Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-08-11, 18:40
lillii lillii är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2011
Inlägg: 29
Standard båtluffa sommaren 2014:)

Vi är tre personer min man och jag och våran dotter på 20 år som tänkte båtluffa i Grekland nästa sommar och det blir nog i juli månad i 3 veckor.

Vi har varit i Grekland några gånger men då med charter, så besöka flera öar på samma semester känns spännande.

Vi tänkte besöka skiathos skopelos och alonissos,vad kan man räkna med att det kommer att kosta i slutändan om man räknar in allt?

Vi gärna ha tips på bra boenden på dessa öarna inte allt för långt till strand och centrum.

Mvh lillii
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-08-12, 12:39
lillii lillii är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2011
Inlägg: 29
Standard Sv: båtluffa sommaren 2014:)

Har nu försökt kolla upp lite själv ang priser på färjor,flyg och hotell ang båtluffning till Skiathos,Skopelos,Alonissos.

Vi hade som sagt tänkt att tillbringa 3 veckor på dessa öar,1 vecka på varje.
Kollade lite på olika hotell,blev dock lite förvånad att det redan var ganska uppbokat??man måste vara ute i god tid eller??det ska ju klaffa med flyg mm?

Såg att man kan köpa flygstolar med Airtours till Skiathos,är det någon som har åkt med dom och vad låg priset på ca?

Hur lång är båtresan mellan öarna?tänkte börja med Alonissos och vad ligger biljettpriserna på?

Hoppas på massor av hjälp hur vi går tillväga på smidigast sätt.

Mvh lilliii
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-08-12, 13:21
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: båtluffa sommaren 2014:)

Hej,

Nej nej, är det Booking.com el liknande bokningssajter du kollat på?
Jag har sett att det står att det är fullbokat om man är ute för långt i förväg med sin bokning på vissa hotell. Vänta lite till våren istället, så kommer det säkerligen att se helt annorlunda ut då. Kan inte föreställa mig något annat.
Som regel brukar det gå att boka rum på plats när man kommer (om man inte kommer i augusti).
Alternativt kan du prova att maila en förfrågan direkt med hotellet från deras egen hemsida, så får du veta säkert.

Angående din fråga i trådstarten.
Om jag utgår från mig själv så beräkna att det går åt ca 500 kronor per dag per person så bör ni klara er. Då är INTE flygbiljetten inräknad däremot boende, mat (frukost på rummet och enkel lunch) middag ute, drink, frappé, båtbiljetter, vattenflaskor etc.)
Det är alltid jättesvårt att säga hur mycket pengar som går åt för någon annan. Det beror ju på hur flott ni väljer att bo, äta osv. Och det går att komma undan både billigare o dyrare än ovan.

Övriga frågor får ngn annan svara på då jag inte luffat mellan de öar du nämner tidigare.

Senast redigerad av Thira den 2013-08-12 klockan 13:37.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-08-12, 15:44
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: båtluffa sommaren 2014:)

Enig med Thira... det er for tidlig, og man får dermed opp fullbooket på de fleste hoteller
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-08-12, 19:22
lillii lillii är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2011
Inlägg: 29
Standard Sv: båtluffa sommaren 2014:)

Hej igen!
Tack Thira för ditt svar,ja jag kollade runt på lite olika bokningssajter tyckte det kändes lite väl hysteriskt att boka ett år i förväg

Då kan vi lugn och ro planera våran semesterom det blir som vi tänkt så åker vi i juli....så Augusti är den mest hektiska tiden i Grekland??då kanske man våga boka boende på plats i Juli

Hoppas även på ngn som rest mycket till dessa öarna som kan ge tips på fina boende,gärna strandnära eller med havsutsikt

MVH lillii
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-08-12, 20:18
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: båtluffa sommaren 2014:)

En liten parentes bara.
Skiathos är ju en poppis charterö och enligt Kalimeras beskrivning av ön så är mycket uppbokat av charterbolagen.
Kanske är det klokt att förboka ert boende där, då juli är en rätt intensiv chartermånad. Bokar ni genom att maila direkt med ägaren till hotellet så kan ni få ett bra pris.
Men, som sagt, vänta till i vår. Ingen stress
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-08-13, 12:51
lillii lillii är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2011
Inlägg: 29
Standard Sv: båtluffa sommaren 2014:)

Hej igen Thira!

Eftersom jag inte behöver känna någon stress och i lugn och ro kan planera kommande semester,så vore det kul att höra vilka som är dina guldkorn?

Anledningen att jag fastnat framförallt för Skiathos är att dom tydligen ska ha otroligt fina sränder och bad vilket vi älskar.
Men det som gör mig mera tveksam på Skiathos är att det är en poppis ö och det kan innebära att det överbefolkat överallt:/vi var till Turkiet nu i juli och man låg som packade sillar på stranden och det var ett himla liv hela dagarna,det är inte riktigt våran grej men men vi fick rikligt med sol och bad iallafall

Men vi är öppna för mera förslag på olika öar i den Grekiska övärlden...man kan ju alltid ändra sig
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-08-13, 19:20
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 210
Standard Sv: båtluffa sommaren 2014:)

Citat:
Ursprungligen postat av lillii Visa inlägg
Hej igen Thira!
Men vi är öppna för mera förslag på olika öar i den Grekiska övärlden...man kan ju alltid ändra sig
Jag skulle föreslå att ni åker till Naxos, Paros och Ios! Superbra öar med fina bad, dvs Greklands finaste sandstränder finns på Naxos! Det är lätt att få boende om man åker dit själv och det är enkelt att åka dit.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-08-13, 19:55
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: båtluffa sommaren 2014:)

Hej!
Har varit flera gånger på såväl Naxos med omgivande öar och så även på Skiathos. Det är tveklöst två goda alternativ med fantastiska stränder, vilket ni efterfrågar.
Vill dock lugna er när det gäller trängseln på Skiathos. Det finns gott om stränder (62!) så det finns många alternativ om ni vill undvika trängsel.
Lycka till med planeringen!
/Magnus
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-08-14, 07:19
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: båtluffa sommaren 2014:)

Citat:
Ursprungligen postat av lillii Visa inlägg
Hej igen Thira!

Eftersom jag inte behöver känna någon stress och i lugn och ro kan planera kommande semester,så vore det kul att höra vilka som är dina guldkorn?

Anledningen att jag fastnat framförallt för Skiathos är att dom tydligen ska ha otroligt fina sränder och bad vilket vi älskar.
Men det som gör mig mera tveksam på Skiathos är att det är en poppis ö och det kan innebära att det överbefolkat överallt:/vi var till Turkiet nu i juli och man låg som packade sillar på stranden och det var ett himla liv hela dagarna,det är inte riktigt våran grej men men vi fick rikligt med sol och bad iallafall

Men vi är öppna för mera förslag på olika öar i den Grekiska övärlden...man kan ju alltid ändra sig
Förutom Poros, Egina, Kreta, Kos och Korfu så har jag bara rest mellan öarna i Kykladerna.
Jag älskar Kykladerna även om jag ibland på slutet kan ha tröttnat lite på allt det blåvita (men det är också en anledning till vfr jag gillar dem så mycket). Jag har själv en väldig lust att besöka, framför allt, Skopelos och Alonissos, men även Skiathos. Och tror det är fantastiska öar allihop var och en på sitt sätt.
Skiathos är, efter vad jag förstått, en charterö med allt vad det innebär som hör därtill av exploatering, turistanpassning etc.
Men min erfarenhet är att även på de mest exploaterade öarna går det att hitta sin egen lilla favoritplats. Det gäller bara att söka sig bort från de värsta turiststråken och de mest överbefolkade stränderna. För att hitta de platserna kan ni alltid läsa i forumet och reseberättelserna. Ta ev. lokalbuss till mer avlägsna platser, hyra fordon eller få råd på plats från er hotellvärd om var dessa platser finns.
Min storfavorit framför alla andra hittills är Amorgos. En helt otrolig öa!!!
Men Santorini och Folegandros kommer inte långt efter de heller.
Jag tror ni kommer få en fin resa till de öar ni tänkt er...

Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-08-20, 10:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: båtluffa sommaren 2014:)

Vi har varit i Sporaderna tre gånger. Vi brukar börja med Skopelos, sedan till Alonossos och avsluta resan på Skiathos. Flest dagar brukar vi lägga på Skopelos, och minst på Skiathos. Skopelos, Alonissos och Skiathos är en perfekt kombination, öarna ligger nära varandra och de är olika i karaktär.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-08-20, 11:19
lillii lillii är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2011
Inlägg: 29
Standard Sv: båtluffa sommaren 2014:)

Som vi tänkt nu så ska vi nog börja med Alonissos sedan Skopelos sist Skiathos,vi tänkte 1 vecka på varje ö,men har också funderat på att inte vara 1 v på Skiathos utan bara några dagar?
Vi tänkte köpa e-guiderna om öarna och om att luffa(första gången för oss)finns det mer tips på boende i dom?

Vi vill bo bra men ändå inte jättedyrt,vi hade tänkt ca 400-500 kr/natt är det rimligt i juli/augusti månad för 3 pers,vet att det är dyrare då
Vi tänkte försöka hitta flygstolar genom typ Airtours,Apollo så vi kommer till Skiathos direkt,vad brukar stolarna ligga på i pris?

Hur ofta går färjorna ut till öarna?och vilka brukar ha bäst priser?Hur lång tid tar det till Alonissos från Skiathos?

Med vänlig hälsning lillii
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-08-20, 16:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: båtluffa sommaren 2014:)

Som sagt, vi lägger mest tid på Skopelos och minst på Skiathos. Det beror på att vi hellre vandrar och upptäcker än ligger på stranden. Gillar ni stränder så är Skiathos bäst av öarna. Ni behöver inte bestämma i förväg hur länge ni ska stanna på respektive ö, det kan ni gör när ni är där. Gillar ni exempelvis Skopelos jättemycket så kanske ni stannar där i två veckor.

400-500 kr/natt kan ni säkert komma undan med. Det beror på läge och standard. Flygstolarna till Skiathos kan kosta från billigt till dyrt, det beror på när ni bokar, och på tillgång och efterfrågan. Jag minns inte just nu hur mycket vi brukar betala, men det har skiljt sig mycket i pris från gång till gång.

Det är olika båtar som trafikerar öarna, billigast och långsammast är färjorna, dyrast och snabbast är katamaranerna. Åker ni snabbåt tar det mellan 1½-2 timmar mellan Skiathos och Alonissos.

Om ni ska köpa E-guider om öarna är det bättre att vänta till nästa år, då får ni de senaste versionerna.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-10-12, 18:54
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Sv: båtluffa sommaren 2014:)

Citat:
Ursprungligen postat av lillii Visa inlägg
Vi är tre personer min man och jag och våran dotter på 20 år som tänkte båtluffa i Grekland nästa sommar och det blir nog i juli månad i 3 veckor.

Vi har varit i Grekland några gånger men då med charter, så besöka flera öar på samma semester känns spännande.

Vi tänkte besöka skiathos skopelos och alonissos,vad kan man räkna med att det kommer att kosta i slutändan om man räknar in allt?

Vi gärna ha tips på bra boenden på dessa öarna inte allt för långt till strand och centrum.

Mvh lillii
Nu vet jag inte till fullo vad ni är ute efter standard elle prisklass när ni ska båtluffa, men tipsar om ett hotell i alla fall.

Jag var på Skopelos nu i augusti och tyckte ön var vacker. Jag bodde då på ett 3 stjärnigt hotell längs hamnpromenaden, som jag gärna tipsar om. Ni kangå in här för att läsa mer om hotellet. Hotellet har fått bra omdömen.

Prisvärt? Hm, när jag åkte så åkte jag charter, vilket är paketpris, och som ensam resenär. Måste erkänna att jag inte har fullkoll på priset, men det var ett bra hotell att bo på.

Andra boenden på Skopleos finns det så klart. Om ni inte bokar hemifrån utan ni chansar på boende på plats, så finns det en tavla i hamnen över vilka boenden som finns. De är rankade med antalet stjärnor - från vandrarhem till lyxhotell. Det är bara att utgå från plånboken.

Tips om ni åker till Skopelos, är att ni tar lokalbussen till de olika stränderna. Åk även guide:de turen med The Dolphins (turistbyrån) och deras "Mamma Mia"-tur. Trevlig tur och ni får chansen att se/veta mer av ön.

Jag vet inte om jag svarade riktigt på frågan, men hoppas ni fick något tips i alla fall. Något att kolla upp inför er båtluff 2014.


Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-10-12, 19:08
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Sv: båtluffa sommaren 2014:)

Citat:
Ursprungligen postat av lillii Visa inlägg
Har nu försökt kolla upp lite själv ang priser på färjor,flyg och hotell ang båtluffning till Skiathos,Skopelos,Alonissos.

Vi hade som sagt tänkt att tillbringa 3 veckor på dessa öar,1 vecka på varje.
Kollade lite på olika hotell,blev dock lite förvånad att det redan var ganska uppbokat??man måste vara ute i god tid eller??det ska ju klaffa med flyg mm?

Såg att man kan köpa flygstolar med Airtours till Skiathos,är det någon som har åkt med dom och vad låg priset på ca?

Hur lång är båtresan mellan öarna?tänkte börja med Alonissos och vad ligger biljettpriserna på?

Hoppas på massor av hjälp hur vi går tillväga på smidigast sätt.

Mvh lilliii
Hej igen,
Jag åkte till Skopelos med Airtours i somras, dock som charter. Då åker man till Skiathos, då Skopelos inte har flygplats. Från Skiathos åker man sedan båt ca 1,5 timme.

I mitt pris ingick flyg, hotell och transfer. Allt landade på ca 5200 kr. Transfer (buss och båt) gick på 312 kr enkel resa och per person, som jag bokade via Airtours. Att priset blev ca 5200 kr är för att jag åkte som ensamresenär, och då blir priset alltid högre än när man åker minst 2 personer. Sen kanske det är skillnad mellan charter och flygstol.

Att åka med Airtours är och går lika bra att åka med, som att åka med Apollo (som också åker till Skiathos). När jag bokade min resa i somras så jämförde jag resan mellan Airtours och Apollo. Samma paketresa mellan bolagen skiljde sig med några tusenlappar. Apollo var dyrare där resan nästan landade på 9000 kr totalt, så mitt val vart ganska lätt - Airtours.

Det ni kan göra är börja med ön längst bort, vilken är Alonissos. För att sedan ta er till Skopleos och sist Skiathos. Båtresan till Alonissos kan nog ta ca 2 timmar då båten ska stanna på Skopelos först.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-01-03, 15:11
lillii lillii är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2011
Inlägg: 29
Standard Sv: båtluffa sommaren 2014:)

Ja då är man äntligen inne i 2014 och man kan börja kolla runt på olika boenden till våran kommande öluff. Fick tips här för ett tag sedan att man ska vända sig direkt till B&B/pensionat/hotellet man är intresserad av,kan man få bättre priser då än på bokningssajterna??
Har kollat på boende genom sajten Booking men upplever att det är väldigt mycket bokat redan eller så blir det ganska dyrt då vi är 3 personer som åker.
Vi åker till Alonissos,Skopelos och Skiathos och planerar att stanna 1 vecka på varje ö
Jag blir jätteglad om någon kan ge oss tips på bra boende på dessa öarna,boende som jag sett och gillar mkt är Nina studios och Thea home men lite dyrt för oss om vi ska hålla budgeten, max 3000 per vecka för boendet hade vi tänkt, och gärna att frukost ingår och vacker utsikt skadar ju inte heller
Som sagt, nu har jag bara kollat genom bokningssajter.
Blir det som vi tänkt så åker vi 21 Juni

Mvh lillii
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-01-03, 16:37
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: båtluffa sommaren 2014:)

Som oftest får man et rimligere tilbud direkte hoteleier.. naturlig nok da bookingselskapene også skla tjene noen kroner.
Men det hender man kan få riktig gode priser hos bookingselskapene også, betydelig mindre enn direkte hos hotelleier , men da gjerne på et hotel som har problemer med å leie ut sine rom. Det trenger ikke å være forde det ikke er et bra sted å bo, men forde stedet er mindre kjent/omtalt slik at folk rett og slett ikke vet om det.
Send mail til de hoteller/apartments dere vil bo på og be om et tilbud. Etterpå kan dere jo sjekke opp på f.eks. booking.com om dere fikk et bra tilbud og deretter bestemme dere for hva dere velger.
Fordelen med booking.com er at man kan velge en pris som gjør at man kan avbestille , ofte intil en dag før, uten omkostninger... og man slipper og levere fra seg kortdata til ukente hotelleiere.

Sist sommer sparte jeg (reiste alene)20 euro natta ved å bestille rom på et hotel på Santorini gjennom booking.com. Dette bestilte jeg rett utenfor hotellet etter at jeg først hadde forhørt meg om pris der.... litt dårlig gjort kanskje, men sparte 60 euro på mine tre netter.

Samtidig sparte vi 120 euro for tre netter på et annet hotel på Santorini i september (nøyaktig samme rom for 5 personer) i forhold til booking.com ved å bestille direkte hos hoteleier, i tilegg fikk vi en gratis transfer

Så denne jobben, som kan ta litt tid.. må dere nok ta selv, om dere ønsker å gjøre det billigst mulig

Men uansett etterspørselen bestemmer prisen... ingen fastlåste priser på rom.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-01-04, 10:41
lillii lillii är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2011
Inlägg: 29
Standard Sv: båtluffa sommaren 2014:)

En fråga till ang båtbiljetterna,var när och hur bokar vi demvi åker från Skiathos till Alonissos först.
Vilken båt ska man välja och hur lång tid tar det och vad kostar det ca?
Hur många båtar går det per dag?
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-01-04, 14:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: båtluffa sommaren 2014:)

Citat:
Ursprungligen postat av lillii Visa inlägg
En fråga till ang båtbiljetterna,var när och hur bokar vi demvi åker från Skiathos till Alonissos först. Vilken båt ska man välja och hur lång tid tar det och vad kostar det ca? Hur många båtar går det per dag?
Biljetter köper ni på plats i någon av resebyråerna. Det går flera båtar varje dag, både färjor och katamaraner (snabba båtar). Resan tar mellan 1½-2½ timme beroende på vilken båt ni åker med.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-01-04, 16:08
henile henile är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Hamburgsund
Inlägg: 145
Standard Sv: båtluffa sommaren 2014:)

Hej!
Har gjort en luff mellan precis dessa öar i din tänkta ordning. Vi hade bara två veckor på oss och hade med facit i hand helst lagt en vecka var på de två första och hoppat Skiathos..Tyckte mest om Alonissos men Skopelos kom som god tvåa. Skiathos är väldigt turistig.. Vi kom med flyg från Gbg och det var precis så vi hann kasta i oss en gyros i hamnen innan båten avgick till Alonissos, höll på missa den då det var en liten rackare som låg bakom en större båt!
Väl på Alonissos tog vi oss över berget till Roussom, till höger om hamnen (sett från havet) och bokade studio precis vid vattnet, detta är en kort promenad in till hamnen och byn men ändå väldigt lugnt och vacker utsikt. Detta är ca fem år sedan men vi betalade 40 euro/natt för fem bäddar i augusti.
På Skopelos bodde vi "mitt i smeten" men väldigt mysigt tror det hette "Captains" rakt upp från hamnen upp i gränderna, de hade mogna aprikoser och plommon som vi ät till frukostyoghurten. Betalade 35 euro/natten för två studios, tre barn i ena och vi i en egen.
Hyr bil och se er om på båda öarna, finns tips på många fina stränder i Kalimeras guider. Missa inte Mamma Mia kyrkan, traska uppför trappstegen, det är väldigt vackert och vägen dit är ett äventyr i sig!
Hoppas ni får en härlig nybörjarluff!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT