vara anpassad för det och ha asfaltsdäck.


Senast redigerad av larstommy den 2014-07-30 klockan 17:00.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT