Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2011-07-17, 18:55
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Här ligger en hund begraven! Jag ringde helt nyss en bekant som arbetar som servitör på en av Umeås större krogar. Han lät meddela att grundlönen är usel, cirka 18.000 Kr i månaden före skatt, men att snittsumman på dricksen sällan understeg 2000 Kr i veckan. Alltså 8000 Kr rakt ner i fickan utan skatt var månad...
Månadslön i restaurangbranschen? Ovanligt, må jag säga. Dricksmässigt kontrar jag då med max ett par hundralappar i dricks i veckan

För övrigt dricksar jag inte när jag går fram till baren och beställer dryck och själv bär ut den till mitt bord. Kostar drycken 49:- och jag lämnar fram en 50-lapp så lämnar jag givetvis enkronan på bardisken, men i övrigt dricksar jag inte när jag själv som gäst "gör jobbet". Vare sig jag är i Grekland eller Sverige.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2011-07-17, 20:27
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Dricks?

Jag lämnar alltid dricks för god service och bra mat oavsett i vilket land jag är. Däremot inte om jag handlar ett glas vin i baren och själv bär det till bordet. Har extraknäckat under studieåren i restaurangbranschen och vet hur oerhört mycket dricks man kan få en kväll och hur oerhört lite det kan bli en annan gång.

Eva
Svara med citat
  #23  
Gammal 2011-07-17, 20:45
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
snittsumman på dricksen sällan understeg 2000 Kr i veckan. Alltså 8000 Kr rakt ner i fickan utan skatt var månad...

Icke då att undra på när det finnes ivrare för drickssystemet på svenska krogar!

Arne
2000 kr i veckan i dricks i Sverige måste vara på en "finkrog" med många internationella gäster... (läs norskar) Det är iaf min erfarenhet att utländska gäster är betydligt mer generösa än svenskar Det är inte en summa som de flesta servitörer i Sverige känner igen

Malin
Svara med citat
  #24  
Gammal 2011-07-17, 23:59
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Det här förmenas vara ett ypperligt tillfälle för de svenska skattemyndigheterna att agera.
Jag kan ha fel, men är det inte så i Sverige att servispersonal schablonbeskattas för dricks???

/kimmen
Svara med citat
  #25  
Gammal 2011-07-18, 09:34
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Ja, väldigt många blandar ihop begreppen serveringsavgift och dricks.


/kimmen
Ja, det är helt otroligt att denna missuppfattning lever kvar. Eniac förklarade detta helt korrekt.

Förr i tiden, när man gick på provison, så tjänade man 13% (nattklubb 15%), på det man sålde i restaurangen. Man hade visserligen en garantilön, om man inte sålde tillräckligt, men den var löjligt låg. En bra kväll med mycket försäljning, kunde ätas upp av en dålig kväll, dan efter. Provisionen var månadsbaserad.
Dricksen var det som kunde rädda upp ekonomin. Det var något UTÖVER. En dusör för god service.
Nuförtiden är dock provisionssystemet skrotat och fast månadslön tillämpas. Den lönen är ingen läkarlön direkt.

/Netwolf
Svara med citat
  #26  
Gammal 2011-07-19, 00:12
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Dricks?

Om man går på restaurang så är det väl självklart att man ska serveras, annars är det ju ingen restaurang...varför ska man då betala serveringsavgift...också??
Tycker för övrigt att drickssystemet borde avskaffas...åtminstone i Sverige. Det är förlegat då alla (så gott som) har avtalsenlig lön.

Tycker också att det är snett att betala dricks till just taxichaufförer...särskilt som de flesta inte hittar och även sitter kvar bakom förarsätet när man kommer. Vad för extra service är det? Jag har ju redan betalat dyrt för resan! Varför skulle isåfall inte busschaufförer också få dricks, dom hittar åtminstone!

Yanna
Svara med citat
  #27  
Gammal 2011-07-19, 06:53
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 202
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Varför skulle isåfall inte busschaufförer också få dricks, dom hittar åtminstone!

Yanna
Stämmer tyvärr inte alltid. För 3 år sedan hade vi en busschaufför som ständigt var på rakin. Han tog dubbla tiden (tack och lov) för 45 minutersresan upp till bergsbyn och tillbaka. När han sen hade körvägen genom trånga, polistäta staden vägrade han och åkte raka vägen till bussgaraget via motorvägen. Han fick ingen dricks men nästan stryk av passagerarna.
Gällande dricksen upprätthåller jag min egen stil genom att t.ex. smyga in rejäl dricks direkt till våra pakistanska kockar (när jag passerar deras öppna arbetsyta) på favoritkrogen i Stockholm istället för att premiera de nya yngre servitörerna för mycket som jonglerar med vinflaskorna
Ger man dricks hemma tycker jag man kan ge det i Grekland om man inte är missnöjd med servitören, för jag tror inte grundlönen är bättre här. Procentsatsen kanske kan vara satt efter egna resurser inte efter andras åsikt.
Ni som jobbat/jobbar i branschen kanske vet om det stämmer att lämnar man inte kvar dricksen på bordet här i Grekland, efter att ha fått växel, dvs att man säger "det är jämnt" så riskerar man att restaurangägaren får allt, inte servitören
Svara med citat
  #28  
Gammal 2011-07-19, 08:51
Stusses avatar
Stusse Stusse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Tyringe
Inlägg: 199
Standard Sv: Dricks?

Eftersom jag har ett förflutet i restaurangbranchen tycker jag att man skall dricksa. Det som skiljer sig idag är att dricksen ofta läggs i en gemensam pott och delas mellan servis och kök. När jag jobbade behölls dricksen ibland av resp. servitris eller delades mellan servitrisererna, aldrig med kökspersonalen. Detta gäller i Sverige, vet inte hur det är i Grekland.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2011-07-19, 10:06
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av Kritsabo Visa inlägg
Ni som jobbat/jobbar i branschen kanske vet om det stämmer att lämnar man inte kvar dricksen på bordet här i Grekland, efter att ha fått växel, dvs att man säger "det är jämnt" så riskerar man att restaurangägaren får allt, inte servitören
När jag jobbat i Grekland (på några olika barer/caféer på Naxos) så tillfaller ALL dricks personalen, inte ägaren. Man splittar då på det man fått in under dagen innan man går hem efter sitt pass. Köket får en mindre summa än servisen.
Hur det är på mindre turisttäta orter kan jag inte svara på men det finns säkert ställen där ägaren lägger sig i och ska sno åt sig en bit - trots att han oftast sitter i ett hörn, lyfter inte ett finger för att hjälpa till, dricker frappé och snackar gamisetta med sina kompisar

Citat:
Ursprungligen postat av Stusse Visa inlägg
Det som skiljer sig idag är att dricksen ofta läggs i en gemensam pott och delas mellan servis och kök. När jag jobbade behölls dricksen ibland av resp. servitris eller delades mellan servitrisererna, aldrig med kökspersonalen. Detta gäller i Sverige, vet inte hur det är i Grekland.
Beror helt på vilken restaurang det är. Där jag jobbar nu har man personlig dricks, och man ger en olika summor till köket beroende på vilket pass man jobbar. Dvs lunchpass ger i regel lägre dricks (läs: inte en spänn) och då går en mindre summa till köket. Kvällar och helger får köket mer. Kommer man inte upp i den "kvoten" köket ska ha får man behålla det själv. Känns lite muppigt ibland när man inte fått så mycket dricks och köket ska ha sin del - då går man hem med en tia på fickan
Svara med citat
  #30  
Gammal 2011-07-19, 12:41
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av Kritsabo Visa inlägg
Stämmer tyvärr inte alltid. För 3 år sedan hade vi en busschaufför som ständigt var på rakin.
Nu var det faktiskt svenska busschaufförer jag menade!

För övrigt har jag upptäckt att taxichaufförer här i Rethymno tar 3 euro av greker men 5 euro av turister...skamligt!

Yanna
Svara med citat
  #31  
Gammal 2011-07-19, 15:11
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
För övrigt har jag upptäckt att taxichaufförer här i Rethymno tar 3 euro av greker men 5 euro av turister...skamligt!
Det är inte bara skamligt, det är också olagligt och bör anmälas.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2011-07-19, 15:51
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Dricks?

Ok...vart anmäler man då? Snuten eller taxi?
Svara med citat
  #33  
Gammal 2011-07-19, 16:25
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Dricks?

Turistpolisen kanske?
Svara med citat
  #34  
Gammal 2011-07-19, 18:28
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg

För övrigt har jag upptäckt att taxichaufförer här i Rethymno tar 3 euro av greker men 5 euro av turister...skamligt!

Yanna
Jag har alltid funderat på om det inte är så också på tavernor etc, att grekerna har en annan prislista och att vi som är tillfälliga besökare får en "turistmeny" med därtill hörande priser. Skulle vara intressant om ni som är bofasta i Grekland kunde sprida lite ljus i den frågan.

Mats
Svara med citat
  #35  
Gammal 2011-07-19, 18:36
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jag har alltid funderat på om det inte är så också på tavernor etc, att grekerna har en annan prislista och att vi som är tillfälliga besökare får en "turistmeny" med därtill hörande priser. Skulle vara intressant om ni som är bofasta i Grekland kunde sprida lite ljus i den frågan.

Mats
Jag har iaf upptäckt det på ett ställe men då gällde det vin..kollade aldrig maten. Vi såg i menyn att det kostade 4 euro för husets karaff, men när vi skulle betala ville dom ha 7 euro, självklart protesterade vi! Dom i sin tur plockade fram menyn o visade att det stod 7 euro, men det var inte den menyn vi hade tittat i, vi stod på oss och gick igenom alla menyerna () o hittade "den rätta" där det stod 4 euro...dom bad inte ens om ursäkt och jag går aldrig dit igen, även fast det innan den händelsen var ett favoritställe. Säkert finns det på fler ställen...kanske är det så att grekerna bara beställer utan meny...och att det inte finns en tryckt meny...

Yanna
Svara med citat
  #36  
Gammal 2011-07-19, 20:01
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Här ligger en hund begraven! Jag ringde helt nyss en bekant som arbetar som servitör på en av Umeås större krogar. Han lät meddela att grundlönen är usel, cirka 18.000 Kr i månaden före skatt, men att snittsumman på dricksen sällan understeg 2000 Kr i veckan. Alltså 8000 Kr rakt ner i fickan utan skatt var månad...

Icke då att undra på när det finnes ivrare för drickssystemet på svenska krogar!

Det här förmenas vara ett ypperligt tillfälle för de svenska skattemyndigheterna att agera.

Arne
Bra Arne, äntligen någon som redovisar sanningen.
En månadslön på 18.000 är väl inte usel, eller!!!!!!
Svara med citat
  #37  
Gammal 2011-07-19, 20:15
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jag har alltid funderat på om det inte är så också på tavernor etc, att grekerna har en annan prislista och att vi som är tillfälliga besökare får en "turistmeny" med därtill hörande priser. Skulle vara intressant om ni som är bofasta i Grekland kunde sprida lite ljus i den frågan.

Mats
Jeg har i alle fall flere ganger opplevd at etter flere besøk på samme restaurant, har vi plutselig og uten forklaring fått en ny post nederst på logariasmo'en. Under den ordinære sluttsummen har det stått - 10 eller
- 20 % (senest i Aghii Apostoli på Kreta nå i mai), og den endelige summen er redusert tilsvarende. Jeg har gått ut fra at det er en rabatt for stamgjester, og at vi da i alle fall er nærmere den prisene de lokale grekere betaler, men kanskje deres %-sats er enda høyere?

Dette reiser jo også nye spørsmål om driks. Hva gjør man når man får en slik redusert pris? Det virket på en måte litt merkelig å "betale tilbake" prisavslaget man har fått med å gi driks.... Jeg løste det med å gi like mye driks som vanlig ut fra den nye summen, uten å kommentere det.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2011-07-19, 20:54
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av RUJO Visa inlägg
Bra Arne, äntligen någon som redovisar sanningen.
En månadslön på 18.000 är väl inte usel, eller!!!!!!
Beror ju på hur man ser det... som vuxen människas slutlön är det väl inte bra iaf. En 20 årig sommarjobbare inom handels (som har nästan lika uselt avtal) tjänar strax under 18 000 kr/mån

Att hotell o restauranganställdas avtal är så uselt beror på att de "förväntas" få dricks också...så har det alltid varit. OB-tillägget är sjukt lågt och ofta har de arbetstider som ingen annan vill ha

Har man råd att gå ut och äta har man råd att "dricksa" också! Men svenskar är kända utomlands för att vara snåla efter vad jag hört
Svara med citat
  #39  
Gammal 2011-07-19, 21:01
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Dricks?

...och på tal om löner: i Grekland är man inte speciellt högavlönad som säsongsarbetare. Ofta pratar vi 5€ i timmen... plus eventuell dricks. Fast då skattar man ju inte - men ändå
Svara med citat
  #40  
Gammal 2011-07-19, 21:29
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Dricks?

Hmmm...ska man betala dricks för att personalen har dålig lön ...eller var det så att man betalade dricks för att man fått en service som var bättre än bra?
För min del gäller det senare iaf!

Yanna
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT