Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-02-27, 20:46
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Att minimera packningen - era bästa tips?

Jag är så trött på att släpa runt på en massa skit när vi reser. Kläder som inte används, hela flaskor med schampo och duschkräm, badhandduk som väger ton vid hemresan osv.

Nu funderar jag på att göra det till lite av en sport att försöka minimera packningen och bara packa det absolut nödvändigaste. Vi är två vuxna och en tvååring, och tvååringen har en massa utrustning som måste med (välling, flaska, nappar, gosedjur mm.) men vi vuxna behöver egentligen inte mycket för en tvåveckorsresa.

Jag tänker såhär: två pocketböcker tas med hemifrån, byts ut efterhand. Schampo, duschkräm i små 50 ml-flaskor.
Badhandduk funderar jag på om man bara ska kasta innan vi lämnar Grekland, eller finns det nåt bättre förslag? Sidenhandduk, vad nu det är?
Kläder, klarar man sig med två par shorts, tre-fyra t-shirts/toppar och ett par kvällsklänningar?
Solkräm tar upp en massa plats också men är svårt att rationalisera bort...

Så, kom igen! Hit me with your best ideas! Det finns säkert några packningsminimalister här i forumet...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-02-27, 21:11
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

Strunta i shampoo, tvål osv helt! Om du tar med 50 ml-flaskor så räcker de ju ändå inte till 2 veckor och behöver ändå köpas på plats Solkräm kan ju också köpas där nere...

Strunta i handuk...kör på sarong. Lätt att tvätta, torkar fort, funkar som kjol/klänning till och från stranden.

Angående kläder så beror det ju på vad ni tänker göra... men en "dagklänning", ett par shorts, ett par linnen, bikini och strandtunika räcker gott till dagarna om man åker för att i första hand sola och bada

Skulle väl räcka med ett par klänningar för kvällsbruk men jag har alltid så svårt att välja vad jag ska ta med så det brukar bli 6-7 st för 3 veckor

Angående skor så åker jag alltid i ett par "gåvänliga" och har sedan med flipflop till stranden och sandaletter till klänning.

Detta är ganska liten packning...men tyvärr åker jag aldrig utan stor hårfön och plattång som tar mest plats tillsammans med necessären

Ska åka med enbart handbagage på några resor i år för första gången...det ska ju bli spännande att se om man lyckas

Lycka till med packandet!

// Malin
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-02-27, 22:35
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

Ja, det är jättesvårt. Kläder är väl ingen fara. De tar ju ingen plats. Men all elektronik! Det är en ryggsäck bara det! Nu sist, när vi var på Kanaries, så lämnade jag systemkameran med tillhörande teleobjektiv hemma. En befrielse att slippa släpa runt på, men tyvärr blev bilderna lite trista.

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-02-28, 08:46
Caina Caina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Inlägg: 138
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

Sidenbadlakan är toppen! Tar nästan ingen plats, torkar torrt (om man sköljt upp dem före första användningen)och de blir torra på rekordtid.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-02-28, 09:20
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

Klädmängden låter befriande liten men om ni tvättar kanske det fungerar. Mängden kläder beror ju också på när ni reser. Under högsommaren behövs ju bara tunna plagg men reser ni tidgare eller senare måste ni ta med andra kläder. Ni känner väl bäst era egna vanor och behov.

Jag tar med betydligt mer kläder för en tvåveckors resa utan att för den skull resa med tung packning. Hygienartiklar är för mig det som väger mest men att börja springa runt på en liten ö och jaga de ansiktskrämer, hudrengöring etc som jag är van att använda låter sig inte göras så lätt. Sidenbadlakan eller en tunn sarong är toppen att ha med.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-02-28, 11:23
mariamia61 mariamia61 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 47
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

Håller med om att sidenbadlakan är det bästa. Ett alternativ är badhandduk i microfiber, väger inget och kan suga upp massor av vatten, men inte lika sköna mot huden. Själv har jag svårt för att vara utan frottéhandduk. Jag har alltid med mig en väldigt tunn som inte väger särskilt mycket och som är lätt att tvätta upp. Några år har jag tagit med mig en riktigt sliten handduk som kan slängas innan hemresan. Sarong är också mycket bra men tyvärr förstörs de av saltvattnet och solen, färgerna bleks jättemycket. Fick tips en gång att sämskinn var bra men det har jag aldrig prövat.

Det finns också kläder i siden som inte tar någon som helst plats och heller inte väger nåt. Jag köpte en rese-omlottklänning i siden till min dotter när hon skulle resa runt i Sydamerika i några månader. Det var det bästa plagg hon någonsin haft med sig på resa. Hon använde den till jeans, strumpbyxor, shorts och barbent. Väldigt snygg och mycket användbar. Torkade på drygt en timme efter tvätt. Tyvärr också dyr om jag minns rätt.

50 ml flaskor har jag alltid med mig. Det är inte alla pensionat som har tvål även om de flesta har det numera. Går tvål/schampo inte åt kan man alltid använda det som tvättmedel och tvätta kläder. Jag fyller alltid små reseförpackningar med min hudkräm, schampo, balsam mm och har alltid resetandkräm med mig. Jättebra för det går aldrig åt en hel tandkrämstub!

Det bästa med ö-luff är att man byter ö och därför inte behöver ha så mycket olika klänningar med sig. Har man med sig fyra ombyten så kan man ha ny klänning varje kväll, det är ingen på den nya ön som vet att du haft den klänningen i flera veckor!

Lycka till med packningen!
Mia
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-02-28, 11:29
mariamia61 mariamia61 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 47
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

Glömde skriva att solkräm är mycket dyrare i Grekland än hemma så det kan vara bra att ha med sig den redan från början.

Mia
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-02-28, 17:53
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

Citat:
Ursprungligen postat av annelinen Visa inlägg

Jag tänker såhär: två pocketböcker tas med hemifrån, byts ut efterhand. Schampo, duschkräm i små 50 ml-flaskor.
Badhandduk funderar jag på om man bara ska kasta innan vi lämnar Grekland, eller finns det nåt bättre förslag? Sidenhandduk, vad nu det är?
Kläder, klarar man sig med två par shorts, tre-fyra t-shirts/toppar och ett par kvällsklänningar?
Solkräm tar upp en massa plats också men är svårt att rationalisera bort...

Så, kom igen! Hit me with your best ideas! Det finns säkert några packningsminimalister här i forumet...
Om du vill vara riktigt minimalistisk kan du skippa böckerna, i alla fall om ni har varsin smartphone. Ladda ner e-böcker och läs dem i telefonerna! Det är bara att ladda ner en ny bok när den första är utläst. Sen har ni kamera där också och behöver inte ha med någon extra sådan!

Sarong tycker jag är fantastiskt i stället för strandhandduk, torkar snabbt, sanden fastnar inte och den är tillräckligt stor för att svepa in sig i. De blir snygga när de solbleks!!

Klädmängden du har skrivit om är helt okej, sen kan det behövas en tröja om man besöker platser där det blåser mycket.

Solkräm är bra att ha med från Sverige, särskilt om man vill ha utan parfym. Övriga toalettsaker kan köpas på plats om man inte ska resa runt, då passar småflaskor bättre.

Mitt bästa tips är att lägga fram all packning man har tänkt ta med och sen ta bort ALLT sådant man kan överleva utan. Sen lägger man tillbaks max 1 sak som lyx!
Lycka till med packningen!
Våga
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-02-28, 19:46
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

Hej. Vi brukar ha samma schampo/ duschcrem, sen häller jag över min egen lotion i en liten burk. Solfaktorn har sambon i sin ryggsäck som är handbagage. Inget smink alls. Hade det förut, men använde det aldrig.
Planerar alltid min klädpackning, och skulle det bli så, så får man ju tvätta upp det. Har inget badlakan, bara en sarong, den är perfekt i många lägen. Blir väl lite mer i år, ska ju vara borta i 2 v denna gången.

Kanske ses på Spiros i år igen? Ska ha mitt tvååriga barnbarn med mej
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-02-28, 20:51
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

Många olika tips...men jag förstår fortfarande inte varför man ska ha med shampoo, balsam, duschtvål i småförpackningar... Om man är borta i 2 veckor så räcker väl inte det ändå...? När jag åker på kortresor...typ 4 dygn har jag med det men på 2 veckor gör man väl åt en normalförpackning på 2 pers...? Och visst är solkräm billigare i Sverige...men om man väljer på att åka med endast handbagage eller checka in en väska så tror jag ändå att man tjänar på att köpa på plats Men det beror ju på hur mycket bagage man får ha med sig...när jag åker till Kreta nästa gång så skulle väskan vara dubbelt så dyr som biljetten och då är det ju enkelt att ransonera packningen

// Malin
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-02-28, 21:46
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Många olika tips...men jag förstår fortfarande inte varför man ska ha med shampoo, balsam, duschtvål i småförpackningar... Om man är borta i 2 veckor så räcker väl inte det ändå...? När jag åker på kortresor...typ 4 dygn har jag med det men på 2 veckor gör man väl åt en normalförpackning på 2 pers...? Och visst är solkräm billigare i Sverige...men om man väljer på att åka med endast handbagage eller checka in en väska så tror jag ändå att man tjänar på att köpa på plats Men det beror ju på hur mycket bagage man får ha med sig...när jag åker till Kreta nästa gång så skulle väskan vara dubbelt så dyr som biljetten och då är det ju enkelt att ransonera packningen

// Malin
Tack för alla goda tips! Förklaringen till de små flaskorna är att jag köper lite dyrare (=drygare) produkter som inte innehåller så mycket vatten. DE räcker längre är krafset man köper på ICA... Sen har jag kort hår (inte så mycket schampo behövs). Min sambo har nästan inget hår

Solkräm spelar ingen roll om vi köper i sverige eller på plats - vi får ju ändå släpa med oss flaskorna på de olika öarna. Det är ju som sagt något man inte vill rationalisera bort
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-02-28, 21:48
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg
Om du vill vara riktigt minimalistisk kan du skippa böckerna, i alla fall om ni har varsin smartphone. Ladda ner e-böcker och läs dem i telefonerna! Det är bara att ladda ner en ny bok när den första är utläst. Sen har ni kamera där också och behöver inte ha med någon extra sådan!

Mitt bästa tips är att lägga fram all packning man har tänkt ta med och sen ta bort ALLT sådant man kan överleva utan. Sen lägger man tillbaks max 1 sak som lyx!
Lycka till med packningen!
Våga
Tack!!
Dessa två tips kommer jag definitivt att ta till mig! Fast kamera vet jag inte om iphonen duger till. Där får vi nog kosta på oss att ta med vanlig kamera också!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-02-28, 21:50
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

Sidenbadlakan tipsar ni om allihopa, och det vore ju kanon att skaffa ett par stycken (min sambo säger nej till sarong, kan ni fatta det? ).

Var hittar jag dem?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-02-28, 21:55
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

Citat:
Ursprungligen postat av Ponika Visa inlägg
Hej. Vi brukar ha samma schampo/ duschcrem, sen häller jag över min egen lotion i en liten burk. Solfaktorn har sambon i sin ryggsäck som är handbagage. Inget smink alls. Hade det förut, men använde det aldrig.
Planerar alltid min klädpackning, och skulle det bli så, så får man ju tvätta upp det. Har inget badlakan, bara en sarong, den är perfekt i många lägen. Blir väl lite mer i år, ska ju vara borta i 2 v denna gången.

Kanske ses på Spiros i år igen? Ska ha mitt tvååriga barnbarn med mej
Hej! Ska ni vara på Naxos i två veckor? Vi kommer ju att luffa runt, och det blir förhoppningsvis Sifnos, Antiparos och Naxos. Funderar dock på att bo ute vid Prokopios den här gången. Vi vill ha nära till den finaste stranden! Om vi hamnar i stan trots allt så blir det väl nånstans runt Spiros. En gång bodde vi hos en trevlig kille som heter Mike (Mikes Studios) som ligger i gatrutnätet nära Spiros. Där kan vi nog tänka oss att bo igen. Spirospoolen tyckte vi var lite jobbig med en ettåring (han kutade ju runt poolen och halkade mest hela tiden) men en tvååring är nog lite lugnare. Eller förstår när man säger till, åtminstone!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-02-28, 21:58
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, det är jättesvårt. Kläder är väl ingen fara. De tar ju ingen plats. Men all elektronik! Det är en ryggsäck bara det! Nu sist, när vi var på Kanaries, så lämnade jag systemkameran med tillhörande teleobjektiv hemma. En befrielse att slippa släpa runt på, men tyvärr blev bilderna lite trista.

/Netwolf
Blir lite nyfiken; vad är det för elektronik, förutom kamera, som du släpar med? Tar du med iPad/laptop? Sånt vill vi bara slippa på semestern! Kamera är dock lite tråkigt att lämna hemma...
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-02-28, 22:05
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

Citat:
Ursprungligen postat av annelinen Visa inlägg
Blir lite nyfiken; vad är det för elektronik, förutom kamera, som du släpar med? Tar du med iPad/laptop? Sånt vill vi bara slippa på semestern! Kamera är dock lite tråkigt att lämna hemma...
Tja, systemkamera med tillhörande objektiv och annat som hör till. Pocketkamera, undervattenskamera, minst tre iPhones, iPad, (laptop inte med längre), videokamera HD, mp3-spelare, hörlurar, rakapparat, laddare, laddare, laddare, laddare... typ

/Netwolf
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-02-28, 22:46
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Tja, systemkamera med tillhörande objektiv och annat som hör till. Pocketkamera, undervattenskamera, minst tre iPhones, iPad, (laptop inte med längre), videokamera HD, mp3-spelare, hörlurar, rakapparat, laddare, laddare, laddare, laddare... typ

/Netwolf
Kan inte låta bli att undra varför du har med mp3-spelare...när du har med 3 Iphones? Pocket kamera känns ju också överflödig... med allt det andra....
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-02-28, 22:55
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

Citat:
Ursprungligen postat av annelinen Visa inlägg
Tack för alla goda tips! Förklaringen till de små flaskorna är att jag köper lite dyrare (=drygare) produkter som inte innehåller så mycket vatten. DE räcker längre är krafset man köper på ICA... Sen har jag kort hår (inte så mycket schampo behövs). Min sambo har nästan inget hår

Solkräm spelar ingen roll om vi köper i sverige eller på plats - vi får ju ändå släpa med oss flaskorna på de olika öarna. Det är ju som sagt något man inte vill rationalisera bort
Jag tror definitivt att vi talar om olika saker... Om man duschar, tvättar håret varje dag så räcker inte 50 ml för två personer hur bra grejer du har... Jag använder inte "krafs från ICA" heller.... men 28 tvättar...? Nej du det räcker inte Sen spelar det väl roll om solkrämen packas hemifrån om man vill ha minimal packning... Men åker du med charterflyg och slipper betala för väskorna så spelar det ju ingen roll...men då kan ju packa ner det mesta och slippa på att tänka minimalistiskt...
Sen förstod jag inte varför din man inte kan tänka sig att ligga på en sarong på stranden heller... Vad är det för konstigt med det...
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-03-01, 00:02
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

Googla på SidenSelma! Här hittar du det mesta du behöver i sidenväg till hyfsade priser! Lycka till med packningen. JAG hade aldrig lyckats med att packa minimalt, tyvärr.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-03-01, 08:44
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Kan inte låta bli att undra varför du har med mp3-spelare...när du har med 3 Iphones? Pocket kamera känns ju också överflödig... med allt det andra....
Kan tyckas att mp3-spelaren är onödig, men dotra har strandförbud med iPhonen. Där gäller mp3-spelaren. Tappas den i sanden, vattnet är förlusten inte så stor. iPhone däremot..
Nu är hon iofs äldre, så nästa år är det under eget ansvar.
Pocketkamera fullständigt nodvändig. Snabbt kunna slita upp ur fickan, när ett oväntat motiv dyker upp, samt utgång kvällstid. Visst kan man ta snapshots med iPhone, men resultatet blir sällan bra. Dessutom saknas zoom.
Sen är jag inte bara fotograf, jag är prylbög oxå

/Netwolf
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT