Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-06-30, 18:57
krisses avatar
krisse krisse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 54
Standard Sandflugor

Har någon redan väckt ämnet här på forumet?
Varhelst jag solar och badar, det må vara Donoussa, Amorgos, Santorini, Anafi eller Paros så nog blir jag attackerad av sandflugor.
De bits ordentligt, gärna på benen och lämnar fula, kliande sår.
Jag kör Kestine ( antihistamin ) och salva med kortison och det dämpar sannolikt utvecklingen men jag skulle gärna vilja veta vad som stoppar dessa odjur?
Maken blir sällan eller aldrig biten så det verkar vara individuellt.
Mygga hjälper inte, ej heller cocosolja eller tee-treeolja.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-06-30, 23:32
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Sandflugor

Intressant! Trots att jag gjort många resor, har jag aldrig hört talas om sandflugor i Grekland. Inte heller att någon annan drabbats av dem. Kan du beskriva hur de ser ut. Liknar de en vanlig fluga eller ...

Däremot moskiter - de näst intill osynliga små rackarna - går till attack bara jag sätter ner en fot i Grekland.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-06-30, 23:40
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Sandflugor

Jag har ofta blivit biten av dessa elaka flugor....de finns även på Tinos tyvärr och de ger mig små bölder. Fast vad de heter har jag aldrig vetat.

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-06-30, 23:52
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Sandflugor

Märkligt att jag aldrig stött på några elaka flugor. Men de finns nog inte på Tilos ...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-07-01, 07:04
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Sandflugor

Du menar inte "sknipes" ? Pyttesmå myggaktiga. Men såna har jag bara träffat på inomhus.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-07-01, 08:08
krisses avatar
krisse krisse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 54
Standard Sv: Sandflugor

Jag menar flugor som bits.De är rätt små.
Varhelst jag har placerat mig längs stränder i Grekland har de attackerat.
Som sagt, de ger sig inte på alla individer ( börjar känna att jag kanske betraktas som galen här).
De finns också på stränder i Asien men där kör man på med DDT med jämna mellanrum så att turisterna inte ska besväras.
Och nej, jag blandar inte ihop den med den diskreta lilla grekiska myggan.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-07-01, 08:21
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Sandflugor

Jo tack, jag vet vad de är för ena rackare! Är en sådan som både mygg o flugor gillar. Får alltid sår o mindre infektioner av dem. Mot myggen kan jag numera skydda mig, har bra myggmedel som luktar gott - inköpt i Vietnam o Thailand. Detta vågar jag dock inte ha ute i solen, fick stora röda märken när jag glömt tvätta av det en gång. Vet tyvärr inte varför flugorna kommer eller hur vi kan skydda oss mot dem.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-07-01, 09:34
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Sandflugor

Har aldrig hört talas om dessa sandflugor. Min fru brukar visserligen få bölder, men det har vi alltid trott varit myggbett. De ser då ut som myggbettt och kliar. Men det kanske är sandflugor, ibland?

För övrigt är min fru mitt bästa myggmedel. Så länge hon är med, brukar jag klara mig rätt smärtfritt. De föredrar tydligen henne framför mig.

/Netwolf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-07-01, 10:25
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Sandflugor

Min man säger samma sak, han blir sällan stucken. Undrar vad det är som gör att vi som ofta blir stuckna är godare? Hörde av någon förstå-sig-påare att om man åt extra B12 skulle man smaka sämre o få betydligt mindre bett. Har inte provat, men det kan ju vara en idé. Finns det andra bra tips mot både flugorna o myggen?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-07-01, 10:25
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Sandflugor

Visst finns det sandflugor i Grekland. Och man kan bli rejält sjuk av ett bett - man kan i värsta fall få Leishmaniasis som är en parasitsjukdom.

Leishmaniasis är mycket vanligt bland hundar runt Medelhavet och är oftast dödlig . Det gör att vi inte vågar ta med vår hund dit. Sjukdomen har ett lindriare förlopp hos människa men bör ändå tas på allvar. Så riktigt fula infekterade sår/bölder orsakade av sandfluga ska man nog kolla upp. Och framför allt skydda sig så man inte får några bett. Sandflugan är väldigt liten och nattaktiv men den förekommer även på sen eftermiddag/kväll.

Deia

Senast redigerad av Deia den 2013-07-01 klockan 10:38.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-07-01, 10:42
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Sandflugor

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Visst finns det sandflugor i Grekland. Och man kan bli rejält sjuk av ett bett - man kan i värsta fall få Leishmaniasis som är en parasitsjukdom.
Läste om denna och den lät INTE rolig. Inget vaccin finns heller! Sen var inkubationstiden flera månader till något år. Herrejösses...!

/Netwolf
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-07-01, 11:00
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Sandflugor

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
För övrigt är min fru mitt bästa myggmedel. Så länge hon är med, brukar jag klara mig rätt smärtfritt. De föredrar tydligen henne framför mig.

/Netwolf
Precis så jäkla bra har min man det också. Han blir aldrig mygg eller flugbiten när jag är med! Inte undra på att han alltid ligger tätt intill på stranden Det har med vilken blodgrupp man tillhör. Jag är jäkligt attraktiv för myggor! alltid nåt.

Lissi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-07-01, 12:36
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Sandflugor

Sjekket sandfluer på Wikipedia. Nå er ikke alt som står der sant, men iallfall kan artikkelen opplyse at noen studier viser at en bestemt ekstrakt av sitron-eukalyptus-olje virker avkrekkende på fluene. Høres ut som noe man kan få tak i på helsekostbutikken eller nettet, kanskje?

Ellers skal DEET, som noen myggmidler inneholder, hjelpe, men ikke alle kan bruke det.

Hele artikkelen: http://en.wikipedia.org/wiki/Sandfly
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-07-01, 13:35
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Sandflugor

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Läste om denna och den lät INTE rolig. Inget vaccin finns heller! Sen var inkubationstiden flera månader till något år. Herrejösses...!

/Netwolf
Som tur är är det ju ganska ovanligt att människor drabbas i Medelhavsområdet, men risken finns. Och blir man smittad så finns enkel behandling om man kommer i tid.
Ett vaccin för hundar finns sedan ett år tillbaka på marknaden. Nu hjälper det ju inte oss? Jo, det gör det eftersom att hundar är värddjur så genom att få ner populationen av gatuhundar (med "no kill methods" ) och att vaccinera sällskapshundar så minskar smittrisken för oss människor.
Vi funderar på att vaccinera vår hund men vill vänta lite och se hur effekten är och när biverkningar visar sig.

Jag är mycket mindre attraktiv för myggor och sandflugor sedan jag började äta B-vitamin och Loritadin före och i samband med resa. I Grekland köper jag Fucicort på apoteket om jag blivit biten. En kräm som innehåller både antibiotika och kortison. Den tar bort infektion och svullnad. Inget förebyggande alltså.....och gäller vanliga mygg och flugbett.

Förebyggande lär ljusa kläder vara . Kanske värt att prova.

Deia
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-07-01, 17:16
krisses avatar
krisse krisse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 54
Standard Sv: Sandflugor

Stort tack för alla svar!

Så skönt att jag inte är tokig, till att börja med.
Det stämmer att de är mest aktiva på stranden på eftermiddagen.
Kvällstid utsätter jag mig inte för, mysiga middagar på stranden har resulterat i stora, fula bölder.
Loradantin ska jag prova. Likaså citron/eucalyptus.

Det verkar som att kvinnor generellt sätt blir mer drabbade.Många män ( inte bara i detta forum) har ställt sig helt frågande till fenomenet.
Kanske har vi en något annorlunda sammansättning, är godare helt enkelt.

En bra hjälp mot problemet är att gå till stranden tidigt och gå hem tidigt.
Det är än så länge det bästa jag har kommit på.Fast det är ju så skönt att få sova ut på semestern.............
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-07-01, 23:35
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Sandflugor

Hmm! Undrar om det inte i alla fall är de där pyttesmå rackarna som knappt syns - men känns dagen efter. Får som kliande små varblåsor ...

Eller är det dom som Monica beskriver ... ... Nu blev det svårt.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-07-07, 07:08
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Sandflugor

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
... Inte undra på att han alltid ligger tätt intill på stranden Lissi
Jaha! Det är därför som min (myggbettsfria) gubbe ligger så nära på stranden... Jag som trodde det hade helt andra orsaker...

Jag får också massor med bett av någon elak liten varelse som ger vansinnes kliande märken. Det börjar med en liten varfylld kula och sedan växer de (i takt med att jag kliar då förstås...) I år gick de dock över mycket fortare än tidigare år. Kan man bygga upp ett försvar tro...

MVH zakka
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-07-07, 08:50
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Sandflugor

Jag använder en gel som doftar ammoniak där jag blivit stucken. Just nu Moustipik med Aloe Vera. Det slutar klia med en gång!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-07-16, 20:24
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Sandflugor

Citat:
Ursprungligen postat av Claes på Lesvos Visa inlägg
Jag använder en gel som doftar ammoniak där jag blivit stucken. Just nu Moustipik med Aloe Vera. Det slutar klia med en gång!
Den bruker jeg og og virket bra på vepsestikk også... "vanlige" svarte fluer, litt mindre enn den norske husflua biter meg alle tider på dagen...men plager meg ikke overalt, helst på stille strender med tangrester på stranden... Fram til jeg var ca. 45 ble jeg aldri bitt av mygg...iallefall ikke så det merktes.., men etter at jeg begynte å ta diverse vitamintilskudd og omega3 + perioder med royal gel så har myggen plutselig blitt veeeldig opptatt av blodet mitt... så nå kan jeg forstå hvor plagsomt andre har hatt det
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-07-17, 08:13
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Sandflugor

Sandflugor kan jag inte minnas jag stöt på, lite störe saker som bits o vi bara kallat bronsar har funnits på några ställen, men de är så slöa att man hinner slå bort dem för de mesta.

Myggor är ju inte ofarliga de heller, bla fall av West Nile Fever förekommer i Grekland, kan ge hjärnhinneinflamation i värsta fall, finns heller inga vacin eller botemedel där heller.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT