Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2011-08-01, 08:47
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Dricks?

Nefeli drinkar





Riitta
Svara med citat
  #62  
Gammal 2011-08-01, 21:00
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Dricks?

Åh det såg mumsigt ut... Mmmm

MVH zakka
Svara med citat
  #63  
Gammal 2011-08-08, 01:18
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Dricks?

Har slutat lämna dricks sedan 4-5 år. Varför ska man lämna? Lämnar du dricks till sjuksjöterskan när du har skadat dej? Nänä, du blir mycket populärare om du återkommer nästa kväll för att du tyckte att du fick fin mat å fin service...
Svara med citat
  #64  
Gammal 2011-08-08, 21:58
Lindizs avatar
Lindiz Lindiz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 325
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Nefeli drinkar





Riitta
ja men exakt såna fick vi de kvällar vi var där... busungen ÄLSKADE det. Och dom fick dricks...
Svara med citat
  #65  
Gammal 2012-06-25, 21:41
Eldorado Eldorado är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Orange county
Inlägg: 26
Standard Sv: Dricks?

Tack för alla råd och åsikter.
Som någon ovan skrivit, i USA har serveringspersonal låg lön men inklusive den dricks som sedvänjan är det hyfsat bra betalt. Speciellt bartenders gör bra pengar, normalt dricks är 1 dollar per drink och det är inte ovanligt med 1-200 dollar per kväll. Stora lokala variationer dock.
Vad som inte är så känt är hur man ger dricks vid dålig servering. Det är att betala exakt och lämna 1 cent på bordet.
Det betyder att du känner till att man ger dricks men att du inte är nöjd. Jag har själv gjort det en gång på tolv år. Anledningen vara att jag fick kall mat och servitrisen skyldde på kocken!

Eldorado
Svara med citat
  #66  
Gammal 2012-06-26, 06:48
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av Eldorado Visa inlägg
Vad som inte är så känt är hur man ger dricks vid dålig servering. Det är att betala exakt och lämna 1 cent på bordet.
Har bodd en del år i USA, men dette var helt ukjent for meg (også).
Svara med citat
  #67  
Gammal 2012-06-26, 09:02
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Dricks?

Går ofta ut o äter ensam, o då är det ibland inte säkert att restaurangen vill ge samma service som till större sällskap. Om jag varit nöjd med mat och service så lämnar jag som regel 10-15% i dricks på restaurang, vare sig det är i Sverige eller Grekland. Dessutom återkommer jag naturligtvis gärna till samma restaurang fler ggr, o vid nästa besök brukar servicen VERKLIGEN vara på topp om personalen vet att man visar sin uppskattning... Visst heter det i många branscher att "serviceavgift är inkluderad", men det är få som misstycker till att man lämnar lite extra i dricks!

Senast redigerad av giottoni den 2012-06-26 klockan 09:26.
Svara med citat
  #68  
Gammal 2012-06-28, 08:35
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Dricks?

Følgene annonse på et nettforum igår;

(18-35years) AT LEAST ENGLISH SPEAKING...

LOOKING FOR DAY AND NIGHT STAFF. 6 DAYS A WEEK USUALLY SUNDAYS OFF.

DAYS HOURS ARE 10-6 AND NIGHT HOURS 6-2


DUTIES REQUIRED FOR THE NIGHT ARE BAR TENDING, GENERAL CLEAN UP OF THE BAR AND TENDING TO CUSTOMERS.


DAY DUTIES ARE CLEANING OF THE BAR, BRUSHING, MOPING, STRAIGHTENING OUT ETC FROM THE NIGHT BEFORE, GETTING READY FOR THE NIGHT. THERE IS NOT A LOT OF CUSTOM IN THE DAY, AND THIS IS WHY THERE IS MORE CLEANING INVOLVED TO PREPARE FOR THE NIGHT SHIFT AS WE GET REALLY BUSY.


30 EUROS A SHIFT.
Dette betyr en timebetaling på ca 3,60 euro per time og så skal vi ikke betale dricks/tips?
Svara med citat
  #69  
Gammal 2012-06-28, 08:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Dricks?

Jag ger nästan alltid dricks om mat och service varit bra oavsett i vilket land jag befinner mig i. Under studenttiden för länge sedan jobbade jag en del extra i restaurangbranschen och minns hur mycket dricks vi fick och hur bra det kändes. Min dotter var väldigt glad för den dricks hon fick när hon arbetade i Grekland även om hennes lön inte var så dålig som i den här anonsen men det var ju andra tider då och speciellt greker var väldigt generösa med dricks.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT